تسيشى

من ويكيبيديا، الموسوعه الحره
(تحويل من تسى شى)
تسيشى
 

معلومات شخصيه
الميلاد 29 نوفمبر 1835[1][2]  تعديل قيمة خاصية تاريخ الولاده (P569) في ويكي بيانات


بيكين  تعديل قيمة خاصية مكان الولاده (P19) في ويكي بيانات

الوفاة 15 نوفمبر 1908 (73 سنة)[1][2]  تعديل قيمة خاصية تاريخ الموت (P570) في ويكي بيانات
مكان الدفن مقابر تشينج الشرقيه  تعديل قيمة خاصية مكان الدفن (P119) في ويكي بيانات
معلومات تانيه
المهنه سياسيه،  وملكه حاكمه،  ورسامه[3]،  وعاهل  تعديل قيمة خاصية الوظيفه (P106) في ويكي بيانات
اللغات المحكيه او المكتوبه لغه صينى[4][5]  تعديل قيمة خاصية اللغه (P1412) في ويكي بيانات

الامبراطورة الأرملة تسيشي [tsʰɹ̩̌.ɕì] ؛ اتولدت Yehe Nara Xingzhen (29 نوفمبر 1835 - 15 نوفمبر 1908) ، كانت ست نبيلة صينية من عشيرة Manchu Yehe Nara ، محظية بعدين وصية على العرش اللى سيطرت فعلى على الحكومة الصينية فى أواخر عهد عيله تشينغ لما يقرب من 50 سنه ، من سنة 1861 لحد وفاتها سنة 1908. تم اختيارها علشان تكون محظية للامبراطور Xianfeng فى مراهقتها ، و أنجبت ابن ، Zaichun ، سنة 1856. بعد وفاة الامبراطور Xianfeng سنة 1861 ، بقا الصبى الصغير هو الامبراطور Tongzhi ، وتولت دور الأرملة المشاركة للامبراطور ، مع أرملة الامبراطور ، الامبراطورة الأرملة Ci'an . أطاح تسيشى بمجموعة من الحكام المعينين على ايد الامبراطور الراحل وتولى الوصاية مع جيان ، اللى مات بعدين . بعدين عززت تسيشى سيطرتها على العيله الحاكمة لما نصبت ابن اخوها كامبراطور غوانغشو عند وفاة ابنها ، امبراطور تونغزى ، سنة 1875. كان ده مخالف للقواعد التقليدية لخلافة عيله تشينغ اللى حكمت الصين من سنة 1644. تسيشى أشرفت على استعادة تونغزى ، هيا سلسلة من الاصلاحات المعتدلة اللى ساعدت النظام على البقاء لحد سنة 1911. رغم أن تسيشى رفضت تبنى النماذج الغربية للحكومة ، الا أنها دعمت الاصلاحات التكنولوجية والعسكرية وحركة التعزيز الذاتى . أيدت مبادئ اصلاحات المائة يوم سنة 1898 ، لكن كانت تخشى أن التنفيذ المفاجئ ، دون دعم بيروقراطى ، هايكون معطل و أن اليابان والقوى الأجنبية التانيه ستستغل أى ضعف. وضعت الامبراطور غوانغشو ، اللى اعتقدت أنه حاول اغتيالها ، تحت الاقامة الجبرية الافتراضية لدعمه الاصلاحيين الراديكاليين ، و أعدم علن الاصلاحيين الرئيسيين . بعد ما أدى تمرد الملاكمين لغزو جيوش الحلفاء ، دعم تسيشى فى البداية مجموعات الملاكمين و أعلن الحرب على الغزاة. كانت الهزيمة اللى أعقبت ذلك يعتبر اذلال مذهل. لما رجعت تسيشى لبكين من مدينة شيان ، حيث أخذت الامبراطور ، بقت صديقة للأجانب فى العاصمة وابتدت فى تنفيذ اصلاحات مالية ومؤسسية تهدف لتحويل الصين لملكية دستورية. تركت وفاة تسيشى و امبراطور جوانجشو فى نوفمبر 1908 المحكمة فى أيدى المحافظين المانشو ، والطفل بويى ، على العرش ، ومجتمع مضطرب ومنقسما بشدة.

ناقش المؤرخين فى الصين و الخارج ارثها. يتم ادانتها تقليدى باعتبارها طاغية لا يرحم وصلت سياساته الرجعية - رغم نجاحها فى خدمة الذات فى اطالة أمد عيله تشينغ المتعثرة - لاذلالها وسقوطها التام فى انتفاضة ووتشانغ . اقترح التحريفون أن الثوريين الوطنيين والشيوعيين قد جعلوها كبش فداء بسبب مشاكل عميقة الجذور تتجاوز الانقاذ ، و أشادوا بحفاظها على النظام السياسي. كانت مسؤولة عن الكتير من الاصلاحات الفعالة ، و ان كانت متأخرة - بما فيها الغاء العبودية والعقوبات المعذبة القديمة ونظام الفحص القديم فى سنين ها المريضة. تم استبدال ده الأخير على ايد المؤسسات بما فيها جامعة بكين الجديدة. [6]

حياة[تعديل]

ولادة[تعديل]

ولدت الامبراطورة الأرملة تسيشى فى النهارده العاشر من الشهر القمرى العاشر فى العام الخامس عشر من حكم امبراطور داوجوانغ (29 نوفمبر 1835). كان والدها Huizheng (惠征 ) ، عضو فى Bordered Blue Banner اللى يحمل لقب دوق من الدرجة التالتة (三等公 ). تظهر أرشيفات القصر أن Huizheng كانت تعمل فى بكين فى عام ولادة السيدة Yehe Nara ، فى اشارة لأنها ولدت فى بكين. يسجل الملف موقع منزل طفولتها: بيتشاى هوتونغ ، Xisipailou ، بكين (西四牌樓劈柴胡同 ).[7] كان عندها أخت اسمها Wanzhen و أخ يدعى Guixiang.

عصر شيان فنغ[تعديل]

صورة مبكرة للقرين الأرملة Kangci ، الأم الحاضنة للامبراطور Xianfeng. استضافت اختيار رفقاء Xianfeng Emperor سنة 1851 ، حيث شاركت تسيشى كمرشح محتمل.

تسيشى سنة 1851 ، شاركت فى اختيار زوجات Xianfeng Emperor جنب 60 مرشحًا آخر. كان تسيشى واحد من المرشحين القلائل اللى تم اختيارهم للبقاء. من بين المرشحين التانيين المختارين كانت السيدة النبيلة لى من عشيرة تاتارا ( بعدين كونسورت لي) والمحظية زين من عشيرة نيوهورو ( بعدين قرين الامبراطور Xianfeng الامبراطور). فى 26 يونيه 1852 ، غادرت منزل والدتها الأرملة فى Xilahutong و دخلت المدينة المحرمة ووضعت فى المرتبة السادسة من رفقاءها ، على مثال "السيدة النبيلة لان".

ملف:Cixi's Palace.jpg
جناح المناظر الطبيعية الجميلة ، حيث أنجبت تسيشى الامبراطور تونغزى

فى 28 فبراير 1854 ، رُقيت تسيشى للمرتبة الخامسة من الرفقاء ومنحت لقب "محظية يي". سنة 1855 ، بقت تسيشى حامل ، وفى 27 ابريل 1856 ، أنجبت زاى تشون ، الابن الاولانى والوحيد لامبراطور شيان فنغ. وفى نفس النهارده ، تم ترقيتها لالرتبة الرابعة من رفقاء "القرين يي". [8] سنة 1857 ، لما بلغ ابنها عيد ميلاده الاولانى ، رُقيت تسيشى لالمرتبة التالتة بين رفاقها كـ "رفيقة يى النبيلة". احتلت دى المرتبة المرتبة التانيه بعد الامبراطورة Niohuru بين الستات جوه حريم Xianfeng Emperor. على عكس الكتير من ستات المانشو الأخريات فى العيله الامبراطورية ، كانت تسيشى معروفة بقدرتها على القراءة والكتابة باللغة الصينية. منحتها دى المهارة الكتير من الفرص لمساعدة الامبراطور المريض فى حكم الدولة الصينية بشكل يومي. فى مناسبات مختلفة ، أمر الامبراطور Xianfeng تسيشى بقراءة نصب القصر التذكارية له وترك التعليمات على النصب التذكارية حسب لارادته. نتيجة علشان كده ، بقا تسيشى على اطلاع جيد بشؤون الدولة وفن الحكم من الامبراطور المريض.[9]

عصر تونغزى[تعديل]

صورة لشابة الامبراطورة الأرملة تسيشي.

فى سبتمبر 1860 ، فى المراحل الأخيرة من حرب الأفيون التانيه ، تم القبض على المبعوث الدبلوماسى البريطانى هارى باركس مع رهائن تانيين ، اللى تعرضوا للتعذيب والاعدام. ردا على ذلك ، هاجمت القوات البريطانية والفرنسية تحت قيادة اللورد الجين بكين ، و الشهر اللى بعد كده قاموا باحراق القصر الصيفى القديم على الأرض. فر امبراطور Xianfeng وحاشيته ، بما فيها تسيشى ، من بكين لمقاطعة Rehe (حول مدينة Chengde ، Hebei دلوقتى ).[10] عند سماعه نبأ تدمير القصر الصيفى القديم ، سقط امبراطور Xianfeng ، اللى كان يظهر بالفعل علامات الخرف ، فى حالة اكتئاب. تحول بكثافة لالكحول والمخدرات و أصيب بمرض خطير.[11] استدعى ثمانية من أرقى وزرائه ، برئاسة سوشون وزيوان ودوانهوا ، وسماهم اسم "وزرا الوصاية الثمانية" لتوجيه ودعم الامبراطور المستقبلي. مات امبراطور Xianfeng فى 22 اغسطس 1861 فى منتجع Chengde Mountain فى مقاطعة Rehe. كان وريث Xianfeng Emperor ، ابن Noble Consort Yi (الامبراطورة الأرملة تسيشى) ، من العمر خمس سنين بس. من الشائع أن الامبراطور Xianfeng استدعى على فراش الموت ، الامبراطورة والقرينة النبيلة Yi وادا كل منهما طابعًا. كان يأمل أنه لما اعتلى ابنه العرش ، ستتعاون الامبراطورة والقرينة النبيلة يى فى وئام وتساعد الامبراطور الشاب على النمو والنضوج مع بعض . ممكن يكون ده قد تم كمان للتحقق من قوة الحكام الثمانية. بس ، مافيش دليل على ده الحادث ، ومن غير المرجح أن يكون الامبراطور قد قصد فى أى وقت من الأوقات نوبل كونسورتى يى لممارسة السلطة السياسية. من المحتمل أن يكون الختم ، اللى يُزعم أنه رمز للطفل ، مجرد هدية لنوبل كونسورت يى نفسها. بلغ عدد الأختام غير الرسمية بالآلاف ولم تُعتبر أدوات سياسية ،لكن هيا حاجات فنية كلفها الأباطرة للمتعة لطبعها على حاجات زى اللوحات ، أو تقديمها كهدايا لالمحظيات.[12] عند وفاة الامبراطور Xianfeng ، تم رفع امبراطوريته لمرتبة الامبراطورة الأرملة. رغم أن لقبها الرسمى كان " الامبراطورة الأرملة تشيان " ، الا أنها كانت معروفه باسم "الامبراطورة الشرقية الأرملة" لأنها كانت تعيش فى قصر تشونغكوى الشرقي. كما تم ترقية نوبل كونسورت يى لمرتبة "الامبراطورة الأرملة تسيشي". كانت معروفه شعبى باسم "West Empress Dowager" (西太后) لأنها عاشت جوه قصر Chuxiu الغربي.

