بلازما (فيزيا)

من ويكيبيديا، الموسوعه الحره
روح على: استكشاف، تدوير


البلازما (من اللغة انجليزى: Plasma) او الهَيُولَى هيه حالة مميزة من حالات المادة ممكن تصنيفها بأنها غاز متأين بتكون فيه الالكترونات حرة و هيه مش مرتبطة بالذرة او بالجزيء. فلو عرفنا أن المادة بتوجد فى الطبيعة فى الحالات دى: صلبة وسايلة وغازية، فمن الممكن اننا نصنف البلازما على أنها الحاله الرابعه التي ممكن توجد عليها المادة.

على العكس من الغازات للبلازما صفاتها الخاصة.طاقة تأين بتخرج واحد او اكثر من الالكترونات لما نسلط حراره او طاقه معينه عليها. الشحنة الكهربية دى بتخلى البلازما او الهيولى موصل كهربى(موصلة للكهربا) عشان كده بتستجيب بقوة للمجال الكهرومغناطيسي. بتأخد البلازما شكل غاز محايد (معتدل) زى الغيوم كده، على سبيل المسال النجوم. او ممكن يجيى زى حزم متأينة بس فيها غبار وحبيبات (واسمها بلازما مغبرة) ودى اتشكلت بواسطة الحرارة والغاز المتأين. لما نقذف الالكترون بعيد عن النواة الشحنات الموجبة والسالبة حريتها هتكون اكتر.

شعلة بلازمية باين فيها أكتر ظواهر الهيولى(البلازما) تعقيد، واللى من ضمنها (الفتيلة). الالوان هيا نتيجة تراخى الالكترونات من حالة الهيجان الى حالة اقل طاقة بعد ما اتعاد توحدها مع الأيونات.العمليات دى بتطلع ضوء على شكل طيف مميز من الغاز الساير

تاريخ البلازما[تعديل]

فى سنة 1879 اكتشف العالم السير وليام نيوتن البلازما عن طريق أنبوب كروكس وسماها ساعتها "المادة الإشعاعية".واكتشف العالم الانجليزى جوزيف طومسون خصايص و طبيعة البلازما سنة 1897 و بيرجع الفضل فى تسمية البلازما للعالم إيرفينغ لانجموير فى سنة 1928.

عموميات البلازما[تعديل]

بتشكل البلازما نسبة 99% من المادة الكونية بين النجوم والمجرات من حيث الكتلة، فيه حبة كواكب بتشكل البلازما أغلب مادتها،زى كوكب المشتري اللى هوا عبارة عن كتلة كبيرة من البلازما.

تعريف البلازما[تعديل]

يعتبر وصف البلازما على أنها وسط متعادل من الجسيمات سالبة و موجبة الشحنة، وصف ضعيف ليس به دقة وذلك لأن تعريف البلازما لابد ان يكون به ثلات عناصر تمنحه دقة أكتر وهي:

1.تقارب البلازما: الجسيمات المشحونة لابد ان تكون متقاربة بدرجة أن لكل جسيم يستطيع أن يأسر كثير من الجسيمات القريبة منه بدلاً من مجرد التفاعل مع أقرب الجسيمات (والتأثير الجماعي هو الصفة المميزة للبلازما). تقارب البلازما يكون له تأثير أقوى كلما كانت أعداد الالكترونات داخل المجال المؤسر (اسمه كرة ديباي) لها نص قطر من الجسيمات الكبيرة اسمه (طول ديباي). معدل عدد الجسيمات الذي فى مجال ديباي هو قيمة او مقدار البلازما ورمزه على شكل "Λ" وهو حرف لامدا بالابجدية الإغريقية.
2.حجم التفاعلات فى البلازما: حيث أن نص قطر ديباي Debye صغير بالمقارنة بالحجم الطبيعي للبلازما الموجودة فى الكون. وهذا يعنى أن مقدار التفاعلات الحادثه فى قلب كتلة البلازما لها أهمية كبيرة عنها على حواف البلازما لو اخذنا فى الاعتبار تأثير ما بيحيط بالبلازما من الوسط المحيط بها.
3.تردد البلازما: تردد الالكترونات فى البلازما هو كبير بالمقارنة بتردد الالكترون فى حالته المتعادلة (ونقيس التردد البلازمي للالكترون واسمه موجات البلازما او موجات لانغموير بقياس كثافة الشحنة فى محيط موصل مثل البلازما والمعادن. وينتج من الكمية فى هذا التردد (البلازمون) وهو شبه جزيء للبلازما)أكبر من تردد الالكترون فى الحالة الطبيعية (بقياس موجات التصادم بين الالكترونات والجسيمات المحايدة)بهذه الحاله فإن البلازما تتصرف بحماية شحناتها بسرعة (شبه محايد هو تعريف اخر للبلازما).
Commons-logo.svg
فيه فايلات فى تصانيف ويكيميديا كومونز عن: