دينا محمد على

من ويكيبيديا، الموسوعه الحره
الصفحه دى ممكن تحتاج تتويك علشان تبقا حسب معايير ويكيپيديا كمان يمكن الصفحه مافيهاش لينكات لصفحات تانيه, حاول تضيف فيها لينكات لصفحات تانيه متعلقه بيها او تحسين تنسيق الصفحه.

دينا محمد على
معلومات شخصيه

دينا محمد على المصرى (غيرت اسمها لدينا عوڤاديا)، هيا إسرائيلية ومصرية المولد وقعت عنها جنسيتها المصرية فى 2016 بعد تطوعها فى جيش الدفاع الإسرائيلي.

حياتها[تعديل]

حسب موقع الجيش الإسرائيلي، عاشت دينا طفولتها فى اسكندرية، و كانت دايما ما تبحث عن دين تنتمى له، إذ ظنت فى مرحلة من حياتها أن عيلتها مسيحية علمانية، غير أن هجوم عدد من أتباع التيار السلفى على بيتهم لأنهم ينتمون لاليهودية جعلها تدرك الحقيقة كاملة. وعلى إثر دى الحادثة، اجتمع الجد بجميع أفراد عيلته، و أخبرهم أن عليهم جميعا ترك مصر، والتوجه لإسرائيل فى أواخر التسعينيات.

سافرت إسرائيل هيا فى العاشرة من عمرها وانهت دراستها التانيه فى القدس، بعدين تجندت للخدمة العسكرية فى جيش الدفاع الإسرائيلى تحت قيادة افخاى ادرعى الناطق الرسمى باسم جيش الدفاع الإسرائيلى للإعلام العربي.

إسقاط الجنسية المصرية[تعديل]

على إثر الضجة اللى أحدثتها قصة دينا بين أوساط المصريين، أصدر مجلس الوزرا المصرى فى يناير 2016 قرار بإسقاط الجنسية عن دينا، وذلك "لالتحاقها بالخدمة العسكرية بدولة أجنبية دون ترخيص سابق من وزير الدفاع والإنتاج الحربي."