انقلاب Xinyou: طرد Sushun[تعديل]

صورة للامبراطورة الأرملة جيان (الوصى المشارك مع تسيشي) ، اللى نظم معها تسيشى انقلاب Xinyou.

بحلول وقت وفاة الامبراطور Xianfeng ، بقت الامبراطورة Dowager تسيشى استراتيجى سياسى ذكى. فى مقاطعة ريهى ، وقت انتظار وقت مناسب من الناحية الفلكية لنقل نعش الامبراطور لبكين ، تآمر تسيشى مع مسؤولى البلاط والأقارب الامبراطوريين للاستيلاء على السلطة. ماكانش لموقف تسيشى ، بصفته الامبراطورة الأقل مرتبة ، قوة سياسية جوهرية مرتبطة به. و ذلك ، ابنها ، الامبراطور الشاب ، ماكانش هو نفسه قوة سياسية. نتيجة علشان كده ، بقا من الضرورى ليها أن تتحالف مع شخصيات قوية تانيه ، بما فيها ال مرات الرئيسية للامبراطور الراحل ، الامبراطورة الأرملة تشيان . اقترح تسيشى أن يصبحوا امبراطورة حاكمة أرملة ، مع صلاحيات تتجاوز الحكام الثمانية ؛ كان الاثنان صديقين مقربين من فترة طويلة من أن جه تسيشى لأول مرة لالعيله الامبراطورية.[13] نمت التوترات بين الامبراطورتين الأرملة والثمانية الحكام ، اللى قادهم سوشون . لم يقدر الحكام تدخل تسيشى فى الشؤون السياسية ، كما أن مواجهاتهم المتكررة مع الامبراطورة الأرملة تركت الامبراطورة الأرملة تشيان محبطة. رفض جيان فى كثير من الأحيان الحضور لالمحكمة ، تارك تسيشى للتعامل مع الوزرا وحدهم. سر ، ابتدا تسيشى فى جمع دعم الوزرا الموهوبين والجنود وغيرهم ممن نبذهم الوصاية الثمانية لأسباب شخصية أو سياسية. كان من بينهم الأمير غونغ ، اللى تم اقصاؤه من السلطة ، بس كان عنده طموحات كبيرة ، والأمير تشون ، الأخوان السادس والسابع للامبراطور Xianfeng ، على التوالي. فى الوقت نفسه انحازت تسيشى لالأميرين ، جه نصب تذكارى من شاندونغ يطلب منها "الحكم من بعد الستائر" أو "الاستماع لالسياسة خلف الستائر" (垂簾聽政 ) ، أى لتولى السلطة كحاكم فعلى . كما طلب النصب التذكارى نفسه من الأمير غونغ دخول الساحة السياسية بصفته "مساعداً رئيسى للامبراطور".

لما غادر موكب جنازة Xianfeng Emperor لبكين ، استفادت تسيشى من تحالفاتها مع الأمراء Gong و Chun. رجعت هيا والامبراطور الصبى لالعاصمة قبل بقية الحفلة ، مع Zaiyuan و Duanhua ، وهما اثنان من الوصاية الثمانية ، فى الوقت نفسه تُرك سوشون لمرافقة موكب الامبراطور المتوفى. كانت رجوع تسيشى المبكرة لبكين تعنى أن عندها المزيد من الوقت للتخطيط مع الأمير غونغ والتأكد من تقسيم قاعدة السلطة للوصاية الثمانية بين Sushun وحلفائه ، Zaiyuan و Duanhua. علشان ازاحتهم من السلطة ، تمت اعادة كتابة التاريخ: تم فصل الحكام بسبب اجرائهم مفاوضات غير كفؤة مع "البرابرة" اللى تسببت فى هروب الامبراطور Xianfeng لمقاطعة Rehe "بشكل كبير ضد ارادته" ، من بين تهم تانيه.[13] لاظهار معاييرها الأخلاقية العالية ، أعدمت تسيشى 3 بس من الحكام الثمانية. اقترح الأمير غونغ أن يتم اعدام سوشون وتانيين بالطريقة الاكتر ايلام ، والمعروفة باسم التقطيع البطيء ("الموت بألف جرح") ، لكن تسيشى رفض الاقتراح و أمر بقطع رأس سوشون ، فى الوقت نفسه وضع الاثنان الآخران كمان موضع التنفيذ ، Zaiyuan و Duanhua ، تم اعطاؤهم قطع من الحرير الأبيض ليعلقوا بها. و ذلك ، رفض تسيشى بشكل قاطع فكرة اعدام أفراد عيلة الوصاية ، كما سيتم حسب للتقاليد الامبراطورية للمغتصب المزعوم. ومن المفارقات ، أن تقليد تشينغ الامبراطورى يفرض كمان على الستات والأمراء عدم الانخراط فى السياسة أبدًا. فى خرق للتقاليد ، بقت تسيشى الامبراطورة الأرملة الوحيدة فى عهد عيله تشينغ اللى تتولى دور الوصى ، وتحكم من بعد الستائر. يُعرف الانقلاب ده تاريخى باسم Xinyou Coup لأنه حدث سنة xinyou ، و هو اسم السنة 1861 فى الدورة الجنسية الصينية.

حكم بعد الستار[تعديل]

فى نوفمبر 1861 ، بعد أيام قليلة من انقلاب Xinyou ، سارع تسيشى لمكافأة الأمير غونغ على مساعدته. تم تعيينه برينس ريجنت وبقت ابنته الكبرى أميرة من الدرجة الأولى ، و هو لقب يُمنح فى العاده بس لابنة الامبراطورة الأولى. بس ، تجنب تسيشى اعطاء الأمير غونغ السلطة السياسية المطلقة اللى مارسها أمراء زى دورغون فى عهد الامبراطور شونزى . كواحد من أولى أعمال "الحكم خلف الستار" من جوه قاعة الثقافة العقلية ، المركز السياسى والحكومى فى دى الفتره ، أصدر تسيشى ، اسمى مع Ci'an ، مرسومين امبراطوريين نيابة عن الامبراطور الصبي.[14] نص الاولانى على أن الامبراطورة الأرملة ستكونان صانعى القرار الوحيدين "دون تدخل" ، والثانية غيرت لقب الامبراطور الملكى من Qixiang (祺祥 ؛ "الميمون") لTongzhi (同治 ؛ "الاستقرار الجماعي"). رغم اعتبارهما صانعى القرار الوحيدين ، فقد اضطر Ci'an و تسيشى لالاعتماد على المجلس الاكبر وسلسلة معقدة من الاجراءات علشان التعامل مع شؤون الدولة. لما وردت وثائق الدولة ، كان من المقرر ارسالها الاول لالامبراطور الأرملة ، بعدين احالتها تانى لالأمير غونغ والمجلس الكبير. بعد مناقشة دى الأمور ، سيسعى الأمير غونغ وزملاؤه لالحصول على تعليمات من Empresses Dowager فى الجماهير وسياتحط الأوامر الامبراطورية حسب علشان كده ، مع ضرورة الموافقة على المسودات على ايد Empresses Dowager قبل اصدار المراسيم. كان أهم دور لـ Empresses Dowager فى فترة الوصاية هو تطبيق أختامهم على المراسيم ، و هو مجرد دور ميكانيكى فى بيروقراطية معقدة. [15]

تنظيف البيروقراطية[تعديل]

جاء صعود تسيشى فى وقت الفوضى الداخلية والتحديات الخارجية. كانت آثار حرب الأفيون التانيه لسه تحوم فوق البلاد ، وواصل تمرد تايبينغ تقدمه اللى لا ممكن ايقافه على ما يبدو عبر جنوب الصين ، والتهم امبراطورية تشينغ شيئًا فشيئًا. داخليا ، كانت البيروقراطية الوطنية والسلطات الاقليمية موبوءة بالفساد. تصادف أن سنة 1861 هو عام الامتبارات الرسمية ، حيث قدم المسؤولون من كل المستويات تقاريرهم السياسية عن السنين الثلاث الماضية. قررت تسيشى أن الوقت قد حان لاصلاح بيروقراطى ، وسعت شخصى لمقابلة كل المسؤولين فوق مستوى حاكم المقاطعة ، اللى كان عليهم ابلاغها شخصى. و كده تولى تسيشى جزء من الدور الممنوح فى العاده لادارة الشؤون البيروقراطية (吏部). تم اعدام اثنين من المسؤولين البارزين فى تسيشى ليكونا مثالين للتانيين: Qingying ، و هو شيلانغ عسكرى حاول رشوة طريقه للخروج من رتبته ، و He Guiqing ، نائب الملك فى Liangjiang ، اللى فر من Changzhou بعد جيش Taiping اللى جاى بدل ذلك. بمحاولة الدفاع عن المدينة. تم تنفيذ عدد من الاصلاحات ، زى تطوير Zongli Yamen ، هيا وزارة خارجية رسمية للتعامل مع الشؤون الدولية ، واستعادة الجيوش الاقليمية والرجال الأقوياء الاقليميين ، وتحديث السكك الحديدية والمصانع والترسانات ، وزيادة الصناعة والتجارة الانتاجية ، وتأسيس فترة سلام أتاحت للصين وقت للتحديث والتطوير. التحدى الكبير التانى اللى واجهته تسيشى هو الحالة المتدهورة بشكل متزايد لنخب المانشو. من بداية حكم تشينغ على الصين سنة 1644 ، شغل مانشوس معظم المناصب الرئيسية فى المحكمة. عاد تسيشى ، تانى ، فى عكس التقاليد الامبراطورية ، لأقوى وحدة عسكرية فى البلاد ضد متمردى تايبينغ فى أيدى الصينيين الهان ، تسنغ جوفان . و ذلك ، فى السنين الثلاث اللى بعد كده ، عيّن تسيشى مسؤولين صينيين من الهان حكام فى كل المقاطعات الصينية الجنوبية ، مما اتسبب فى دق ناقوس الخطر فى المحكمة ، و هو أمر يحمى تقليدى هيمنة المانشو.بخصوص باصلاحات استعادة تونغزى ، اقترحت مارى سى رايت أنه "ليس بس السلالة الحاكمة لكن كمان الحضارة اللى بدت وكأنها قد انهارت تم احياؤها لتستمر لمدة ستين سنه تانيه من فى الجهود اللى مش عاديه للرجال غير العاديين فى ستينيات القرن التسعتاشر." كتب John K.

.

انتصار تايبينج والأمير جونج[تعديل]
صورة للأمير غونغ ، حليف تسيشى المهم وقت انقلاب Xinyou. تمت مكافأته على ايد تسيشى على مساعدته فى أصعب أوقاتها ، لكن فى النهاية تم اقصاؤه من المنصب على ايد تسيشى لطموحه.

