اوضه

من ويكيبيديا، الموسوعه الحره

الاوضه (نطق: /oːdɑ/; من التوركى: oda; انجليزى: room) هى مساحه معينه من المبنى اللى بتستخدم بطرق كتيره مختلفه على حسب ما الواحد عايز و محتاج. البيت بيتكون من مجموعة اوض بيستخدمها الواحد فى حاجات مختلفه و بيدى لكل اوضه حاجه و عفش معين بحسب الحاجه اللى حيستخدم الاوضه دى فيها, فيه اوض نوم و اوض صالون و قعاد و سفره و اوض مكتب. الاوض مش فى البيوت بس فى كل المبانى. فيه شقق صغيره بتبقى عباره عن اوضه واحده بس بتتسمى شقة استديو و كل ما عدد الاوض زاد و مساحتها كبرت كل ما الشقه او المبنى تكلفته زادت و زادت الحاجات اللى ممكن تتحط فيها. كلمة اوضه بتعتبر من اشهر التائثيرات اللغه التوركى فى المصرى.

الاوضة فى مبنى أو مركبة كبيرة ، زى السفينة ، هيا أى مساحة مغلقة جوه عدد من الجدران لا ممكن لدخولها الا من فى باب أو هيكل فاصل يربطها اما بممر أو اوضة تانيه أو فى الهواء الطلق ، و كبيرة بما يكفى من اشخاص كتير للتنقل ، و حجمها وتركيباتها و أثاثها و ساعات وضعها جوه المبنى أو السفينة يدعم النشاط اللى يتم اجراؤه فيها.

أزىة مختلفة للاوض والديكورات الداخلية. فى اتجاه عقارب الساعة : قاعة الحفلات الموسيقية الرومانية فى بوخارست ؛ اوضة كتالوج مكتبة Bibliothèque Mazarine فى باريس ؛ حمام مطعم فى أوكلاهوما ؛ مطبخ فى تايلاند

تاريخ[تعديل]

اوضة من العصر الحجرى الحديث فى سكارا براى ، أوركنى ، ج. 3000 ق
كاسل هوارد ، "اوضة ملابس ليدى جورجياناس"

استخدام الاوض يرجع لثقافات مينوان المبكرة على الأقل حوالى 2200 قبل الميلاد ، كشفت الحفريات فى أكروتيرى فى سانتورينى عن اوض محددة بوضوح جوه هياكل معينة.[1][2]

فى الهياكل المبكرة ، ممكن تحديد أنواع الاوض المختلفة لتشمل اوض النوم والمطابخ واوض الاستحمام والخزائن واوض الاستقبال و غيرها من الاستخدامات المتخصصة. تكشف حفريات أكروتيرى المذكورة أعلاه عن اوض مبنية فى بعض الأحيان فوق اوض تانيه متصلة بواسطة سلالم و حمامات مزودة بأجهزة المرمر زى أحواض الغسيل و أحواض الاستحمام والمراحيض ، و كلها متصلة بأنظمة سباكة مزدوجة متقنة من الأنابيب الخزفية للميه الباردة والساخنة بشكل منفصل.[1] تجلت روما القديمة بأشكال مبانى معقدة مع مجموعة متنوعة من أنواع الاوض ، بما فيها بعض أقدم الأزىة على اوض الاستحمام الداخلي. حضارة أناسازى كمان كان عندها تطور مبكر معقد لهياكل الاوض ، و ممكن كانت الأقدم فى أمريكا الشمالية ، حضارة المايا فى أمريكا الوسطى كان عندها تكوينات اوض متطورة اوى من شوية مئات من الميلاد. على الأقل فى أوائل عهد عيله هان فى الصين، ظهرت أشكال بنا معقدة متعددة المستويات لاوضة الراحة ، وبالخصوص للأغراض الدينية والعامة ؛ تميزت دى التصميمات بالكتير من هياكل الاوض وتضمنت الوصلات الرأسية للاوض.

أنواع الاوض[تعديل]

اوض الشغل[تعديل]

تصميم بعض الاوض ساعات لدعم عمل العيله ، زى المطابخ والمخازن والأقبية الجذرية ، كلها مخصصة لاعداد الطعام و تخزينه. ممكن استخدام مكتب منزلى أو دراسة فى الأعمال الورقية المنزلية أو لأغراض الأعمال الخارجية. يتم تحديد بعض اوض الشغل حسب النشاط المقصود: على سبيل المثال ، تستخدم اوضة الخياطة للخياطة ، واوضة الغسيل تستخدم لغسيل وكى الملابس.

تهدف الاوض التانيه لتعزيز الراحة والنظافة ، زى المرحاض والحمام ، اللى ممكن دمجهما أو ممكن أن يكونا فى اوض منفصلة. المكافئ العام هو الحمام ، اللى يحتوى فى العاده على مرحاض ومرافق لغسل اليدين ، لكن مش فى العاده دش أو حوض استحمام. الدش متاح بس فى المرافق الرياضية أو المائية اللى فيها اوضة لتغيير الملابس .

اوض اجتماعية[تعديل]

تم تمييز مجموعة متنوعة من أنواع الاوض بمرور الوقت ، و الغرض الرئيسى منها هو التواصل مع أشخاص تانيين.

