تزلج تيليمارك

من ويكيبيديا، الموسوعه الحره
متسابق تزلج تيليمارك ينفذ دوران تيليمارك الفريد أو "الكعب الحر".

تزلج تيليمارك هو أسلوب تزلج يجمع بين عناصر التزلج على جبال الألب والتزلج الشمالى ، وذلك باستخدام القدم الخلفية للحفاظ على التوازن وقت الضغط على القدم القدامية لإنشاء منعطف منحوت على الزلاجات المنحدرة مع روابط أصابع القدم بس. تم تسمية التزلج على تيليمارك على اسم منطقة تيليمارك فى النرويج ،علشان التخصص ده نشأ فى تيليمارك. فى الغالب يُنسب الفضل لSondre Norheim فى إظهار التحول فى سباقات التزلج، اللى تضمنت اختراق الضاحية، وسباق التعرج ، والقفز، فى النرويج حوالى سنة 1868. قام Sondre Norheim كمان بتجربة تصميم التزلج والربط، حيث أدخل قطع جانبية على الزلاجات و أربطة الكعب (مثل الكابل).

تاريخ التزلج تيليمارك[تعديل]

القرنين التسعتاشر والعشرين[تعديل]

فى القرن التسعتاشر، تحدى المتزلجون فى تيليمارك بعضهم البعض على "المنحدرات البرية" (ville låmir)؛ تم وصف المنحدرات الاكتر لطف بالصفة "sla". كانت بعض السباقات فى "دورات وعرة" (kneikelåm) وتضمنت ساعات "القفزات الحادة" (sprøytehopp) للصعوبة. كانت دى السباقات اللى تعود لالقرن التسعتاشر فى تيليمارك تجرى على طول مسارات صعبة بشكل خاص فى العاده من جبل شديد الانحدار، على طول شرائح خشبية وتنتهى بمنعطف حاد ("منعطف تيليمارك") على حقل أو بحيرة جليدية.[1]

ولد التزلج تيليمارك (يشار ليه بالعامية باسم "التزلج عن بعد" أو "tele-ing") من جديد سنة 1971 فى امريكا. يرجع الفضل لدوج بوزيل وكريج هول وجريج دالبى وجاك مارسيال وريك بوركوفيك فى إعادة تقديم الأسلوب بعد قراية كتاب تعال للتزلج معي من تأليف شتاين إريكسن . اكتسب التزلج تيليمارك شعبية خلال السبعينيات والتمانينات.

التزلج تيليمارك اليوم[تعديل]

جاذبية التزلج فى تيليمارك فى إمكانية الوصول: ممكن ربط قطع طويلة من القماش الاصطناعي، المعروفة باسم الجلود، بأسفل الزلاجات للسماح بالسفر صعودًا فى المناطق البعيده . مع اختراع زلاجات الرحلات الجبلية خفيفة الوزن (AT)، انخفضت شعبية التزلج عن بعد فى المناطق البعيده.

يستخدم التزلج تيليمارك نوع متخصص من المعدات. بشكل عام، يستخدم المتزلجون فى تيليمارك زلاجات جبال الألب المرنة ذات الأربطة المصممة خصيص اللى تثبت بس إصبع حذاء التزلج على التزلج، و علشان كده إنشاء "الكعب الحر". فى كثير من الأحيان يتم ربط الكعب بالجزء القدام من الغلاف بواسطة كابل مفصلي، اللى يثبت حذاء التزلج بقوة فى الغلاف. فى الغالب تكون دى الارتباطات غير قابلة للتحرير.[2]

روابط تيليمارك القابلة للتحرير[تعديل]

أنشأت Rottefella روابط تيليمارك قابلة للإصدار وسماها اسم NTN. NTN هو اختصار لـ "New تيليمارك Norm". يعتبر ربط NTN على ايد الكثيرين  كثورة فى روابط العلامات التيليفون ية اللى توفر:

1. تحكم فائق فى الحافة للمتزلج. 2. تحسين الأمان من خلال نظام التحرير الجانبى وفرامل التزلج الاختيارية المرتبطة به. 3. سهولة تحرير الربط اليدوى عند قلبه (على سبيل المثال فى بئر شجرة) مقارنة بأنظمة تحرير الكعب التقليدية،و ده يعزز الإنقاذ الذاتى فى المواقف اللى قد تهدد الحياة.

ربط NTN

سباق تيليمارك[تعديل]

بقا التزلج على تيليمارك فى الأصل منتشر كوسيلة من وسايل النقل فى المناطق الريفية، و هو دلوقتى   واحد من رياضات كأس العالم اللى تركز على النحت . يجمع نظام تيليمارك فى جوهره بين عناصر سباقات جبال الألب والتزلج على الجليد فى بلاد الشمال الأوروبى والقفز على الجليد . يتم تقديم World Cup تيليمارك فى عدد من تنسيقات السباق، بما فيها Classic وSprint Classic وParallel Sprint. يتضمن سباق Classic تيليمارك النموذجى قفزة لازم تهبط فى وضعية الاندفاع، وسلسلة من البوابات، وقسم تزلج، ودوران بزاوية 360 درجة يُعرف باسم reipeløkke.[3]

سباق تيليمارك كان يحكمه الاتحاد الدولى تيليمارك (ITF) لحد سنة 1995، لما تم الاعتراف رسمى بتزلج تيليمارك على ايد لجنة الاتحاد الدولى للتزلج تيليمارك (FIS). أول بطولة عالمية لـ FIS تيليمارك فى هافجيل، فى ليلهامر، النرويج.

اليوم، يتم تنظيم سباق تيليمارك بواسطة FIS واللجان الرياضية الوطنية زى جمعية تيليمارك للتزلج بالولايات المتحدة، [4] وفريق تيليمارك للتزلج البريطاني.[5]

العطاء الأولمبى[تعديل]

أعلنت لجنة FIS تيليمارك أن اقتراحها بخصوص تيليمارك Parallel Sprint وTeam Parallel Sprint سيتم تضمينه فى اقتراح FIS المقدم لاللجنة الأولمبية الدولية (IOC). تمت الموافقة على الاقتراح على ايد الاتحاد الدولى للتزلج (FIS) فى المؤتمر اللى عقد فى كوستا نافارينو (اليونان) فى مايو 2018. بس، فى حكم صدر فى يوليو/تموز، صوتت اللجنة الأولمبية الدولية على عدم إدراج سباق تيليمارك Parallel Sprint فى ألعاب بكين 2022.

مصادر[تعديل]

  1. Bø, Olav (1993). Skiing throughout history. Oslo: Samlaget. ISBN 8252138853.
  2. "How To Begin Telemark Skiing". 2016-01-23. Archived from the original on 2016-01-23. Retrieved 2018-03-30.
  3. "What is Telemark Racing? - USTSA - United States Telemark Ski Association". USTSA. Retrieved 2018-03-11.
  4. "United States Telemark Ski Association". USTSA. Retrieved 2018-03-11.
  5. "Speed ski + telemark - British Ski and Snowboard". www.gbtelemark.co.uk.

قالب:Skiing