تحت قيادة تسنغ جوفان ، غلب جيش شيانغ المنتصر جيش ثوار تايبينغ فى معركة حامية الوطيس فى تيانجين ( نانجينغ دلوقتى ) فى يوليه 1864. كوفئ تسنغ بلقب "مركيز ييونغ ، الدرجة الأولى" ، فى الوقت نفسه حصل اخوه تسنغ غو تشيوان ، مع لى هونغ تشانغ ، وزو زونغ تانغ وظباط الصينيين الهان التانيين اللى قاتلوا ضد متمردى تايبينغ ، على الأوسمة وال بطولات الميمونة. مع انحسار تهديد المتمردين فى تايبينغ ، ركزت تسيشى انتباهها على التهديدات الداخلية الجديدة لسلطتها. كان من دواعى القلق الخاص منصب الأمير جونج ، اللى كان الأمير الوصى فى البلاط الامبراطوري. تجمع الأمير غونغ تحت امرته بدعم من كل جيوش الهان الصينية البارزة. و ذلك ، كان الأمير غونغ يسيطر على شؤون المحكمة اليومية بصفته رئيس المجلس الاكبر و Zongli Yamen (وزارة الشؤون الخارجية بحكم الواقع ). مع مكانته المتزايدة ، كان الأمير غونغ يعتبر تهديدًا لتشيشى وسلطتها. رغم أن الأمير غونغ قد تمت مكافأته على سلوكه وتوصياته من Zeng Guofan قبل هزيمة متمردى Taiping ، لكن تسيشى كان سريع فى التحرك بعد ما قام Cai Shouqi ، و هو كاتب ثانوى ، بتقديم نصب تذكارى يتهم فيه الأمير Gong بالفساد و اظهار عدم احترام للامبراطور. بعد ما بنى قاعدة قوية وشبكة من الحلفاء فى المحكمة ، اعتبر الأمير غونغ أن الاتهامات مش مهمه. بس ، اتخذ تسيشى النصب التذكارى كنقطة انطلاق لازالة الأمير غونغ. فى ابريل 1865 ، تحت ذريعة أن الأمير غونغ كان عنده "سلوك قضائى غير لائق قدام الامبراطورتين" ، من بين سلسلة من التهم التانيه ، تم فصل الأمير من كل مناصبه وتعييناته ، لكن سُمح له بالاحتفاظ بمكانته كنبل.[16] فاجأ ده الاقالة النبلاء وموظفى المحكمة وقدم الكتير من الالتماسات لعودته. سعى أخوان الأمير غونغ ، الأمير دون والأمير تشون ، لاعادة اخوهما لمنصبه. انفجر الأمير غونغ نفسه ، فى لقاء مع الامبراطوريتين ، فى البكاء.[17] رضوخ للضغط الشعبى ، سمح تسيشى للأمير غونغ بالرجوع لمنصبه كرئيس لـ Zongli Yamen ، لكنه تخلص منه من لقب الأمير ريجنت. لن يرجع الأمير غونغ أبدًا لالصدارة السياسية تانى ، كمان السياسات الليبرالية والمؤيدة للاصلاح فى عصره. كشف تخفيض رتبة الأمير غونغ عن قبضة تسيشى الحديدية على السياسة ، وعدم استعدادها للتخلى عن السلطة المطلقة لأى شخص - ولا لحد الأمير غونغ ، حليفها الاكتر أهمية فى انقلاب Xinyou.

النفوذ الأجنبى[تعديل]
صورة للأميرة رونغشو (جالسة فى الوسط) ، بنت الأمير غونغ. كطريقة لاظهار الامتنان للأمير ، تبنى تسيشى ابنته ورفعتها لمرتبة الأميرة الأولى (أعلى رتبة للأميرات الامبراطوريات).

كانت هزيمة الصين فى حرب الأفيون التانيه 1856-1860 يعتبر جرس انذار. كانت الاستراتيجيات العسكرية عفا عليها الزمن ، سواء فى البر والبحر أو حسب الأسلحة. واستشعار لتهديدًا فورى من الأجانب و ادراك أن الاقتصاد الصينى القائم على الزراعة مش ممكن يأمل فى التنافس مع البراعة الصناعية للغرب ، قرر تسيشى أنه لأول مرة فى تاريخ الصين ، ستتعلم الصين من القوى الغربية وتستورد معرفتها و تكنولوجيا. ساعتها ، ابتدا 3 مسؤولين صينيين بارزين من الهان ، وهم تسنغ جوفان ولى هونغ تشانغ وزو تسونغ تانغ ، برامج صناعية فى المناطق الجنوبية من البلاد. فى دعم دى البرامج ، أصدر تسيشى كمان مرسوماً بفتح Tongwen Guan سنة 1862 ، هيا مدرسة للغات الأجنبية فى بكين. تخصص تونجوين جوان فى موضوعات العصر الجديد زى علم الفلك والرياضيات ، و اللغات الانجليزية والفرنسية والروسية. كما تم ارسال مجموعات من الأولاد الصغار لالخارج لامريكا للدراسة. سرعان واجه برنامج "التعلم من الأجانب" الصينى معوقات. كانت المؤسسات العسكرية الصينية فى حاجة ماسة للاصلاح. كان حل تسيشى ، بناء على نصيحة المسؤولين فى المحكمة ، هو شراء سبع سفن حربية بريطانية. لما وصلت السفن الحربية لالصين ، كانت مزودة بحارة بريطانيين ، وكلهم تحت قيادة بريطانية. غضب الصينيون من دى "النكتة الدولية" ، وانهارت المفاوضات بين الطرفين ، و أرجعت الصين السفن الحربية لبريطانيا ، حيث كان من المقرر بيعها بالمزاد العلني. يعزو العلما ساعات فشل البرامج الخارجية للصين لموقف تسيشى المحافظ و أساليب التفكير القديمة ، ويؤكدون أن تسيشى ستتعلم الكثير بس من الأجانب ، بشرط ألا تتعدى على سلطتها. بحجة أن خط السكة الحديد كان صاخب اوى وسوف "يزعج مقابر الأباطرة" ، نهى تسيشى عن بنائه. لما استمر البناء على أى حال سنة 1877 بناء على توصية Li Hongzhang ، طلب تسيشى أن يتم سحبها بواسطة عربات تجرها الحصنه.[18] كما رفضت القيادة فى سيارة ، حيث لن يتمكن السواق من النزول قدامها ، حسب ما تمليه العادة.[19] كانت تسيشى منزعجة بشكل خاص من التفكير الليبرالى للأشخاص اللى درسوا فى الخارج ، ورأت أنه يشكل تهديدًا جديدًا لسلطتها. سنة 1881 ، أوقفت تسيشى سياسة ارسال الأطفال لالخارج للدراسة وتراجعت عن موقفها المنفتح قبل كده تجاه الأجانب.

جواز تونغزى الامبراطور[تعديل]
من المحتمل أن يرتدى تسيشى غطاء الرأس الاحتفالي. طائر الفينيق الصغيرة الخارجة من السطح تمثل الامبراطورة.[20] متحف والترز للفنون
سنة 1872 ، بلغ امبراطور Tongzhi 17  سنه . بتوجيه من الامبراطورة الأرملة جيان ،  اكتوبر تجوز من الامبراطورة جياشون . كان جد الامبراطورة ، الأمير تشنغ ، واحد من الحكام الثمانية اللى  أطيح بهم من السلطة فى انقلاب Xinyou سنة 1861. كان منافس تسيشى فى الانقلاب و أمر بالانتحار بعد انتصار تسيشى. نتيجة  علشان كده ، كان فيه توترات بين تسيشى والامبراطورة ، و كان ده فى الغالب  مصدر ازعاج لـ تسيشى.  كمان ، كان ينظر لرمز الامبراطورة البروج للنمر على أنه يهدد الحياة على ايد الخرافى تسيشى ، اللى كان رمز البروج الخاص به هو الماعز. حسب  لاعتقاد تسيشى ، كان تحذير من الآلهة بأنها ستقع فى النهاية فريسة للامبراطورة.
صورة للامبراطورة Xiaozheyi ، المعروفة كمان باسم Jiashun Empress و "Lady Arute" ، اللى اخدت موافقة الامبراطورة Dowager Ci'an لكن لم تحظ بموافقة تسيشى's. يُعتقد على نطاق واسع أن الامبراطورة كانت حامل بطفل Tongzhi Emperor و أن تسيشى هيا اللى دبرت لوفاة الامبراطورة.

بصفتها القرين الرئيسى لامبراطور تونغزى ، تم استقبال جياشون الامبراطورة كويس على ايد الامبراطور والامبراطورة الأرملة تشيان. ذات مرة حذرها مستشاروها الشخصيون من أن تكون اكتر قبول وانقيادًا لتسيشى ، علشان تسيشى كانت حق فى السلطة. ردت الامبراطورة ، "أنا مرات رئيسية ، و تم نقلى عبر البوابة القدامية بأبهة وظروف ، كما كلفنا بيها أسلافنا. كانت الامبراطورة الأرملة تسيشى محظية و دخلت منزلنا عبر بوابة جانبية ". من بداية زواجه ، الامبراطور Tongzhi قضا معظم وقته مع امبراطورة على حساب محظياته الأربع ، بما فيها الامبراطورى نوبل كونسور شوشين ، اللى كان مرشح تسيشى المفضل لقرين الامبراطور Tongzhi. مع تزايد العداء بين تسيشى و Jiashun Empress ، اقترح تسيشى على الزوجين قضاء المزيد من الوقت فى الدراسات والتجسس على Tongzhi Emperor باستخدام خصيان القصر. بعد تجاهل تحذيرها ، أمرت تسيشى الزوجين بالانفصال ، وزُعم أن امبراطور Tongzhi قضى شوية أشهر بعد أمر تسيشى فى عزلة فى قصر Qianqing . بقا الامبراطور الشاب ، اللى لم يعد قادر على تحمل حزنه ووحدته ، اكتر سوءًا. ابتدا يعامل خدامه بقسوة ويعاقبهم على جرائم بسيطة. تحت التأثير المشترك لخصيان البلاط وزايتشنغ ، الابن الاكبر للأمير غونغ واحسن صديق تونغزى الامبراطور ، تمكن الامبراطور من الهروب من القصر بحثًا عن المتعة فى الأجزاء غير المقيدة من بكين. لعدة أمسيات ، تنكر الامبراطور فى زى عامة الناس وقضى الليالى سرا فى بيوت الدعارة فى بكين. بقت العادات الجنسية للامبراطور جديد منتشر بين مسؤولى البلاط والعامة ، وهناك الكتير من سجلات مغامرات الامبراطور. 

قصور الامبراطور تونغزى فى الحكم[تعديل]

تلقى الامبراطور Tongzhi تعليم صارم من 4 معلمين مشهورين من اختيار تسيشى: Li Hongzao و Qi Junzao و Weng Xincun و Woren . انضم عند المجموعة بعدين ابن Weng Xincun ، Weng Tonghe ؛ كان حاكم الامبراطور ، اللى اختاره تسيشى كمان ، هو ميانيو. قام المعلمون الامبراطوريون بتوجيه الامبراطور لالكلاسيكيات والنصوص القديمة المختلفة اللى أبدى الامبراطور اهتمام ضئيل بيها أو لا يهتم بيها على الاطلاق. رغم الضغط والتوتر الواقع على الامبراطور الشاب ، أو ممكن بسببه ، فقد احتقر التعلم لغالبية حياته. حسب لمذكرات ونغ تونغ ، لم يتمكن الامبراطور من قراية مذكرة بجمل كاملة قبل بلوغه سن 16 سنه . خوف من عدم قدرة ابنها على التعلم ، ضغطت تسيشى عليه أكثر. لما اخد الحكم الشخصى فى نوفمبر 1873 عن عمر 18 سنه (متأخراً بأربع سنين عن العادة المعتادة) ، أثبت امبراطور تونغزى أنه حاكم غير كفء.

صورة لامبراطور تونغزى يقوم بعمله الدراسي. ممكن تكون توقعات تسيشى العالية منه قد ساهمت فى نفوره الشديد من التعلم.

