سهم

من ويكيبيديا، الموسوعه الحره
سهم الهدف التقليدى (أعلى) وسهم القرون الوسطى المتماثل (أسفل)
سهم حديث مزود بأغطية بلاستيكية ونوك

السهم مقذوف ليه زعنفة بيتضرب بقوس . السهم النموذجى فى العاده يتكون من عمود طويل وقاس و مستقيم مع رأس سهم ثقيل (وعادةً ما يكون حادًا ومدبب ) متصل بالطرف القدامي، ومثبتات متعددة تشبه الزعانف تسمى الروافع مثبتة قرب الخلف، وفتحة فى الطرف الخلفى تسمى نوك لإشراك الوتر . تسمى الحاوية أو الحقيبة اللى تحمل أسهم إضافية لإعادة التحميل بسهولة بالجعبة .[1] استخدام الأقواس والسهام على ايد البشر يسبق التاريخ المسجل و هو منتشر فى معظم الثقافات . فالصانع اللى يصنع السهام هو صانع السهام ، اللى يصنع رؤوس السهام فهو صانع السهام.[2]

تاريخ[تعديل]

رؤوس سهام برونزية للدول المتحاربة
القوس والسهام الأفريقية فى جعبة

أقدم دليل على رؤوس السهام المحتملة، يرجع تاريخه لج. من 64000 سنة، اتلقا عليها فى كهف سيبودو ، جنوب افريقيا دلوقتى .[3][4][5][6][7] تم اكتشاف رؤوس سهام محتملة مصنوعة من عظام الحيوانات فى كهف فا هين فى سريلانكا اللى تعتبر كمان أقدم دليل على استخدام السهام بره إفريقيا اللى يرجع تاريخها لسنة ج. من 48000 سنة.[8][9] يرجع أقدم دليل على استخدام الأقواس فى إطلاق السهام لحوالى 10.000 عام مضت؛ و هو يعتمد على سهام خشب الصنوبر الموجودة فى وادى أرينسبورج شمال هامبورج . كانت عندهم أخاديد ضحلة فى القاعدة،و ده يشير لأنهم أطلقوا النار من القوس.[10] عمر أقدم قوس اتلقا عليه لحد دلوقتى حوالى 8000 عام، و اتلقا عليه فى مستنقع هولميجارد فى الدنمارك. يظهر ان الرماية قد وصلت لالأمريكتين مع تقليد الأدوات الصغيرة فى القطب الشمالى ، من حوالى 4500 عام.

مقاس[تعديل]

رسم تخطيطى لسهم به أجزاء كثيرة.

أحجام الأسهم تختلف بشكل كبير عبر الثقافات، حيث تتراوح من ثمانية عشر بوصة لخمسة أقدام (45 سم ل152 سم).[11] بس، معظم الأسهم الحديثة حجمها 75 centimetres (30 in) ل96 centimetres (38 in) فى الطول. كان معظم السهام اللى تم انتشالها من السفينة الحربية الإنجليزية مارى روز اللى غرقت سنة 1545 اللى تم انتشال رفاتها سنة 1982، عددها 76 centimetres (30 in) طويلة.[12] تم استخدام سهام قصيرة جدًا، تم إطلاقها من خلال دليل متصل إما بالقوس ("السحب الزائد") أو بمعصم الرامى ("السيبر" التركي).[13] قد تطير دى السهام لمسافة أبعد من السهام الأثقل، و يجد العدو اللى لا يملك المعدات المناسبة نفسه غير قادر على إعادتها.

عناصر[تعديل]

الفتحة[تعديل]

صورة جانبية لسهم Easton Carbon One بعمود فقرى 900، تم التقاطها باستخدام المجهر الإلكترونى الماسح (SEM). السهم رابطة بين أنبوبين من الكربون، أنبوب داخلى و آ خر خارجى (أسلاك سوداء). وبين طبقتى الكربون يتم استخدام ألياف تانيه (الألياف البيضاء). دى الألياف التانيه هيا ألياف Mg-Al-Si. يتم لف الألياف "البيضاء" حول أنبوب الكربون الداخلي. ألياف أنابيب الكربون غير ملتوية لضمان أقصى قدر ممكن من التوتر الميكانيكى للسهم. تعمل ألياف Mg-Al-Si على تحسين مرونة السهم. قطر ألياف الكربون الواحدة بالتقريب . 7 ميكرومتر.

