شحيط

من ويكيبيديا، الموسوعه الحره
الصفحه دى ممكن تحتاج تتويك علشان تبقا حسب معايير ويكيپيديا كمان يمكن الصفحه مافيهاش لينكات لصفحات تانيه, حاول تضيف فيها لينكات لصفحات تانيه متعلقه بيها او تحسين تنسيق الصفحه.

شحيط

ذبح الدواجن حسب الشريعة ، (شالوم كوبوشفيلى) ، 1940

شحيط shochet هو الشخص اللى يؤدى الشحيطه يعنى ذابح او جزار يهودى . لكى يصبح الشخص شحيطا ،لازمعلى المرء أن يدرس أى الحيوانات المذبوحة هيا كوشير ، وما اللى يحرمها من أن تكون كوشير ، وكيفية تحضير الحيوانات حسب لقوانين شيشيتا . تشمل موضوعات الدراسة إعداد أدوات الذبح ، وطرق تفسير الأطعمة اللى تتبع قوانين الشحيطه ، و أنواع التريفوت (التشوهات اللى تجعل الحيوان غير كوشير).

يرجع تاريخ ده (الشالاف) التابع للمتحف اليهودى فى سويسرا لنص القرن التمنتاشر

فى العصر التلمودى (اللى ابتدا فى سنة 200 م مع تلمود القدس و 300 م مع التلمود البابلى وامتد عبر العصور الوسطى ، ابتدا الحاخامات فى مناقشة وتحديد قوانين الكوشر. مع ازدياد القوانين حسب العدد والتعقيد ، بقا اتباع قوانين الذبح الطقسى صعب على اليهود اللى لم يتم تدريبهم على تلك القوانين.

نتج عن ده الحاجة لشحيط (شخص درس الشحيطه على نطاق واسع) لأداء الذبح فى المجتمعات. ديارى الشحيط على ايد الحاخامات ليتعلم قوانين الشحيطه . لعب الحاخامات دور الأكاديميين اللى ناقشوا فيما بينهم كيفية تطبيق قوانين من التوراة على تحضير الحيوانات. عمل الحاخامات كمان تجارب لتحديد أى حيوانات تريفوت لم تعتبر كوشير. درس الشحيط على ايد هؤلاء الحاخامات ، حيث كان الحاخامات هم المسؤولون اللى يفسرون الاول ويناقشون ويقررون قوانين الشحيطه.

تعتبر الشحيطه ضرورية لكل مجتمع يهودى ، علشان كده يكسبون مكانة اجتماعية عالية. فى العصور الوسطى ، تم التعامل مع شحيط فى المرتبة التانيه فى المكانة الاجتماعية ، مباشرة تحت الحاخامات. تم احترام شحيط لتخصيص وقتهم للدراسة ولأهميتهم لمجتمعاتهم

شحيط على مواقع التواصل الاجتماعى