اتخذ امبراطور تونغزى قرارين هامين بخصوص السياسة فى فترة حكمه القصيرة ، اللى استمرت من سنة 1873 لسنة 1875. الاول ، أصدر مرسوم يقضى باعادة بناء القصر الصيفى ، اللى دمره الانجليز والفرنسيون فى حرب الأفيون التانيه ، بالكامل بحجة أنه كان هدية لـ تسيشى و Ci'an. يشير المؤرخين كمان لأنها كانت محاولة لطرد تسيشى من المدينة المحرمة لحد يتمكن من الحكم دون تدخل فى السياسة أو شؤونه الخاصة. كانت الخزانة الامبراطورية بالتقريب مستنفدة ساعتها من الصراع الداخلى والحروب الخارجية ، ونتيجة علشان كده ، طلب الامبراطور تونغزى من مجلس المالية البحث عن الأموال اللازمة. و ذلك ، شجع أعضاء النبلاء وكبار المسؤولين على التبرع بالأموال من مواردهم الشخصية. بمجرد بدء البناء ، قام الامبراطور بفحص تقدمه على أساس شهرى ، و كان يقضى أيام فى كثير من الأحيان بعيد عن المحكمة ، لينغمس فى الملذات بره المدينة المحرمة.

بسبب عدم ارتياحه لاهمال الامبراطور تونغزى للشؤون الوطنية ، قدم أعمام الامبراطور الأمير غونغ والأمير تشون ، مع كبار مسؤولى البلاط التانيين ، مذكرة مشتركة تطلب من الامبراطور وقف بناء القصر الصيفى ، من بين توصيات تانيه. أصدر امبراطور تونغزى ، غير الراغب فى الخضوع للنقد ، مرسوم امبراطورى فى اغسطس 1874 لتجريد الأمير غونغ من لقبه الأميرى وخفض رتبته لمرتبة عامة. بعد يومين ، تم تجريد الأمير دون ، والأمير تشون ، والأمير فو ، وجينغشو ، والأمير تشينغ ، ووينشيانغ ، وباوجون ، والمستشارين الكبار شين جيفين ولى هونغزاو من ألقابهم ووظايفهم.

برؤية الفوضى تتكشف من بعد الكواليس ، ظهر تسيشى وجيان بشكل غير مسبوق فى المحكمة ينتقدان الامبراطور بشكل مباشر على أفعاله غير المشروعة ويطلبان منه سحب المرسوم ؛ قال تسيشى انه "بدون الأمير غونغ ، ماكانش الوضع النهارده موجودًا بالنسبة لى و لكم".[21] بعد ما شعر باحساس كبير بالخسارة فى المحكمة وغير قادر على تأكيد سلطته ، عاد امبراطور تونغزى لعاداته السابقة. ترددت اشاعات أنه أصيب بمرض الزهرى و بقا مريض بشكل واضح. نشر الأطباء شائعة مفادها أن الامبراطور مصاب بالجدرى ، وشرعوا فى تقديم العلاج الطبى حسب لذلك. فى أسابيع قليلة ، فى 13 يناير 1875 ، مات الامبراطور. حذت جياشون الامبراطورة حذوها فى مارس. انطلاق من منظور طبى حديث ، ييجى ظهور مرض الزهرى على مراحل ، وبالتالى لا يظهر ان الموت السريع للامبراطور يعكس أعراضه. علشان كده ، يؤكد معظم المؤرخين أن الامبراطور تونغزى مات فى الواقع بسبب الجدري. بغض النظر ، بحلول سنة 1875 ، عاد تسيشى لدفة السلطة الامبراطورية.

عصر قوانغتشو[تعديل]

تحديات ومرض جديد[تعديل]

الامبراطورة Dowager تسيشى (فى الوسط القدامي) تقف مع الحاضرين فى المحكمة و امبراطورة Guangxu Empress (الثانية من اليسار) ، اللى كانت كمان بنت أختها
الامبراطورة الأرملة تسيشى تمسك بيد الابنة الرابعة للأمير تشينغ (ل يسارها) ورئيس خصى القصر لى ليانينغ (ل يمينها). السيدة اللى تقف فى الخلفية هيا القرينة جين ( بعدين Dowager Consort Duankang).

مات امبراطور تونغزى بدون وريث ذكر ، و هو ظرف خلق أزمة خلافة غير مسبوقة فى خط السلالة. تم اعتبار أفراد الجيل أعلاه غير لائقين ، حيث لا يمكنهم ، بحكم التعريف ، يكونو خليفة ابن اخوهم. علشان كده ، كان على الامبراطور الجديد أن يكون من جيل أقل من أو من نفس جيل امبراطور تونغزي. بعد خلاف كبير بين الامبراطورتين الأرملة ، كان مفروض يصبح زيتيان ، الابن البكر البالغ من العمر أربع سنين للأمير تشون وشقيقة تسيشى ، الامبراطور الجديد. تم اعلان سنة 1875 السنة الأولى من عصر غوانغشو ؛ كان Guangxu الاسم الملكى الجديد للامبراطور ويعنى "الخلافة المجيدة". أُخذ زيتيان من بيته وظل معزول تمام عن أسرته ما تبقى من حياته. وقت مخاطبة سيآن بشكل تقليدى باسم هوانغ اى نيانغ ("الامبراطورة الأم") ، أُجبرت زيتيان على مخاطبة تسيشى باسم تشين بابا ("الأب العزيز") ، علشان فرض صورة أنها كانت الشخصية الأبوية فى العيله.[22] ابتدا امبراطور جوانجكسو تعليمه لما كان فى الخامسة من عمره ، حيث قام بتدريسه المعلم الامبراطورى وينغ تونغ ، اللى كان سيطور معه علاقة دائمة. بعد فترة وجيزة من تولى الامبراطور غوانغشو ، أصيب تسيشى بمرض شديد.[23] جعل ده الأمر بعيد عن متناول ابن اخوها الشاب ، و كان نتيجة ذلك تركها لتهتم بمعظم شؤون الدولة. [24]

جلب الموت المفاجئ لـ Ci'an فى ابريل 1881 تسيشى تحدى جديدًا. لم يهتم Ci'an كتير بادارة شؤون الدولة ، لكنه كان صانع القرار فى معظم شؤون العيله. بصفتها مرات الامبراطور Xianfeng ، فقد اخدت الأقدمية على تسيشى ، رغم كونها أصغر منها ب سنتين . يعتقد البعض أن الشائعات ابتدت تنتشر فى المحكمة مفادها أن تسيشى قد سمم Ci'an ، ممكن نتيجة الصراع المحتمل بين تسيشى و Ci'an حول اعدام الخصى An Dehai سنة 1869 أو ارادة محتملة من أواخر Xianfeng Emperor اللى تم اصداره حصرى لـ Ci'an.[25] بس ، بسبب نقص الأدلة ، يحجم المؤرخين عن الاعتقاد بأن Ci'an قد تسمم على ايد تسيشى ، لكن بدل ذلك اختاروا الاعتقاد بأن سبب الوفاة كان سكتة دماغية مفاجئة ، كما أكد الطب الصينى التقليدى . فى السنين ما بين 1881 و 1883 ، لجأت تسيشى لالتواصل الكتابى بس مع وزرائها. [15] وبحسب ما ورد أُجبر امبراطور جوانجكسو الشاب على اجراء بعض الجماهير لوحده ، بدون ما يساعده تسيشي. [15]

الأمير غونغ اللى كان شرس وحازم ، اللى أحبطته قبضة سيشى الحديدية على السلطة ، لم يفعل شيئًا يذكر لاستجواب تسيشى فى شؤون الدولة ، ودعم تورط مانشو فى الحرب الصينية الفرنسية فى 1884-1885. استخدم تسيشى خسارة الصين فى الحرب كذريعة للتخلص من الأمير غونغ وصناع القرار المهمين التانيين فى المجلس الكبير سنة 1885. خفضت رتبة الأمير جونج ل"مستشار" ورفعت الأمير تشون اللى يتأثر بسهولة اكبر. لما تم تطويره لأول مرة على ايد الامبراطورة Dowager تسيشى ، قيل أن أسطول Beiyang هو أقوى بحرية فى شرق آسيا. قبل ما يتولى ابنها بالتبنى ، الامبراطور جوانجكسو ، العرش سنة 1889 ، كتبت تسيشى أوامر صريحة بضرورة استمرار البحرية فى التطور والتوسع تدريجى. [26] بس ، بعد تقاعد تسيشى ، توقفت كل التطورات البحرية والعسكرية بشكل جذري. فى الغالب ما ترددت اشاعات كاذبة عن انتصارات اليابان على الصين على أنها غلط تسيشي. [26] اعتقد الكثيرون أن تسيشى كان سبب هزيمة البحرية باختلاس أموال من البحرية علشان بناء القصر الصيفى فى بكين .[27] أعظم رمز لده الاعتقاد الراسخ هو القارب الرخامى اللى يعد جزء من القصر الصيفى . بس ، تشير الأبحاث المكثفة اللى أجراها المؤرخين الصينيون علشان تسيشى ماكانش سبب تراجع البحرية الصينية. فى الواقع ، كانت هزيمة الصين ناجمة عن عدم اهتمام الامبراطور جوانجكسو بتطوير الجيش والحفاظ عليه. [26] نصح مستشاره المقرب ، المعلم الكبير وينغ تونغ ، جوانجكسو بقطع كل التمويل للبحرية والجيش ، لأنه لا يرى اليابان كتهديد حقيقى ، و كان فيه الكتير من الكوارث الطبيعية فى أوائل تسعينيات القرن التسعتاشر اللى اعتقد الامبراطور أنها أن تكون اكتر الحاحًا لانفاق الأموال عليها. [26]

انضمام الامبراطور غوانغشو[تعديل]

كانت القرينة تشن ، اكتر رفيقات الامبراطور المحبوب فى جوانجسو ، محبوبة فى البداية ، لكن تسيشى كرهتها فى النهاية.

حصل امبراطور غوانغشو تقنى على حق الحكم فى سن الستاشر سنة 1887 بعد ما أصدر تسيشى مرسوماً بترتيب احتفال بمناسبة توليه الحكم. لكن بسبب مكانتها وقوتها ، أعرب مسؤولو المحكمة عن معارضتهم للحكم الشخصى لامبراطور جوانجكسو ، مستشهدين بشباب الامبراطور باعتباره السبب الرئيسي. طلب الأمير تشون ووينغ تونغ ، ولكل منهما دافع مختلف ، تأجيل تولى امبراطور جوانجكسو لتاريخ لاحق. قبلت تسيشى ، بترددها المشهور ، "النصيحة" و أضفت الشرعية على استمرار حكمها من فى وثيقة قانونية جديدة سمحت ليها "بمساعدة" امبراطور غوانغشو فى حكمه لأجل غير مسمى. ابتدا امبراطور جوانجكسو ببطء فى تولى المزيد من المسؤوليات رغم الوصاية اللى طال أمدها فى تسيشي. سنة 1886 ، حضر حفل الحرث الميدانى الاولانى وبدأ بالتعليق على وثائق الدولة الامبراطورية. بحلول سنة 1887 ، ابتدا الحكم تحت اشراف تسيشي. [15]

تزوج امبراطور غوانغشو وتولى زمام السلطة سنة 1889. بحلول ذلك العام ، كان الامبراطور قد بلغ من العمر 18 سنه ، أى اكبر من سن الجواز التقليدى للأباطرة. قبل زفافه ، اجتاح حريق كبير بوابة التناغم الأسمى فى المدينة المحرمة. جه ده الحدث بعد اتجاه الكوارث الطبيعية الأخيرة اللى اعتبرها الكتير من المراقبين مقلقة. حسب للنظرية السياسية الصينية التقليدية ، تم اعتبار زى دى الحوادث يعتبر تحذير من الخسارة الوشيكة لـ " ولاية الجنة " على ايد الحكام الحاليين. بالنسبة لامبراطورة الامبراطورة ، اختارت الامبراطورة الأرملة تسيشى ، ابن عم غوانغشو الامبراطور ، جينغفين ، اللى سيصبح الامبراطورة لونغيو . مع علاقتها الوثيقة بالامبراطور نفسه ، كانت كمان بنت أخت تسيشى. و ذلك ، اختار تسيشى محظيتين لامبراطور جوانجكسو اللى كانتا أختين ، القرينان جين وزين . فى الاخر ، يفضل امبراطور جوانجكسو قضاء المزيد من الوقت مع القرين زن ، متجاهل امبراطوريته ، الأمر اللى أثار استياء تسيشي. سنة 1894 ، قام تسيشى باهانة القرينة زين ، مستشهدة بالتدخل فى الشؤون السياسية باعتباره السبب الرئيسي. وفقا لبعض التقارير ، لحد أنها اتعرضت للجلد. [15] و تورطت القرينة جين كمان فى انتشار التأثير على القرين زن وعانى كمان على ما يبدو من نفس العقوبة. [15] تم نفى ابن عمهم ، جيروى ، من العاصمة لموقع عسكري. [15]

فى 5 مارس 1889 ، تقاعدت تسيشى من وصايتها التانيه ، لكن رغم ده عملت كرئيس فعال للعيلة الامبراطورية. [15] شعر الكتير من المسؤولين و أظهروا ولاءً اكبر للامبراطورة الأرملة مما فعلوا للامبراطور ، [15] و سبب ده جزئى لأقدميتها وجزئى لأسلوبها الشخصى فى تنمية مفضلات البلاط ، وكثير منهم سيحصلون على هدايا أعمالها الفنية ودعوات الانضمام ليها فى مسرح الأوبرا والألعاب البهلوانية. [15] رغم اقامتها لفترة من الوقت فى القصر الصيفى ، اللى اتبنا ه بقصد رسمى لماتر مكان مناسب ليها للعيش بعد تقاعدها من الشؤون السياسية ، استمرت تسيشى فى التأثير على قرارات و أفعال امبراطور جوانجكسو لحد بعد ما ابتدا حكمه الرسمى فى سن 19. مع حاشية من مسؤولى المحكمة ، كان امبراطور غوانغشو يقوم بزيارات ليها كل تانى أو تالت يوم يتم فيه اتخاذ القرارات السياسية الرئيسية. لاحظ ونغ تونغ أنه فى الوقت نفسه كان الامبراطور يتعامل مع الادارة اليومية ، قدم المستشارون الكبار نصائحهم فى الحالات الاكتر تعقيدًا ، وفى الحالات الاكتر تعقيدًا على الاطلاق ، تم طلب نصيحة تسيشي. [15] سنة 1894 ، اندلعت الحرب الصينية اليابانية الأولى على كوريا اللى كان ولاءها القديم لبكين يتذبذب. بعد الانتصار الحاسم وما تلاه من معاهدة شيمونوسيكى ، ضمت اليابان تايوان من تشينغ الصين. فى دى الفترة ، تم استدعاء تسيشى باستمرار للتحكيم فى صنع السياسة ، و كان الامبراطور فى بعض الأحيان يتم تجاوزه فى عمليات صنع القرار. [15] فى النهاية حصل تسيشى على نسخ من النصب التذكارية للقصر السرى كمان ، و هيا ممارسة استمرت لحد سنة 1898 ، لما بقت غير ضرورية.[15] فى نوفمبر 1894 ، احتفلت تسيشى بعيد ميلادها الستين. الاقتراض من الخطط المستخدمة للاحتفالات بعيد ميلاد 70 و 80 للامبراطورة Xiaoshengxian (والدة الامبراطور Qianlong ) ، تضمنت الخطط تقدم ناجحًا على طول الطريق المزخرف بين المدينة المحرمة والقصر الصيفى ، وزخارف لبوابات مدينة بكين والقناطر الضخمة ، والعروض المسرحية المجانية ، وتخفيف العقوبات ، واستعادة المسؤولين المنحطون.[28] بس ، الحرب بين الصين واليابان أجبرت الامبراطورة الأرملة على الغاء الاحتفالات الفخمة اللى خططت ليها والاكتفاء بذكرى أصغر بكثير أقيمت فى المدينة المحرمة.

100 يوم الاصلاح[تعديل]

الامبراطورة الأرملة تسيشى ومحكمة احتجاز امبراطور غوانغشو ، رسم بواسطة كاثرين كارل

بعد وصوله للعرش ، بقا امبراطور غوانغشو اكتر اصلاحًا. بعد هزيمة مذلة فى الحرب الصينية اليابانية الأولى سنة 1894 ، اللى دمرت فىها البحرية الامبراطورية اليابانية أسطول بييانغ الصينى ، واجهت حكومة تشينغ تحديات غير مسبوقة داخلى وخارجى ، مع وجودها ذاته على المحك. تحت تأثير المسؤولين الاصلاحيين كانغ يوى وليانغ تشيتشاو ، اعتقد امبراطور جوانجكسو أنه من فى التعلم من الملكيات الدستورية زى اليابان وألمانيا ، ستصبح الصين قوية سياسى واقتصادى. فى يونيه 1898 ، أطلق امبراطور جوانجكسو اصلاحات المائة يوم اللى تهدف لاحداث تغييرات سياسية وقانونية واجتماعية كاسحة و أصدر مراسيم لاصلاحات التحديث بعيدة المدى. بس ، جت دى الاصلاحات المفاجئة دون بناء الدعم سواء فى المحكمة أو فى البيروقراطية. تدخلت تسيشى ، سواء كانت قلقة من أنهم هايتحققون من قوتها أو خوف من أن يؤدى ذلك لالفوضى ، لمنعهم من المضى قدمًا. حذر بعض المسؤولين الحكوميين والعسكريين تسيشى من أن ming-shi (مكتب الاصلاح) كان موجه نحو المؤامرة. وصلت مزاعم الخيانة ضد الامبراطور ، كمان النفوذ اليابانى المشتبه به جوه حركة الاصلاح ، لقيام تسيشى باستئناف دور الوصى واستئناف السيطرة فى المحكمة. فى 21 سبتمبر 1898 ، أخذ الجنرال المانشو رونغلو الامبراطور لأوشن تيراس ، و هو قصر صغير فى جزيرة فى وسط تشونغنانهاى مرتبط ببقية المدينة المحرمة بس من فى جسر متحكم به. أتبع تسيشى ده الاجراء بمرسوم أعلن فيه العار التام لامبراطور جوانجكسو وعدم أهليته ليكون امبراطورًا. انتهى عهد الامبراطور غوانغشو بشكل فعال. حسب بحث البروفيسور لى تشيا شنغ (雷 家 聖) ، [29] فى اصلاح المائة يوم ، وصل رئيس الوزرا اليابانى السابق ايتو هيروبومى لالصين فى 11 سبتمبر 1898. فى نفس الوقت بالتقريب ، تمت دعوة المبشر البريطانى تيموثى ريتشارد لبكين على ايد الاصلاحى كانغ يوى . اقترح ريتشارد أن الصين لازم تسلم بعض السلطة السياسية لاتو علشان المساعدة فى دفع الاصلاحات لأبعد من كده.[30]

فى 18 سبتمبر ، أقنع ريتشارد كانغ بتبنى خطة تنضم الصين بموجبها لاتحاد يتكون من الصين واليابان و امريكا وانجلترا. ولم يعكس ده الاقتراح سياسات الدول المعنية. كانت حيلة ريتشارد (ويمكن ايتو) لاقناع الصين بتسليم الحقوق الوطنية. طلب كانغ رغم ده من زملاته الاصلاحيين يانغ شينشيو (楊 深 秀) وسونغ بولو (宋 伯魯) ابلاغ امبراطور غوانغشو بهذه الخطة.[31] فى 20 سبتمبر ، بعت يانغ نصب تذكارى لده الغرض لالامبراطور.[32] فى نصب تذكارى آخر كتب فى النهارده اللى بعد كده ، دعا سونغ بولو كمان لتشكيل اتحاد وتقاسم السلطات الدبلوماسية والمالية والعسكرية للدول الأربع فى ظل لجنة من مائة رجل.[33]

بس ، حسب لنتائج Lei ، فى 13 اكتوبر ، أبلغ السفير البريطانى كلود ماكدونالد حكومته عن الوضع الصينى ، قائل ان الاصلاحات الصينية قد تضررت بسبب تصرفات كانغ يوى و أصدقائه.[34] زعم الدبلوماسى البريطانى فريدريك بورن فى تقريره أن كانغ كان حالم أغوته كلمات تيموثى ريتشارد اللطيفة. اعتقد بورن أن ريتشارد كان متآمرًا.[35] ما كانتش الحكومتان البريطانية والامريكانيه على دراية بمؤامرة "الاتحاد" ، اللى يبدو أنها كانت فكرة ريتشارد الشخصية. علشان شريك ريتشارد ايتو هيروبومى كان رئيس لوزرا اليابان ، فممكن تكون الحكومة اليابانية على علم بخطة ريتشارد ، لكن مافيش دليل على ده. ظهرت أزمة حول موضوع التنازل عن العرش. رضوخ للضغط المتزايد من الغرب والاستياء المدنى العام ، لم تزيل تسيشى قسر امبراطور جوانجكسو من العرش ، رغم محاولتها تعيين بوجون ، و هو صبى من العمر 14 سنه وينتمى لفرع قريب من العيلة الامبراطورية ، ليكون ولى للعهد . استمرت فتره غوانغشو اسمى لحد وفاته سنة 1908 ، لكن الامبراطور فقد كل الاحترام والقوة والامتيازات ، بما فيها حريته فى الحركة. فر معظم أنصاره ، بمن فيهم معلمه السياسى كانغ يوى ، لالمنفى ، وتم قطع رؤوس الاصلاحيين الستة البارزين ، بما فيها تان سيتونج وشقيق كانغ الأصغر ، علن. واصل كانغ الشغل علشان نظام ملكى دستورى وقت وجوده فى المنفى ، وظل موالى لامبراطور جوانجكسو ، و كان يأمل فى النهاية فى اعادته لالسلطة. ستثبت جهوده أنها تذهب سدى.

ملاكم متمرد[تعديل]

الامبراطورة الأرملة تسيشى وستات المندوب الأمريكي. تمسك بيدها سارة بايك كونجر ، مرات السفير الامريكانى ادوين كونجر .
سنة 1900 ، اندلع تمرد الملاكمين فى شمال الصين. ممكن  خوف من مزيد من التدخل الأجنبى ، ألقى تسيشى دعمها لهذه العصابات المناهضة للأجانب من فى اعلان رسمى عن دعمها للحركة و اعلان حرب رسمى على القوى الغربية. تعمد الجنرال رونجلو تخريب أداء الجيش الامبراطورى وقت التمرد. كانت قوات دونغ فو شيانغ المسلمة (" كانسو برافيس ") قادرة ومتحمسة على تدمير القوات العسكرية الأجنبية فى المفوضيات ، لكن رونغلو منعهم من القيام بذلك.  كان أمير المانشو Zaiyi كاره للأجانب و كان ودودًا مع Dong Fuxiang. أراد زييى المدفعية لقوات دونغ لتدمير المفوضيات. منع Ronglu نقل المدفعية لZaiyi و Dong ، مما منعهم من تدمير المفوضيات.   لما تم ماتر المدفعية أخير للجيش الامبراطورى والملاكمين ، تم القيام بكده بكميات محدودة بس ؛ أوقف رونجلو عن عمد ما تبقى منهم.  هزمت القوات الصينية قوة الاغاثة الغربية الصغيرة اللى قوامها 2000 رجل فى معركة لانغفانغ ، لكن خسرت الكتير من المعارك الحاسمة ،  بما فيها معركة بيكانغ ، واضطر البلاط الامبراطورى بأكمله لالتراجع  لما غزت قوات تحالف الأمة الثمانية بكين. . نظر لحقيقة أن المعتدلين فى البلاط الامبراطورى فى تشينغ حاولوا استرضاء الأجانب عن طريق ابعاد الشجعان المسلمين عن طريقهم ، تمكن جيش الحلفاء من الزحف لبكين و الاستيلاء على العاصمة. [24] فى الحرب ، أبدى تسيشى قلقه بخصوص وضع الصين والعدوان الخارجى ، قائلاً: "يمكن لا ممكن الاعتماد على سحرهم ، لكن ألا يمكننا الاعتماد على قلوب وعقول الناس؟ النهارده الصين ضعيفة للغاية. لدينا قلوب وعقول الناس بس نعتمد عليها. اذا وضعناهم جانبا وفقدنا قلوب الناس ، فما اللى يمكننا أن نستخدمه للحفاظ على الوطن؟ " كان الشعب الصينى بالاجماع بالتقريب  على دعمهم للملاكمين بسبب غزو الحلفاء الغربيين.

[8]

لما تلقت تسيشى انذار نهائى يطالب الصين بتسليم سيطرتها الكاملة على كل شؤونها العسكرية والمالية للأجانب ، [8] صرحت بتحد قدام المجلس الكبير ، "الآن هم [القوى] بدأوا العدوان ، وانقراض أمتنا وشيك. اذا قمنا بطى دراعات نا واستسلمنا لهم ، فلن يكون عند وجه لأرى أسلافنا بعد الموت. اذا كان لازم نهلك ، فلماذا لا نقاتل لحد الموت؟ " فى دى المرحلة ، ابتدا تسيشى فى حصار المفوضيات مع جيوش قوة بكين الميدانية ، اللى ابتدت الحصار.

صرحت تسيشى : "لطالما كنت من الرأى القائل بأن جيوش الحلفاء سُمح ليها بالهروب بسهولة بالغة سنة 1860. عندها بس كان من الضرورى بذل جهد موحد لمنح الصين النصر. النهارده ، أخير ، حانت فرصة الانتقام "، وقال ان ملايين الصينيين سينضمون لقضية محاربة الأجانب من أن قدم المانشو" فوائد عظيمة "للصين.

فى معركة بكين ، فرت المحكمة الامبراطورية كلها ، بما فيها الامبراطورة الأرملة تسيشى و امبراطور جوانجكسو ، من بكين وتم اجلاؤها لمدينة شيان لما غزت قوات الحلفاء المدينة. بعد سقوط بكين ، تفاوض تحالف الدول الثمانى على معاهدة مع حكومة تشينغ ، وبعت الرسل لالامبراطورة الأرملة فى شيان. تضمنت بنود الاتفاقية ضمان بأن الصين لن تضطر لالتنازل عن أى مناطق تانيه للقوى الأجنبية. أصر الكتير من مستشارى تسيشى فى البلاط الامبراطورى على استمرار الحرب ضد الأجانب. و أوصوا بمنح دونغ فو شيانغ المسؤولية لمواصلة المجهود الحربي. بس ، كانت تسيشى عملية ، وقررت أن الشروط كانت سخية بما يكفى لتقبل الحرب وتوقفها ، على الأقل بعد ما تأكدت من استمرار حكمها عند انتهاء الحرب. احتاجت القوى الغربية لحكومة قوية بما يكفى لقمع المزيد من الحركات المناهضة للأجانب ، لكن أضعف من أن تتصرف لوحدها ؛ أيدوا استمرار سلالة تشينغ ، بدل السماح بالاطاحة بها. التفت تسيشى تانى لLi Hongzhang للتفاوض. وافق لى على توقيع بروتوكول بوكسر ، اللى ينص على وجود قوة عسكرية دولية فى بكين ودفع 67 جنيه استرلينى مليون (حوالى 333 دولار أمريكى مليون) فى تعويضات الحرب . استخدمت امريكا حصتها من تعويض الحرب لتمويل انشاء جامعة تسينغهوا الصينية المرموقة. لم يعد امبراطور جوانجكسو وتسيشى لبكين من شيان الا بعد 18 شهر بالتقريب من رحلتهما.[36]

الرجوع بكين و الاصلاحات[تعديل]

الامبراطورة Dowager تسيشى ، بقلم كاثرين كارل ، 1904 ، بتكليف من الامبراطورة Dowager تسيشى لمعرض شراء لويزيانا (معرض سانت لويس العالمي) وتم تسليمه بعدين لالرئيس الامريكانى ثيودور روزفلت ، وتم نقله لمتحف سميثسونيان للمجموعات الفنية الأمريكية و بعدين لآرثر معرض M. Sackler من معهد سميثسونيان .[37]

تسيشى و امبراطور جوانجشو والامبراطورة وبقية البلاط رجعو بكين فى يناير 1902 ، بشكل احتفالي. عند رأس السكة الحديد فى Chengtingfu ، ركبو موكب من 21 عربيه لنقلهم بقية الطريق للعاصمة. فى بكين ، حضرت كتير من الستات المندوبات لمشاهدة الموكب من محطة سكة حديد بكين لالمدينة المحرمة ، وللمرة الأولى ، سُمح لعامة الناس بالمشاهدة كمان . [24]

بمجرد الرجوع للقصر ، نفذ تسيشى اصلاحات سياسية شاملة. تم ارسال كبار المسؤولين لاليابان و اوروبا لجمع الحقائق ووضع خطط لاصلاحات ادارية شاملة فى القانون والتعليم والهيكل الحكومى والسياسة الاجتماعية ، اللى تم تصميم الكتير منها على مثال اصلاحات استعادة ميجى . كان الغاء نظام الامتبارات سنة 1905 هو أبرز دى الاصلاحات الشاملة. ومن المفارقات أن تسيشى رعت تنفيذ السياسات الجديدة ، و هو برنامج اصلاح اكتر جذرية من البرنامج اللى اقترحته المصلحون اللى قطعت رأسها سنة 1898.[38] فى محاولة لجذب الأجانب ، دعت تسيشى كمان زوجات السلك الدبلوماسى لتناول الشاى فى المدينة المحرمة بعد وقت قصير من عودتها ، وفى الوقت المناسب ، أقامت حفلات فى الجنينة الصيفية للجالية الأجنبية فى القصر الصيفى . سنة 1903 ، وافقت على طلب سارة كونغر ، مرات ادوين اتش. كونجر ، سفير امريكا فى الصين ، لرسم صورتها على ايد الفنانة الامريكانيه كاثرين كارل لمعرض سانت لويس العالمى . بين 1903 و 1905 ، كان عند تسيشى سيدة منتظرة متعلمة فى الغرب باسم Yu Deling ، مع أختها ووالدتها ، تعمل فى بلاطها. فى الغالب ما كان يو ديلينج ، اللى بيتكلم الانجليزية والفرنسية بطلاقة ، كمان الصينية ، مترجم فى الاجتماعات مع زوجات السلك الدبلوماسي.

سيشى سمحت سنة 1903 ، لمصور أرستقراطى شاب يدعى Yu Xunling ، شقيق Yu Deling ، بأخذ لقطات متقنة ليها و لبلاطها . تم تصميمها لنقل السلطة الامبراطورية والصقل الجمالى والتقوى الدينية. باعتبارها سلسلة الصور الفوتوغرافية الوحيدة لسيشى - المرشد الأعلى للصين لاكتر من 45 سنه - فهى تمثل تقارب فريد لتقاليد تصوير محكمة تشينغ وتقنيات التصوير الحديثة والمعايير الغربية للصور الفني. تم تفجير الألواح الزجاجية النادرة لصور بالحجم الكامل ، تم تضمينها فى معرض "The Empress Dowager" فى معرض Arthur M. Sackler ، معهد سميثسونيان ، واشينطون العاصمة [39]

عصر Xuantong[تعديل]

مدخل حجرة الدفن فى قبر تسيشى

ماتت الامبراطورة الأرملة تسيشى فى قاعة الطيور الرشيقة فى البحر الأوسط (中海儀鸞殿 ) من Zhongnanhai ، بكين ، فى 15 نوفمبر 1908 ، بعد تثبيت Puyi كامبراطور جديد فى 14 نوفمبر 1908. جت وفاتها بعد يوم واحد بس من وفاة امبراطور غوانغشو . استقبل الراديكاليون الأخبار بازدراء. كتب الأناركى وو زيهوى ، اللى أزال بعض اكتر الانتقادات اللاذعة فى تسيشى فى الحياة ، من منفاه فى باريس عن "امبراطورة الثعلبة و امبراطور الحشرات" أن "رائحتهم الكريهة تجعلنى أتقيأ".[40]

فى 4 نوفمبر 2008 ، خلصت اختبارات الطب الشرعى لوفاة الامبراطور جوانجكسو بسبب التسمم الحاد بالزرنيخ . نقلت جورنال تشاينا ديلي عن المؤرخ داى يى ، اللى افترض بأن تسيشى ممكن تكون على علم بوفاتها الوشيكة ويمكن تكون قلقة من أن امبراطور غوانغشو سيواصل اصلاحاته بعد وفاتها. أفيد فى نوفمبر 2008 أن مستوى الزرنيخ فى رفاته كان أعلى 2000 مرة من مستوى الناس العاديين.

البرج التذكارى لمقبرة الامبراطورة الأرملة تسيشى

اتدفن الامبراطورة الأرملة تسيشى وسط مقابر تشينغ الشرقية ، 125 kilometres (78 mi) شرق بكين ، فى ضريح دينغ الشرقى (東定陵 ) ، مع الامبراطورة الأرملة جيان . الامبراطورة Dowager Ci'an فى ضريح Puxiangyu Eastern Ding (普祥峪定東陵 ؛ أشعل. "قبر شرق ضريح دينغ فى الوادى الواسع من فأل الخير") ، فى الوقت نفسه قامت الامبراطورة الأرملة تسيشى ببناء ضريح بوتويو ايسترن دينغ الاكبر بكثير (菩陀峪定東陵 ؛ أشعل. "قبر شرق ضريح دينغ فى وادى بوتو"). ضريح دينغ (مضاءة. "Tomb of Quietude") ، حيث دفن Xianfeng Emperor ، يقع غرب Dingdongling. يدين وادى Putuo باسمه Mount Putuo ، واحد من الجبال البوذية ال 4 المقدسة فى الصين . أمرت الامبراطورة الأرملة تسيشى ، اللى ما كانتش راضية عن قبرها ، بتدميرها و اعادة بنائها سنة 1895. كان القبر الجديد مجموعة من المعابد والبوابات والأجنحة المغطاة بورق الذهب ومزينة بزخارف ذهبية وبرونزية مذهبة تتدلى من العوارض والأفاريز. فى يوليه 1928 ، نهب أمير الحرب سون ديانينغ وجيشه قبر تسيشى كجزء من نهب الضريح الشرقى . قاموا بشكل منهجى بتجريد المجمع من زخارفه الثمينة ، بعدين قاموا بتفجير مدخل حجرة الدفن بالديناميت ، وفتحو نعش تسيشى ، و رمو جثتها (التى قيل أنه اتلقا عليها سليمة) على الأرض ، و سرقو الجواهر الموجودة فى التابوت. كما أخذوا اللؤلؤة الضخمة اللى اتحطها فى فم الامبراطورة الأرملة لحماية جثتها من التحلل ( حسب للتقاليد الصينية). زعم سون ديانينغ أن التدنيس كان انتقاما لوفاة سلفه سون تشينج زونج سنة 1638. أعيد دفن بويى رفات جدته. بعد 1949 ، أرجعت الحكومة الصينية ترميم مجمع قبر الامبراطورة الأرملة تسيشي.