العمود هو العنصر الهيكلى الأساسى للسهم، اللى ترتبط به المكونات التانيه. أعمدة الأسهم التقليدية مصنوعة من خشب قوى وخفيف الوزن أو الخيزران أو القصب ، فى الوقت نفسه ممكن تكون الأعمدة الحديثة مصنوعة من الألومنيوم أو البلاستيك المقوى بألياف الكربون أو مجموعة من المواد. فى العاده ما تكون دى الأعمدة مصنوعة من قلب من الألومنيوم مغلف بطبقة خارجية من ألياف الكربون . المادة التقليدية المتميزة هيا Port Orford Cedar .[14]

العمود الفقرى[تعديل]

صلابة العمود معروفه بالعمود الفقري ، فى إشارة لمدى انحناء العمود عند الضغط عليه، ومن بعدين يُقال إن السهم اللى ينحنى بشكل أقل فيه عمود فقرى اكبر. علشان الضرب باستمرار، لازم تكون مجموعة الأسهم متعامدة بشكل مماثل. قد تحصل أقواس "اللقطة المركزية"، اللى يمر فيها السهم عبر المحور العمودى المركزى لرافعة القوس، على نتائج متسقة من الأسهم ذات نطاق واسع من الأشواك. بس، معظم الأقواس التقليدية مش من النص و لازم أن ينحرف السهم حول المقبض فى مفارقة رامى السهام ؛ تميل دى الأقواس لإعطاء نتائج اكتر اتساق مع نطاق أضيق من عمود السهم اللى يسمح للسهم بالانحراف بشكل صحيح حول القوس. الأقواس ذات وزن السحب الأعلى ستتطلب عموم أسهم اكتر صلابة، مع عمود فقرى اكبر (مرونة أقل) لإعطاء المقدار الصحيح من المرونة عند التسديد.

تصنيف جى بى آى[تعديل]

يمكن التعبير عن وزن عمود السهم بـ GPI ( حبة لكل بوصة ).[15] طول العمود بالبوصة مضروب فى تصنيف GPI الخاص به يعطى وزن العمود بالحبوب. على سبيل المثال، عمود 30 inches (760 mm) طويل ومؤشر GPI 9.5 ويزن 285 grains (18 g) . ده لا يشمل العناصر التانيه للسهم النهائي، علشان كده ها يكون السهم الكامل أثقل من العمود وحده.

سهام برجلين[تعديل]

فى بعض الأحيان، يتم تصنيع العمود من نوعين مختلفين من الخشب مثبتين مع بعض ،و ده يؤدى لللى يتعرف بالسهم برجل . يُعرف البعض بأنها احسن السهام الخشبية، و تم استخدام السهام ذ برجل من الأوروبيين الأوائل والأمريكيين الأصليين . تتكون السهام برجل فى العاده من طول قصير من الخشب الصلب قرب رأس السهم، يتكون الجزء المتبقى من العمود من الخشب اللين . من خلال تعزيز المنطقة اللى من المرجح أن تنكسر، يكون السهم اكتر عرضة للنجاة من الصدمات، مع الحفاظ على المرونة العامة والوزن الخفيف.

مهاوى السهم الماسورة[تعديل]

عمود السهم ذو الماسورة هو عمود يتناقص قطره فى اتجاهين. يسمح ده بسهم يتمتع بوزن مثالى ولكنه يحتفظ بقوة كافية لمقاومة الانثناء. أعمدة السهام ذات الماسورة تعتبر ذروة تكنولوجيا الرماية فى عصر قبل الصناعة، حيث وصلت لذروتها فى التصميم بين العثمانيين .[16][17]

رأس السهم[تعديل]

رأس السهم الأفريقى
سبج عريض الرأس
رأس سهم برونزى يونانى قديم ، القرن الرابع قبل الميلاد، من أولينثوس ، خالسيديس
رؤوس سهام يابانية مختلفة
رؤوس سهام امريكانيه أصلية
النقاط الميدانية فى القرن العشرين
نسخ طبق الأصل حديثة من رؤوس سهام أوروبية مختلفة فى العصور الوسطى

