المسيحيه الاسميه

من ويكيبيديا، الموسوعه الحره
الصفحه دى ممكن تحتاج تتويك علشان تبقا حسب معايير ويكيپيديا كمان يمكن الصفحه مافيهاش لينكات لصفحات تانيه, حاول تضيف فيها لينكات لصفحات تانيه متعلقه بيها او تحسين تنسيق الصفحه.

المسيحيه الاسميه

تعرف لجنة لوزان للتبشير العالمى مصطلح مسيحي اسمي بأنه «الشخص اللى لم يرد في التوبه والإيمان بيسوع المسيح مخلص شخصى لنفسه». وتلاحظ لجنة لوزان للتبشير العالمي أن مثل هذا الشخص قد يكون عضو ممارس أو غير ممارس في الكنيسة. ويجوز له أن يعطي موافقة فكرية لعقائد مسيحيه أساسية ويدعي أنه مسيحي. ويجوز له أن يكون وفى في حضور الشعائر الطقسية والخدمات العبادة، ويكون عضو فعال مشارك في شؤون الكنيسة.[1] كمان تقترح لجنة لوزان للتبشير العالمي أن المسيحية الإسمية«يمكن العثور عليها أينما كانت الكنيسة أقدم من جيل واحد».

تقديرات[تعديل]

يشير كل من باتريك جونستون وجايسون ماندريك إلى أن «المسيحيه الاسميه» هي قضية رئيسيه. وهم يؤكدون أن «العديد من السكان المسيحيين عادة لا يعرفون شيئ عن الإيمان الشخصي، التوبة الحقيقية، والثقة في العمل النهائي للمسيح لخلاصهم»، وتشير تقديراتهم إلى أن 1.2 مليار شخص هم مسيحيين إسميين غير ممارسين.

مراجع[تعديل]

  1. Christian Witness to Nominal Christians Among Roman Catholics, Lausanne Occasional Paper 10. "نسخة مؤرشفة". Archived from the original on 7 أغسطس 2011. Retrieved 27 فبراير 2015. {{cite web}}: Check date values in: |archivedate= (help)