انتقل إلى المحتوى

سمالاهوف

من ويكيبيديا، الموسوعه الحره
الصفحه دى ممكن تحتاج تتويك علشان تبقا حسب معايير ويكيپيديا كمان يمكن الصفحه مافيهاش لينكات لصفحات تانيه, حاول تضيف فيها لينكات لصفحات تانيه متعلقه بيها او تحسين تنسيق الصفحه.

المقاله دى محتاجه تمصير، و انت ممكن تساعد ويكيپيديا مصرى علشان تمصرها.
سمالاهوف
 

المنشأ
النرويج   تعديل قيمة خاصية بلد المنشأ (P495) في ويكي بيانات
حرق صوف الرأس.

سمالاهوف Smalahove (حرفيا "رأس الغنم"، ويسمى كمان smalehovud أو skjelte ) هو طبق نرويجي تقليدي، يؤكل عادة في وقت عيد الميلاد ، مصنوع من رأس خروف . يتم حرق جلد الرأس وصوفه، وإزالة المخ، وتمليح الرأس، وأحيانا تدخينه، وتجفيفه. يتم طهيه لمدة 3 ساعات تقريبا ويقدم مع اللفت وهريس البطاطس . في الأصل كان السمالهوف يأكله الفقراء فقط، لكنه يعتبر اليوم طعام شهى. يعتبر Smalahove طعام شهي في بلدان الشمال الأوروبي. من سنة 1998، يحظر توجيه أوروبي إنتاج سمالاهوف من الأغنام البالغة، [1] لتجنب احتمال انتقال مرض سكرابي ، وهو مرض تنكسي للأغنام والماعز تسببه البريونات ، على الرغم من أنه لا يبدو أنه قابل للانتقال إلى البشر. في الوقت الحالى، يسمح فقط بصنع سمولاهوف من رؤوس الحملان.&

خدم Smalahove في فوس (النرويج).

مراجع[تعديل]

  1. Skogstrøm, Lene (5 de agosto de 1997). "Nye EU-regler fra 1. januar 1998 skal hindre smitte av skrapesyke og kugalskap: Vil koste flere hundre millioner". Aftenposten (in noruego): 3. {{cite journal}}: Check date values in: |date= (help)CS1 maint: unrecognized language (link)