رأس السهم أو نقطة المقذوف هو الجزء الوظيفى الأساسى للسهم، ويلعب الدور الاكبر فى تحديد الغرض منه. قد تستخدم بعض الأسهم ببساطة طرف حادًا من العمود الصلب، لكن من الشائع اوى أن يتم تصنيع رؤوس سهام منفصلة، فى العاده من المعدن أو القرن أو بعض المواد الصلبة التانيه. فى العاده ما يتم فصل رؤوس الأسهم حسب الوظيفة:

  • نقاط بودكين هيا نقاط صلبة قصيرة ذات مقطع عرضى صغير. كانت مصنوعة من الحديد غير المتصلب ويمكن تم استخدامها لرحلة احسن أو أطول، أو لإنتاج أرخص. تم اقتراح خطأً أن البودكين جه لوحده كوسيلة لاختراق الدروع، لكن الأبحاث [18] لم تجد أى نقاط بودكين صلبة، لذا فمن المحتمل أنه تم تصميمه فى البداية إما لتوسيع النطاق أو كبديل أرخص و أبسط. بديل للرأس العريض. فى اختبار حديث، اخترقت ضربة مباشرة من نقطة بودكين فولاذية صلبة درع سلسلة دمشق . بس، ما كانتش الرماية فعالة ضد الدروع اللوحية ، اللى بقت متاحة للفرسان اصحاب الوسايل المتواضعة لحد ما بحلول أواخر القرن الاربعتاشر.[19]
  • الضربات الحادة رؤوس سهام غير حادة تستخدم ساعات لأنواع من ضرب النار على الأهداف، أو ضرب النار على جذوع الأشجار أو غيرها من الأهداف السانحة، أو صيد الطرائد الصغيرة لما يكون الهدف هو إرتجاج الهدف دون اختراق. فى العاده ما تكون الأدوات الحادة مصنوعة من المعدن أو المطاط الصلب. قد يصعقون، و أحيان قد يخترق عمود السهم الرأس والهدف؛ لسه السلامة مهمة باستخدام الأسهم الحادة.
  • تحتوى نقاط الجودو على أسلاك زنبركية تمتد بشكل جانبى من الطرف. تلتقط دى الأشياء العشب والحطام لمنع ضياع السهم فى الغطاء النباتي. تستخدم للتمرين ولعبة صغيرة.
  • تم استخدام الرؤوس العريضة فى الحرب وما زالت تستخدم فى الصيد. ممكن صنع الرؤوس العريضة فى العصور الوسطى من الفولاذ، [18] و أحيان بحواف صلبة. فى العاده ما فيها شفراتين أو أربع شفرات حادة تسبب نزيف حادًا للضحية. وتتمثل مهمتها فى توفير حافة قطع واسعة بحيث ممكن القتل فى أسرع وقت ممكن عن طريق قطع الأوعية الدموية الرئيسية بشكل نظيف، والتسبب فى مزيد من الصدمات عند إزالتها. فهى غاليه اوى، وتلحق الضرر بمعظم الأهداف، وعادة لا تستخدم للتدريب.
هناك نوعان رئيسيان من الرؤوس العريضة اللى يستخدمها الصيادون: الشفرة الثابتة والأنواع الميكانيكية . الرأس العريض ذو الشفرة الثابتة يحافظ على صلابة شفراته وعدم تحريكها على الرأس العريض فى كل الأوقات، الرأس العريض الميكانيكى ينشر شفراته عند ملامستها للهدف، وتتأرجح شفراته للخارج لتجرح الهدف. يطير الرأس الميكانيكى بشكل احسن لأنه اكتر انسيابية، لكن عنده اختراق أقل لأنه يستخدم بعض الطاقة الحركية فى السهم لنشر شفراته.[20] تختلف تفضيلات الرؤوس العريضة الثابتة أو الميكانيكية بشكل كبير فى مجتمع الصيد، وعادةً ما تختلف حسب الأنواع. بشكل عام، يتم استخدام كلا النوعين على نطاق واسع فى الطرائد اللى يوصل حجمها لحجم الغزال ذو الذيل الأبيض ؛ مع زيادة حجم اللعبة، بقت الشفرات الثابتة اكتر انتشار . الرؤوس العريضة المستخدمة لصيد الطرائد الخطرة زى الجاموس الأفريقى تكون دايما ذات شفرات ثابتة.
  • تشبه النصائح الميدانية أو النقاط الميدانية النقاط المستهدفة ولها كتف مميز، بحيث لا تصبح اللقطات الخارجية المفقودة عالقة فى العوائق زى جذوع الأشجار. يتم استخدامها كمان للتدريب على الرماية على ايد الصيادين، من خلال تقديم خصائص طيران و أوزان مماثلة للرؤوس العريضة، بدون ما تستقر فى المواد المستهدفة والتسبب فى أضرار مفرطة عند إزالتها.
  • نقاط الهدف على شكل رصاصة ذات نقطة مخروطية الشكل، مصممة لاختراق أعقاب الهدف بسهولة دون التسبب فى أضرار جسيمة لها.
  • اتصمم سهام الأمان لاستخدامها فى أشكال مختلفة من قتال إعادة التمثيل، لتقليل المخاطر عند ضرب النار على الأشخاص. ممكن يكون لهذه الأسهم رؤوس عريضة اوى أو مبطنة، زى رأس الكرة الرغوية الكبيرة المستخدمة فى علامة الرماية . بالاشتراك مع الأقواس ذات وزن السحب المحدود وطول السحب، قد تقلل دى الرؤوس لمستويات مقبولة من مخاطر إطلاق السهام على الأشخاص المدرعين بشكل مناسب. ستختلف المعلمات اعتمادًا على القواعد المحددة المستخدمة وعلى مستويات المخاطر المقبولة عند المشاركين. على سبيل المثال، تتطلب قواعد القتال SCA رأس مبطن على الأقل1+14 inches (3.2 cm) بأقواس لا يتجاوز 28 inches (710 mm) و 50 pounds (23 kg) من السحب للاستخدام ضد الأفراد المدرعين كويس .[21]

