اوڤيركاليكس

من ويكيبيديا، الموسوعه الحره


اوڤيركاليكس (  ; Finnish ) هيا منطقة محلية ومقر بلدية اوڤيركاليكس فى مقاطعة نوربوتن ، السويد عدد سكانها 975 انسان سنة 2010.

مناخ[تعديل]

تتمتع اوڤيركاليكس بمناخ شبه قطبى مع اختلافات كبيرة فى درجات الحرارة بين الصيف القصير الدافئ والشتاء الطويل والبارد. يضمن موقعها الداخلى القريب من مستوى سطح البحر أن تكون اوڤيركاليكس اكتر عرضة لموجات الحر من المناطق التانيه فى نوربوتن. تعود درجات الحرارة فى شهر يوليه كمان لضوء النهار الدائم نظر لموقعها أسفل الدايرة القطبية الشمالية مباشرةً. يؤدى ده علشان تكون أيام شهر يوليه اكتر دفئًا فى المتوسط من المدن الأوروبية التانيه جنوب زى مانشستر ودبلن فى الجزر البريطانية . بس، تنخفض درجات الحرارة بسرعة بمجرد انخفاض ضوء النهار، لكن الشتاء لسه أقل حدة من أجزاء تانيه من العالم فى موازيات مماثلة بسبب هواء شمال الاطلنطى المعتدل اللى يخفف لحد ما من درجات الحرارة الشديدة البرودة. المناخ جاف اوى بالنسبة للدول الإسكندنافية، متوسط هطول الأمطار السنوى 450 millimetres (18 in) .[1]قالب:Localities in اوڤيركاليكس (بلديه)

دراسة اوڤيركاليكس[تعديل]

دراسة اوڤيركاليكسكانت دراسة التأثيرات الفسيولوجية للعوامل البيئية المختلفة على الميراث اللاجينى عبر الأجيال . اتعملت الدراسة باستخدام السجلات التاريخية، بما فيها المحاصيل و أسعار المواد الغذائية ، فى اوڤيركاليكس، هيا بلدية صغيرة معزولة فى شمال شرق السويد . اتعملت الدراسة على 303 عينة ، 164 رجل و 139 ست، اتولدو فى 1890 أو 1905 أو 1920، و 1818 من أبنائهم و أحفادهم. و كان 44 منهم لسه على قيد الحياة سنة 1995 لما توقفت متابعة الوفيات. تم تحديد نسب خطر الوفيات (RR) على الأطفال والأحفاد على أساس الإمدادات الغذائية المتاحة، كما تشير البيانات التاريخية.

المبانى والهياكل[تعديل]

  • صارى ارتفاعه 330 متر للبث التلفزيوني/FM عند 66°18'5" شمال، 22°51'13" شرقًا

فى فيلم[تعديل]

تم استخدام اوڤيركاليكس كموقع للأفلام السويدية Frostbite و False Trail .

مصادر[تعديل]

قالب:Norrbotten County

لينكات برانيه[تعديل]

Media related to Överkalix at Wikimedia Commons

  1. "Precipitation averages 1961-1990 (code 17 277)". SMHI. Retrieved 1 May 2015.