حمل

من ويكيبيديا، الموسوعه الحره

الحمل هو الوقت اللى يتطور فيه واحد أو اكتر من النسل ( الحمل ) جوه رحم المرأة . يشمل الحمل المتعدد اكتر من نسل واحد، زى ما هو الحال مع التوائم . يحصل الحمل فى العاده عن طريق الاتصال الجنسى ، لكن ممكن يحصل كمان من خلال إجراءات تكنولوجيا الإنجاب المساعدة . ينتهى الحمل بولادة حية ، أو إجهاض ، أو إجهاض متعمد ، أو ولادة جنين ميت . تحدث الولادة فى العاده فى سن الأربعين بالتقريب أسابيع من بداية آخر دورة شهرية (LMP)، هيا الفترة المعروفة باسم عمر الحمل .[1] ده يزيد قليل عن 9 شهور. وبحساب عمر الإخصاب ، تبلغ المدة حوالى 38 أسبوع.[1] الحمل هو "وجود جنين أو جنين بشرى مزروع فى الرحم"؛ يحصل الزرع فى المتوسط بعد 8 – 9 أيام من الإخصاب.[2] الجنين هو مصطلح يتقال على النسل النامى خلال الأسابيع السبعة الأولى بعد الزرع (أى عمر الحمل 10 أسابيع)، بعد كده يستخدم مصطلح الجنين لحد الولادة.

علامات و أعراض الحمل المبكر ممكن تشمل غياب الدورة الشهرية ، و ألم الثديين، وغثيان الصباح (الغثيان والقيء)، والجوع، ونزيف الزرع ، والتبول المتكرر.[3] ممكن تأكيد الحمل عن طريق اختبار الحمل .[4] تُستخدم وسايل منع الحمل — أو بشكل اكتر دقة وسايل منع الحمل — لتجنب الحمل.الحمل ينقسم 3 فترات، مدة كل منها حوالى 3 أشهر. يتضمن الثلث الاولانى من الحمل حدوث الحمل، و هو لما يقوم الحيوان المنوى بتخصيب البويضة. بعدين تنتقل البويضة المخصبة لأسفل قناة فالوب وتلتصق بداخل الرحم ، حيث تبدأ فى تكوين الجنين والمشيمة . خلال الأشهر التلاته الأولى، تكون احتمالية الإجهاض (الموت الطبيعى للجنين أو الجنين) فى أعلى مستوياتها. فى نص الثلث التانى من الحمل، ممكن الشعور بحركة الجنين. فى الأسبوع 28، ممكن لاكتر من 90% من الأطفال البقاء على قيد الحياة بره الرحم إذا تم توفير رعاية طبية عالية الجودة لهم ، رغم أن الأطفال اللى يتولدو فى الوقت ده من المحتمل أن يتعرضوا لمضاعفات صحية خطيرة زى مشاكل القلب والجهاز التنفسى ومشاكل فكرية وتنموية طويلة الأمد. الإعاقات.

رعاية قبل الولادة تحسن نتائج الحمل.[5] التغذية وقت الحمل مهمة لضمان النمو الصحى للجنين. ممكن تشمل رعاية قبل الولادة كمان تجنب الأدوية الترويحية (بما فيها التبغ والكحول )، وممارسة التمارين الرياضية بانتظام، و إجراء اختبارات الدم ، والفحوصات البدنية المنتظمة.[5] ممكن تشمل مضاعفات الحمل اضطرابات ارتفاع ضغط الدم ، وسكرى الحمل ، وفقر الدم الناجم عن نقص الحديد ، والغثيان الشديد والقيء .[6] فى الولادة المثالية، يبدأ المخاض من تلقاء نفسه "فى موعده".[7] الأطفال اللى يتولدو قبل الأسبوع 37 هم " خدج " واكتر عرضة لمشاكل صحية زى الشلل الدماغى . يعتبر الأطفال اللى يتولدو بين الأسبوعين 37 و 39 "فترة ولادة مبكرة" فى الوقت نفسه يعتبر الأطفال اللى يتولدو بين الأسابيع 39 و 41 "فترة ولادة كاملة". يعتبر الأطفال اللى يتولدو بين الأسبوعين 41 و 42 أسبوع "متأخرين" فى الوقت نفسه يعتبرو " متأخرين " بعد 42 أسبوع. لا يوصى بالولادة قبل الأسبوع 39 عن طريق تحريض المخاض أو الولادة القيصرية إلا إذا كان ذلك مطلوب لأسباب طبية تانيه.[8]