يمكن ربط رؤوس الأسهم بالعمود بغطاء، أو تانغ مجوف، أو إدخالها فى شق فى العمود وتثبيتها من خلال عملية تسمى المقبض .[11] يتم ببساطة انزلاق النقاط المرفقة بالأغطية بشكل مريح على نهاية العمود، أو ممكن تثبيتها بالغراء الساخن . يتضمن بناء العمود المنقسم تقسيم عمود السهم بالطول و إدخال رأس السهم وتثبيته باستخدام حلقة أو وتر أو سلك.

الريشة[تعديل]

قطع مكافئة مستقيمة على السهم.
اتلقا على الريش فى الجزء الخلفى من السهم ويعمل يعتبر جنيحات لتوفير قدر صغير من القوة المستخدمة لتثبيت طيران السهم. تم تصميمها لإبقاء السهم موجه فى اتجاه الحركة عن طريق إخماد أى ميل لالانحدار أو الانعراج بقوة. بعض الثقافات، على سبيل المثال معظم الثقافات فى غينيا الجديدة ، لم تستخدم الرمى على سهامها.[22]  كمان ، تُستخدم الأسهم بدون قاذفة (تسمى العمود العاري ) لأغراض التدريب، لأنها تجعل أخطاء معينة على ايد الرامى اكتر وضوح .[23] تُصنع الريشات تقليدى من الريش (فى الغالب من أوزة أو ديك رومى ) المرتبط بعمود السهم، لكن دلوقتى فى الغالب تكون مصنوعة من البلاستيك (المعروف باسم "دوارات"). تاريخى، كانت بعض الأسهم المستخدمة فى تدقيق الدروع تستخدم دوارات نحاسية . قد يستخدم رماة السهام شفرات حلاقة للرمى لتقليل مقاومة الهواء. مع الريشة التقليدية ثلاثية الريش، تكون ريشة واحدة، تسمى ريشة "الديك"، فى زاوية قائمة مع الفتحة، وعادةً ما يتم ضربها بحيث لا تلامس القوس عند إطلاق السهم. فى العاده ما يكون الريش ذو الأربع ريش متماثل ومافيش اتجاه مفضل للنقرة؛ ده يجعل ضرب السهم أسهل قليلاً. فى العاده ما يتم تحضير الريش الطبيعى عن طريق تقسيم الريشة وصنفرتها قبل لصقها. علاوة على ذلك، ممكن تقليم الريشة لتشكيلها أو قطعها بالقالب أو حرقها بواسطة سلك ساخن مسخن كهربائى. من المهم اوى أن يكون لجميع ريش السهم نفس قوة السحب، علشان كده نادر ما يتم استخدام التشذيب اليدوى بواسطة أدوات الرمى الحديثة. تاخد طريقة حرق الأسلاك بشعبية كبيرة لأن الأشكال المختلفة ممكنة عن طريق ثنى السلك، ويمكن تقليم القذف بشكل متماثل بعد اللصق عن طريق تدوير السهم على أداة التثبيت.

