انتقل إلى المحتوى

ساندوتش مخ مقلى

من ويكيبيديا، الموسوعه الحره
ساندوتش مخ مقلى
صنف فرعى من سندويتش   تعديل قيمة خاصية صنف فرعى من (P279) في ويكي بيانات
 

المنشأ
امريكا   تعديل قيمة خاصية بلد المنشأ (P495) في ويكي بيانات
النوع سندويتش   تعديل قيمة خاصية صنف فرعى من (P279) في ويكي بيانات

ساندوتش مخ مقلى هيه ساندويتش من شرايح مخ العجول على شرايح العيش .

الألواح المقلية المتقطعه بتتقطع شرايح علي العيش المتحمص الأبيض بقت منتشره كتير جدا علي قوايم الاكل في سانت لويس بولاية ميسوري ، بعد ظهور زرايب المواشي في المدينة اواخر التمانينات من القرن التسعتاشر، بالرغم من قلة الطلب لدرجة أن عدد قليل من المطاعم ما بيقدمهاش. لكن لسه ليها شعبيه كبيرة في وادي نهر أوهايو ،بيقدموها متغطيه كحك الهامبورجر . في إيفانسفيل، إنديانا ، و لسه بتتقدم في مطاعم كتير " mom and pop ".[1]

استبدال بمخ الخنازير[تعديل]

لم يعد يسمح ببيع امخاخ البقر اللى بيزيد عمره عن 30 شهر وقت الدبح لاستهلاك البشر في الولايات المتحدة.[2] اتخذت بعض المطاعم امخاخ الخنازير بدل من مخ الأبقار بسبب المخاوف المتعلقة باعتلال الدماغ الإسفنجي البقري ، المعروف باسم "مرض جنون البقر".[2] ولأن مخ الخنازير أصغر بكثير من مخ الأبقار، فإن الكمية المطلوبة لكل شطيرة تزداد. يجب تنظيف كل مخ قبل تقطيعه إلى شرائح، وتنتج امخاخ الخنازير شرائح أقل.

مراجع[تعديل]

  1. Brown, Alton. (August 5, 2006). I Smell Pork. Food Network. https://www.youtube.com/watch?v=YYnL_nN7-tc.Brown, Alton (August 5, 2006). I Smell Pork. Feasting on Asphalt. Food Network. Retrieved September 3, 2015.
  2. أ ب Hefling, Kimberly (2004). "Brain sandwiches served, mad cow or no". NBCnews.com. Retrieved September 3, 2015.