ستارسكى اند هاتش

من ويكيبيديا، الموسوعه الحره
ستارسكى اند هاتش
 

تأليف ويليام بلين   تعديل قيمة خاصية الصانع (P170) في ويكي بيانات
بطولة داڤيد سول ،  وبول مايكل جلاسر   تعديل قيمة خاصية الممثلون (P161) في ويكي بيانات
البلد
امريكا   تعديل قيمة خاصية بلد المنشأ (P495) في ويكي بيانات
لغة العمل انجليزى [1]  تعديل قيمة خاصية اللغه الاصليه للفلم او المسلسل (P364) في ويكي بيانات
عدد المواسم
عدد الحلقات
موسيقي لالو سكيفرين ،  وتوم سكوت (ملحن) ،  ومارك سنو   تعديل قيمة خاصية المُلحِّن (P86) في ويكي بيانات
القناة ايه بى سى   تعديل قيمة خاصية شبكة البث الأصلية (P449) في ويكي بيانات
اتذاع لأول مرة ف 30 ابريل 1975  تعديل قيمة خاصية تاريخ البدايه (P580) في ويكي بيانات
IMDb.com صفحة البرنامج  تعديل قيمة خاصية مُعرِّف قاعدة بيانات الأفلام على الإنترنت (IMDb) (P345) في ويكي بيانات


Starsky & Hutch هو مسلسل تلفزيونى أمريكى أكشن ، يتكون من فيلم تجريبى مدته 72 دقيقة (تم بثه فى الأصل كفيلم الأسبوع ) و 92 حلقة مدة كل منها 50 دقيقة. اتعمل العرض بواسطة William Blinn (مستوحى من نجاح الفيلم الأخير Busting )، من إنتاج Spelling-Goldberg Productions وقام ببطولته Paul Michael Glaser و David Soul فى الأدوار الرئيسية، Starsky وHutch. تم بثه من ابريل 1975 (فيلم تجريبي) لاغسطس 1979 على شبكة ABC .

ستارسكى اند هاتش تم توزيعه بواسطة تلفزيون كولومبيا بيكتشرز فى امريكا وفى الأصل شركة Metromedia Producers Corporation و بعدين على التلفزيون العشرين فى كندا وبعض الأجزاء التانيه من العالم. بقت شركة Sony Pictures Television دلوقتى الموزع العالمى لهذه السلسلة. ألهمت السلسلة بعدين لعبة فيديو سنة 2003 وفيلم مسرحى سنة 2004 .

ملخص[تعديل]

سول و جلاسر، 1975

كان أبطال المسلسل اثنان من محققى بوليس جنوب كاليفورنيا: الرقيب ديفيد مايكل ستارسكى ( بول مايكل جلاسر ) والرقيب كينيث ريتشارد "هاتش" هاتشينسون ( ديفيد سول ). ستارسكى هو ذو شعر داكن، من بروكلين، ومحارب قديم فى الجيش الامريكانى ، يتمتع بأسلوب حكيم فى الشارع ومزاج حاد، و أحيان طفولي. هاتش مطلقة,[2] أشقر, دولوث, مينيسوتا, مواطن ذو نهج اكتر تحفظًا وفكرى. تحت علامة النداء الإذاعى "Zebra Three"، كانو معروفين فى العاده بالتجول فى شوارع مدينة باى سيتى الخيالية، كاليفورنيا. تم تصوير جزء كبير من المسلسل فى موقع فى مجتمع سان بيدرو الشاطئى فى لوس انجليس . المبنى اللى تم استخدامه كمقر لبوليس العاصمة فى الموسم الاولانى هو دلوقتى قاعة مدينة سان بيدرو.

استندت الشخصيات وحتى بعض نقاط الحبكة لمحققين حقيقيين فى مدينة نيو يورك، لو تيلانو وجون سيبي، اللى اكتسبا سمعة سيئة و إشادة لعملهما البوليسى السرى غير التقليدى والفعال. أمضى فريق إنتاج العرض وقت طويل مع المحققين خلال روتينهم اليومي. رفع لو تيلانو وجون سيبى بعدين قضيه ضد شركة إنتاج آرون سبيلينج واستقروا بره المحكمة مقابل 10000 دولار لكل منهم.

العربيه[تعديل]

العربيه المفضلة كانت عربيه Starsky Ford Gran Torino ذات البابين، اللى كانت ذات لون أحمر فاتح، مع شريط أبيض كبير متجه على كل جانب. تم استخدام يقارب من أربع عربيات مختلفة للتصوير. كانت اللقطات السابقة فيها مرايا جناح حمراء، باستمدح الطيار اللى كان به مرايا فضية، فى العاده للقطات الطويلة أو اللقطات المستخدمة فى المشاهد اللاحقة، واللقطات القريبة والحلقات اللى بعد كده بيها مرايا جناح فضية. أطلق Hutch على تورينو لقب "الطماطم المخططة" فى حلقة "عاصفة ثلجية" ، و أشار المعجبون بعد كده لالعربيه باللقب ده كمان . بس، ده اللقب لم يأت من الكتاب، ولكنه جه من تعليق واقعى أدلى به جلاسر. فى مقطع بعنوان Starsky & Hutch: Behind the Badge اللى ظهر فى مجموعة أقراص DVD للموسم الأول، صرح جلاسر أنه لما عرض منتج المسلسل آرون سبيلينج تورينو لأول مرة، قال ساخر لسول، "ده الشيء يبدو وكأنه مخطط طماطم!" فى تناقض مميز، كانت مركبة Hutch عربيه Ford Galaxie 500 موديل 1973 مدمرة. و ظهرت ساعات لما يحتاج الثنائى لمركبات منفصلة، أو للعمل السري، لكن فى الغالب كان غطاء الثنائى ينكشف علشان مركبة Hutch كانت بيها خلل مضحك: لما كان الباب الجانبى للسواق تم فتحه، سينطلق البوق،و ده يلفت الانتباه على الفور. و كان الأمر ملحوظًا كمان بسبب ازدحام المقعد الخلفى بشدة، بحيث ماكانش هناك مكان لنقل السجينين والمخبرين فى وقت واحد.

