بودوفيليا

من ويكيبيديا، الموسوعه الحره
اذهب إلى التنقل اذهب إلى البحث

البودوفيليا podophilia او فتيشية القدم Foot fetishism هى نوع من انواع البارافيليا ، و هى الولع الجنسى بالقدمين و فيها بيوجه المصاب تركيزه الجنسى على الاقدام او الاحذيه و الصنادل ، و هى حاله منتشره من بين انواع

بالنسبة لبعض الثقافات والمحرمات لاكتشاف القدم والمفارقة أكثر لاكتشاف أجزاء أخرى من جسم الإنسان كما الثدي وبعض الثقافات الغربية وحظر اكتشاف الثدي الإناث بدلا من قدم الإناث والأجزاء التناسلية في ألكور الثقافات القبلية الاجتماعية أبونيجينس اكتشاف الجسم البشري كله أقل من القدمين في كومونيتي القبلية من الحضارة المحيطية و مهينة لاكتشاف هذا الجزء من الجسم الغربية ولا تنظر في المحرمات لتغطية القدم، فإنها تأخذ التحيزات البشرية أن مجتمعهم وجميع مثليي الجنس المثليين والمتحولين جنسيا.

التركيزات الجنسيه المرتبطه بأجزاء الجسم. الداء بيصيب الرجال بالذات. بيهتم الرجل البودوفيلى بشكل و حجم القدم و اصابعها ( مثلاً قدم كبيره ولا صغيره و اصابع طويله ولا قصيره او ملونه بطلاء الاظافر و شكل الكعب إلخ.. ) و بيهتم بزينة الاقدام مثل الخلاخيل و السلاسل و الخواتم و بنوع غطا القدم جذاء بكعب عالى او واطى و لا صندل و لا شبشب و بيهتم بالشرابات و النايلون ، و بيتلذذ بحاجات زى الريحه و شم الشراب او الطعم عن طريق شم القدم او لحسها او بوسها او مص صوابعها او لحس الشراب. البودوفيليه بتصيب رجاله هيتروسيكسواليين heterosexuals ميلهم الجنسى للستات بس ، و رجاله هوموسيكسواليين homosexuals ميلهم الجنسى للرجاله.

البودوفيليا من الفتيشيات المنتشره و فيه مشاهير اتصابو بيها ، منهم الكتاب جوته و توماس هاردى و المغنى إلفيس بريسلى.

Commons-logo.svg
فيه فايلات فى تصانيف ويكيميديا كومونز عن: