خوسيه جوتيريز دى لا ڤيجا

من ويكيبيديا، الموسوعه الحره
خوسيه جوتيريز دى لا ڤيجا
 

معلومات شخصيه
اسم الولاده (بالاسپانى: José Gutiérrez de la Vega تعديل قيمة خاصية الاسم عند الولادة (P1477) في ويكي بيانات
الميلاد 26 ديسمبر 1791 [1]  تعديل قيمة خاصية تاريخ الولاده (P569) في ويكي بيانات


سيبييا   تعديل قيمة خاصية مكان الولاده (P19) في ويكي بيانات

الوفاة 27 ديسمبر 1865 (74 سنة)[1]  تعديل قيمة خاصية تاريخ الموت (P570) في ويكي بيانات


مدريد   تعديل قيمة خاصية مكان الموت (P20) في ويكي بيانات

مواطنه
اسبانيا   تعديل قيمة خاصية الجنسيه (P27) في ويكي بيانات
الحياه العمليه
المهنه رسام   تعديل قيمة خاصية الوظيفه (P106) في ويكي بيانات
اللغات المحكيه او المكتوبه لغه اسبانى   تعديل قيمة خاصية اللغه (P1412) في ويكي بيانات

خوسيه جوتيريز دى لا ڤيجا إى بوكانيجرا (26 ديسمبر 1791 – ديسمبر 1865) كان رسام إسبانى متخصص فى الصور الشخصية والمواضيع الدينية.

سيرة شخصية[تعديل]

اتًولد فى سيبييا . كان والده نحات ونحات على الخشب. ابتدا تعليمه الفنى فى ورش والده، بعدين دخل أكاديمية Real Academia de Bellas Artes de Santa Isabel de Hungría ، حيث درس لحد سنة 1817 [2] و سنة 1825 بقا أستاذاً مساعداً هناك.[3] سنة 1828، قادته صداقته مع كاتب الرحلات الإنجليزى ريتشارد فورد لبدء قضاء الصيف فى قادس مع القنصل البريطاني، السير جون ماكفيرسون براكنبرى (1778-1847)، صديق فورد.[3] سنة 1830، رسم صورة لبراكنبيرى وعيلته اللى تم تقديمها فى مسابقة و كسبت بالجايزة الأولى.

المناولة الأخيرة من
سان فرناندو (1832).

فى العام التالي، شجعه ده على القيام برحلة لمدريد بصحبة أنطونيو ماريا إسكيفيل ومراته، حيث تنافسا فى مسابقة أقامتها Real Academia de Bellas Artes de San Fernando .[2] لم ينجح أى منهما على الفور، لكنه استقر هو وعيلته هناك بشكل دائم فى العام التالي، لما اخد لقب "أكاديمى الاستحقاق" عن لوحته "The Last Communion of San Fernando".[3] وبسرعه أثبت نفسه كرسام مشهور بين الطبقات العليا فى مدريد وماكانش يعانى من نقص فى العمولات. كان عضو فى مجلس إدارة "Liceo Artístico y Literario". و سنة 1838، تم تعيينه على كرسى فى الأكاديمية فى سيبييا، لكنه بقى فى مدريد.[3] بعد كده ب سنتين ، اخد استحسان الملكة إيزابيل الثانية و بقا نوع من رسام البلاط الفخري.[2]

صورة الملكة إيزابيل (1840)

السنين القليلة اللى بعد كده بقت اكتر فتراته إنتاجية لما أثبت نفسه كمان كرسام للمنمنمات الشخصية . بعض أشهر صوره واسعة النطاق جت من ده الوقت. بما فيها الملكة إيزابيل وماريانو خوسيه دى لارا . كانت الأعمال الدينية كمان جزء مهم من إنتاجه. وبالخصوص صور القديسين جوستا وروفينا ، والعذراء مع طفل وقصة رمزية عن العهد الجديد، وكلها تعكس تأثيره الأول، بارتولومى إستيبان موريللو .

و سنة 1845، و رغم احتفاظه بمراسلات ضخمة مع مدير أكاديمية سيبييا، والعمل نيابة عنه فى الديوان الملكي، إلا أنه اضطر لالاستقالة من منصبه هناك، بسبب الشكاوى من غيابه المستمر.[3] فى ذلك الوقت، ابتدا كمان يفقد شعبيته عند الملكة وواجه صعوبات فى الحصول على أجر مقابل عمله. تُركت الكتير من المشاريع غير مكتملة، وفقد الأمل فى الحصول على تعيين رسمى كرسام للبلاط.[3] أنتج أقل بعد كده ويبدو أنه توقف عن الرسم تمام بحلول أواخر خمسينيات القرن التسعتاشر. توفى فى مدريد .

مصادر[تعديل]

لينكات برانيه[تعديل]

Media related to José Gutiérrez de la Vega at Wikimedia Commons

قالب:Authority control (arts)