اناركيه

من ويكيبيديا، الموسوعه الحره
اذهب إلى التنقل اذهب إلى البحث

الاناركية او اناركيزم وبتسمى ايضاً لاسلطوية (انجليزي: anarchism, من اليوناني ἄναρχος من غير حكام[1][2]) هي فلسفة سياسية, فكرتها ان الدولة غير مرغوب فيها وايضاً غير مهمة و هي مضرّة للمجتمع, و من جهة اخرى تروّج لمجتمع بلا دولة و بتسعى لتحجيم او الغاء تدخل السلطة فى سلوك العلاقات الانسانية. أفكار الأناركيين غير موحده وايضاً ليس لديهم اهداف متفق عليها لتفاوت افكارهم المتداخله ومعايير مختلفة عن كل عضو في الاناركية لكن الأساس وهدف المنظمة الرئيسي متفق عليه من جميع الاعضاء . كتاب The Oxford Companion to Philosophy بيقول: ” لا يوجد مفهوم او تعريف لمواقف اعضاء المنظمة حيث انها تدعم وتؤيد غالباً افكار اليسار المتطرف، وايضاً الأناركية تتدرج وتصنف تحت اليسار المتطرف ".

شعار الأناركيه .

أصل الاسم[تعديل]

اللاسلطويه أو الأناركيزم (بالإنجليزيه: anarchism) مصطلح جى من أناركيسموس (من اليونانيه: ἀν (بدون) + ἄρχειν (ليحكم) + ισμός (من الجذر -ιζειν), "بدون أركونات", "بدون حكام"), من بادئه ἀν- (أن أى بدون) + ἀρχή (أركى و بتعنى سياده أو عالم أو قضاء) + -ισμός (إسموس). من تسعينات القرن التسعتاشر فى فرنسا, استخدم المصطلح "تحرريه" مرادف للاسلطويه, و كان بيستخدم فى المعنى داه حتى الخمسينيات فى الولايات المتحده.

أصولها[تعديل]

ويليام جودوين هو أول من عمل المفاهيم السياسيه و الاقتصاديه للاسلطويه على الرغم من أنه ما اداش الاسم داه للأفكار المتقدمه فى عمله". ظهرت أول المواضيع اللاسلطويه فى القرن السادس قبل الميلاد من أعمال الفيلسوف الطاوى لاوزى و بعدين فى أعمال جوانج زى وباو جينجيان. اتوصفت فلسفه جوانح زى بأنها لاسلطويه فى مصادر مختلفه. بدأ بعض الناس فى زمن الثوره الفرنسيه باستخدام المصطلح بشكل إيجابى. و فى مطلع القرن التسعتاشر, فقدت الكلمه الإنكليزيه للاسلطويه دلالتها السلبيه الأوليه. أول من وصف نفسه بأنه لاسلطوى كان بيير جوزيف برودون و هو فيلسوف و سياسى فرنسى و اللى خلى البعض يسميه مؤسس النظريه اللاسلطويه الحديثهو كان اللاسلطوى الشيوعى جوزيف ديجاك أول شخص بيوصف نفسه بانه "تحررى".

مصادر[تعديل]

Commons-logo.svg
فيه فايلات فى تصانيف ويكيميديا كومونز عن:
Wiki letter w.svg الصفحه دى فيها تقاوى مقاله, و انت ممكن تساعد ويكيپيديا مصرى علشان تكبرها.