بعض الروافع مصبوغة. فى العاده ما تصنع الريشة ذات اللونين كل ريشة من ريشتين متماسكتين مع بعض . فى الغالب يكون الريشة القدامية مموهة، والخلفية لامعة لحد يتمكن رامى السهام من تتبع السهم بسهولة.يُعرف الحرفيون اللى يصنعون السهام يدوى باسم "fletchers"، هيا كلمة مرتبطة بالكلمة الفرنسية اللى تعنى سهم، flèche. وده هو نفس اشتقاق الفعل "فليتش" اللى يعنى تزويد السهم بريشه. يعد الغراء والخيط من الطرق التقليدية لربط القطع. فى الغالب يتم استخدام "الرقصة القاذفة" فى العصر الحديث لتثبيت الريشة فى الاتجاه الصحيح تمام على العمود فى الوقت نفسه يتصلب الغراء.

كلما تم استخدام الرمى الطبيعي، لازم ييجى الريش الموجود على أى سهم من نفس جناح الطائر، والاكتر شيوع هو ريش الطيران الأيمن للديوك الرومية. إن الحجامة الطفيفة للريش الطبيعى تتطلب أن يتم ثنيه بلف يمين للجناح الأيمن، ولف يسار للجناح الأيسر. يساعد ده الدوران، من خلال مزيج من التثبيت الجيروسكوبى وزيادة السحب على الجزء الخلفى من السهم، السهم على الطيران مباشرة.[24] الريشة الحلزونية الاصطناعية ليها نفس التأثير. تحتوى معظم الأسهم على 3 سهام، لكن بعضها فيه 4 أو أكثر. يتراوح حجم الريشة عموم من 2 to 6 inches (50 to 150 mm) فى الطول؛ فى العاده ما تكون سهام الطيران المخصصة للسفر لأقصى مسافة ممكنة ذات رمى منخفض جدًا، فى الوقت نفسه تتطلب سهام الصيد ذات الرؤوس العريضة رمى طويل وعالى لتثبيتها ضد التأثير الديناميكى الهوائى للرأس. ممكن كمان قطع الريشة بطرق مختلفة، الاكتر شيوع هما القطع المكافئ (أى الشكل المنحنى الناعم) والقطع الدرع (أى على شكل نصف درع ضيق جدًا).فى الرماية الحديثة ذات النقاط الملولبة، يفضل بشكل عام التدوير لليمين لأنه يجعل النقاط مشدودة ذاتى. فى الرماية التقليدية، يفضل بعض الرماة الدوران لاليسار لأنه يجعل ريشة الريشة الصلبة (الحادة) بعيدة عن رف السهم ويد الرامي.[25] الأنفلونزا هيا نوع من أنواع الريش اللى يتم إجراؤه فى العاده باستخدام مقاطع طويلة من الريش كامل الطول المأخوذ من الديك الرومي. فى معظم الحالات، يتم استخدام ستة أقسام أو اكتر بدل التلاته التقليدية. وبدل ذلك، ممكن لف ريشتين طويلتين حول نهاية عمود السهم. يؤدى القذف الإضافى لتوليد المزيد من السحب و إبطاء السهم لأسفل بسرعة بعد مسافة قصيرة تبلغ حوالى 30 metres (98 ft) أو نحو ذلك. فى الغالب تستخدم سهام الأنفلونزا لصيد الطيور، أو لرماية الأطفال، ويمكن استخدامها كمان للعب جولف الأنفلونزا .

