بوابة:مسيحيه

من ويكيبيديا، الموسوعه الحره
(تحويل من بوابة:المسيحية)
أهلا بيكو فى بوَّابة المسيحيه
الصفحة دى بتعرض البوابات الموجوده  على ويكيبيديا مصرى حسب تصنيفها. دلوقتى فيه فى  ويكيبيديا المصريه .15,483 مقاله.

عشان تشوف كل البوابات حسب الترتيب الأبجدى شوف: مسيحيه


  بوابة مسيحيه

المسيحيه نسبه للمسيح هى دين توحيدى متأسس على حياة و تعاليم يسوع اللى بيؤمنوا انها اتذكرت فى كتاب العهد الجديد(الانجيل). المسيحيين (نسبه الي المسيح) بيؤمنوا بصفه عامه بأربع اناجيل و فيه اناجيل تؤكد الكنيسه انها مزيفه ومزيج من الوثنيه الأفلاطونية واليونانية والزردشتية والمصرية مع اليهودية المتأثرة باليونانية، مع قليل من المسيحيةزى انجيل يهوذا تم اكتشافه في سنة 1945 وهناك اخرين و بيؤمنو بان يسوع هو ابن الرب الوحيد وانه هو المسيح اللى تنبَّأ بيه كتاب العهد القديم من النجيل وان المسيح جاء ليكمله لكن اليهود ما بيأمنوش بيه و بيعتبروه مزيف وهم ما زالوا منتظرين المسيح الحقيقي في نظرهم . المسيحيين بيؤمنوا بإن يسوع المسيح هو المعلم و المثل الاعلى يسوع المسيح حسب ايمانهم هو الله تجسد في شكل انسان وولد من العذراء مريم وهو الاقنوم الثاني من التلات اقانيم اللي مع بعض يكونوا اله واحد وده بحسب اعتقادهم يخلي يسوع اله كامل(لاهوت) وفي نفس الوقت إنسان كامل(ناسوت) ، وكمان بيؤمنوا أن يسوع اتولد من العذراء مريم عندما حملت به عن طريق الروح القدس. وخلال حياته على الارض عمل معجزات وعجايب كتير و فى نفس الوقت بيعتبروه تجسيد للرب و انه المخلص اللى اتعذب و مات و بعدين قام في تالت يوم عشان يخلص البشريه من الخطيئه الأولى (اكل أدم للتفاحه وعدم سماعه لكلام الله).المسيحيين بيعتقدو ان يسوع طلع لملكوت السما متحد مع الله الآب،و هيرجع تانى للارض عشان يحاسب الناس (احياء واموات ) و انه حايحاسب كل واحد على حسب أعماله في الدنيا.

 مقالات رئيسية

يسوع[تعديل]

رسم ليسوع

يسوع الناصرى ، المعروف كمان باسم يسوع المسيح ، فى المسيحيه ، شخصية محوريه بتعتقد معظم الكنايس المسيحيه انه ابن الله و الله المتجسد.المسيح شخصية مهمة فى كتير من الأديان التانيه .اليهودية بترفض الادعاء بأن يسوع هو المسيح وتجسيد الله.يسوع بن مريم و انه كلمة الله و بيعتبر نبى من الرسل العظام و مولود بمعجزة من العدرا مريم بس بتختلف مع المسيحيه فى ان المسيح ابن الله و الله المتجسد.

المصادر الرئيسيه للمعلومات عن حياة وتعاليم يسوع هى الاناجيل الكنسيه الاربعه الموجوده فى كتاب العهد الجديد ، و إن كان فيه باحثين بيقولو ان النصوص التانيه (زى إنجيل لوقا) ، هي كمان مصادر للمعلومات عن يسوع التاريخى.

العدرا مريم[تعديل]

العدرا مريم

العدرا مريم، فى المسيحيه، ام يسوع ابنة يواقيم و امها هى السيدة حنة . اعظم القديسات عند المسيحيين اللى بيلقبوها بـ”ستنا“ و ”ام الرب“. بشرها الروح القدس بحملها المخلص يسوع الرب له المجد . كانت مخطوبه جوزيف النجار و كانت بنت عم اليصابات ام يوحنا المعمدان. شافت صلب ابنها بعد ما شاركت فى خدمته. المسيحيين قدسوها دايماً على مر التاريخ و اتحكت عنها حكايات كتيره و بتكرمها الكنايس الكاتوليكيه و الارتودوكسيه اعظم تكريم لكن ماهياش موضوع عباده. الارتودوكس و الكاتوليك بيختلفو فى المبالغه فى تقديسها زى الاعتقاد فى ولادتها من غير دنس و بإنها فضلت عدرا طول حياتها، و ان اللى اتسمو اخوات يسوع فى الانجيل كانو ولاد خال و ان جسمها اترفع للسما بعد وفاتها.

 انت تعرف ...
 تصانيف وقوالب
المقاله دى جزء من سلسله عن

المسيحية


العقائد

الثالوث الاقدس
الله الاب
الله الابنالروح القدس

شخصيات اساسيه

يسوع المسيح • الباراكليت
العدرا مريم
والدة الاله
بولس الرسولتوما الاكوينى
اثناسيوسمارتن لوثرجون كالفين

الكتاب المقدس

العهد القديم · العهد الجديد
الأسفار المقدسة · ابوكريفون · مخطوطات · الترجمات

الطوايف المسيحية

كاتوليكيه
الكنيسة الكاتوليكية الرومانية
الكنيسة الكاتوليكية الشرقية
ارتودوكسيه
ارتودوكسيه شرقيهالارثوذكسيه المشرقيه
كنيسة المشرق
بروتيستانتيه
بروتيستانتيهلوثريه
كنايس تانيه
انجليكانيهكالفينيهمعمدانيه
مثيوديهانجيليه
ادفنتيستمورمونشهود يهوه

الحضارة

التقويم · التأثير العام · شخصيات بارزة · علماء مسيحيون

اماكن مقدسه

القدس
كنيسه القيامه
كنيسه المهدكنيسة البشاره
اماكن مقدسه عند الارتودوكسيه الشرقيه
جبل اثوس
اماكن مقدسه عند الكاتوليك
كاتدرائيه القديس بطرس

المسيحيه فى العالم

المسيحيه فى اوروبا
المسيحيه فى افريقيا
المسيحيه فى اسيا
المسيحيه فى امريكا الشمالية
المسيحيه فى امريكا الجنوبية
المسيحيه فى اوقيانوسيا

شوف كمان

البوابة المسيحية
قائمة مقالات المسيحية

 بوابات شقيقة