سياحه اثريه

من ويكيبيديا، الموسوعه الحره
أنقاض حمام رومانى قديم فى وسط بيروت ( لبنان )
زوار بداخل حصن بيكال فى ولاية كيرالا ، تحت حماية هيئة المسح الأثرى للهند . الحدائق الموجودة جوه القلعة مخصصة للسياحة بشكل أساسي.

سياحه اثريه أو السياحة الأثرية هيا شكل من أشكال السياحة الثقافية ، و تهدف لتعزيز الاهتمام العام بعلم الآثار والحفاظ على المواقع التاريخية.

أنشطة[تعديل]

السياحة الأثرية ممكن تشمل كل المنتجات المرتبطة بالترويج الأثرى العام ، بما فيها زيارات المواقع الأثرية والمتاحف ومراكز الترجمة الفورية و اعادة تمثيل الأحداث التاريخية و اعادة اكتشاف المنتجات الأصلية أو المهرجانات أو المسارح .

تأثير[تعديل]

تعزز السياحة الأثرية المواقع الأثرية والتراث الثقافى للمنطقة. والغرض منه عدم التسبب فى مزيد من الضرر للمواقع ، و علشان كده تجنب أن تصبح سياحة غازية .[1] أعرب علما الآثار عن مخاوفهم من أن السياحة تشجع طرق معينة لرؤية ومعرفة الماضي.[2] لما تدير المجالس السياحية المواقع الأثرية ، ممكن أن تصبح رسوم التذاكر وعائدات التذكارات من الأولويات.لازمتقييم المفاضلة بين فتح موقع للجمهور أو البقاء مقفول و ابقاء الموقع بعيد عن طريق الضرر. ان الضرر اللى يلحق بالمواد الأثرية اللى مش ممكن تعويضها مش بس مباشر ، زى ما هو الحال لما تتعرض البقايا للاضطراب أو التغيير أو التدمير أو النهب ، لكن فى الغالب يكون نتيجة مش مباشره للتخطيط السيئ للمرافق السياحية ، زى الفنادق والمطاعم والطرق والمحلات التجارية. ممكن أن تغير دى البيئةو ده يؤدى لحدوث فيضانات أو انهيارات أرضية أو تقويض الهياكل القديمة.

مواقع بارزة[تعديل]

  • فى سلطنة عمان ، رعت وزارة التراث والثقافة مشروع بقرية امتى مع الفنانة مريم الزدجالى بعنوان "تخليد اللحظة الأثرية فى الفن".[3] شجع المشروع السياحة لالقرية ، من فى تركيب مداخلات فنية زى اللوحات الجدارية.[3][4]

لينكات برانيه[تعديل]

مصادر[تعديل]

  1. Messai, Hada (November 8, 2010) "Pompeii's House of the Gladiators collapses Archived يناير 27, 2011 at the Wayback Machine", CNN.com.
  2. Uzi Baram 2008 Tourism and Archaeology. In Encyclopedia of Archaeology, edited by Deborah M. Pearsall, pp. 2131-2134. Elsevier
  3. أ ب "Omani artist launches initiative to boost tourism value of Imti". Times of Oman (in الإنجليزية). Retrieved 2022-02-01.
  4. سلامة, حجاج (2020-12-24). "امطى .. تاريخ بيتكلم وفنون بكل الألوان | حجاج سلامة". MEO (in العربية). Retrieved 2022-02-01.
سياحه اثريه على مواقع التواصل الاجتماعى