المصطلح[تعديل]

Title page from an 18th-century book about pregnancy
ويليام هنتر ، تشريح الرحم الإنساني، التبويض المصور ، 1774

المصطلحات المرتبطة بالحمل هيا الحمل والولادة . Gravidus و Gravid يأتيان من الكلمة اللاتينية اللى تعنى "ثقيل" ويشار ساعات لالأنثى الحامل باسم Gravida .[9] تشير الجاذبية لعدد المرات اللى حملت فيها الأنثى. وبالمثل، يُستخدم مصطلح التكافؤ لعدد المرات اللى تحمل فيها الأنثى الحمل لمرحلة قابلة للحياة .[10] يتم احتساب التوائم والولادات المتعددة التانيه كحمل وولادة واحدة.

ويشار لالمرأة اللى لم تحمل قط باسم nulligravida. يُشار لالمرأة الحامل (أو اللى كانت بس) لأول مرة باسم "الحمل الأول "، ويُشار لالمرأة فى حالات الحمل اللى بعد كده باسم " متعددة الحمل" أو "متعددة الولادات". [9][11] ولذلك، وقت الحمل التانى ، سيتم وصف المرأة بأنها حامل 2، الفقرة 1 وعند الولادة الحية بأنها حامل 2، الفقرة 2. حالات الحمل الجارى والإجهاض والإجهاض و/أو الإملاص تمثل قيم التكافؤ أقل من رقم الحمل. يُشار لالستات اللاتى لم يسبق لهن الحمل لاكتر من 20 أسبوع أن يُطلق عليهن اسم "عدم الولادة" .[12]

يعتبر الحمل انتهى عند الأسبوع 37 من الحمل. يكون مبكر إذا كان أقل من 37 أسبوع ومتأخر عند أو بعد 42 أسبوع من الحمل. أوصت الكلية الامريكانيه لأطباء التوليد و أمراض الستات بمزيد من التقسيم بحيث يكون الفصل الدراسى المبكر 37 أسبوع لحد 39 أسبوع، والفصل الدراسى الكامل 39 أسبوع لحد 41 أسبوع، والفصل الدراسى المتأخر 41 أسبوع لحد 42 أسبوع.[13] حلت المصطلحات قبل الأوان و بعد الأجل لحد كبير محل المصطلحات السابقة لأوانها و بعد النضج . تم تعريف الخداج والمتأخر أعلاه، الخداج وما بعد النضوج لهما معنى تاريخى ويرتبطان بحجم الرضيع وحالة نموه اكتر من ارتباطهما بمرحلة الحمل.[14][15]

التركيبة السكانية والإحصائيات[تعديل]

حدثت حوالى 213 مليون حالة حمل سنة 2012، منها 190 مليون (89%) فى العالم النامى و 23 مليون (11%) فى العالم المتقدم.[16] و عدد حالات الحمل عند الستات اللى تتراوح أعمارهم بين 15 و 44 سنة 133 لكل 1000 ست.[16] حوالى 10% ل15% من حالات الحمل المعترف بيها تنتهى بالإجهاض . سنة 2016، وصلت مضاعفات الحمل ل230,600 حالة وفاة بين الأمهات ، بانخفاض عن 377,000 حالة وفاة سنة 1990. تشمل الأسباب الشائعة النزيف أو العدوى أو أمراض ارتفاع ضغط الدم وقت الحمل أو الولادة المتعسرة أو الإجهاض أو الإجهاض أو الحمل بره الرحم . على الصعيد العالمي، 44% من حالات الحمل تكون غير مخطط ليها .[17] ويتم إجهاض اكتر من نصف (56%) حالات الحمل غير المخطط لها.[17] من حالات الحمل غير المقصود فى امريكا، استخدمت 60% من الستات وسايل منع الحمل لحد ما خلال الشهر اللى ابتدا فيه الحمل.