ارث[تعديل]

لوحة تسيشى ، 1905

لسنين كتيرة ، كان الرأى السائد للامبراطورة Dowager تسيشى أنها كانت طاغية مراوغ ساهمت بشكل كبير فى انزلاق الصين لالفساد والفوضى والثورة. استخدمت تسيشى قوتها لجمع كميات هائلة من المال والسبائك والتحف والمجوهرات ، مستخدمةً عائدات الدولة كعائداتها.[41] يتذكر الصحفى الصينى جاسبر بيكر من فترة طويلة أن "كل زائر للقصر الصيفى يُظهر الجناح الجميل على ضفاف البحيرة على شكل قارب نزهة رخامى أنيق ويخبرنا كيف صرفت تسيشى الأموال المخصصة للبحرية الامبراطورية على زى دى المقالى الباهظة. – ده وصل فى النهاية لانتصار اليابان على الصين سنة 1895 وخسارة تايوان ".[42]

بس ، لحد بعد حركة بوكسر العنيفة المناهضة للأجانب والانتقام الأجنبى العنيف بنفس القدر ، أكدت الروايات الأجنبية الأولية لتسيشى على دفئها وودتها.

كاثرين كارل لوحة زيتية مرسومة للعرض فى معرض سانت لويس العالمى سنة 1904 [43]

يمكن كان ده علشان تسيشى أخذت زمام المبادرة ودعت الكتير من الستات لقضاء بعض الوقت معها فى المدينة المحرمة. تم استدعاء كاثرين كارل ، رسامة امريكانيه ، لالصين سنة 1903 لرسم صورة تسيشى لمعرض سانت لويس . فى فيلمها مع الامبراطورة الأرملة ، يصور كارل تسيشى على أنها ست لطيفة ومراعية لمحطتها. رغم دهاء تسيشى ، الا أنه كان يتمتع بحضور كبير وسحر وحركات رشيقة وصلت ل"شخصية جذابة بشكل غير عادي". كتب كارل عن حب الامبراطورة الأرملة للكلاب والزهور ، و ركوب الزوارق والأوبرا الصينية والنرجيلة الصينية والسجائر الأوروبية. [44] كلف تسيشى كمان الرسام المشهور هوبرت فوس بانتاج سلسلة من اللوحات الزيتية. [43]

ساهم نشر كتاب الصين تحت الامبراطورة الأرملة (1910) على ايد JOP Bland و Edmund Backhouse فى سمعة تسيشى من فى ثرثرة الباب الخلفى ، اللى جه الكثير منها من خصيان القصر. [6] تضمنت صورتهم عناصر متناقضة ، كما كتبت واحده من الدراسات الحديثة ، "من ناحية ... متسلط ومتلاعب وفاسق" ومن ناحية تانيه "بارع ، بارع سياسى وضمير ..." [44] Backhouse and قالت بلاند لقرائها "لتلخيص جوهرها ببساطة ، انها ست وشرقية". [45] اكتُشف بعدين أن Backhouse قام بتزوير الكثير من المواد المصدر المستخدمة فى ده العمل.[46] قدمت الكتابة الحية والتفاصيل الرائعة لروايتهم مادة للكتير من الكتب على مدى العقود اللى بعد كده ، بما فيها الروايات و التاريخ الصينى اللى اعتمد على ترجمة 1914. [44]

فى الجمهورية الشعبية بعد سنة 1949 ، نوقشت صورة امبراطورة مانشو وتغيرت كذا مره. تم الاشادة بيها ساعات لدورها المناهض للامبريالية فى انتفاضة الملاكمين ، وفى بعض الأحيان تم شتمها كعضو فى "النظام الاقطاعي". لما ألقى القبض على مرات ماو تسى تونغ ، جيانغ كينغ سنة 1976 بتهمة اساءة استخدام السلطة ، عرض معرض فى متحف القصر سلع تسيشى الفاخرة لاظهار أن حاكمة أضعفت الأمة. [44]

بحلول نص السبعينيات ، ابتدت وجهات النظر بين العلما تتغير. كانت رسالة الدكتوراه اللى أجرتها سو فون تشونغ فى جامعة كاليفورنيا ، بيشوطى ، أول دراسة باللغة الانجليزية تستخدم وثائق المحكمة بدل التاريخ الشعبى والشائعات. [44] رغم ذلك ، انتقد كتّاب زى جونغ تشانغ دى الرواية وكتبوا أعمال زى الامبراطورة تشانج الامبراطورة تسيشي: المحظية اللى أطلقت الصين الحديثة علشان تقديم وجهة نظر معارضة.

ظهرت كتير من السير الذاتية اللى تمت قراءتها على نطاق واسع. سيدة التنين لـ Sterling Seagrave : The Life and Legend of the Last Empress of China ، تصور تسيشى على أنها ست عالقة بين فصيل كره الأجانب من نبل Manchu وتأثيرات اكتر اعتدال.

سنة 2013 ، سيرة Jung Chang ، الامبراطورة Dowager تسيشى: المحظية اللى أطلقت الصين الحديثة ، تصور تسيشى باعتباره الحاكم والمسؤول الاكتر قدرة اللى كان ممكن أن تمتلكه الصين ساعتها . قالت باميلا كايل كروسلى فى مجلة لندن ريفيو أوف بوكس ان ادعاءات تشانغ "تبدو وكأنها مسكوكة من تأملاتها ، مش ليها علاقة تذكر بما نعرف أنه يحدث بالفعل فى الصين". رغم تعاطف كروسلى مع استعادة مكانة المرأة فى التاريخ الصينى ، الا أنها وجدت "اعادة كتابة تسيشى فى دور كاثرين العظيمة أو مارجريت ثاتشر صفقة سيئة: اكتساب أيقونة وهمية على حساب الحس التاريخي". [47]

ال بطولات والتكريمات[تعديل]

 

تم نقش اللوحة المعلقة فوق تسيشى بعنوانها بالكامل
كانت الامبراطورة الأرملة بوذية مخلصة واغتنمت كل فرصة لارتداء ملابس زى Avalokiteśvara ( Guanyin ) ، الهة الرحمة. تظهر دى الصورة جالسة على قارب فى تشونغهاي. يشكل الدخان الأبيض شخصية تدوم طويل ، وفوق الدخان كان اسمها البوذى "جوانجرينزي" (حرفى الاحسان العالمي ).

القاب[تعديل]

  • فى عهد امبراطور Daoguang (حكم من 1820 ل1850):
  • السيدة يهى نارا (من 29 نوفمبر 1835)
  • فى عهد الامبراطور Xianfeng (حكم من 1850 ل1861):
  • نوبل ليدى لان (蘭貴人 ؛ من 26 يونيه 1852 [48] ) ، رفيق المرتبة السادسة
  • محظية يى (懿嬪 ؛ من 28 فبراير 1854 [49] ) ، رفيق المرتبة الخامسة
  • القرين يى (懿妃 ؛ من 27 ابريل 1856 [50] ) ، رفيق المرتبة الرابعة
  • نوبل كونسيرتى يى (懿貴妃 ؛ من يناير / فبراير 1857 [51] ) ، رفيق المرتبة التالتة
  • فى عهد امبراطور تونغجى (1861-1875):
  • امبريال نوبل كونسورت أرملة يى (懿皇貴太妃 ؛ من 22 اغسطس 1861 [52] )
  • الامبراطورة الأرملة تسيشى (慈禧皇太后 ؛ من 23 اغسطس 1861 [52] )
  • فى عهد الامبراطور Xuantong (حكم 1908-1912):
  • الامبراطورة الكبرى الأرملة تسيشى (慈禧太皇太后 ؛ من 14 نوفمبر 1908 [53] )
  • الامبراطورة Xiaoqinxian (孝欽顯皇后 ؛ من 16 نوفمبر 1909 [54] )

مرتبة الشرف[تعديل]

  • السيدة جراند كوردون من وسام التاج الثمين (امبراطورية اليابان). 
  • [ بحاجة لمصدر ] سيدة الصليب الاكبر من وسام سانت كاترين (الامبراطورية الروسية ، 28 مايو 1897)

عيلة[تعديل]

  • الأب: يهينارا هويشنغ (惠徵 ؛ 1805-1853)
  • الجد لأب: Jingrui (景瑞 )
  • الجدة لأب: السيدة جوالجيا
  • الأم: السيدة فوكا
  • جد الأم: Huixian (惠顯 )
  • 3 أشقاء أصغر
  • الأخ الأصغر الثاني: Guixiang (桂祥 ؛ 1849-1913) ، شغل منصب مسؤول عسكرى أول (都統 ) ، وحمل لقب دوق من الدرجة التالتة (三等公 ) ، والد جينغفين ، الامبراطورة شياودينغجينغ (1868-1913)
  • أخت واحدة صغيرة
  • الأخت الصغرى الثانية: Wanzhen (1841–1896) ، والدة امبراطور Guangxu (1871–1908)

الأولاد[تعديل]

  • بصفتك محظية يي:
  • زايشن (載淳 ؛ 27 ابريل 1856-12 يناير 1875) ، ابن Xianfeng Emperor الاولانى ، اتتوج فى 11 نوفمبر 1861 باسم Tongzhi Emperor

فى الأدب والثقافة الشعبية[تعديل]