الشخصيات المساعدة[تعديل]

كان المخبر السرى الرئيسى للمحققين هو هاجى بير ( أنطونيو فارغاس ) اللى فى الغالب كان يرتدى ملابس مبهرجة ويدير الحانة الخاصة به (التى سُميت فى البداية "Huggy Bear's"، و بعدين ، "الحفر"). كان رئيس الثنائى هو الكابتن الفظ اللى لا معنى له لكن العادل هارولد سى دوبى ( بيرنى هاميلتون فى المسلسل، وريتشارد وارد ذو الصوت الحصى فى الطيار).

شعبية Huggy الهائلة عند المشاهدين دفعت المنتجين Spelling و Goldberg لالتفكير فى منح الممثل Fargas مسلسله التلفزيونى الخاص. كانت حلقة الموسم التانى "Huggy Bear and the Turkey" يعتبر اختبار تجريبى لعرض عرضى مقترح مع Huggy وصديقه شريف "تركيا" Turquet السابق (ديل روبينيت) ليصبحا محققين خاصين ؛ بس، أثبتت دى الفرضية أنها ما لهاش شعبية عند المشاهدين، ولم يتحقق أى عرض فرعى أبدًا. تم الكشف فى الحلقة أن الاسم الأخير لـ Huggy هو Brown ( رغم عدم تقديم أى دليل عن اسمه الأول). تمت تسمية شخصيتين من المسلسلات على اسم أشخاص من ماضى ويليام بلين: كان ستارسكى اسم لصديق فى المدرسة الثانوية، و كان هوجى بير واحد من مشغلى الأقراص المحليين.

استخدم منشئ المسلسل William Blinn لأول مرة اسم Huggy Bear على الشاشة لشخصية، هيا كمان مخبر سري، فى حلقة صاغها Blinn للمسلسل التلفزيونى The Rookies خلال الموسم التانى سنة 1973، "صلوات لم يتم الرد عليها، صلوات غير مسموعة"، هناك، لعبت للممثل جونى براون .

المواسم 1 و 2[تعديل]

على النقيض من شخصيات البوليس على شاشة التلفزيون الامريكانى فى السنين السابقة، كان ستارسكى اند هاتش منفتحين بإيماءات جسدية من المودة الودية / الأخوية تجاه بعضهما البعض، وكتير ما أعلنا أنهما يثقان فى بعضهما البعض بس (بمعنى "نحن ضد العالم"). . رغم أنها "طبيعية" حسب للمعايير الاجتماعية الامريكانيه من التسعينيات، لكن لغة الجسد دى تعارضت مع معايير الذكورة (المقيدة عاطفى) فى السبعينيات. فى شريط وثائقى للعرض تم إنتاجه وقت تشغيل العرض ويمكن العثور عليه على موقع YouTube ، يغنى الراوى أن بعض أنواع صناعة هوليوود أشارت لالشخصيات على أنها " مثليون فرنساويين فى أوقات الذروة ". تحققت الروح من ده البيان فى مقابلة لم شمل الممثلين سنة 1999 فى المملكة المتحدة .[3]

انجذب الكتير من المعجبين مش بس من خلال الشخصيات، لكن من خلال جودة الكتابة خلال الموسمين الأولين ( رغم حقيقة أن غالبية قصص الموسم الاولانى كانت فى الواقع نصوص موجودة تم تكييفها بس لتناسب السلسلة). حلقة الموسم التانى "Long Walk Down a Short Dirt Road"، ظهرت فيها نجمة الريف لين أندرسون كمغنية يطاردها شخص مختل؛ كان مبنى على حادثة حقيقية تتعلق بأسطورة مزيكا الريف دوللى بارتون . تمت كتابة الجزء مع وضع بارتون فى الاعتبار، لكن انتهى الأمر بأندرسون بلعب الدور.

الموسم الأول: Starsky & Hutch تم بثه فى ليالى الأربعاء الساعة 10 مساء وتم بثه ضد Kate McShane على شبكة CBS والموسم التانى من الدراما القانونية Petrocelli على NBC. لم تواجه شركة Starsky & Hutch أى مشكلة فى الغلب منافسيها واخدت المركز 16 بحصة 22.5 فى تصنيفات AC Nielsen.

الموسم الثاني: تم نقل Starsky & Hutch لليلة السبت للموسم التانى وواجه منافسة شديدة على شبكة CBS مع The Mary Tyler Moore Show متبوع بـ The Bob Newhart Show . كان عند NBC NBC Saturday Night at the Movies . رغم أن العرض فقد بعض مشاهديه بسبب الانتقال من فترة ليلة الأربعاء من الموسم السابق، لكن Starsky & Hutch احتفظ بمكانته الخاصة، علشان هى المركز 34 بتقييم 19.6 فى Nielsens.

