تراچان

من ويكيبيديا، الموسوعه الحره
روح على: استكشاف، تدوير
تمثال من الرخام للأمبراطور تراچان

الإمبراطور تراچان (18 سبتمبر 538 اغسطس 117 ) الامبراطور الرومانى (98-117)م من 98 لحد وفاته 117 وبلغ بالإمبراطورية الرومانية أوج اتساعها. الإمبراطور تراچان كان تانى "خمسة اباطره جيدين "حكمو الامبراطوريه الرومانيه من 96 ل 180 و تانى الأباطرة الأنطونيين الرومان

اتولد الإمبراطور تراچان في سبتمبر 53 ، في مدينة يتاليكا كشاب ، وارتقى فى صفوف الجيش الروماني كان والد تراجان حاكم سوريا (في 76-)77 تم تعيينه القنصل وتقديمهم ابوللودوروس ( ابوللودور الدمشقي ) من دمشق معه لروما حوالى 91. وقام ابوللودور بتصميم واشادة أكثر المباني شهرة في روما وعلى طول نهر الراين ، وشارك تراجان الامبراطور دوميتيان فى الحروب و خلف دوميتيان نيرفا ، اللي كان مش مرغوب من الجيش ولحاجة نيرفا للقيام بأي شيء لكسب تاييد الجيش أنجز نيرفا ده بتسمية تراجان ابن بالتبنى وخليفة له في صيف 97.

لما اتوفى نيرفا خليفة دومتيانوس اتولى الحكم الأمبراطور تراجان يوم 27 يناير 98 ، باحترام كبير دون حوادث.[1]

وقت مبكر من الحياة والصعود للسلطة[تعديل]

تراجان هو ابن مارسيا وماركوس وهو شخصية بارزة في مجلس الشيوخ والعامة من الشهير الأسرة استقروا في هسبانيا (شبه الجزيرة الايبيرية اسبانيا والبرتغال) ، و برز تراجان في عهد الامبراطور دومتيانوس، بوصفه ضابط برتبة لواء في الجيش الروماني على طول الحدود الألمانية ، و نجح في سحق تمرد من انطونيوس . 18 سبتمبر 89.

شوف كمان[تعديل]

ليستة امبراطرة الرومان

Vexilloid of the Roman Empire.svg

المراجع[تعديل]

Commons-logo.svg
فيه فايلات فى تصانيف ويكيميديا كومونز عن:
تراچان