الحرب البولانديه السوفييتيه

من ويكيبيديا، الموسوعه الحره
قوات الدفاع البولانديه سنة 1920

الحرب البولانديه السوفييتيه هى حرب استمرت ما بين فبراير 1919 لحد مارس 1921 و شاركت فيها روسيا السوفييتيه و اوكرانيا السوفييتيه من ناحيه ضد الجمهوريه البولانديه التانيه و جمهورية اوكرانيا الشعبيه ، اربع دول اتأسسو مع نهاية الحرب العالميه الاولانيه.هدف روسيا و بولاندا من دخول الحرب كان السيطره على اوكرانيا و خلصت الحرب بترسيم الحدود بين البلدين اللى استمرت لحد سنة 1939.

الحرب[تعديل]

كانت فى مناوشات بين روسيا و بولاندا على خفيف طول سنة 1919 بس الحرب الحقيقيه ابتدت لما اعلن الزعيم البولاندى يوسف بيلسودسكى عن تحالف بينه و بين الزعيم الوطنى الاوكرانى سيمون بيتليورا يوم 21 ابريل سنة 1920.قوات الزعيمين ابتدت تغزو اوكرانيا و وصلت لحد العاصمه كييف و سيطرت عليها يوم 7 مايو. فى يونيه ابتدا الجيش الاحمر السوفييتى يعمل هجوم مضاد و وصل لحد الحدود البولانديه فى يوليه من نفس السنه.بدافع من الحماس الثورى ، كمل الجيش الاحمر تقدمه جوه اراضى بولاندا نفسها لحد ما وصل لحدود وارسو (فى اوائل شهر اغسطس).

تدخل الغرب[تعديل]

القوى الامبيرياليه فى اوروبا الغربيه خافو من نجاح السوفييت فى تشكيل حكومه شيوعيه فى بولاندا و منها ممكن يوصلو لالمانيا فبعتو حمله عسكريه بقيادة الجينيرال الفرنساوى ماسكيم فيجان عشان يدى نصايح للجيش البولاندى.البولانديين عملم هجود مضاد فى نص اغسطس و كرشو الروس بره اراضيهم.

نتايج الحرب[تعديل]

فى اكتوبر 1920 عمل الروس و البولانديين وقف اطلاق للنار و وقعو معاهدة ريجا يوم 18 مارس سنة 1921 و اللى نصت على ان اغلب اراضى اوكرانيا تتنيها ضمن الجمهوريه السوفييتيه و فى نفس الوقت ادت بولاندا حتت كتير من اراضى بيلاروس و اوكرانيا.

مصادر[تعديل]

  • "Russo-Polish War." Encyclopædia Britannica. Deluxe Edition. Chicago: Encyclopædia Britannica, 2008.