لف[تعديل]

الأغطية صفائح رقيقة مقطوعة مسبق من مادة، فى الغالب تكون من الفينيل أو البلاستيك، تستخدم لتغليف نهاية السهم، فى المقام الاولانى كوسيلة مساعدة فى ربط ريش السهم وريش الريش بالعمود. ممكن أن تجعل الأغطية كمان عملية الإزالة النهائية للدوارات وغراء الريشة أسهل. و ذلك، فإنها تضيف جانب زخرفى لبناء الأسهم،و ده يوفر للرماة فرصة لتخصيص سهامهم. ممكن أن توصل الأغطية ذات الألوان الزاهية كمان لتسهيل العثور على الأسهم فى الفرشاة ورؤيتها فى الأهداف ذات المدى الأدنى.

نوكس[تعديل]

من الشائع فى اللغة الإنجليزية أن نقول "نوك سهمًا" لما يستعد أحدهم لضرب النار. النوك هو شق فى أقصى نهاية السهم. فهو يساعد على إبقاء السهم يدور بشكل صحيح، ويمنع السهم من الانزلاق جانب وقت السحب أو بعد الإطلاق، ويساعد على زيادة طاقة السهم (أى مداه وقدرته على القتل) من خلال مساعدة رامى السهام على وضع السهم فى أسرع مكان يتحرك على السهم. الوتر. يقوم بعض الرماة بتحديد موضع النوك بالخرز أو العقد أو أغلفة الخيوط. تستخدم معظم رماة القوس المركب حلقة D، هيا طول من مادة الخيط (أو فى بعض الأحيان دعامة معدنية) متصلة بالخيط أعلى و أسفل نقطة الانحناء. فى العاده ما يتم إرفاق أداة مساعدة الإطلاق بالحلقة D استعدادًا للطلقة.

nocks الذاتية فتحات مقطوعة فى الجزء الخلفى من السهم. دى بسيطة، لكن ممكن أن تنكسر عند قاعدة الفتحة. فى الغالب يتم تعزيز الفتحات الذاتية بأجزاء ملتصقة من الألياف قرب قاعدة الفتحة. أقوى النتوءات قطع منفصلة مصنوعة من الخشب أو البلاستيك أو القرن اللى يتم ربطها بعد كده بنهاية السهم.[26] فى الغالب ياتعمل النوك الحديثة، والنوكت التركية التقليدية، بحيث تنحنى حول الخيط أو لحد تضغط عليه قليلاً، بحيث من غير المحتمل أن ينزلق السهم.[27] الغرض الرئيسى من النوك هو التحكم فى دوران السهم. تنحنى الأسهم عند إطلاقها. إذا اصطدم الانحناء بالقوس، فسيتم التخلص من هدف السهم. الأسهم الخشبية ليها مستوى انحناء مفضل. السهام الاصطناعية ليها مستوى انحناء مصمم. فى العاده ما يتم تحديد ده المستوى من خلال حبيبات خشب السهم، أو بنية السهم الاصطناعي. لازم تدوير فتحة الفتحة بزاوية مختارة بحيث يتجنب السهم القوس أو ينزلق عليه لما ينحني. يعنى ده دايما بالتقريب أن فتحة الشق لازم تكون متعامدة مع حبيبات الخشب، عند النظر ليها من الخلف.[28]