  • تسيشى (التى أُطلق عليها الاول اسم "أوركيد" ، و بعدين "تزو هسي") وخصيها المفضل هما الشخصيات الرئيسية فى الرواية التاريخية لوتس بلوسوم اللى نشرها جورج لانسينج (الاسم المستعار للمؤلفة البريطانية ماتيلدا أنجيلا أنطونيا هانتر) سنة 1939.
  • فلورا روبسون تصور الامبراطورة "تزو هسي" فى الفيلم التاريخى الملحمى الامريكانى نيكولاس راى سنة 1963 ، 55 يوم فى بكين ؛ ده الفيلم (بناء على كتاب من تأليف نويل جيرسون ) يسلط الضوء على حصار مجمعات المندوبين الأجنبية فى بكين وقت تمرد الملاكمين.
  • تقدم قصة دير لينغ الحكايه الحقيقية للامبراطورة الأرملة (نُشرت فى الأصل باسم بوذا القديم ) صورة للتاريخ بعد شخصية الامبراطورة الأرملة تسيشي – ليس كوحش الفساد اللى تصوره الصحافة الشعبية ،لكن ست عجوز تحب الأشياء الجميلة وتندم كتير على الماضي. (نشر Soul Care ، 2015)
  • تروى رواية امبراطوريّة "بيرل س. باك" حياة الامبراطورة الأرملة من وقت اختيارها علشان تكون محظية لحد قرب وفاتها.
  • تبدأ رواية "ربيع القمر " للكاتبة بيت باو لورد فى أيام تسيشى ، وتتضمن مشاركة المحكمة الامبراطورية فى تمرد الملاكمين .
  • تصور روايات الامبراطورة أوركيد (2004) والامبراطورة الأخيرة (2007) ، من تأليف أنشى مين ، حياة الامبراطورة الأرملة تسيشى من منظور الشخص الأول.
  • ظهر The Noble Consort Yi فى رواية جورج ماكدونالد فريزر Flashman and the Dragon (1985).
  • تعتبر رواية Wij Tz'e Hsi Keizerin Van China ("نحن ، Tz'e Hsi ، امبراطورة الصين") للكاتب الهولندى جوهان فابريسيوس سنة 1968 يعتبر يوميات خيالية للامبراطورة.
  • فى السبعينيات ، صورتها ليزا لو فى فيلمين من صنع هونج كونج ، The Empress Dowager (تدور أحداثه وقت الحرب الصينية اليابانية) ، وتكملة له ، The Last Tempest (تم تصويره فى "مائة يوم من الاصلاح").
  • أرجعت لو تمثيل دورها فى دور تسيشى فى فيلم The Last Emperor سنة 1987 اللى يصور الأرملة على فراش الموت.
  • فى التمانينات من القرن العشرين ، صورتها ليو شياو تشينغ ، فى حرق القصر الامبراطوري (تصور صعودها لالسلطة فى خمسينيات القرن التسعتاشر ، وحرق القوات الفرنسية والبريطانية للقصر الصيفى القديم سنة 1860) ، فى عهد خلف ستارة (تصور انقلاب Xinyou سنة 1861) ، فى The Empress Dowager (تم تعيينه فى الجزء الأخير من عهد Tongzhi) ، وفى Li Lianying ، الخصى الامبراطوري.
  • فى The Lover of the Last Empress ، تم تصويرها على ايد Chingmy Yau .
  • صور انتاج تلفزيون الصين المركزى نحو الجمهورية الامبراطورة الأرملة تسيشى كحاكم مقتدر ، هيا المرة الأولى اللى أظهرها فيها التلفزيون الصينى فى ده الضوء. ماكانش التصوير ايجابى تمام ، حيث صور كمان بوضوح وجهات نظرها السياسية على أنها محافظة للغاية.
  • تم تصويرها فى رواية The Ginger Tree ، بقلم أوزوالد ويند (1977).
  • تركز رواية The Pleiades للمؤلف اليابانى Jir Asada على علاقة الامبراطورة تسيشى بخصى المحكمة المسمى Chun'er ، وتصور تسيشى كقائد لا يرحم وحساب. تم تكييفه فى مسلسل تلفزيونى يابانيسنة 2010 تم بثه كمان فى الصين ، وقام ببطولته الممثلة اليابانية يوكو تاناكا فى دور الامبراطورة تسيشي.
  • تسيشى شخصية رئيسية فى رواية الماندرين للمؤلف الامريكانى روبرت اليجانت . تدور أحداث الرواية فى خمسينيات القرن التسعتاشر لحد سبعينيات القرن التسعتاشر.
  • من الواضح أن ملكة الأرض هو تينغ فى The Legend of Korra مبنية على تسيشى وحالة مملكة الأرض فى فترة حكمها تعكس تراجع الامبراطورية الصينية فى أواخر القرن التسعتاشر.
  • يصورها ميشيل يم فى صعود وسقوط عيله تشينغ (1990) والصديق (2012)
  • يصورها سوزانا أو يونغ فى صعود وسقوط عيله تشينغ (1992)
  • يصورها لو تشونغ فى الأميرة دير لينغ (2006)
  • يصورها لو لان فى فيلم The Last Healer in Forbidden City (2016)
  • صوره Xi Meijuan فى لا شيء للذهب ممكن أن يبقى (2017)
  • الامبراطورة تسيشى هيا الخصم الأساسى والشخصية المتكررة ، رغم تسميتها بس باسم "الامبراطورة الأرملة" فى عرض الرسوم المتحركة سنة 1991 The Twins of Destiny للكاتب / المنتج الفرنساوى Jean Chalopin .
  • تم تصويره على أنه الخصم الأساسى لـ WEBTOON Phantom Paradise .
  • ذكره لى فى السياق الثقافى فى الفصل 24 من رواية "شرق عدن" للمؤلف جون شتاينبك .

شوف كمان[تعديل]

  • رتب الامبراطوريات المرافقة فى الصين # تشينغ
  • نبل سلالة تشينغ
  • المرسوم الامبراطورى باعلان الحرب على القوى الأجنبية
  • المرسوم الامبراطورى بخصوص الأحداث اللى وصلت لتوقيع بروتوكول بوكسر
  • وو تسه تيان
  • كوسم سلطان
  • رانافالونا أنا

ملحوظات[تعديل]

  1. أ ب باسم: Ci Xi — معرف فيمبيو: https://www.fembio.org/biographie.php/frau/frauendatenbank?fem_id=5865 — تاريخ الاطلاع: 9 اكتوبر 2017
  2. أ ب مُعرِّف موسوعة بروكهوس على الإنترنت: https://brockhaus.de/ecs/enzy/article/cixi — باسم: Cixi — تاريخ الاطلاع: 9 اكتوبر 2017 — المحرر: Bibliographisches Institut & F. A. Brockhaus و Wissen Media Verlag
  3. الرخصة: رخصة المشاع الإبداعي الملزِمة بالنسب لمؤلِّف العمل وبالترخيص بالمثل غير القابلة للإلغاء 3.0 و رخصة جنو للوثائق الحرة
  4. Identifiants et Référentiels — تاريخ الاطلاع: 21 مارس 2020 — الناشر: وكالة الفهرسة للتعليم العالي
  5. مُعرِّف الضَّبط الاستناديِّ في قاعدة البيانات الوطنية التشيكية (NLCR AUT): https://aleph.nkp.cz/F/?func=find-c&local_base=aut&ccl_term=ica=jo20191039962 — تاريخ الاطلاع: 1 مارس 2022
  6. أ ب Chung (1979).
  7. Information listed on a red sheet (File No. 1247) in the "Miscellaneous Pieces of the Palace" (a Qing dynasty documentation package retrieved from the First Historical Archives of China)
  8. أ ب ت Laidler (2003).
  9. "您访问的页面不存在". www.56.com. Archived from the original on 15 December 2013.
  10. Immanual Hsu (1985), The Rise of Modern China (p. 215).
  11. Edward Behr, The Last Emperor, 1987, p. 44
  12. [Sui Lijuan: Carrying out the Coup. CCTV-10 Series on Cixi, Ep. 4]
  13. أ ب Edward Behr, The Last Emperor, 1987, p. 45
  14. Yang, Hong; Xie, Jiawei; Ji, Lifang (2018). "The Historical Information of the Decorative Polychrome Painting in the Hall of Mental Cultivation Complex, Forbidden City". Built Heritage (in الإنجليزية). 2 (1): 19–38. doi:10.1186/BF03545700. ISSN 2096-3041.{{cite journal}}: CS1 maint: unflagged free DOI (link)
  15. أ ب ت ث ج ح خ د ذ ر ز س ش Kwong (1984).
  16. "清史稿". 8 April 2001. Archived from the original on 8 April 2001.
  17. 清史稿:恭忠親王奕訢傳記載:"王入謝,痛哭引咎"。
  18. [Professor Sui Lijuang: Lecture Room Series on Cixi, Episode 9]
  19. "Empress Dowager Cixi by Jung Chang, review". www.telegraph.co.uk. Retrieved 2023-01-12.
  20. "Ceremonial Headdress". The Walters Art Museum.
  21. 《清德宗實錄》
  22. "光绪皇帝为什么叫慈禧太后亲爸爸? Why does the Guangxu Emperor call the Empress Dowager Cixi "Qin Baba"?". Lishi Qiannian. Archived from the original on 15 December 2013. Retrieved 15 March 2010.
  23. "Executive documents printed by order of the House of Representatives. 1874–'75 1874/1875 – UWDC –UW-Madison Libraries". search.library.wisc.edu.
  24. أ ب ت Seagrave (1992).
  25. Edward Behr, The Last Emperor, 1987, p. 49
  26. أ ب ت ث Chang (2013).
  27. David A. Graff, Robin Higham "A Military History of China" Westview Press, 2002, p. 153
  28. Papers Relating to the Foreign Relations of the United States (1893) Denby to Gresham, pp. 240–241; retrieved 13 August 2013 http://digital.library.wisc.edu/1711.dl/FRUS.FRUS189394v01
  29. Lei Chia-sheng雷家聖, Liwan kuanglan: Wuxu zhengbian xintan 力挽狂瀾:戊戌政變新探 [Containing the furious waves: a new view of the 1898 coup], Taipei: Wanjuan lou 萬卷樓, 2004.
  30. Timothy Richard, Forty-five years in China, Ch. 12.
  31. Kang Youwei 康有為, Kang Nanhai ziding nianpu 康南海自訂年譜 [Chronicle of Kang Youwei's Life, by Kang Youwei], Taipei: Wenhai chubanshe 文海出版社, p. 67.
  32. Yang Shenxiu, "Shandong dao jiancha yushi Yang Shenxiu zhe" 山東道監察御史楊深秀摺 [Palace memorial by Yang Shenxiu, Investigating Censor of Shandong Circuit], in Wuxu bianfa dang'an shiliao 戊戌變法檔案史料 [Archival sources on the history of the 1898 reforms], Beijing: Zhonghua shuju, 1959, p. 15.「臣尤伏願我皇上早定大計,固結英、美、日本三國,勿嫌『合邦』之名之不美。」
  33. Song Bolu, "Zhang Shandong dao jiancha yushi Song Bolu zhe" 掌山東道監察御史宋伯魯摺 [Palace memorial by Song Bolu, Investigating Censor in charge of the Shandong Circuit], in Wuxu bianfa dang'an shiliao, p. 170.「渠(李提摩太)之來也,擬聯合中國、日本、美國及英國為合邦,共選通達時務、曉暢各國掌故者百人,專理四國兵政稅則及一切外交等事。」
  34. Correspondence Respecting the Affairs of China, Presented to Both Houses of Parliament by Command of Her Majesty (London, 1899.3), No. 401, p. 303.
  35. British Foreign Office files (F.O.) 17/1718, 26 September 1898.
  36. Jaques Gernet, A History of Chinese Civilization (Cambridge: Cambridge University Press, second edition 1982): 604.
  37. "The Empress Dowager, Tze Hsi, of China". Freer|Sackler (in الإنجليزية الأمريكية). Retrieved 2019-04-22.
  38. Douglas Reynolds, China, 1898–1912: The Xinzheng Revolution and Japan (Cambridge, MA: Harvard University Press, 1993). ISBN 0674116607 passim.
  39. "Power|Play: China's Empress Dowager". Arthur M. Sackler Gallery. Smithsonian Institution. Archived from the original on 21 January 2015. Retrieved 20 January 2015.
  40. Christopher Rea, The Age of Irreverence: A New History of Laughter in China (Oakland, CA: University of California Press, 2015), p. 99.
  41. Edward Behr, The Last Emperor, 1987, p. 51
  42. Jasper Becker, "The Empress Dowager was a Moderniser, Not a Minx. But Does China Care?, The Spectator, 12 October 2013
  43. أ ب Wang (2012).
  44. أ ب ت ث ج LiZurndorfer (2012).
  45. BlandBackhouse (1910).
  46. H. R. Trevor-Roper, Hermit of Peking: The Hidden Life of Sir Edmund Backhouse (New York: Knopf, 1977)
  47. Crossley (2014).
  48. 咸豐二年 五月 九日
  49. 咸豐四年 二月 二日
  50. 咸豐六年 三月 二十三日
  51. 咸豐七年 正月
  52. أ ب 咸豐十一年 七月 十七日
  53. 光緒三十四年 十月 二十一日
  54. 宣統元年 十月 四日

لينكات برانيه[تعديل]