روبرت وود جونسون الاولانى

من ويكيبيديا، الموسوعه الحره
روبرت وود جونسون الاولانى
 

معلومات شخصيه
الميلاد 15 فبراير 1845 [1][2]  تعديل قيمة خاصية تاريخ الولاده (P569) في ويكي بيانات
الوفاة 7 فبراير 1910 (65 سنة)[1][3]  تعديل قيمة خاصية تاريخ الموت (P570) في ويكي بيانات
مواطنه
امريكا   تعديل قيمة خاصية الجنسيه (P27) في ويكي بيانات
الحياه العمليه
المهنه اصحاب بيزنيس   تعديل قيمة خاصية الوظيفه (P106) في ويكي بيانات

روبرت وود جونسون الأول (20 فبراير 1845 – 7 فبراير 1910) كان رجل صناعة أمريكي. و كان كمان واحد من الإخوة التلاته اللى أسسوا شركة جونسون آند جونسون .

بدايات[تعديل]

ولد جونسون فى كاربونديل، بنسلفانيا . كان والده سيلفستر جونسون التالت، [4] و كانت والدته فرانسيس لويزا وود. نشأ جونسون مع شقيقين: جيمس وود جونسون و إدوارد ميد جونسون . تلقى جونسون تعليمه فى المدارس العامة فى كاربونديل وفى مدرسة وايومنج فى كينغستون ، بنسلفانيا. تنتمى العيلة لالكنيسة الأسقفية.

حياة مهنية[تعديل]

جونسون سنة 1861، قبل تدريب مهنى فى بوكيبسي، نيو يورك من عمه جيمس وود للعمل فى صيدلية Wood & Tittmer . كان ده علشان يكون تدريبه لمهنة مدى الحياة. غادر بعدين Wood & Tittmer سنة 1864 ليعمل فى مدينة نيو يورك لصالح شركة Roushton & Aspinwall .

ليستر[تعديل]

أثناء عمله فى شركة Rouston & Aspinwall، جونسون قابل بجورج جيه سيبيرى و قررو ترك الشركة والبدء فى العملمع بعضتحت اسم Seabury & Johnson . كان كلا الرجلين مهتمين باكتشاف جوزيف ليستر لآثار الجراحة المعقمة وحاولا صنع منتجات من شأنها أن تساعد فى اوضه العمليات. عمل جونسون لمدة 12 ساعة كل يوم فى محاولة لاختراع معدات جراحية معقمة. بحلول سنة 1878، كانت الشركة تجنى 10000 دولار كل شهر ( equivalent to $315,724 فى 2023 ) اختلف سيبيرى وجونسون حول توزيع أرباح الشركة. رفض سيبيرى وجود شقيق جونسون، جيمس وود جونسون، فى الشركة. سنة 1880، باع جونسون أسهمه لشركة سيبيري، ووافق على الامتناع عن ممارسة الأعمال الطبية لمدة عشر سنين .

جونسون آند جونسون[تعديل]

فى الوقت نفسه، أنشأ جيمس وود جونسون و إدوارد ميد جونسون شركة عائلية تسمى جونسون آند جونسون . كافحت الشركة لتظل مربحة، حيث ماكانش عندها رأس مال كافٍ لشركة ناشئة. وبينما كان الشقيقان يسيران لوحدهما، ماقدرتش Seabury من دفع الأقساط الشهرية اللى تم الاتفاق عليها لشركة RWJ لما غادر جونسون الشراكة. وافق Seabury على السماح لجونسون بالرجوع لالصناعة الطبية إذا تمكنت Seabury من التوقف عن سداد المدفوعات الشهرية. وافق جونسون، وانضم لشركة إخوته،و ده وفر رأس المال لبداية جديدة. أعطت الشراكة الجديدة جونسون نصف أسهم الشركة مقابل إدارة الشركة. حصل إخوته على 30٪ من الشركة. كان جونسون يتنقل بين المصنع فى نيو برونزويك، نيوجيرسى ، والمكتب فى نيو يورك. بحلول أوائل سنة 1888، كانت شركة جونسون آند جونسون تجنى 25000 دولار كل شهر ( equivalent to $847,778 سنة 2023 ).

كيلمر[تعديل]

كان الدكتور فريدريك بارنيت كيلمر يمتلك صيدلية فى نيو برونزويك، نيو جيرسي. قابل جونسون بكيلمر فى أوائل سنة 1887، وكوّنا معه صداقة استمرت مدى الحياة. بعد لقائه بجونسون، بقا كيلمر اكتر انخراط فى شركة جونسون آند جونسون. بقا فى النهاية موظف و أنشأ واحد من مختبرات الأبحاث الطبية الأولى. كان كيلمر مسؤول عن صنع الكتير من الابتكارات فى الضمادات المعقمة. كانت العناصر التسويقية الأولى اللى قدمها كيلمر هيا الكتيبات الطبية. إرشادات حول كيفية التصرف عند الإصابة على القطارات، زى لما يتم سحق القدمين أو كسر الساقين.

بعد كده ، أثر كيلمر على معظم أمريكا بمنتجاته الجديدة. و أواخر القرن التسعتاشر، كانت السكك الحديدية قد غطت معظم اماكن البلاد. كان الامريكان يسافرون اكتر و أبعد من أى وقت مضى. ولتلبية الاحتياجات الطبية للمسافرين، قدم كيلمر أدوات الإسعافات الأولية . بقا رمز الصليب الأحمر معروف كمان . وبسرعه اعتقد الناس أن أدوات الإسعافات الأولية لا تقل أهمية بالنسبة لهم عن السكك الحديدية والمصابيح الكهربائية. بقا من أسلوب الحياة الامريكانى الحصول على مجموعة أدوات الإسعافات الأولية لما تكون فى حاجة لالمساعدة. سنة 1890، تلقى كيلمر رسالة من واحد من زملاته يطلب فيها النصيحة بخصوص علاج تهيج الجلد عند واحد من مرضاه. كان المريض قد استخدم اللصقات الطبية و كان من المفترض أن الجص هو سبب التهيج. بعت له كيلمر علبة صغيرة من التلك الإيطالي. ومع نجاح ده العلاج، ابتدت شركة جونسون آند جونسون بإضافة عبوات التلك للصقاتها.

الحياة الشخصية[تعديل]

إيفانجلين بروستر جونسون (الأمير بيير تروبيتسكوي، 1922)
سنة 1880،  اكتوبر تجوز جونسون من إلين كاتلر. كان عندهم طفل واحد: روبرتا جونسون.  اكتوبر تجوز جونسون بعدين من إيفانجلين بروستر أرمسترونج. كان عندهم 3 أطفال: جون سيوارد جونسون الاولانى ، وروبرت وود جونسون التانى ، و إيفانجلين جونسون.[5] اتجوزت ابنته إيفانجلين من الملحن ليوبولد ستوكوفسكى و أنجبت منه طفلين.
سنة 1910، توفى جونسون بمرض الكلى المزمن ( مرض برايت ) عن عمر 64  سنه .

شوف كمان[تعديل]

  • مؤسسة روبرت وود جونسون

مصادر[تعديل]

  1. أ ب مُعرِّف موسوعة بريتانيكا على الإنترنت (EBID): https://www.britannica.com/biography/Robert-Wood-Johnson — باسم: Robert Wood Johnson — تاريخ الاطلاع: 9 اكتوبر 2017 — العنوان : Encyclopædia Britannica
  2. مٌعَرِّف الموسوعة الكُرواتيَّة (LZMK ID): https://www.enciklopedija.hr/Natuknica.aspx?ID=29261 — باسم: Robert Wood Johnson — المؤلف: داليبور بروزوڤيك و توميسلاڤ لادان — العنوان : Hrvatska enciklopedija — الناشر: Miroslav Krleža Lexicographical Institute — ISBN 978-953-6036-31-8
  3. مُعرِّف شخص في قاعدة بيانات "جينيا ستار" (GeneaStar): https://www.geneastar.org/genealogie/?refcelebrite=johnsonr5 — باسم: Robert Wood Johnson I
  4. "Person Details for Sylvester Johnson, "United States Census, 1850" –". Familysearch.org. Retrieved 2015-07-30.
  5. Cook, Joan (1990-06-18). "Evangeline Johnson Merrill, 93, Prominent Supporter of the Arts". The New York Times. Retrieved 2015-07-30.

لينكات برانيه[تعديل]

Business positions
Preceded by President of Johnson & Johnson
1886–1910
Succeeded by

قالب:J&Jقالب:John Seward Johnson II