شلالات النيل

من ويكيبيديا، الموسوعه الحره
اذهب إلى التنقل اذهب إلى البحث
شلالات النيل مابين اسوان و الخرطوم

شلالات النيل او جنادل النيل ( مفرد: شلال و جندل ) هى شلالات موجوده فى مجرى النيل. الشلالات عباره عن صخور كبيره و جزر صخريه صغيره تعترض مجرى النيل فتنحدر المياه من أعلاها بقوه و صوت رهيب. المراكب تمر فى هذه المناطق بحذر شديد و تحت قيادة ربان خبير و متمكن. شلالات النيل موجوده فى المنطقه مابين اسوان فى مصر و الخرطوم فى السودان على مسافات مختلفه من بعضها و اعدادها كتيره و يوجد منها الصغير و الكبير. الشلالات الكبيره هى : شلال اسوان و شلال وادى حلفا و يسمى شلال عيكه ، و شلال حنك ، و شلال وادى الأدربيه و يسمى شلال كسنجر ( و تسمى محطة قطار السكك الحديدية هناك بنفس الإسم )، و شلال وادى الحمار و يسمى شلال جزيرة العشير ( لوجوده بجوار الجزيرة) ، وشلال سيلوكه و هذا أقرب الشلالات للخرطوم.

فى أعالى النيل يوجد شلالات كثيره مثل شلال الروصيرص فى النيل الأزرق ،و شلال الفوله فى النيل الابيض.

خزان اسوان بني على صخور شلال اسوان و بنيت فى نهايته الغربيه قناة و هويس بأبواب حديديه كبيره تفتح و تقفل لحفظ توازن المياه عندما تمر المراكب على الشلال.

شلالات النيل الستة
شلالات النيل

الشلالات النيلية أو الشلالات الستة هي الشلالات اللي كونها النيل ويوجد منها خمسة في السودان وواحد في مصر وهي :

الشلال الأول[تعديل]

أو الجندل الأول شلال اسوان وسد اسوان والسد العالى.

الشلال الثاني[تعديل]

أو الجندل الثاني شلال وادى حلفا.

الشلال الثالث[تعديل]

أو الجندل الثالث كانت تسمى قديما "Tombos" يوجد على نهر النيل بالولاية الشمالية بالسودان منطقة ثرث ـ قرب مدينة دلفو (دلقو) ويتفرع من أمامه فرع من نهر النيل ـ عند الشلال الثالث ويتفرع من أمامه فرع محمل بخيرات النهر.

الشلال الرابع[تعديل]

أو الجندل الرابع شلال خزان مروى بين مروي وصحراء المناصير.

الشلال الخامس[تعديل]

أو الجندل الخامس شلال شمال مرواه "بجراوية" في امتداد نهر عطبرة.

الشلال السادس[تعديل]

أو الجندل السادس شلال السبلوقة وهو من أبرز المناطق السياحية في السودان وهو أول شلال بعد اقتران النيل الأزرق بالنيل الابيض

Commons-logo.svg
فيه فايلات فى تصانيف ويكيميديا كومونز عن: