زوزو موسى

من ويكيبيديا، الموسوعه الحره
زوزو موسى
 

معلومات شخصيه
الميلاد يناير 1928   تعديل قيمة خاصية تاريخ الولاده (P569) في ويكي بيانات


اسكندريه   تعديل قيمة خاصية مكان الولاده (P19) في ويكي بيانات

الوفاة 30 يوليه 2011 (82–83 سنة)  تعديل قيمة خاصية تاريخ الموت (P570) في ويكي بيانات


حولون   تعديل قيمة خاصية مكان الموت (P20) في ويكي بيانات

مواطنه
اسرائيل   تعديل قيمة خاصية الجنسيه (P27) في ويكي بيانات
الحياه العمليه
الآلات الموسيقيه كمنجه   تعديل قيمة خاصية الآلة الموسيقية (P1303) في ويكي بيانات
اللغات المحكيه او المكتوبه عربى   تعديل قيمة خاصية اللغه (P1412) في ويكي بيانات
بداية فترة العمل 1956  تعديل قيمة خاصية فترة الشغل (البدايه) (P2031) في ويكي بيانات

موسى جوزيف الكيس (من يناير 1928 ل30 يوليه 2011 )، المعروف باسم زوزو موسى ، كان عازف كمان إسرائيلى ، وقائد أوركسترا صوت إسرائيل السابق باللغة العربية .

حياته[تعديل]

اتولد موسى الكيس فى حى الساكشينى بالإسكندرية بمصر لعيلة ميسورة الحال. اتسمى على اسم والده اللى توفى فى نفس يوم ولادته واللى كان سنه 36 سنة؛ اسمه الى أطلقه عليه والده جوزيف لاكن اشتهر بلقب "زوزو". لما كان طفل كان يعزف على آلات النفخ . تعلم العزف على الكمان فى التاسعة من عمره مع شقيقه اللى كان تلميذ لحسين جنيد مدير أوركسترا أم كلثوم . بقا معروف بأنه طفل معجزة و كان يؤدى عروضه فى النوادى الليلية فى الإسكندرية والقاهرة . ساعتها ماكانش يعيش حياة يهودية لاكن كان يصوم رمضان مع زملاته الموسيقيين المسلمين .

كان فى شبابه عضو فى "الفرقه الماسيه" اللى رافقت عبد الحليم حافظ، وقبلها كان فى فرقة المطرب المصرى النجم محمد عبد الوهاب، واللى ظهر معه كمان فى عدد كبير من الأفلام.

وقتها كان عايش فى رخاء مالى وعايش حياة بوهيميه . و بعد قيام دولة إسرائيل، ابتدا الموقف المعادى للسامية يسود فى مصر، واللى امتد كمان لكلمات الأغانى اللى ترافق موسى. وفى سنة 1956، ومع اشتعال قطاع قناة السويس، أصدر جمال عبد الناصر مرسوم رئاسى بطرد كل حاملى جوازات السفر البريطانية والفرنسية من مصر. و كده اضطر موسى اللى كان يحمل جواز سفر فرنسى لمغادرة مصر. تم لم شمله مع والدته وشقيقه اللى هاجرا قبله لإسرائيل.

وجاء موسى من الشقق الفاخرة اللى كان يملكها فى القاهرة والإسكندرية لمعبر معسكر إسرائيل قرب اللد . و رغم صدمة التحول، قرر موسى الاستفادة من خبرته كمزيكا وبسرعه بقا يعرف باسم عازف الكمان. انضم حينها لالنواة التأسيسية لـ "الأوركسترا العربية لدار الإذاعة الإسرائيلية" (أوركسترا صوت إسرائيل باللغة العربية)، واللى كانت تتألف من بعض كبار الموسيقيين من العراق ومصر، ومن بينهم عازف الفلوت ألبرت إلياس وعازف الكمان فيليكس مزراحى .

روابط برانيه[تعديل]

Media related to Zuzu Musa at Wikimedia Commons

مصادر[تعديل]