اوفينسيڤ تاكل

من ويكيبيديا، الموسوعه الحره
موضع التدخلات الهجومية (باللون الأرجواني) فى نمط لعبة كرة القدم الامريكانيه الكلاسيكية
موضع التدخلات الهجومية (باللون الأرجواني) فى نمط لعبة كرة القدم الامريكانيه الكلاسيكية

تدخل هجومي أو تدخل أو مانع فى كندا، هو لاعب فى كرة القدم الأمريكية أو كرة القدم الكندية . تاريخى، فى نظام [one-platoon] Error: {{Lang}}: text has italic markup (help) اللى ساد من نهاية XIX التسعتاشر القرن فى بداية XX العشرين القرن ، معالجة لعبت الهجوم والدفاع. من العصر الحديث اللى يسلط الضوء على خصوصية الوحدات المختلفة، بقا التدخل الهجومى والتدخل الدفاعى فى مواقع مختلفة تمامًا. يشير مصطلح التدخل الايام دى بس لالتدخل الهجومي.

التدخل ( T أو OT) هو مركز يقع فى خط الهجوم للفريق، على الشمال ( LT ) أو اليمين ( RT )، زى اللاعبين التانيين فى خط الهجوم ، قدام لاعب الوسط .

الدور والصفات[تعديل]

خط هجوم أوكلاند رايدرز ضد فريق ميامى دولفينز سنة 2012.

مهمة المعالجة هيا المنع :

  • منع المدافعين المنافسين جسدى من الاقتراب من اللاعب اللى يمسك الكرة ويمنع بشكل أساسى لاعب الوسط خلف خط الخناقه ;
  • قم بإنشاء فتحات لمنح الظهير (أو الظهير ) الفرصة للتقدم ويمكن تسجيل الهبوط .

يوجد اثنان منهم فى نهاية كل خط هجوم.

التدخل يحتل موقعا قويا على خط الهجوم. إنه يقوى كتلته بخطوات متشنجة صغيرة وقدرة جيدة على المناورة. تهدف كتله لحماية لاعب الوسط أو الركض للخلف أو الظهير من اتهامات المدافعين المعارضين. فى العاده ما يتم الدفاع عن الأجنحة على الأجنحة ضد الأطراف الدفاعية المعارضة. بس، إذا تركت نهايته الضيقة موقعه استعدادًا للاستقبال، فسيتعين عليه، و عمله المعتاد، استبدال نهايته الضيقة وعرقلة المدافع اللى كان من الممكن أن يكون الأخير مسؤول عنه.

مثل رجال الهجوم التانيين، هم رجال كبار. فى اتحاد كرة القدم الأميركي، قياس التدخل بشكل عام اكتر من 1.93 m (6 ft 4 in) عنده حجم مماثل لحجم الحارس الهجومى .

مش ممكن للتدخل (مثل اللاعبين التلاته التانيين على خط الهجوم). :
  • تلقى تمريرة ألقاها لاعب الوسط الخاص به تحت عقوبة توقيع ضربة جزاء على الفريق. الطريقة الوحيدة اللى ممكن لده اللاعب أن يلمس بيها الكرة عمدًا هيا استعادة الارتباك .
  • منع الخصم من الخلف، لازم يتم الصد من القدام ;
  • انتزاع، امسك خصمك و إلا فإنه يرتكب غلط كمان ( الإمساك ).

التعامل الصحيح[تعديل]

عادةً ما يكون التدخل الصحيح ( RT ) هو احسن مانع لفريقه. ياتلعبت معظم الجرى على الجانب القوى من خط الهجوم (الجانب ذو النهاية الضيقة). لذلك، التدخل الصحيح سيواجه احسن مانعى الركض للفريق المنافس. لازم يكون قادر على خلق مساحة خلال الكتل اللى ممكن أن يندفع ليها ركضه الخلفي.

معالجة هجومية سابقة لفريق مينيسوتا الفايكنج لبراينت ماكينى

معالجة الشمال[تعديل]

عادةً ما يكون التدخل الأيسر ( LT ) احسن مانع للتمرير (حاجز للمدافع اللى يهدف لمنع التمريرة من لاعب الوسط). بالمقارنة مع التدخل الصحيح، سيتعين عليه أن يتمتع بحركة قدم احسن وخفة حركة احسن لحد يتمكن من إحباط اندفاع التمرير (الركض نحو المارة) من الأطراف الدفاعية. لما يكمل لاعب الوسط الأيمن تمريرة للقدام، تتم محاذاة كتفيه بشكل عمودى على الخط الوسطانى لخط الخناقه مع توجيه الكتف القوى للخلف. و علشان كده لاعب الوسط الأيمن يدير ظهره للمدافعين المنافسين اللى يصلون من يساره،و ده يخلق جانب أعمى لازم يحميه التدخل الأيسر. على العكس من كده، لازم يكون عند الفريق اللى عنده لاعب وسط أعسر، احسن مانعى التمريرات على اليمين لنفس الأسباب، مع وجود الجانب الأعمى للاعب الوسط على يمينه.

كتاب The Blind Side: Evolution of a Game (في) كتبه مايكل لويس سنة 2006، والفيلم اللى يحمل نفس الاسم الجانب الأعمى من إخراج جون لى هانكوك سنة 2009، يلقى الضوء على كيفية عمل موضع التدخل الأيسر. يشرح الكتاب ومقدمة الفيلم سبب ارتفاع رواتب دول اللاعبين السنوية فى اتحاد كرة القدم الامريكانى فى نص التسعينيات. يتم البحث عنهم بشدة وفى الغالب ما يكونون تانى أعلى اللاعبين أجر فى فريقهم بعد لاعب الوسط. فى 2013 NFL Draft ، لعب 3 من اللاعبين ال 4 الأوائل اللى تم اختيارهم فى مركز التدخل الأيسر وعادةً ما يكون هناك دايما تدخل أيسر واحد على الأقل تم اختياره فى المراكز الخمسة الأولى فى المسودات:[1]

مصادر[تعديل]

قالب:Traduction/Référence

  1. "Keepers of the blind side: Left tackles the new money position" (in الإنجليزية). USA Today. 30 mars 2009. {{cite web}}: Check date values in: |date= (help)

قالب:Palette