تاپ دانس

من ويكيبيديا، الموسوعه الحره
تاپ دانس
 

درس تاپ دانس فى Iowa State College ، 1942

تاپ دانس هو شكل من أشكال الرقص يتميز باستخدام أصوات أحذية التاپ اللى تضرب الأرض كشكل من أشكال الايقاع . فيه نوعان رئيسيان فى تاپ دانس: ايقاع (جاز) تاپ و برودواى تاپ دانس. تاپ دانس يركز فى برودواى على الرقص. يتم عرضه على نطاق واسع فى المسرح الموسيقي. يركز ايقاع تاب على المزيكا ، ويعتبر الممارسون نفسهم جزء من تقليد مزيكا الجاز .يصدر الصوت من الأحذية اللى فيها "تاپ" معدنى على الكعب و أصابع القدم. هناك أنواع مختلفة من الأحذية اللى تختلف ساعات فى طريقة صوتها.

تاريخ[تعديل]

جيمى سلايد يرقص تاپ دانس
طلاب يؤدو تاپ دانس فى مكسيكو سيتى

رقص التاب هو شكل من أشكال الرقص الامريكانى الأصلى له جذور تعودل300 عاملتقاليد المزيكا والرقص التدريجى فى بريطانيا وغرب افريقيا. اندمجت دى وتطورتلشكل من أشكال الرقص يسمى "القفز" ، اللى تم تناولها على ايد الراقصين فى عرض المنشد فى القرن التسعتاشر. بعدين بقت رقصة الحنفية وسيلة ترفيهية شعبية.[1] لما ابتدت عروض المنشد فى الانخفاض فى شعبيتها ، نقلت رقصة التاب لمسرح فودفيل ذى الشعبية المتزايدة. نظر لقاعدة فودفيل غير المعلنة ذات اللونين ، اللى منعت السود من الأداء الفردى ، الكتير من أعمال فودفيل كانت ثبعيده.[2] واحد من دى الثنائيات كان "باك آند بابلز" ، اللى تألف من جون "بابلز" سوبليت رقص تاب وفورد "باك" واشينطون يعزف على البيانو. قام الثنائى بأداء "Class Act" ، و هو روتين لبس فيه فنانى الأداء البدلات الرسمية ،و ده يميزهم بشكل فعال عن مفهوم عرض المنشد الأقدم لراقصى النقر على أنهم "مهرجون يرقصون ويبتسمون".[3]

فى التلاتينات والأربعينيات من القرن العشرين ، كان الامريكان قادرين على مشاهدة راقصى التاب وهم يؤدون فى فيلم.[4] بس ، وجد راقصو التاب السود أنه صعب اوى يكونو جزء من دى الأفلام البيضاء علشان الفصل العنصرى كان بارز اوى فى أمريكا.[4] أدى ذلكلانشاء نمطين مختلفين من رقص التاب: شكل راقصو التاب الأبيض أسلوب برودواى واستمر الراقصون السود فى التطور مع النمط التقليدى القائم على الايقاع.[4] تم أداء رقصة برودواى فى المسرحيات المزيكا والأفلام بشكل أساسى فى برودواى ، ولم تركز على ايقاعات الجاز الكلاسيكية.[4] دمج ايقاع النقر اكتر من الجذور الأفريقية الكلاسيكية لرقص التاب ، و أكد على ايقاعات الجاز والمزيكا والارتجال.[4] المزيكا هيا فهم الراقص للمزيكا اللى يؤدونها. الارتجال هو المكان اللى يشكل فيه الراقص الحركة وقت أدائهم ، ولا يتم تحضير الكوريغرافيا مسبقًا.كان فيه كمان "قاعدة اللونين" ، و اللى تضمن عدم تمكن راقصى التاب الأسود من أداء المعزوفات المنفردة على خشبة المسرح. أدى ذلكلقيام بعض راقصى النقر بأداء ثنائيات كوميدية. كان فيه صور نمطية للأمريكيين السود زى الصورة النمطية لـ "العم توم" ، واضطر الكتير من راقصى النقرلارتداء " الوجه الأسود " على خشبة المسرح علشان الأداء.[5] كان بيل "بوجانجلز" روبنسون من أوائل راقصى التاب الأسود اللى اعترفت بهم أمريكا ، غنى الثنائى مع شيرلى تمبل .[5] بس ، تم تقليص مهنة بيل روبنسونل"minstrelsy" ، اللى ممكن تعريفها على أنها فنانين من البيض يستخدمون الماكياج للاستهزاء بثقافة السود أو استخدام الصور النمطية السوداء فى الأداء.[6] انضم الامريكان السودلعروض المنشد دى سيضطرونلالتصرف حسب للقوالب النمطية السوداء فى أدائهم.[6] بشكل عام ، لم ينكر الامريكان البيض أبدًا الثقافة الامريكانيه الأفريقية ، لكنهم كانو يعرضون الثقافة الامريكانيه الأفريقية للجمهور الأبيض بشكل غير أخلاقي.[6]