الموسم 3[تعديل]

سنة 1977، القلق المتزايد فى أمريكا بخصوص العنف على شاشة التلفزيون، أدى مع مخاوف جلاسر الخاصة بخصوص مستوى العنف فى المسلسل، لإجبار الكتاب على تقليل مشاهد "الحركة" العنيفة، مع المزيد من الوقائع المنظورة ذات الطابع الرومانسى والاجتماعي، والمسرحية. رفع جانب "الأصدقاء" فى العرض بشكل اكبر. فى الوقت نفسه، بقا الممثلين الرئيسيين - جلاسر على وجه الخصوص - متعبين من الموضوع العام؛ ساهمت دى العوامل و غيرها فى تلاشى شعبية المسلسل.

جلاسر أشار كذا مره لرغبته فى فسخ عقده وترك المسلسل. لحد أنه رفع قضيه ضد المنتجين لإجبارهم على فسخ عقده قبل بداية الموسم التالت. يبدو أنه لن يرجع للتصوير، علشان كده لملء الفراغ المفترض، اتعمل شخصية "الضابطة ليندا بايلور" (التى تلعب دورها روز كيلى )، وتم كتابة عدد من النصوص البديلة اللى تظهرها بدل ستارسكى (سواء كانت اسم العرض سيبقى زى ما هو مش معروف). بعد منحه المزيد من التحكم الإبداعى فى النصوص، وفرص لتوجيه الحلقات، وزيادة الأجر لكل حلقة (ل 35000 دولار، بعد ما كان 5000 دولار)، عاد جلاسر لالعرض. فى النهاية، ظهر الضابط بايلور فى حلقة واحدة بس (جنب لجنب مع ستارسكى اند هاتش): حلقة مستوحاة من Play Misty for Me ، "Fatal Charm".

رغم ده التغيير الكبير فى نغمة العرض، مع تقليل الكثير من أعمال العنف والتركيز بشكل اكبر على الصداقة بين البطلين، فضلت نسبة المشاهدة ثابتة خلال الموسم. من سبتمبر لديسمبر 1977، بقى العرض فى وقت ليلة السبت، و دلوقتى يواجه The Jeffersons و The Tony Randall Show على CBS و NBC Saturday Night at the Movies . كانت دى هيا المقدمة الأولى لـ The Love Boat و بعد نجاحها الفوري، تم نقل The Love Boat لمدة ساعة فى يناير 1978 لالفتحة 9:00. بعد ما تم تهجيرهم فى ليالى السبت، عاد Starsky & Hutch لوقته الأصلى ليلة الأربعاء و هو الساعة 10 مساءً. انخفضت التقييمات قليلاً، لكن Starsky & Hutch أنهى المركز 33 (متعادل مع ABC's Lucan ) بتقييم 19.2 Nielsen.

الموسم 4[تعديل]

جلاسر تانى أعرب عن رغبته فى المغادرة خلال الموسم الرابع والأخير. دى المرة، تم تقديم شقيق ستارسكى الأصغر الضال نيك ( جون هيرزفيلد ) فى حلقة "أخ ستارسكي". كان من المفترض أنه إذا استقال جلاسر، نيك اللى تم إصلاحه سيأخذ مكان ديفيد فى قوة البوليس (ويسمح للمسلسل بتجنب تغيير العنوان). فى النهاية ، قرر جلاسر الساخط الرجوع تانى لإنهاء الموسم. رغم التخطيط للموسم الخامس، لكن زيادة تكاليف الإنتاج، ورغبة جلاسر المستمرة (والمعلن عنها كتير ) فى المضى قدمًا، وانخفاض التقييمات، وصلت لإنهاء المسلسل.

الحلقة الأخيرة، "Sweet Revenge" (التى يقاتل فيها ستارسكى علشان حياته بعد مقتله بالرصاص)، كانت فى الأصل قد مات شريكها فى المسودات المبكرة. قرر المنتجون بقاء الشخصية على قيد الحياة، حيث كان فيه شعور بأن موت ستارسكى من شأنه أن يعطل استمرارية إعادة العرض / المشاركة، ويمنع خيار المنتجين لإحياء المسلسل فى المستقبل القريب. احتل Starsky & Hutch المركز 36 فى تصنيفات Nielsen فى موسمه الأخير. استمرت عمليات إعادة تشغيل الشبكة على قناة ABC فى ليالى الثلاثاء لحد 21 اغسطس 1979.

خلاصات[تعديل]

بعد عرضه فى وقت الذروة، اتباع ستارسكى اند هاتش لنقابات ، وتم عرضه على الكتير من القنوات المحلية وشبكات الكابل (على سبيل المثال، الشبكة الوطنية ، و WWME-CA ، المعروف كمان باسم MeTV ، فى شيكاغو ). ظهرت السلسلة لأول مرة على قناة TNT سنة 1994 بعدين ظهرت بعدين على قناة TV Land بدايه من سنة 2000. فى 2015-2016، تم بث المسلسل على شبكة الكابل El Rey Network فى صباح أيام الأسبوع. ممكن مشاهدة شوية حلقات من الموسمين الأولين مجان فى Minisode وبالتنسيق العادى على Crackle . تم بث العرض كمان على Cozi TV و getTV .

عربيات[تعديل]

العربيات المثيرة، وعربيات الكاميرا، وعربيات السحب، والعربيات دوللي، والعربيات المستخدمة فى لقطات "الجمال" تختلف فى طراز العام من 1974 ل1976 فورد تورينو ، علشان نمط هيكل جران تورينو لم يتغير.

فى الأصل، كان على بلين أن يجعل ستارسكى يقود عربيه شيفروليه كامارو المكشوفة لأنه يتذكر باعتزاز عربيه كان يملكها باللونين الأخضر والأبيض. بس، لما ابتدا الإنتاج فى الحلقة التجريبية، كان برنامج قرض العربيه Studio-TV التابع لشركة Ford Motor هو مورد الإيجار لشركة Spelling-Goldberg.

لقد نظروا لمخزون الإيجار واختاروا سيارتين موديل 1975 351 Windsor V8 (رمز VIN "H") "أحمر ساطع" (رمز الطلاء 2B) ببابين من طراز Gran Torinos. كان لالسيارتين دور فى الفيلم التجريبي، إحداهما هيا عربيه "ستارسكي"، والتانيه هيا عربيه مماثلة اللى أ غلط الأشرار فى الفيلم فى أنها عربيه ستارسكي. كان لكل منهم قوالب على جانب الجسم مع تصميم داخلى أسود مع كراسى طويلة من الفينيل. تم تركيب مرايا الكروم الفاخرة اللى ممكن التحكم فيها عن بعد فى واحده من العربيات التجريبية، فى الوقت نفسه تم تركيب مرايا الكروم اليدوية الرخيصة للمبتدئين فى العربيه التجريبية التانيه؛ وقت تحرير الفيلم، يظهر ستارسكى اند هاتش وهما يتجولان فى السيارتين فى أوقات مختلفة وقت الفيلم.

تم كمان طلاء العربيات خصيص (فوق لون طلاء المصنع الأحمر) مع الشريط الأبيض المميز "المتجه" اللى صممه منسق النقل فى Spelling-Goldberg جورج جرينير. تم رفع الأطراف الخلفية عن طريق الصدمات الهوائية، وتمت إضافة عجلات Ansen Sprint ذات 5 فتحات مع إطارات خلفية اكبر. فى الوقت نفسه تم تركيب الإطارات بحيث يظهر جانب الجدار الأسود بس، و علشان كده إخفاء أى عرض غير مصرح به لاسم العلامة التجارية، فى واحده من حلقات الموسم الاولانى ("Kill Huggy Bear")، لقطة مقربة للشرير و هو يقطع الفرامل الخلفية. تُظهر الخطوط الحروف الموجودة على الجانب المواجه للداخل من الإطارات لتقول Firestone.

يُذكر أنه تم استبدال نسبة تروس المحور الخلفى الأصلية بنسبة 2.75: 1 (قياسية فى عربيات Torinos غير التابعة للبوليس من سنة 1975) بتروس ذات نسبة أعلى عددى لتحسين التسارع وقت مشاهد القيادة المثيرة؛ فى مقابلة سنة 1999 ، قال جلاسر "كان علينا أخير وضع نهاية خلفية جديدة فيها بحيث يكون هناك بعض البوب عند الصفر لالستين". معروف أن واحدة على الأقل من عربيات الموسم التانى تحمل ملصق Dymo مثبت بشكل بارز على لوحة القيادة اللى نصه "لا تتجاوز 50 ميل فى الساعة" ؛ ممكن كان ده بسبب حقيقة أن تعديل التروس قد يتسبب فى ارتفاع عدد دورات المحرك فى الدقيقة لمستوى أعلى،و ده قد يؤدى لتلف المحرك.

نسخة طبق الأصل من عربيه Ford Gran Torino المستخدمة فى الفيلم التلفزيوني/الحركة Starsky & Hutch .

فى مقابلات "Behind The Badge"، جلاسر قال إنه خلال المراحل الأولى من إنتاج الطيار، أخذه Spelling للخارج لتعريفه بعربيه تورينو ذات العجلات المغناطيسية ذات الخطوط الحمراء والبيضاء. أبدى جلاسر كراهية فورية وطويلة الأمد للعربيه، و هو الأمر اللى ماتغييرش لحد يومنا ده. حسب لجلاسر فى الكتير من المقابلات المبكرة،  كان فيه 3 أسباب رئيسية جعلته يكره العربيه على الفور: أولاً، فى رأيه، كانت كبيرة وقبيحة وطفولية المظهر. ثانى، بدت فكرة أن اثنين من رجال البوليس السريين يتجولان فى عربيه بده المظهر الغريب مثيرة للسخرية، و أخير، فهو لا يحب منتجات فورد (رغم أنه فى الصورة اللى نُشرت فى واحد من أعداد مجلة ناشيونال إنكوايرر ، يظهر جلاسر على جانب الطريق السريع فى كاليفورنيا مع عربيه فورد إكسبلورر المسطحة). عند المشاهدة الأولى للعربيه مع ديفيد سول (هاتش)، لاحظ جلاسر أن العربيه تبدو وكأنها "طماطم مخططة". تم تعليق اللقب ده ، وبسرعه أدخله كتاب العرض فى العرض كاسم هاتش المهين لتورينو المحبوب عند ستارسكي.

جلاسر لاحظ لـ Soul أنه يكره العربيه و أنه "سوف يدمر العربيه ... يحرقها فى كل فرصة تتاح لي"، وكرر الحكايه فى مقابلة "لم الشمل" سنة 1999. تُظهر شوية مشاهد لجلاسر و هو يقود العربيه و هو يحطم العجلات القدامية فى الحواجز فى الوقت نفسه ينزلق العربيه حول الزوايا وما لذلك، لكن قد يُعزى ذلك كمان لحقيقة أنه ممثل فى المقام الأول، مش سواق مدرب . على مر السنين، زادت شعبية Starsky & Hutch Torino وبقت أيقونة محبوبة اوى فى العرض وفى السبعينيات بشكل عام. لم ينمو جلاسر ليقدر العربيه لأنه تعلم ببساطة قبول شعبيتها كعنصر ضرورى لتقدير المعجبين للعرض.

فى الواقع، وقت تصوير فيلم Starsky & Hutch المقتبس سنة 2004، أتيحت لجلاسر شوية فرص للجلوس فى أحدث نسخة من سيارته، وحتى قيادتها، لكنه رفض. ماكانش مهتم فحسب، لكن سنة 2004، خلال اليوم الأخير من تصوير فيلم فى كندا، أراد الطاقم التقاط صورة جماعية لجلاسر مع ستارسكى اند هاتش تورينو، علشان كده وافق على الجلوس فى مقعد السواق فى نسخة طبق الأصل محدودة الإصدار مع الطاقم المحيط بالعربيه.[4] فى صيف سنة 2012 وقت تقديم الحدث الخيرى "Las Vegas Car Stars 2012"، قاد جلاسر سيارته فى نسخة طبق الأصل من S&H Torino؛ بعد ما قدمه رئيس التشريفات، خرج من تورينو وحظى بالهتاف على ايد الجمهور.

تمت دبلجة أصوات المحركات عالية الأداء على المشاهد وقت العرض علشان قانون كاليفورنيا يحظر التعديل الميكانيكى لمحركات العربيات الجديدة. لما نجح الطيار، طلب Spelling-Goldberg سيارتين جديدتين من طراز Gran Torinos موديل 1975 باللون الأحمر للموسم الأول. تم تشغيل دى العربيات بواسطة 400 محرك V8 (رمز VIN "S") لأنه هاتكون هناك حاجة لطاقة إضافية لمشاهد القيادة المثيرة الإضافية. تم طلب دى العربيات الجديدة للموسم الاولانى من المصنع باللون الأحمر الساطع (رمز طلاء فورد: 2B)، اللى كان لون إنتاج عادى سنة 1975 فى تورينو.

عكس عربيات الفيلم التجريبي، ماكانش عند تورينو للموسم الاولانى قوالب على جوانب الجسم، لكن كانت فيها مرايا رياضية بنفس لون الهيكل، وكراسى قابلة للفصل من القماش المزركش. ومع اقتناء العربيات الجديدة، انتهز المنتجون الفرصة لتحسين تصميم الشريط الأبيض المرسوم على العربيات. كانت عربيات الأفلام التجريبية الأصلية فيها الحافة الأفقية السفلية للشريط بحوالى بوصة أو نحو ذلك فوق خط نص الجسم اللى يمتد على طول العربيه، اللى يبدو أنه تم إجراؤه بحيث يكون قسم الشريط اللى يمر فوق العجلة القدامية لن يتم قطع الفتحة عن طريق فتحة العجلة، لكن بالنسبة لعربيات الموسم الأول، تم خفض الحافة الأفقية السفلية للشريط لحد الثنية مباشرة،و ده ادا مظهر اكتر تماسك لتصميم الشريط. تم انحناء جزء الشريط اللى يمتد عبر فتحة العجلة القدامية تدريجى لالأعلى وحول الفتحة. كان الشريط كمان اكتر سمك فى قسم السقف، وبينما انتهى القسم المدبب القدام خلف ضوء العلامة الكهرمانى فى العربيات التجريبية، التصميم الأحدث كان عنده نقطة تنتهى قدامه بكثير على قطعة الواجهة القدامية. تتميز دى العربيات الجديدة كمان بخيار مجموعة حماية المصد الكامل، اللى يتضمن أبوليس مطاطية سوداء أفقية على كلا المصدين اللى لم يتم تضمينها فى العربيات التجريبية.

فى بداية الموسم التانى ، تم استبدالهما بسيارتين من طراز Gran Torinos موديل 1976 تحتويان على كراسى فينيل مقسمة زى عربيات الحلقة التجريبية. تم طلب العربيات الجديدة حسب برنامج أسطول فورد، و هو ما كان مطلوب لطلائها باللون الأحمر الساطع (2B) للعام السابق، حيث استخدمت فورد ظل مختلف من اللون الأحمر لعربيات Torinos ذات الطلب القياسى الجديد بحلول دى المرحلة.

يمكن التعرف على العربيات الأحدث دى من خلال دروع الرؤية الفضية (ألواح حشو المصد) اللى استخدمتها فورد فى العربيات المطلية خصيص للأسطول. زى ما كان عندهم كمان مرايا من الكروم الفاخر زى واحده من العربيات التجريبية. رغم أن المرايا الرياضية بلون الهيكل كانت لسه خيار فى تورينو سنة 1976، إلا أنه ماكانش من الممكن تركيبها على عربيه مطلية حسب طلب الأسطول، حيث ماكانش عند فورد أى شرط لإنتاج تلك المرايا بأى شيء آخر غير ألوان الإنتاج العادية المدرجة لـ تلك السنة؛ علشان اللون الأحمر الساطع 2B كان لون خاص تم طلبه على ايد الأسطول لطراز سنة 76، فقد جت العربيات مجهزة بمرايا الكروم. تم تركيب القوالب الجانبية على دى العربيات وتم دمج الشريط مع القوالب، على عكس العربيات التجريبية.

تم تشغيلها بواسطة 460 محرك Lima V8s (رمز VIN "A")، واحتفظت Spelling-Goldberg بمحركات Torinos دى لحد توقف الإنتاج. دى كانت اكبر و أقوى المحركات المتاحة من فورد ساعتها ، لحد مع العادم المزدوج، إلا أنها كانت لسه ضعيفة لحد ما عند 202 حصان صافى. تم استخدام عربيه تالتة مملوكة لشركة 20th Century Fox و 351 Windsor، كأول نسخة احتياطية لعربيات فورد المستأجرة.

بمرور الوقت، تم اكتشاف مشكلة مش متوقعة فى عربيات Torinos لما تم استخدامها وقت مشاهد القيادة المثيرة. فى المنعطفات الحادة لليمين، تنزلق الروح ساعات عن طريق ال غلط عبر مقعد الفينيل لجلاسر. رغم وجود خطر محتمل على السلامة ساعتها ، فقد تم حل المشكلة عن طريق استبدال المقعد القدام للعربيه رقم اثنين فى تورينو بكراسى دلو بناء على طلب جلاسر وسول؛ قال جلاسر سنة 1999: "لقد استغرق الأمر منا سنه لحد نجعلهم يضعون كراسى دلو فيها لحد لا ينزلق ديفيد فى كل مكان كلما انعطفت فى الزاوية".

القيادة المثيرة العدوانية المطلوبة فى العرض وصلت لحوادث كتير و ثنى الرفارف لعيلة Torinos. تطلبت متطلبات الوقت للإنتاج الأسبوعى إصلاحات سريعة للجسم والطلاء لحد تتمكن العربيات من الرجوع لالعمل فى أسرع وقت ممكن، والكتير من الإصلاحات السريعة وغير المتقنة فى الغالب تكون واضحة تمام لمشاهدى العرض اصحاب النظر الثاقب. يظهر ان الرفارف القدامية قد اتعرضت للكثير من سوء الاستخدام، كما أن لوحات أسماء Gran Torino الموجودة على الرفارف القدامية مفقودة فى شوية حلقات، كمان قوالب اوضه القيادة المصنوعة من الكروم.

قرب نهاية مواسم الإنتاج ال 4 ، كانت عربيات Torinos أسوأ حسب التآكل بشكل ملحوظ، وسيلاحظ المراقبون الدقيقون للحلقات اللى بعد كده الكتير من الخدوش والأضرار التانيه على العربيات كما تظهر فى حلقات مختلفة. على وجه الخصوص، شوهدت اللوحة الربعية الجانبية للسواق ومنطقة الضوء الخلفى محطمة فى حلقات الموسم الرابع، وظهر أن واحده من العربيات على الأقل فيها مصد قدامى منبعج وملتوى مع بعض الأضرار المرئية للشبكة. خلف. يظهر ان الظهور الأخير لعربيه تورينو فى السلسلة يظهر أن باب ونافذة السواق لن يغلقا بشكل صحيح، ممكن بسبب قسوة وتأثيرات الحركة المفعمة بالحيوية اللى عانت منها قيادة العربيه على مر السنين.

جلاسر أساء معاملة العربيات عمد وقت المشاهد المثيرة عن قرب وقت قيادته (تم الاعتراف بده فى رسالة كتبها سنة 1997 لمالك عربيه تورينو رقم 1؛ وفى مقابلة على قرص DVD للموسم الاولانى قال إنه حاول "تدمير" "العربيات) وكثيرا ما يوقف العربيه عن طريق الصدام بالعجلات القدامية بالرصيف، فضلا عن الدخول فى الممرات بسرعة عالية والصدام بمكبات الزباله.

نظر لنجاح S&H، سنة 1976 (العام الأخير لتورينو) أصدرت فورد إصدار محدودًا (إجمالى 1305 وحدة بس، و 3 عربيات إنتاج تجريبية) نسخة طبق الأصل من ستارسكى اند هاتش جران تورينو.[5] تم تصنيع واحده من دى الوحدات ذات الرمز "PS 122" فى مصنع شيكاغو، وتم تأجيرها بواسطة Spelling-Goldberg من نص الموسم التانى لحد نهاية السلسلة كنسخة احتياطية ثانية للعربيات الرئيسية و كانت معروفه ببساطة باسم "الوحدة 129". تم تجهيزه فى الأصل بـ 351 معدل ( كمان رمز VIN "H")؛ بس، وقت التصوير، قام واحد من رجال الأعمال المثيرة بإتلاف المحرك بشكل مش ممكن إصلاحه، وتم استبداله بين عشية وضحاها بمحرك 429 ليما V8.

خلال الموسم الأخير من ستارسكى اند هاتش ، اتعرض The Dukes of Hazzard لأول مرة على شبكة سى بى إس ، وتم استخدام واحده من نسخ المصنع المتماثلة فى الحلقة الأولى، "قطاع الطرق المسلحين"، اللى يُنظر ليها على أنها تقودها شخصية عادية كووتر دافنبورت ( بن إل جونز). ). كان ده هو الظهور الوحيد لتورينو فى المسلسل، و افترض الكتير من المعجبين بمظهره الغريب لمرة واحدة. واحده من النظريات هيا أنها كانت مجرد مزحة، استحوذت عربيه دودج تشارجر الدوقات على مكانة عربيه تورينو الشهيرة السابقة " الجنرال لى ".

