ستراتيچك سيميولاشانز

من ويكيبيديا، الموسوعه الحره

ستراتيچك سيميولاشانز كانت شركة Strategy Simulations, Inc. (SSI) مطور و ناشر ألعاب الفيديو و عندها اكتر من 100 عنوان من تأسيسها سنة 1979 و لحد حلها سنة 1994. اشتهرت الشركة بشكل خاص بألعابها الحربية الكتيرة، و تعديلات ألعاب الكمبيوتر الرسمية للعبة Dungeons & Dragons ، وسلسلة Panzer General الرائدة.

تاريخ[تعديل]

الشركة اتأسست على ايد جويل بيلينجز ، واحد من المتحمسين لألعاب الحرب ، اللى رأى فى صيف سنة 1979 إمكانية استخدام أجهزة الكمبيوتر المنزلية الجديدة زى TRS-80 للألعاب الحربية. [1] فى الوقت نفسه كان يقترب من Avalon Hill و Automated Simulations لنشر المناورات دون جدوى، قام بتعيين المبرمجين John Lyons ، اللى كتب Computer Bismarck - اللى ادعى بعدين أنها كانت أول "لعبة حرب جادة" يتم نشرها لجهاز كمبيوتر صغير [1] - وإد ويليجر ، اللى كتب كمين الكمبيوتر . تمت كتابة اللعبتين باللغة الأساسية زى ما كان الحال مع الكتير من ألعاب SSI المبكرة.

رغم أن بيلينجز توقع أن يكتب هو وليون الإصدار الاولانى من Computer Bismarck على كمبيوتر North Star ، لكن تريب هوكينز ، المدير التنفيذى لشركة Apple Computer ،  اللى أسس بعدين Electronic Arts ، أقنع Billings بالتبديل لApple II بسبب رسوماته.  ظهر الكمبيوتر بسمارك لشركة Apple فى يناير 1980 ولجهاز TRS-80 بعد كده  من العام. كان Chuck Kroegel ، اللى انضم لالشركة كموظف  سنة  1983، هو المؤلف المشارك مع David Landrey للكتير من مناورات SSI المبكرة وقاد تطوير المنتجات لاكتر من عشر سنين .
جناح ستراتيچك سيميولاشانز فى معرض الساحل الغربى للكمبيوتر سنة 1982

أواخر سنة 1980، ستراتيچك سيميولاشانز أعلنتI أن ألعابها ممكن أن "تأخذك من واترلو لSuper Bowl . (عن طريق شمال الاطلنطى .)" سنة 1982، أطلقت SSI خط RapidFire الخاص بها. رغم أن الاسم يشير لعناوين الحركة، إلا أنه كان فى الواقع مجرد علامة تجارية للألعاب كتبها مؤلفون من جهات خارجية. تتكون السلسلة الأولية من Cytron Masters و The Cosmic Balance و Galactic Gladiators . وشملت العناوين اللى بعد كده وباء! ، عنوان إستراتيجى فى الوقت الفعلى يتعامل مع طاعون عالمي، ملكة القلوب ، التوازن الكونى II ، برودسايد و غيرها. لم تدم جهود العلامة التجارية طويلاً، ويبدو أنها انتهت سنة 1983 أو 1984. قام كريس سميث بمرا بيره خط RapidFire الخاص بـ SSI فى The Space Gamer رقم 59 [2] وعلق سميث قائلاً: "RapidFire خط ألعاب يستحق أى جايزة ممكن ترشيحه لها. إنه احسن خط من ألعاب الكمبيوتر رأيته ، ومعدل البرامج مرتفع على أساس فردى كمان ." [2]

العاب[تعديل]

  1. أ ب "Titans of the Computer Gaming World", Computer Gaming World, March 1988, p.36.
  2. أ ب Smith, Chris (January 1983). "SSI's RapidFire Line: Featured Review". The Space Gamer (59). Steve Jackson Games: 14–15.