العلامات والأعراض[تعديل]

الكلف : تغير صبغة الوجه نتيجة الحمل
فى الجزء الأخير من الحمل، يشغل الرحم جزء كبير من البطن.

لا تتعارض علامات و أعراض الحمل المعتادة بشكل كبير مع أنشطة الحياة اليومية أو تشكل تهديدًا صحى للأم أو الطفل. بس، ممكن تسبب مضاعفات الحمل أعراض تانيه اكتر خطورة، زى تلك المرتبطة بفقر الدم .

تشمل العلامات والأعراض الشائعة للحمل ما يلي:

  • التعب
  • غثيان صباحي
  • إمساك
  • ألم حزام الحوض
  • ألم فى الظهر
  • مخاض كاذب . انقباضات عرضية وغير منتظمة وغير مؤلمة فى كثير من الأحيان، تحدث كذا مره فى اليوم.
  • الوذمة المحيطية تورم الأطراف السفلية. شكوى شائعة فى تقدم الحمل. ممكن يكون سببه متلازمة الوريد الأجوف السفلى الناتجة عن ضغط الرحم على الوريد الأجوف السفلى و أوردة الحوضو ده يؤدى لزيادة الضغط الهيدروستاتيكى فى الأطراف السفلية.
  • فى الغالب ما يحدث انخفاض ضغط الدم بسبب ضغط الوريد الأجوف السفلى والشريان الأورطى البطنى ( متلازمة الضغط الأبهرى الأجوفى ).
  • زيادة تكرار البول . شكوى شائعة، ناجمة عن زيادة حجم الأوعية الدموية، وارتفاع معدل الترشيح الكبيبى ، وضغط المثانة عن طريق الرحم المتوسع.
  • التهابات المسالك البولية [18]
  • توسع الأوردة . شكوى شائعة ناجمة عن استرخاء العضلات الملساء الوريدية وزيادة الضغط جوه الأوعية الدموية.
  • البواسير (أكوام). تورم الأوردة فى منطقة الشرج أو داخلها . يحدث بسبب ضعف العود الوريدي، أو الإجهاد المرتبط بالإمساك، أو زيادة الضغط جوه البطن فى أواخر الحمل.[19]
  • القلس والحرقة والغثيان .
  • علامات التمدد
  • تعتبر آلام الثدى شائعة خلال الأشهر التلاته الأولى من الحمل، هيا اكتر شيوع عند الستات الحوامل فى سن مبكرة.[20]
  • الكلف ، المعروف كمان باسم قناع الحمل، هو تغير لون الوجه فى أغلب الأحيان. وفى العاده يبدأ فى التلاشى بعد شوية أشهر من الولادة.

الجدول الزمنى[تعديل]

مقارنة أنظمة المواعدة للحمل النموذجي
حدث عمر الحمل

(من بداية الدورة الشهرية الأخيرة )

سن الاخصاب سن الزرع
تبدأ فترة الحيض اليوم الاولانى من الحمل ليست حاملا ليست حاملا
عنده الجنس والإباضة 2 أسابيع حامل ليست حاملا ليست حاملا
التخصيب ؛ تبدأ مرحلة الانقسام اليوم 15 [21] اليوم الاولانى [21] ليست حاملا
يبدأ زرع الكيسة الأريمية اليوم 20 اليوم السادس [21][22] اليوم 0
انتهت عملية الزرع اليوم 26 اليوم 12 [21][22] اليوم السادس (أو اليوم 0 )
تبدأ مرحلة الجنين ؛ وكمان أول دورة ضائعة 4 أسابيع اليوم 15 [21] اليوم 9
ممكن اكتشاف وظيفة القلب البدائية 5 أسابيع، 5 أيام [21] اليوم 26 [21] اليوم 20
تبدأ مرحلة الجنين 10 أسابيع، يوم واحد [21] 8 أسابيع، يوم واحد [21] 7 أسابيع، 2 أيام
ينتهى الفصل الأول 13 اسبوع 11 اسبوع 10 أسابيع
ينتهى الفصل الثاني 26 اسبوع 24 اسبوع 23 اسبوع
الولادة 39-40 أسبوع 37-38 أسبوع:[22] 108  36-37 أسبوعا

التسلسل الزمنى للحمل على أنه عمر الحمل ، نقطة البداية هيا بداية آخر دورة شهرية للمرأة (LMP)، أو العمر المقابل للحمل كما يتم تقديره بطريقة اكتر دقة إذا كانت متوفرة. ويعنى ده النموذج أن المرأة تعتبر "حامل" قبل أسبوعين من الحمل وقبل 3 أسابيع من الزرع . فى بعض الأحيان، يستخدم التوقيت كمان عمر الإخصاب ، و هو عمر الجنين من الحمل.

بداية عمر الحمل[تعديل]

يوصى الكونجرس الامريكانى لأطباء الستات والتوليد بالطرق اللى بعد كده لحساب عمر الحمل:

  • حساب الأيام مباشرة من بداية آخر دورة شهرية .
  • الموجات فوق الصوتية التوليدية المبكرة، مقارنة حجم الجنين أو الجنين مع حجم مجموعة مرجعية من حالات الحمل المعروفة بعمر الحمل (مثل المحسوبة من فترات الحيض الأخيرة)، واستخدام متوسط عمر الحمل للأجنة أو الأجنة التانيه من نفس الحجم. إذا كان عمر الحمل المحسوب من الموجات فوق الصوتية المبكرة يتناقض مع العمر المحسوب مباشرة من آخر دورة شهرية، فإنه لسه هو العمر المحسوب من الموجات فوق الصوتية المبكرة اللى يتم استخدامه لبقية فترة الحمل.
  • فى حالة التخصيب بره الرحم يتم حساب الأيام من استخراج البويضات أو الحضانة المشتركة و إضافة 14 يوم.[23]

الفترات[تعديل]

ينقسم الحمل ل3 فترات، يستمر كل منها 3 أشهر بالتقريب . ممكن يختلف الطول الدقيق لكل 3 فترات بين المصادر.

  • تبدأ الأشهر التلاته الأولى مع بداية عمر الحمل زى ما هو موضح أعلاه، أى بداية الأسبوع الأول، أو 0 أسبوع + 0 يوم من عمر الحمل (GA). وينتهى فى الأسبوع 12 (11 أسبوع + 6 أيام من GA) أو نهاية الأسبوع 14 (13 أسبوع + 6 أيام من GA).[24]
  • يتم تعريف الأشهر التلاته الثانية على أنها تبدأ، بين بداية الأسبوع 13 (12 أسبوع + 0 يوم من GA) وبداية الأسبوع 15 (14 أسبوع + 0 يوم من GA).[24] وينتهى بنهاية الأسبوع 27 (26 أسبوع + 6 أيام من GA) [24] أو نهاية الأسبوع 28 (27 أسبوع + 6 أيام من GA).
  • يتم تعريف الثلث التالت على أنه بداية، بين بداية الأسبوع 28 (27 أسبوع + 0 يوم من GA) [24] أو بداية الأسبوع 29 (28 أسبوع + 0 يوم من GA). ويستمر لحد الولادة .
الجدول الزمنى للحمل، بما فيها (من الأعلى لالأسفل): الثلث، تطور الجنين/الجنين، عمر الحمل بالأسابيع والأشهر، مراحل الحيوية والنضج

تقدير تاريخ الولادة[تعديل]

توزيع عمر الحمل عند الولادة بين المواليد الأحياء المفردين، وذلك لما يتم تقدير عمر الحمل بواسطة الموجات فوق الصوتية فى الأشهر التلاته الأولى من الحمل ومباشرة بواسطة فترة الحيض الأخيرة.[25] يقارب من 80٪ من الولادات تحدث بين 37 و 41 أسبوعا من عمر الحمل.

