الموجات

من ويكيبيديا، الموسوعه الحره
روح على: استكشاف، تدوير

الموجات ( جمعها [ امواج ] ) فى الفيزيا هى عبارة عن اضطراب او ذبذبة او اهتزاز يسير فى المادة او الفضاء و يسير بجانبه طاقة. حركة الموجة تنتقل طاقة من نقطة لنقطة اخري و ولا تحرك معها جزيئات الوسط التي تسير فيه ( بمعني انها لا تنقل اي كتله معها) لاكنها تجعل الجزيئات تتحرك فى مكانها في شكل عمودى او مع اتجاه انتشار الموجه . الموجات ممكن تتشرح عن طريق المعادلة الموجية والى بتحدد كمية الموجات بمرور الوقت , والصيغة الرياضية للمعادلة هذه تتغير على حسب نوع الموج.

صورة بتوضح شكل الموجات الكهرومغناطيسية ( موجات مستعرضة ). ال E عبارة عن المجال الكهربى و ال B عبارة عن المجال المغناطيسى والاتنين متعامدين على بعض و ال K اتجاه انتشار الموجة

فى نوعين من الموجات موجات ميكانيكية و موجات كهرومغناطيسية . الموجات الميكانيكية بتنتقل فى الاوساط المادية بس. لكن الموجات الكهرومغناطيسية بتنتقل فى الاوساط المادية والفراغ( بمعني انها تنتقل في اي و سط ) فهى بتتكون من مجالات كهربية ومغناطسية متعامدين على بعضهم لذلك تقدر تنتقل خلال الفضاء . انواع الموجات دى بتختلف من حيث طولها الموجى وبتضمن موجات الراديو , المايكرووايف , الاشاعة تحت الحمراء , الضوء المرئى , الاشاعة فوق البنفسجية , اشاعة اكس و اشاعة جاما.

بيتم وصف حركة الجزيئات فى الميكانيكا الكمية بالامواج. وبرضوا موجات الجاذبية (وبتكون نتيجة لاهتزاز او تحرك موجات الجاذبية) بتسافر فى الفضاء.

الموجات ممكن تكون طولية او عرضية ودا على حسب اتجاه التذبذب بتاعها. الموجات العرضية بتتكون من اضطراب بيعمل ذبذبات عمودية ( بزاوية قائمة ) على اتجاه انتشار الموجة ( انتقال الطاقة ). الموجات الطولية بتتكون من اضطراب بيعمل ذبذبات بتوازى ( نفس اتجاه) اتجاه انتشار الموجة. الموجات الميكانيكية ممكن تكون طولية او مستعرضة( عرضية) , فى حين ان الموجات الكهرومغناطيسية دايما مستعرضة.