استخدمت الرماية العربية القديمة ساعات "السهام اللى لا رأس لها". وفى ضرب النار على الأعداء، رآهم العرب يلتقطون السهام العربية ويردون عليها. علشان كده طور العرب أوتار ذات حلقة صغيرة تُربط فى المكان اللى توضع فيه النشوة عادةً. سيتم شحذ الطرف الخلفى للسهم لحد ما، بدل شقه لنقطة معينة. هاينزلق الطرف الخلفى للسهم لداخل الحلقة. ممكن رسم السهم و إطلاقه كالمعتاد. ومن بعدين ممكن للعدو جمع السهام، لكن مش ممكن ردها بالقوس التقليدي. كمان ، نظر لعدم وجود نوك، مش ممكن ينكسر النوك، و كان السهم أقل تكلفة. كانت واحده من النصائح القتالية هيا ربط شوية حلقات بالوتر فى حالة كسر إحداها.[29] من العيوب العملية مقارنة بالنوك هو الحفاظ على الدوران الأمثل للسهم، بحيث لا يضرب القوس لما ينثني. ممكن تمت الإشارة لاتجاه انحناء السهم من خلال قذفه. "بعض مواد الأسهم زى القصب المجوف / الخيزران / القصب تتناسب مع إدخالات الشوكة. كما تتطلب الأخشاب الاكتر ليونة زى الصنوبر أو الأرز نوع من التعزيز من الخشب الصلب أو العظام أو القرن اللى يمنع الخيط من تقسيم عموده عند إطلاقه. الخشب الصلب زى لم يحتاج البلوط والرماد لتعزيز إضافي، لتعزيز الشق، فى أغلب الأحيان تم قطع شق فى نهاية العمود، وتم لصق قطعة من المواد الصلبة، بنفس عرض العمود، فى الفتحة بعدين يتم تدويرها بزاوية 90 درجة، ويتم قطع فتحة أقل عمق للخيط، عند صنعها بهذه الطريقة، يدفع الخيط الخشب أو العظم بدل الخشب اللين نفسه،و ده يمنع العمود من الانقسام كان ربط السهم بين الفتحة والجزء الخلفى من القلادة بعصب و إخفاء غراء أو حبل خشن زى الحرير متصل بمادة لاصقة، سواء كان غراء السمك أو قطران البتولا.[30]

التشطيبات والتتويج[تعديل]

فى العاده يخلص الأسهم بحيث لا يتم تخفيفها بالمطر أو الضباب أو التكثيف. التشطيبات التقليدية هيا الورنيش أو اللك . تحتاج الأسهم فى بعض الأحيان لالإصلاح، علشان كده من المهم أن تكون الدهانات متوافقة مع المواد اللاصقة المستخدمة لربط رؤوس الأسهم، والروافع، والأوتاد. لده السبب، نادر ما تتم حماية الأسهم بالشمع. الشعارات حلقات أو أبوليس من الطلاء، فى الغالب تكون ذات ألوان زاهية، يتم تطبيقها على الأسهم على أداة تشبه المخرطة تسمى آلة التتويج، فى العاده لغرض التخصيص. زى ما هو الحال مع الأغطية، ممكن كمان عمل قمة لتسهيل رؤية الأسهم.[31]

شوف كمان[تعديل]

  • الرماية
  • سم السهم
  • صيد الأسماك بالقوس
  • مسمار القوس والنشاب ، المعروف كمان باسم "الخناقه"
  • الأسلحة الحرارية المبكرة
  • حريق السهم
  • فلاشيت
  • سهم الانفلونزا
  • سهم الإشارة
  • السهم السويسري

ملحوظات[تعديل]

  1. The Handbook Of The SAS And Elite Forces. How The Professionals Fight And Win. Edited by Jon E. Lewis. p.495-Tactics And Techniques, Survival. Robinson Publishing Ltd 1997. ISBN 1-85487-675-9.
  2. Paterson Encyclopaedia of Archery p. 56
  3. Backwell L, d'Errico F, Wadley L.(2008). Middle Stone Age bone tools from the Howiesons Poort layers, Sibudu Cave, South Africa. Journal of Archaeological Science, 35:1566–1580. doi:10.1016/j.jas.2007.11.006
  4. Wadley, Lyn (2008). "The Howieson's Poort industry of Sibudu Cave". South African Archaeological Society Goodwin Series. 10.
  5. "Indications of bow and stone-tipped arrow use 64,000 years ago in KwaZulu-Natal, South Africa". Antiquity. 84 (325): 635–648. 2010. doi:10.1017/S0003598X00100134.
  6. "Quartz-tipped arrows older than 60 ka: further use-trace evidence from Sibudu, Kwa-Zulu-Natal, South Africa". Journal of Archaeological Science. 38 (8): 1918–1930. 2011. Bibcode:2011JArSc..38.1918L. doi:10.1016/j.jas.2011.04.001.
  7. Backwell L, Bradfield J, Carlson KJ, Jashashvili T, Wadley L, d'Errico F.(2018). The antiquity of bow-and-arrow technology: evidence from Middle Stone Age layers at Sibudu Cave. Journal of Archaeological Science, 92:289–303. doi:10.15184/aqy.2018.11
  8. Lyn Wadley from the University of the Witwatersrand (2010); BBC: Oldest evidence of arrows found
  9. "Ancient tools show how humans adapted to rainforests". National Geographic. 12 June 2020. Archived from the original on June 13, 2020.
  10. McEwen E, Bergman R, Miller C. Early bow design and construction. Scientific American 1991 vol. 264 pp76-82.
  11. أ ب Stone, George Cameron (1934). A Glossary of the Construction, Decoration, and Use of Arms and Armor in All Countries and in All Times, Mineola: Dover Publications. ISBN 0-486-40726-8 المرجع غلط: وسم <ref> غير صالح؛ الاسم "stone-glossary-arrow" معرف أكثر من مرة بمحتويات مختلفة.
  12. "Anon: The Mary Rose; Armament p.7". Archived from the original on February 25, 2008.
  13. Turkish Archery and the Composite Bow. Paul E. Klopsteg ISBN 1-56416-093-9 ISBN 978-1564160935
  14. "Stickbow". Stickbow.com. Retrieved 10 February 2018.
  15. GPI explained by an arrow vendor (referred to from their listing of carbon arrows)
  16. "Arrow Shaft Design and Performance". December 4, 2018.
  17. "Turkish Flight Arrows". www.turkishculture.org.
  18. أ ب "Royal Armouries: 6. Armour-piercing arrowheads". Archived from the original on 2016-03-24. Retrieved 2008-09-28.
  19. Strickland M, Hardy R. The Great Warbow. Sutton Publishing 2005. Page 272
  20. "Mechanical vs. Fixed Broadheads". Archived from the original on 2009-09-25. Retrieved 2010-02-17.
  21. "SCA marshall's handbook" (PDF). Archived from the original (PDF) on 2016-06-10. Retrieved 2008-12-16.
  22. Gardens of War: Life and Death in the New Guinea Stone Age. Robert Gardner. Deutsch 1969. ISBN 0-233-96140-2, ISBN 978-0-233-96140-8
  23. Stonebraker, Rick (2000). "Tune for Tens". texasarchery.org. Archived from the original on 1 July 2016. Retrieved 23 June 2016. WHY A BARE SHAFT? If shot at short distance through paper into a butt, a bare shaft will reveal improper thrust effects since aerodynamics will not have time to straighten out the flight of the arrow. It will literally fly sideways through the paper creating a tell-tale pattern if the tune is bad. Fletching would straighten out the arrow's flight and make this first stage of tuning more difficult.
  24. "Carbon Arrow University". www.huntersfriend.com. Retrieved 2016-04-22.
  25. "Traditional Bow Selection Guide". www.huntersfriend.com. Retrieved 2016-04-22.
  26. Massey, Jay(1992). "Self Arrows" in The Traditional Bowyer's Bible - Volume One, Guilford: The Lyons Press. ISBN 1-58574-085-3
  27. Stone, G.C. "A Glossary of the Construction, Decoration, and Use of Arms and Armor in All Countries and in All Times"
  28. "Self Nocks". Stickbow.com. Retrieved 10 February 2018.
  29. Faris, Nabih Amin, and Robert Potter Elmer. Chapter XLIV. "On Stunt Shooting". IN: Arab archery. An Arabic manuscript of about A.D. 1500, "A book on the excellence of the bow & arrow" and the description thereof. Princeton, N.J.: Princeton University Press, 1945. Pages 131-132.
  30. Lotz, Mickey. "Arrows of the World." In: Allely, Steve. The Traditional Bowyer's Bible: Volume Four. Guilford, Conn: Lyons Press, 2008. Page 221.
  31. "Stickbow". Stickbow.com. Retrieved 10 February 2018.

لينكات برانيه[تعديل]

قالب:Prehistoric technologyقالب:Archery