تقدير تاريخ الاستحقاق يتبع خطوتين أساسيتين:

  • تحديد النقطة الزمنية اللى سيتم استخدامها كأصل لعمر الحمل ، زى ما هو موضح فى القسم أعلاه.
  • إضافة عمر الحمل المقدر عند الولادة لالنقطة الزمنية المذكورة أعلاه. تحدث الولادة فى المتوسط عند عمر حمل 280 يوم (40 أسبوع)، و علشان كده يُستخدم فى الغالب كتقدير قياسى لحالات الحمل الفردية.[26] بس، فقد تم كمان اقتراح فترات بديلة و طرق اكتر تخصيص.

الكلية الامريكانيه لأطباء الستات والتوليد تقسم الفصل الكامل 3 أقسام:[27]

  • الفترة المبكرة: 37 أسبوع و0 يوم لحد 38 أسبوع و 6 أيام
  • المدة الكاملة: 39 أسبوع و0 يوم لحد 40 أسبوع و 6 أيام
  • المدة المتأخرة: 41 أسبوع و0 يوم لحد 41 أسبوع و 6 أيام
  • بعد الأجل: اكبر من أو يساوى 42 أسبوع و0 يوم

قاعدة نايجيل هيا طريقة قياسية لحساب الموعد المتوقع للحمل عند افتراض عمر الحمل 280 يوم عند الولادة. تقوم القاعدة بتقدير التاريخ المتوقع للولادة (EDD) عن طريق إضافة سنة وطرح 3 أشهر و إضافة سبعة أيام لأصل عمر الحمل. بدلا من كده هناك تطبيقات التيليفون المحمول ، اللى تعطى دايما تقديرات متسقة مقارنة ببعضها وصحيحة للسنة الكبيسة ، عجلات الحمل المصنوعة من الورق ممكن تختلف عن بعضها بمقدار 7 أيام ولا تصحح بشكل عام للسنة الكبيسة.[28]

علاوة على ذلك، الولادة الفعلية مش ليها اللا احتمال معين لحدوثها فى حدود تاريخ الاستحقاق المقدر. توصلت دراسة للمواليد الأحياء المفردين علشان الولادة عندها انحراف معيارى قدره 14 يوم لما يتم تقدير عمر الحمل بواسطة الموجات فوق الصوتية فى الأشهر التلاته الأولى من الحمل، و 16 يوم عند تقديره مباشرة بواسطة فترة الحيض الأخيرة.[25]

علم وظايف الأعضاء[تعديل]

سعة[تعديل]

الخصوبة والخصوبة هما القدرة على الإخصاب و إقامة الحمل السريرى والولادة الحية. العقم هو ضعف القدرة على إثبات الحمل السريري، والعقم هو عدم القدرة الدائمة على إثبات الحمل السريري.[29]

تعتمد القدرة على الحمل على الجهاز التناسلى وتطوره وتنوعه ، كمان على حالة الشخص. الستات كمان ثنائيى الجنس والمتحولين جنسى اللى عندهم جهاز تناسلى أنثوى فعال قادرون على الحمل. فى بعض الحالات، يكون الشخص قادر على إنتاج بويضات قابلة للتخصيب، لكن لا يكون عنده رحم أو لا شيء يمكنه الحمل بشكل كافٍ، وفى دى الحالة يجدون تأجير الأرحام .[30]

المبادرة[تعديل]

الإخصاب والغرس فى الإنسان.

