بلاير انونز باتل جراوندز

من ويكيبيديا، الموسوعه الحره
اذهب إلى التنقل اذهب إلى البحث

پلاير انونز باتل جراوندز
A Player Playing PUBG Mobile.jpg
اليوزر يلعب على الموبايل
المطور(ون) پى يو بى چى كوروپيشن
الناشر(ون) بلوهول
محرك اللعبة انريل انجن
اللعبة على
النظام (أو الأنظمة)
ويندوز، إكس بوكس ون، هاتف محمول
تاریخ الإصدار 23 مارس 2017
نوع اللعبة لعبة كثيفة اللاعبين على الإنترنت، لعبة البقاء
النمط (عدد اللاعبين) عدة لاعبين

پلاير انونز باتل جراوندز (بيختصر:بوپچى)[1] (انجليزى :PlayerUnknown's Battlegrounds), دي فيديو لعب كورى جنوبى بتتلعب على الانترنت, وشغاله على انظمه الكمبيوتر واللى منها مايكروسوفت ويندوز, نزلت اللعبه فى المتجر الالكترونى يوم 20 ديسمبر 2017, اللعبه بتدعم اللغه العربية.[2][3][4] تم إطلاق إصدار Android من PUBG Mobile مرة تانية في شهر فبراير و صعدت و تقدمت بسرعة مخططات متجر Play ، كما هو متوقع، بس PUBG Mobile لا تتلعب بشكل جيد إلا فقط على أجهزة Android المتقدمة اللي تكفي للتعامل مع اللعبة. بالتأكيد أن متطلبات اللعبة ليست ثقيلة (Android 4.3 Jelly Bean أو أعلى و 36 ميغابايت من مساحة التخزين) ولكن إذا كنت تستخدم جهازًا أقدم ، فستواجه مشكلات لأنك مش هتقدر تشغيل او تحميل اللعبة من الاساس.

طريقة اللعب[تعديل]

في بداية كل جيم بينط اللاعبين من طائرة بالمظلات على جزيرة ومبيكونش معاهم اي حاجه خالص  ، واول ما ينزلو  يقدروا يبحثوا في العماير  والمواقع والعربيات عن الاسلحه اللي هيحاربو بيها ، وباقي المعدات ، واللي بتكون متوزعه بصورة عشوائية داخل اللعبة في كل حته علي الخريطه في بداية الجيم .

اسلوب اللعبة تصوب بالسلاح علي اللعيبه اللي معاك ، وبيوصل عدد اللعيبه الي 100 لاعب وطبعا الهدف الاساسي لجميع اللعيبه هو انهم يفضلوا عايشين ،  وممكن اللعيبة يختاروا يلاعبوا الاجهزه وميلعبوش ضمن فريق ،  أو الكمبيوتر الي بيسمح للمشاركة باتنين لعيبه  أو  ثلاثه او أربعة ، وفي جميع الحالات آخر شخص أو فريق هيفضل عايش هو اللي هيفوز بالجيم دا [5].

طريقة تشغيل اللعبة على الكمبيوتر

عشان تشغل اللعبة على الكمبيوتر أكيد هتحتاج برنامج محاكى للاندرويد وظيفته انه بيشغل الاندرويد على جهازك وبعدها بتنزل اللعبة من المتجر عادى وبعد كده تبدا تلعب اللعبة زى ما بتلعبها على الموبايل و فيه برامج كتير ممكن تشغل الاندرويد على الكميبوتر زى/ برنامج نوكس وبرنامج كوبلاير .

مراجع[تعديل]

لينك برايى[تعديل]

لعبة pubg مقال مفصل عن اللعبة

جميع اصدارات pubg مقال مفصل عن كل الاصدارات

P videogame controller.svg الصفحه دى فيها تقاوى مقاله عن ڤيديو لعب. و انت ممكن تساعد ويكيپيديا مصرى علشان تكبرها.