صفات[تعديل]

يقوم راقص مراهق بأداء خطوة تاپ دانس معروفه باسم "حامل اصبع القدم" على خشبة المسرح.

يستفيد راقصو النقر من الاغماء بشكل متكرر. يبدأ تصميم الرقصات فى العاده عند العد الثامن أو الاولانى. جانب آخر من رقص النقر هو الارتجال . ممكن أن يتم الرقص بالنقر بالمزيكا اللى تتبع الايقاعات المتوفرة ، أو بدون مرافقة مزيكا ؛ يُعرف الأخير باسم رقص النقر " كابيلا ".الحافرون هم راقصون يرقصون بشكل أساسى " قرب الأرض" ، ويستخدمون فى الغالب حركة القدمين ولا يظهرون الكثير من حركة الذراع أو الجسم. كان ده النوع من رقص النقر ، اللى يُطلق عليه كمان اسم ايقاع تاب ، يستخدمه العبيد فى أمريكا.[7] طور ستيف كوندوز أسلوب نقر ايقاعى مبتكر أثر على عمل راقصى النقر بعدين زى جريجورى هاينز وسافيون جلوفر . كانت غالبية الحوافر المبكرة ، زى سامى ديفيس جونيور و Glover و Hines و LaVaughn Robinson من الرجال الأمريكيين من أصل أفريقي.[7] ساعد سافيون جلوفر فى ادخال رقص النقرلوسايل الاعلام الرئيسية من فى تصميم الرقصات Happy Feet ، و هو فيلم عن بطريق يرقص النقر. فيلم آخر مشهور هو Tap سنة 1989 ، وبطولة غريغورى هاينز والكتير من الحوافر القديمة.

مصادر[تعديل]

  1. "Tap Dance in America: A Short History". Library of Congress, Washington, D.C. 20540 USA. Retrieved 2022-10-20.
  2. Gates, Henry Louis. "Harlem Renaissance lives from the African American national biography." Oxford University Press, 2009, pg. 429.
  3. "The Class Act – Pete, Peaches & Duke – Coles & Atkins". American Tap Dance Foundation. Archived from the original on 2010-06-16.
  4. أ ب ت ث ج "Tap Dance in America: A Short History". Library of Congress, Washington, D.C. 20540 USA. Retrieved 2022-11-29.
  5. أ ب المرجع غلط: اكتب عنوان المرجع فى النُص بين علامة الفتح <ref> وعلامة الافل </ref> فى المرجع :02
  6. أ ب ت DURKIN, HANNAH (2010). ""TAP DANCING ON THE RACIAL BOUNDARY": RACIAL REPRESENTATION AND ARTISTIC EXPERIMENTATION IN BILL "BOJANGLES" ROBINSON'S STORMY WEATHER PERFORMANCE". IJAS Online (2): 98–106. ISSN 2009-2377. JSTOR 26234258.
  7. أ ب Edwards, Mary (2020). "Jamie A. Thomas and Christina Jackson (editors), Embodied Difference: Divergent Bodies in Public Discourse. Lanham, Md.: Lexington Books, 2019 (ISBN: 978-1-4985-6386-4)". Hypatia Reviews Online. 2020. doi:10.1017/s2753906700003338. ISSN 2753-9067.Edwards, Mary (2020). "Jamie A. Thomas and Christina Jackson (editors), Embodied Difference: Divergent Bodies in Public Discourse. Lanham, Md.: Lexington Books, 2019 (ISBN 978-1-4985-6386-4)". Hypatia Reviews Online. 2020. doi:10.1017/s2753906700003338. ISSN 2753-9067. المرجع غلط: وسم <ref> غير صالح؛ الاسم ":0" معرف أكثر من مرة بمحتويات مختلفة.