من خلال التفاعل بين الهرمونات اللى تشمل الهرمون المنبه للجريب اللى يحفز تكون الجريبات وتكوّن البويضات ،و ده يؤدى لتكوين بويضة ناضجة ، الأمشاج الأنثوية. الإخصاب هو الحدث اللى يتم فيه اندماج خلية البويضة مع الأمشاج الذكرية، الحيوان المنوى . بعد نقطة الإخصاب، يُشار لالمنتج المندمج من الأمشاج الأنثوية والذكرية باسم الزيجوت أو البويضة المخصبة. فى العاده ما يحدث اندماج الأمشاج الأنثوية والذكرية بعد الجماع . تكون معدلات الحمل وقت الاتصال الجنسى أعلى خلال فترة الدورة الشهرية من حوالى 5 أيام قبل الإباضة وحتى يوم أو يومين بعد الإباضة. ممكن يحدث الإخصاب كمان عن طريق تقنيات الإنجاب المساعدة زى التلقيح الاصطناعى والتخصيب فى المختبر .

يُستخدم ساعات الإخصاب (الحمل) كبداية للحمل، ويُطلق على العمر المشتق اسم "عمر الإخصاب" . يحدث الإخصاب فى العاده قبل حوالى أسبوعين من فترة الحيض المتوقعة اللى بعد كده .

هناك نقطة زمنية تالتة يعتبرها بعض الأشخاص كمان البداية الحقيقية للحمل: ده هو وقت الانغراس، لما يلتصق الجنين المستقبلى ببطانة الرحم. وذلك بعد حوالى أسبوع لعشرة أيام من الإخصاب.

تطور الجنين[تعديل]

المراحل الأولية لتكوين الجنين البشرى

الحيوانات المنوية تتحد و البويضة، اللى تم إطلاقها من واحد من المبيضين عند الأنثى، فى واحده من قناتى فالوب . بعدين تتحرك البويضة المخصبة، المعروفة باسم الزيجوت ، نحو الرحم، هيا رحلة تستغرق ما يوصل لأسبوع لتكتمل. يبدأ انقسام الخلايا بعد حوالى 24 ل36 ساعة من اتحاد الخلايا الأنثوية والذكورية. يستمر انقسام الخلايا بمعدل سريع بعدين تتطور الخلايا لللى يتعرف بالكيسة الأريمية . توصل الكيسة الأريمية لالرحم وتلتصق بجدار الرحم، هيا عملية تعرف باسم الزرع .

يُطلق على تطور كتلة الخلايا اللى ستصبح الرضيع اسم التطور الجنينى خلال الأسابيع العشرة الأولى بالتقريب من الحمل. خلال ده الوقت، تبدأ الخلايا فى التمايز لأجهزة الجسم المختلفة. ياتحط الخطوط العريضة الأساسية للعضو والجسم والجهاز العصبي. وبنهاية المرحلة الجنينية تصبح بدايات السمات زى الأصابع والعينين والفم والأذنين مرئية. خلال الوقت ده كمان ، هناك تطور فى الهياكل المهمة لدعم الجنين، بما فيها المشيمة والحبل السرى . تربط المشيمة الجنين النامى بجدار الرحم للسماح بامتصاص العناصر الغذائية والتخلص من الفضلات وتبادل الغازات عبر إمداد دم الأم. الحبل السرى هو الحبل اللى يربط بين الجنين أو الجنين والمشيمة.

بعد حوالى 10 أسابيع من عمر الحمل - و هو نفس ثمانية أسابيع بعد الحمل - يصبح الجنين معروف بالجنين .[31] فى بداية مرحلة الجنين، ينخفض خطر الإجهاض بشكل حاد.[32] فى دى المرحلة، عمر الجنين حوالى 30 millimetres (1.2 in) ، ويتم رؤية نبضات القلب عبر الموجات فوق الصوتية، ويقوم الجنين بحركات لا إرادية. وقت التطور المستمر للجنين، تستمر أنظمة الجسم المبكرة والهياكل اللى اتنشأت فى المرحلة الجنينية فى التطور. تبدأ الأعضاء الجنسية بالظهور خلال الشهر التالت من الحمل. يستمر الجنين فى النمو حسب الوزن والطول، رغم أن غالبية النمو الجسدى يحدث فى الأسابيع الأخيرة من الحمل.