بعد إلغاء Starsky وHutch ، أُعيدت العربيات لبرنامج Ford-TV Car Lease Program وتم بيعها فى مزاد شركة Ford Motor لAE Barber Ford فى فينتورا، كاليفورنيا. أول عملية بيع بالتجزئة لتورينو رقم 1 كانت لمقيم فى أوجاي، كاليفورنيا ؛ امتلكها لمدة سنه واحد، بعدين باعها فى بيع خاص لضابط فى القوات الجوية امتلكها لمدة 17 سنه . سنة 1988، تم شراء تورينو رقم 1 على ايد واحد من سكان ولاية أوهايو. قام ببيعها سنة 2012 لمتحف Cars Of The Stars Motor فى المملكة المتحدة. و بعد بضع سنين ، اتباع عربيه Torino رقم 1 لمجموعة Dezer Car Collection فى ميامي، فلوريدا. باع Dezer تورينو رقم 1 فى مزاد خاص فى يناير 2015 لواحد من جامعى التحف فى تكساس. ساعتها ، كان فى الغالب غير مُعاد ترميمه ومتضرر شويه بسبب البلى الناتج عن تصوير البرامج التلفزيونية والملكية اللاحقة. لسه فيها محرك 460 V8 الأصلى والداخلية والطلاء. بس، تمت إضافة أغطية صمامات ميكى طومسون ومنظف هواء كروم على ايد المالك الاولانى بعد شرائه من باربر فورد. قام جامع تكساس من ساعتها بترميم الإطار "المتعاطف".[6] شركة Torino رقم 2 [7] مملوكة لرجل من نيوجيرسى قام بتوفير الصورة المقربة الرئيسية لمدينة Torino (التى ظهرت على ملصقات الفيلم) [8] لفيلم Starsky & Hutch ذو الشاشة الكبيرة سنة 2004.

خلال حياتها بعد ستارسكى اند هاتش ، تم تدمير رقم 2 وبيعه كمنقذ. تم إصلاحه، رغم إعادة طلائه بدرجة غلطة من اللون الأحمر وتم طلاء الشريط الأيقونى بشكل غير صحيح. رغم أنها لسه مجهزة بكراسى دلو، لكن العربيه رقم 2 لم تعتبر تمتلك محركها الأصلى 460، اللى تم استبداله فى وقت ما بمحرك فورد V6 سعة 2.8 لتر. خضعت العربيه لعملية ترميم كاملة فى محل بنسلفانيا ورجعت لالطريق. أخير، تم شراء فندق 20th Century Fox Torino سنة 2009 على ايد مالك رقم 2، وتم بيعه لزوجين من أوكلاهوما سنة 2010، وتم ترميمه. "الوحدة 129" كانت مملوكة لواحد من هواة الجمع فى نيو هامبشاير. من مايو 2018، هيا معروضة للبيع على ايد تاجر عربيات جامعى فى فلوريدا.

بالإضافة لذلك، عند تورينو الكتير من المعجبين و أثارت سوق لهواة الجمع فى المملكة المتحدة، كما يتضح من العدد الكبير من النسخ المتماثلة المملوكة للمملكة المتحدة (سواء فى المصنع أو فى سوق ما بعد البيع).[9] وصلت شهرة عربيه تورينو الحمراء كمان لقيام عدد من الأشخاص بتخصيص عربياتهم الحمراء الخاصة بشريط ناقل أبيض مميز، وبمستويات متفاوتة من النجاح.[10]

موضوع المزيكا[تعديل]

كان للموسم الاولانى من العرض موضوع مظلم ومشؤوم كتبه لالو شيفرين اللى يبدو أنه يتناسب مع العمل الشاق والعنف فى الموسم. تم تحرير إصدار العنوان الرئيسى من إشارة ذروة المطاردة لدرجاته فى الحلقة التجريبية (تحتوى الذروة على لقطة Hutch و هو يقفز من سلم النجاة ويهبط على سيارته اللى يظهر فى العناوين الافتتاحية لجميع الحلقات اللاحقة). تضمنت الاعتمادات النهائية مقطوعة مماثلة من المزيكا المشؤومة.

تم استبدال موضوع الموسم الاولانى للموسم التانى بموضوع مكتوب لتوم سكوت بعنوان "مسكتك". "مسكتك" هيا أشهر موضوعات العرض، و قام بتغطيتها الكتير من الموسيقيين، بما فيها فرقة جيمس تايلور الرباعية وذا فنتشرز . يظهر كمان على شاشة عنوان لعبة Treasure Master لنظام Nintendo Entertainment System، اللى يغطيها تيم فولين . ظهرت نسخة من "Gotcha" فى ألبوم سكوت سنة 1977 Blow It Out هيا موجودة كمان فى الألبوم Best Of Tom Scott . بالنسبة للموسم التالت، تم استخدام موضوع اكتر دراماتيكية سلط الضوء على انتقال العرض لقصص اكتر وعى اجتماعى وخفيفة الظل. كتبه مارك سنو وتم إصداره على LP حوالى سنة 1979.

"مسكتك" المعاد صياغتها ، المشابهة فى الأسلوب (ولكنها مش متدورة) للنسخة الموجودة على Blow It Out ، عاد للموسم الرابع والأخير. كانت النسخة المُجددة هيا الاكتر سهولة بين الموضوعات المختلفة للمسلسل،و ده يعكس الشعور المتزايد بـ "الشرطى الصديق" للموسم الماضي.

كما سجل شيفرين وسكوت وسنو شوية حلقات. عمل آلان سيلفسترى كمان فى المسلسل، وسجل 3 حلقات.[11]

استقبال[تعديل]

حلقة نقاش تضم أنطونيو فارجاس وديفيد سول وبول مايكل جلاسر فى مؤتمر East Coast Comicon سنة 2018 فى نيوجيرسي.

