امثال مصريه

من ويكيبيديا، الموسوعه الحره
اذهب إلى التنقل اذهب إلى البحث


المصريين شاطرين جدا فى الأمثال وعلى طول حاضرة عندهم فى اى موقف يمر بهم يضربوا مثل يوصف الحالة اللى هما فيها, وبيورثوا الأمثال دي عن اجدادهم خصوصا الستات دايما يورثوا الأمثال عن امهم وستهم

لازماتهم فى الامثال[تعديل]

وللمصريين لازمات خاصة بهم فى ضرب الأمثال زي على رأي المثل ,على رأي اللى قال,قالك ايه,على رأي ستي وبعدين يقولولك المثل

شوية أمثال مصرية شعبية صميمة[تعديل]

على قد لحافك مد رجليك

الباب اللى يجيلك منه الريح سده واستريح

أدعي على ابنى و أكره اللى يقول آمين

الفاضي يعمل قاضي

أكل و مرعى و قلة صنعة

لف سنة و لا تخطى قنا

شوف كمان[تعديل]