يتم اكتشاف نشاط الدماغ الكهربائى لأول مرة فى نهاية الأسبوع الخامس من الحمل، لكن زى ما هو الحال فى المرضى المتوفين دماغى ، فهو نشاط عصبى بدائى مش بداية نشاط الدماغ الواعي. لا تبدأ المشابك العصبية بالتشكل لحد الأسبوع 17. تتطور الروابط العصبية بين القشرة الحسية والمهاد فى وقت مبكر من عمر الحمل 24 أسبوع، لكن أول دليل على وظيفتها لا يحدث لحد حوالى 30 أسبوع، لما يظهر الحد الأدنى من الوعى والحلم والقدرة على الشعور بالألم.

رغم أن الجنين يبدأ فى التحرك خلال الأشهر التلاته الأولى من الحمل، إلا أنه  مش ممكن الشعور بالحركة المعروفة باسم التسارع إلا فى الأشهر التلاته التانيه من الحمل. يحدث ده فى العاده فى الشهر الرابع، وبشكل اكتر تحديدًا فى الأسبوع 20 ل21، أو بحلول الأسبوع 19 إذا كانت المرأة حامل من قبل. من الشائع أن لا تشعر بعض الستات بحركة الجنين إلا بعد مرور وقت طويل. خلال الثلث التانى من الحمل،  لما يتغير حجم الجسم، ممكن ارتداء ملابس الأمومة .
  1. أ ب المرجع غلط: اكتب عنوان المرجع فى النُص بين علامة الفتح <ref> وعلامة الافل </ref> فى المرجع Ab2011
  2. Massachusetts General Laws c.112 § 12K: Definitions applicable to Secs. 12L to 12U, Commonwealth of Massachusetts, 2022
  3. "What are some common signs of pregnancy?". Eunice Kennedy Shriver National Institute of Child Health and Human Development. 12 July 2013. Archived from the original on 19 March 2015. Retrieved 14 March 2015.
  4. "How do I know if I'm pregnant?". Eunice Kennedy Shriver National Institute of Child Health and Human Development. 30 November 2012. Archived from the original on 2 April 2015. Retrieved 14 March 2015.
  5. أ ب "What is prenatal care and why is it important?". Eunice Kennedy Shriver National Institute of Child Health and Human Development. 12 July 2013. Archived from the original on 2 April 2015. Retrieved 14 March 2015.
  6. "What are some common complications of pregnancy?". Eunice Kennedy Shriver National Institute of Child Health and Human Development. 12 July 2013. Archived from the original on 26 February 2015. Retrieved 14 March 2015.
  7. American Congress of Obstetricians and Gynecologists (February 2013), "Five Things Physicians and Patients Should Question", Choosing Wisely: an initiative of the ABIM Foundation, American Congress of Obstetricians and Gynecologists, archived from the original on 1 September 2013, retrieved 1 August 2013
  8. World Health Organization (November 2014). "Preterm birth Fact sheet N°363". who.int. Archived from the original on 7 March 2015. Retrieved 6 March 2015.
  9. أ ب "definition of gravida". The Free Dictionary. Retrieved 17 January 2008. المرجع غلط: وسم <ref> غير صالح؛ الاسم "MFD" معرف أكثر من مرة بمحتويات مختلفة.
  10. "Gravidity and Parity Definitions (Implications in Risk Assessment)". patient.info. Archived from the original on 12 December 2016.
  11. "Definition of nulligravida". Merriam-Webster, Incorporated. Archived from the original on 8 September 2008. Retrieved 9 March 2012.
  12. "Nulliparous definition". MedicineNet, Inc. 18 November 2000. Archived from the original on 9 July 2009.
  13. "Definition of Term Pregnancy – ACOG". www.acog.org. Retrieved 2019-09-27.
  14. "Definition of Premature birth". Medicine.net. Archived from the original on 9 July 2009. Retrieved 16 January 2008.