وسايل الإعلام التانيه[تعديل]

روايات[تعديل]

سلسلة روايات لماكس فرانكلين (ريتشارد ديمنج) [12] نشرتها دار بالانتاين للكتب فى امريكا والمملكة المتحدة بين 1976 و 1978. كانت إصدارات امريكا والمملكة المتحدة متدورة باستمدح أنه تم تغيير الكلمات "سلسلة ABC" الموجودة على الأغلفة ل"سلسلة بى بى سي" لإصدارات المملكة المتحدة. كان كل كتاب رواية لحلقة معينة من مسلسل تلفزيوني، مع إضافة كاتب (كتاب) السيناريو الأصلى لالغلاف.

  • ستارسكى اند هاتش # 1 (رواية الحلقة التجريبية)
  • Starsky & Hutch # 2 (رواية "Kill Huggy Bear")
  • ستارسكى اند هاتش # 3 (رواية "رحلة الموت")
  • ستارسكى اند هاتش # 4 (رواية "باونتى هانتر")
  • ستارسكى اند هاتش # 5 (رواية "الإرهاب على الأرصفة")
  • ستارسكى اند هاتش # 6 (رواية "النفسية")
  • ستارسكى اند هاتش # 7 (رواية "الإعداد: الجزءان 1 و 2")
  • Starsky & Hutch # 8 (رواية "Starsky & Hutch on Voodoo Island: الجزءان 1 و 2")

فيلم[تعديل]

فيلم من إنتاج شركة Weed Road Pictures و Red Hour Productions وتوزيع شركة Warner Bros. Pictures و Dimension Films وتم إصداره فى دور العرض فى 5 مارس 2004. الفيلم من بطولة بن ستيلر فى دور ستارسكي، وأوين ويلسون فى دور هاتش، وسنوب دوج فى دور هاجى بير، وقت محاولتهم إيقاف واحد من تجار المخدرات اللى يلعب دوره فينس فون . حقق الفيلم 170 مليون دولار فى كل اماكن العالم مقابل ميزانية إنتاج قدرها 60 مليون دولار.[13]

لعبة فيديو[تعديل]

تم تطوير لعبة فيديو مبنية على السلسلة بواسطة شركة Mind's Eye Productions و نشرتها Empire Interactive لأجهزة PlayStation 2 و Xbox و GameCube و Microsoft Windows و Game Boy Advance سنة 2003. تجمع اللعبة بين أسلوب اللعب فى القيادة وضرب النار وتتميز بالصوت الأصلى لـ Huggy Bear، أنطونيو فارجاس.

مسلسل إعادة التشغيل التلفزيونى[تعديل]

فى فبراير 2023، ذكرت جورنال هوليوود ريبورتر أنه تم تطوير " إعادة تصور حديثة" للمسلسل مع طاقم عمل تقوده الستات. تدور أحداث الفيلم حول محققتين، ساشا ستارسكى ونيكول هاتشينسون، وقت قيامهم بالتحقيق فى الجرائم فى مدينة ديزرت سيتى غير التقليدية. وفى الوقت نفسه، سيحاولون كمان الكشف عن الحقيقة بعد السجن غير المشروع لآبائهم قبل 15 سنه . سيعمل سام سكليفر و إليزابيث بيترسون ككاتبين ومخرجين، فى الوقت نفسه ستنتجه شركة Sony Pictures Television و Fox Entertainment .[14]

مصادر[تعديل]

  1. https://www.fernsehserien.de/starsky-and-hutch — تاريخ الاطلاع: 7 يونيه 2020
  2. Episode: "Hutchinson: Murder One" - Ken Hutchinson's ex-wife was featured in this episode
  3. "Paul Michael Glaser: 'Our ability to love is our truest power, our greatest power as human beings'". paulmichaelglaser.org. 18 August 2016. Archived from the original on 18 August 2016. Retrieved 15 March 2018.
  4. "Frank & Shari B.'s Canadian 1976 Limited Production "Starsky & Hutch"®Ford Gran Torino". starskytorino.com. 2007. Archived from the original on December 28, 2018. Retrieved March 7, 2019.
  5. "Starsky & Hutch Gran Torino Update". starskytorino.com. Archived from the original on September 27, 2007. Retrieved 2019-03-03.
  6. Joseph Wright (July 14, 2014), Starsky And Hutch TV Car Virtual Tour, archived from the original on 2019-09-14, retrieved 2019-03-03{{citation}}: CS1 maint: bot: original URL status unknown (link)
  7. "Starsky & Hutch Collectibles". starskyandhutchcollectibles.com. Retrieved 2019-03-03.
  8. "Starsky and Hutch Movie Torino". starskytorino.com. Archived from the original on September 27, 2007. Retrieved 2019-03-03.
  9. "S&H Torinos in the United Kingdom". starskytorino.com. Archived from the original on 2019-02-26. Retrieved 2019-03-03.
  10. "DIY Starsky and Hutch". Little-classics.com. Little Classics. Archived from the original on 2023-04-13. Retrieved 2024-01-05.
  11. "Starsky and Hutch (complete)". Archived from the original on 2012-04-26.
  12. "Richard Deming's Starsky and Hutch books in order".
  13. "Starsky & Hutch (2004)". Box Office Mojo. Retrieved 2010-02-05.
  14. Porter, Rick (2023-02-16). "'Starsky & Hutch' Remake in the Works at Fox (Exclusive)". The Hollywood Reporter. Retrieved 2023-02-17.

لينكات برانيه[تعديل]

قالب:Starsky and Hutchقالب:Aaron Spelling