فى الغالب كانت البيوت الكبيرة تتميز بقاعة كبيرة . سميت دى الاوضة الاسم لأنها كانت كبيرة اوى ، بغض النظر عن أى امتياز فيها. كانت فى الأصل اوضة عامة وعلى الأرجح شوهدت فى البيت الرئيسى لملكية نبيلة. فى دى الاوضة ، ممكن للأشخاص اللى عندهم أعمال مع مالك الأرض المحلى أو أسرته الالتقاء. كاكبر اوضة ، ممكن كمان استخدامها كاوضة طعام للمآدب الكبيرة ، أو تنظيف الطاولات ، ومزودة بالموسيقى ، وتحويلهالقاعة رقص . ممكن تكون بره الجانب ، أو فى جزء مختلف من البيت ، اوضة رسم ، تُستخدم كاوضة ذات خصوصية اكبر ، لتتكلم عيله المالك و أصدقائهم.

اوضة الجلوس أو اوضة المعيشة أو الصالون مكان للزيارات الاجتماعية والترفيه. الاوضه اللى متصممه علشان استعمال راجل  ممكن تتسما كهف الرجل ؛ بأسلوب أقدم ، تم استخدام الخزانة على ايد الرجال اللى يريدون اوضة منفصلة. تحتوى بعض البيوت الكبيرة على اوض بالخصوص للترفيه ؛ ممكن تشمل مكتبة أو مسرح منزلى أو اوضة بلياردو أو اوضة ألعاب أو اوضة موسيقى.

اوضة النوم[تعديل]

اوضة النوم هيا الاوضة اللى فيه بيها سرير والغرض الأساسى منها هو النوم. قد تحتوى اوضة النوم الرئيسية على حمام داخلى . اوضة الضيوف هيا اوضة نوم يستخدمها الضيوف اللى يقضون الليل بشكل أساسي. الحضانة هيا اوضة نوم للرضع أو الأطفال الصغار. ممكن تكون منفصلة عن اوضة اللعب ، هيا اوضة تحفظ فيها ألعاب الأطفال.

يمكن استخدام اوض النوم لأغراض تانيه. قد يحتوى البيت الكبير على اوض منفصلة لهذه الوظايف التانيه ، زى اوضة تبديل الملابس لتغيير الملابس (تظهر كمان فى محلات الملابس والشركات يحتاج الناسلتغيير الملابس ، لكن لا يحتاجونلالنوم). فى أيام تيودور ، قد تحتوى اوضة النوم على خزانة منفصلة للصلاة والبحث عن الخصوصية ؛ دى الفكرة المعمارية تعيش فى خزانة التخزين.

فى المملكه المتحده ، اتبنا الكتير من البيوت لفيها اوضة صندوق ممكن التعرف عليها بسهولة ، كونها أصغر من البيوت التانيه. يحد الحجم الصغير لهذه الاوض من استخدامها ، وتميللاستخدامها كاوضة نوم مفردة صغيرة ، أو اوضة نوم طفل صغير ، أو كاوضة تخزين. قد تستضيف اوض الصناديق التانيه عاملة منزلية مقيمة. تقليديا ، وكثيرا ما شوهدت فى البيوت الريفية وبيوت الضواحى الاكبر لحد التلاتينات فى بريطانيا ، كانت اوضة الصناديق مخصصة لتخزين الصناديق ، والجذوع ، والبورتمانتو ، وما شابه ، مش لاستخدامها فى اوضة النوم.[3]

الاوضة المريضة هيا اوضة متخصصة ، و أحيان تكون كبيرة بما يكفى لاحتواء سرير ، ممكن رعاية واحد من أفراد العيله بشكل ملائم وفصله عن بقية العيله وقت التعافى من المرض.

اوض متعددة الأغراض[تعديل]

فى البيوت الصغيرة ، كانت معظم الاوض متعددة الأغراض. فى اوضة نوم مشتركة أو شقة مشتركة أو شقة استوديو ، قد تخدم اوضة رئيسية واحدة معظم الوظايف ، باستمدح المرحاض والحمام عادةً. تشمل أنواع الاوض متعددة الأغراض الاوضة الكبيرة ، اللى تزيل معظم الجدران والأبواب بين المطبخ واوض الطعام والمعيشة ، لانشاء مساحة مفتوحة اكبر.

اوضة بحمام داخلى[تعديل]

الاوضة اللى تضم حمام داخلى هيا نوع من الاوض اللى تشتمل على اوضة بالخصوص وحمام خاص و امكانية الوصوللمطبخ مشترك.[4] يشتمل الحمام عموم على دش داخلى وحوض ومرحاض. تشير كلمة "En-suite" فى العاده لمساحة بالخصوص ، خاصةً اذا كانت سكن للطلاب. تهدف الاوض ذات الحمامات الداخليةلماتر مساحة للدراسة وبيئة هادية.[5]

شوف كمان[تعديل]

  • مدخل
  • قاعة كبيرة
  • رقم الاوضة
  • الاوضة (توضيح)
  • قاعة الدراسة

ملحوظات[تعديل]

  1. أ ب "Archaeological Site of Akrotiri". Travel to Santorini: Santorini Island Guide. Marinet Ltd. Retrieved 23 November 2009. المرجع غلط: وسم <ref> غير صالح؛ الاسم "Akrotiri" معرف أكثر من مرة بمحتويات مختلفة.
  2. Oxford Dictionaries (2013)
  3. Oxford English Dictionary 3rd Ed. (2003)
  4. Sharp, Kay; Walker, Harriet (2003). "A microbiological survey of communal kitchens used by undergraduate students". International Journal of Consumer Studies (in الإنجليزية). 27 (1): 11–16. doi:10.1046/j.1470-6431.2003.00282.x. ISSN 1470-6431.
  5. Hubbard, Phil (2009-01-01). "Geographies of studentification and purpose-built student accommodation: Leading separate lives?". Environment and Planning A. 41 (8): 1903–1923. doi:10.1068/a4149.

لينكات برانيه[تعديل]

  • Media related to Rooms at Wikimedia Commons