  15. "Premature Infant". Premature Infant. 22 September 2006. http://health.discovery.com/encyclopedias/illnesses.html?article=2728. Retrieved 16 January 2008.
  16. أ ب "Intended and unintended pregnancies worldwide in 2012 and recent trends". Studies in Family Planning. 45 (3): 301–314. September 2014. doi:10.1111/j.1728-4465.2014.00393.x. PMC 4727534. PMID 25207494.
  17. أ ب "Global, regional, and subregional trends in unintended pregnancy and its outcomes from 1990 to 2014: estimates from a Bayesian hierarchical model". The Lancet. Global Health. 6 (4): e380–e389. April 2018. doi:10.1016/S2214-109X(18)30029-9. PMC 6055480. PMID 29519649.
  18. Merck. "Urinary tract infections during pregnancy". Merck Manual Home Health Handbook. Archived from the original on 10 November 2011.
  19. "Constipation, haemorrhoids, and heartburn in pregnancy". BMJ Clinical Evidence. 2010: 1411. August 2010. PMC 3217736. PMID 21418682.
  20. MedlinePlus > Breast pain Archived 5 اغسطس 2012 at archive.today Update Date: 31 December 2008. Updated by: David C. Dugdale, Susan Storck. Also reviewed by David Zieve.
  21. أ ب ت ث ج ح خ د ذ المرجع غلط: اكتب عنوان المرجع فى النُص بين علامة الفتح <ref> وعلامة الافل </ref> فى المرجع Nair
  22. أ ب ت المرجع غلط: اكتب عنوان المرجع فى النُص بين علامة الفتح <ref> وعلامة الافل </ref> فى المرجع Mishra
  23. "Gestational age in pregnancies conceived after in vitro fertilization: a comparison between age assessed from oocyte retrieval, crown-rump length and biparietal diameter". Ultrasound in Obstetrics & Gynecology. 15 (1): 41–46. January 2000. doi:10.1046/j.1469-0705.2000.00004.x. PMID 10776011.
  24. أ ب ت ث "Pregnancy – the three trimesters". University of California San Francisco. Retrieved 2019-11-30.
  25. أ ب "Comparison of gestational age at birth based on last menstrual period and ultrasound during the first trimester". Paediatric and Perinatal Epidemiology. 22 (6): 587–596. November 2008. doi:10.1111/j.1365-3016.2008.00965.x. PMID 19000297. المرجع غلط: وسم <ref> غير صالح؛ الاسم "hoffman2008" معرف أكثر من مرة بمحتويات مختلفة.
  26. "Pregnancy week by week". Mayo Clinic. 3 June 2022. Retrieved 8 July 2023.
  27. "ement Health IT and Clinical Informatics reVITALize: Obstetrics Data Definitions reVITALize: Obstetrics Data Definitions". ACOG. Retrieved November 27, 2022.
  28. "Paper gestational age wheels are generally inaccurate". American Journal of Obstetrics and Gynecology. 210 (2): 145.e1–145.e4. February 2014. doi:10.1016/j.ajog.2013.09.013. PMID 24036402.
  29. "The International Glossary on Infertility and Fertility Care, 2017". Fertility and Sterility. Elsevier BV. 108 (3): 393–406. September 2017. doi:10.1016/j.fertnstert.2017.06.005. PMID 28760517. {{cite journal}}: Invalid |display-authors=6 (help)
  30. "Differences in sex development". nhs.uk. 2021-11-18. Retrieved 2022-06-29.
  31. "Stages of Development of the Fetus – Women's Health Issues". MSD Manual Consumer Version. Retrieved 10 July 2020.
  32. المرجع غلط: اكتب عنوان المرجع فى النُص بين علامة الفتح <ref> وعلامة الافل </ref> فى المرجع sharply