انزيم

من ويكيبيديا، الموسوعه الحره
انزيم
،  و
،  و
 

بروتين  تعديل قيمة خاصية صنف فرعى من (P279) في ويكي بيانات

الإنزيمات[1] (بالإنجليزيه: Enzyme) محفِّزاتٌ بيولوجية جزيئية، تسرِّعُ التفاعلات الكيميائيه. تُسمى الجزيئات يلى تمارس الأنزيمات تأثيرها عليها بالركائز، يحوّل الإنزيم الركيزه ل جزيئات معروفه باسم النواتج. تحتاج معظم عمليات الاستقلاب (الأيض) ل إنزيمات علشان أنها تحدث بسرعه كافيه للحفاظ على الحياه. تحدد الإنزيمات فى الخليه أي مسار استقلابى سيحدث فى الخليه دى. معروفه دراسه الإنزيمات بالإنزيمولوجى و هناك حقل جديد فيه لتحليل "الإنزيمات الكاذبه" ينمو باستمرار، يدرس ده الحقل الإنزيمات يلى فقدت قدرتها التحفيزيه البيولوجيه خلال التطور و ده غالباً يؤثر على تسلسلات الأحماض الأمينيه و يعطيها خصائص تحفيزية كاذبة غير عادية.

معروفه الإنزيمات بقدرتها على تحفيز اكتر من 5000 نوع من التفاعلات الكيميائيه الحيويه.. معظم الإنزيمات بروتينات، بس بعضها جزيئات محفزه لرنا تدعى ريبوزومات. تأتي نوعيه الإنزيمات من بينتها ثلاثيه الأبعاد المميزه.

تزيد الإنزيمات كما كل الحفّازات سرعه التفاعل من خلال تخفيض طاقة التنشيط. تصل قدرة بعض الإنزيمات لحد جعل تحوّل الركيزة ل المنتج أسرع بملايين المرات من التحول دون وجود الإنزيم. واحد من الأمثلة هو إنزيم أورتيدين، فوسفات ديكربوكسيلاز اللى يسمح بتفاعل من الممكن خلال ثوانٍ، فى الوقت نفسه سيتطلب ده التفاعل دون الإنزيم ملايين السنين. كيميائياً، لا تُستهلك الإنزيمات فى التفاعلات الكيميائية و لا تقوم بتغيير التوازن فى التفاعلات الكيميائية، كما كل الحفّازات الكيميائية. تتميز الإنزيمات عن بقية الحفّازات الكيميائية بنوعيتها الشديدة. ممكن أن يتأثر النشاط الإنزيمي بجزيئات معينة كالمثبطات اللى تقلل من النشاط الإنزيمي، أو المنشطات اللى تنشط عمل الإنزيم. الكثير من الأدوية العلاجية و السموم هيا مثبطات إنزيمية. ينخفض النشاط الإنزيمي بشكل ملحوظ كذلك خارج درجة الحرارة و الحموضة المثاليتين.

تُستخدم بعض الإنزيمات تجارياً، لتصنيع المضادات الحيوية مثلاً، لحد أن بعض المنتجات المنزلية تستخدم الإنزيمات لتسريع تفاعلات كيميائية معينة كبعض الإنزيمات الموجودة فى مساحيق الغسيل الحيوية اللى تحطم البروتينات أو النشا أو الدهون الموجودة الي تسبب بقع الملابس.

وصلات خارجيه[تعديل]

فيه فايلات فى تصانيف ويكيميديا كومونز عن:
  1. المعجم الموحد لمصطلحات علم الأحياء, قائمة إصدارات سلسلة المعاجم الموحدة (in العربية, الإنجليزية, and الفرنسية), تونس: مكتب تنسيق التعريب, 1993, OCLC 929544775, Wikidata Q114972534 {{citation}}: Unknown parameter |ص= ignored (help)