سنجق

من ويكيبيديا، الموسوعه الحره
سنجق

التقسيم الادارى للدوله العثمانيه   تعديل قيمة خاصية صنف فرعى من (P279) في ويكي بيانات
جزء من ايالة عثمانيه ،  وولايه عثمانيه   تعديل قيمة خاصية جزء من (P361) في ويكي بيانات

السنجق[1] (بالتركية العثمانية: سنجاق، وبالتركية: Sancağı) كان واحد من التقسيمات الادارية فى الدولة العثمانية، ومعناه المنطقة أو المقاطعة بالعربية، كمان اشتهر باسم لواء، اللى معناه العلم أو الراية،[2] و هو الاسم اللى أطلقه العرب على دى التقسيمات الادارية واللى اتعرفت جميعها بعدين بالألوية، فقسمت الدولة العثمانية لمحافظات، اتعرفت الواحدة منهم باسم الايالة وبعدها الولاية بعدين، وقُسمت الايالات داخليا لسناجق، اتعرفت كمان باسم الألوية، وعلى رأس كل منها ممثل للسلطة العثمانية حمل لقب سنجق بكي، أو المتصرف بالعربية، كمان قسّمت داخليا لاقطاعيات اطلق على الواحدة منها اسم تيمار، هيا أراض ممنوحة من قِبل الدولة العثمانية لعلية القوم، ويُطلق على مالك دى الاقطاعية لقب تيماريوت، واللى قسمت اداريا بالتبعية لمساحات أصغر من الأراضى أُطلق على الواحدة منها اسم قاضيلوق، يعنى المناطق اللى يُشرف عليها واحد من القضاة على ادارتها.

اقليم السنجق (بالسيريلية:Санџак، وبالبوسنية: Sandžak) الواقع فى منطقة البلقان استمد اسمه من كينونته العثمانية القديمة، كسنجاق نوڤى پازار.

مصادر[تعديل]

  1. "Archive copy". Archived from the original on 2014-04-26. Retrieved 2014-04-26.{{cite web}}: CS1 maint: archived copy as title (link)Archived 2020-03-08 at the Wayback Machine
  2. Dictionary.com - Sanjak entry Archived 2016-03-03 at the Wayback Machine