جوانتى محارب

من ويكيبيديا، الموسوعه الحره
جوانتى محارب برشام ألمين للإمبراطور ماكسيميليان الأول ، ج. 1514. متحف الفنون الجميلة ( متحف كونسثيستوريستشس )، ڤيينا
جوانتى محارب ، ألمانيا، أواخر القرن الستاشر

جوانتى محارب هو نوع من اجوانتىازات اللى تحمى يد و معصم المقاتل. تم استخدام القفازات بشكل خاص فى اوروبا بين أوائل القرن الاربعتاشر و أوائل العصر الحديث ، وفى الغالب كانت تُصنع من الجلد المقسى أو الصفائح المعدنية.

جوانتى محارب ، حوالى 1614. متحف V&A رقم. 1386&أ-1888

جوانتى محارب اللى تغطى اليدين والمعصمين و ساعات الساعدين مش الدعامات اللى تغطى الرسغين و الساعدين مش اليدين؛ الدعامات شائعة فى العصور الوسطى والأزياء التنكرية الخيالية.

أنواع[تعديل]

درع[تعديل]

جوانتى محارب اليابانى (الساموراي) فى فترة إيدو (هان كوت).

من القرن الحداشر، اعتمد الجنود والفرسان الأوروبيين على البريد المتسلسل لحماية أجسادهم، و كانت الدروع المتسلسلة "القمصان" ذات الأكمام العريضة اللى تتدلى لحد المرفق شائعة. بس، لم يبدأ ارتداء قمصان البريد المتسلسل ذات الأكمام الأطول والأضيق إلا فى القرن الاتناشر، و كانت تحتوى فى بعض الأحيان على قفازات بريد متسلسل أو "أقنعة" تشبه القفازات بدون أصابع وبها جيب للإبهام ( رغم أن بعض دول عندهم أصابع كاملة كمان ). يتم تثبيتها على الحافة السفلية للكم، وتحمى يدى مرتديها من الجروح والتمزقات وقت القتال لكن لا توفر أى حماية ضد الضربات الساحقة. لم يبدأ صانعو الدروع فى تصميم دروع مفصلية بالكامل إلا فى أوائل القرن الاربعتاشر: مع ده التطور فى استخدام الصفائح كوسيلة لحماية الجسم من الضربات، تم تطوير حماية اليد على شكل قفازات مصنوعة من صفائح متداخلة من الفولاذ. اتنشأت بأسلوب "القفاز" بدون أصابع ( اللى يوفر حماية للدروع ويسمح للأصابع بمشاركة الحرارة ولكنه يحد من قدرة مرتديها على تحريك تلك الأصابع) و نمط "القفاز" ذو الأصابع الكاملة ( اللى رغم أنه لسه صعب المراس وصعب المراس أقل راحة فى الطقس البارد، ويسمح بالاستخدام الكامل لجميع الأصابع).

تم كمان استخدام مجموعة متنوعة من القفاز تسمى "demi-gauntlet" أو "demi-gauntlet" فى الوقت ده بالتقريب . القفاز النصفى هو نوع من القفاز المدرع اللى يحمى الجزء الخلفى من اليد والمعصم بس: يتم ارتداء القفاز النصفى بقفازات مصنوعة من البريد المتسلسل أو الجلد المبطن. تتمثل مزايا القفاز النصفى فى أنه يسمح بمهارة احسن و أخف وزن من القفاز الكامل، لكن العيب هو أن الأصابع مش محمية بشكل جيد.

القفازات الواقية المعاصرة[تعديل]

دانيال باتريك دريسكول DSO، عضو فيلق الحدود ، يرتدى قفازات جلدية بنية اللون. كاريكاتير فانيتى فير 15 فبراير 1911
قبعة، سيف، مسدس LeMat وقفازات اللواء جيب ستيوارت (متحف الكونفدرالية، فى ريتشموند، ڤيرچينيا)
لسه عمال المعادن واللحامون يرتدون القفازات الواقية الحديثة اللى تسمى "القفازات" عند التعامل مع المعادن الساخنة أو المنصهرة أو فى السياقات اللى تكون فيها الشرر شائعة. لم تعتبر دى القفازات فيها الألواح المعدنية الأصلية، لكن بدل ذلك عازلة بدرجة عالية ضد الحرارة. يرتدى فنيو العربيات أنواع مماثلة من القفاز لحماية أيديهم عند التعامل مع مكونات السيارة، وفى الغالب  ما يرتدى جزارو اللحوم والأسماك قفازات بريدية متسلسلة لحماية أيديهم من الحواف الحادة للسكاكين. يرتدى سواقو العجل النارية قفازات مصنوعة من الجلد لحماية أيديهم من التآكل وقت وقوع حادث، ويرتدى سواقو عربات الثلوج قفازات بدون أصابع مصنوعة من النايلون لحماية أيديهم من الرياح ودرجات الحرارة الباردة وقت قيادة عربياتهم. يرتدى الصقارون قفّازات جلدية لحماية أيديهم من المخالب الحادة للطيور الجارحة اللى يتعاملون معها، و أخير، يرتدى المتنافسون المعاصرون فى المبارزة ، و بالخصوص دول اللى  يتنافسون فى سيف المبارزة ، بشكل روتينى قفازات ذات أصابع لحماية أيديهم من الجروح والجروح المحتملة. من أسلحة خصومهم.

كملابس[تعديل]

عروس ترتدى قفازات بدون أصابع، 2009

فى أزياء المرأة الغربية، ممكن أن يشير القفاز لالكفة الممتدة مع القليل من غطاء اليد أو بدون غطاء لليد. يتم ارتداء دى القفازات ساعات كعناصر فى فستان السهرة أو على ايد العرايس فى حفلات الزفاف.[1]

دينى[تعديل]

فى الكنيسة الرومانية الكاثوليكية، معروفه كمان القفازات ذات الأصابع الكاملة اللى يرتديها البابا أو الأساقفة التانيين تقليدى باسم القفازات أو القفازات الأسقفية ، رغم أن استخدامها قد تم تخفيفه لحد كبير من بولس السادس .

"إلقاء القفاز"[تعديل]

تعود أصول ممارسة رمى القفاز رد على التحدى لالعصور القديمة. فى الكتاب الخامس من الإنيادة ، يستجيب Entelus لتحدى الملاكم يجرؤ من خلال رمى قفازه (قفاز الملاكمة، أو القفاز) فى حلبة الملاكمة.

إن "رمى القفاز" يعنى إصدار تحدي. يتحدى الفارس اللى يرتدى القفاز زميله الفارس أو العدو فى مبارزة عن طريق رمى واحد من قفافيه على الأرض. سيحمل الخصم القفاز لقبول التحدي. ترتبط دى العبارة بشكل خاص بعمل بطل الملك ، و هو دور الضابط اللى كان من العصور الوسطى يعتبر بطل للملك عند تتويجه ، فى حالة قيام شخص ما بتحدى لقب الملك الجديد على العرش.

مصادر[تعديل]

لينكات برانيه[تعديل]

Media related to Gauntlets at Wikimedia Commonsقالب:Elements of Medieval armor