الجمعيه الرياضيه لمدينه وهران

من ويكيبيديا، الموسوعه الحره
الجمعيه الرياضيه لمدينه وهران
اتأسس سنة 1933  تعديل قيمة خاصية البدايه (P571) في ويكي بيانات
البلد
الجزاير   تعديل قيمة خاصية البلد (P17) في ويكي بيانات
تاريخ التأسيس 1933  تعديل قيمة خاصية البدايه (P571) في ويكي بيانات
مشاركات

الجمعية الرياضية لمدينة وهران (باللغة Arabic: الجمعية الرياضية لمدينة وهران‎ ، والمختصرة بشكل منتشر باسم ASM وهران أو ASMO ، هو نادى كرة قدم جزائرى اتأسس سنة 1933 ومقره فى وهران .

تاريخ[تعديل]

تسير الجمعية الرياضية لمدينة وهران على خطى الأندية الوطنية الكبرى، على عكس أندية القدم السوداء ، خلال فترة الاستعمار . وسيكون تأسيسها نتيجة للخلافات السياسية بين قادة اتحاد وهران . بعض القادة، فى الواقع، بقيادة بغداد أبوكبير، حارس المرمى السابق، بعدين الزعيم المؤثر، عضو جمعية العلما المسلمين الجزائريين ، تحت رعاية الشيخ الطيب المهاجى وابن عمه الشيخ ميلود المهاجى مؤسس جمعية الفلاح. فى وهران وعضو فى جمعية العلما المسلمين الجزائريين كمان ، انقسمت و علشان كده أسست جمعية العلما المسلمين فى وهران فى سنة 1933 .

بقيت أحياء وهران لفترة طويلة محصورة فى المدينة الجديدة وسان أنطوان، ولم تعانِ إلا قليل من آثار الهجرة الريفية، .

الاستعمار الفرنساوى[تعديل]

بالفعل، كانت المدينة الجديدة يعتبر مركز جذب للسكان الجزائريين فى المنطقة. مع لامور ، تمارس المدينة الجديدة وظيفتها كمكان للذاكرة وتعبئة الحركة الوطنية. إن التنشئة الاجتماعية للجماهير الشعبية تحدث من خلال الأحزاب السياسية بقدر ما تتم من خلال الأندية الرياضية، و كان اتحاد وهران الاكتر شعبية ونجاحا. فى أندية كرة القدم، ASM وهران، مولودية وهران ، إم وهران، يحشد الشباب فى المدينة الجديدة، لكن كمان فى ضواحى لامور دى ميديونى دى ليوتى (مقاطعات الحمرى ) فى فيكتور هوغو وفى أحياء تانيه.

أندية وهران ، بعد ما كانت مركز للاحتجاجات القومية، ستعانى منطقة الحمرى المكتظة بالسكان (لامور – ميديونى – ليوتى ) والمدينة الجديدة اللى يسكنها جزائريون بالكامل بالتقريب ، من أهوال القمع الاستعمارى خلال الحرب الجزائرية؛ فيما بينها : أحمد زبانة اللى لعب لفريق جمعية وهران فى الفريق الرديف.

التدريب والتنقيب : الدعوات ASM وهران[تعديل]

يُطلق على الجمعية الرياضية لمدينة وهران لقب "المدرسة" لأنها منحت الكثير من المواهب من النادى لكرة القدم الوطنية. لكن دى الميزة لم تمنعه من أن يكون دايما ضحية لسوء الإدارةو ده جعله نادى مرفوع بين القسم الوطنى الاولانى والقسم الأدنى.

وتبقى الحقيقة أن نادى وهران يحتل لحد دلوقتى المركز السابع فى الجزائر حسب عدد المشاركات فى بطولة القسم الأول. فى الواقع، من أصل 57 بطولة تم التنافس عليها من سنة 1964 ، حضر نادى وهران 30 مرة. و علشان كده فهو جزء من "العشرة الأوائل" من اكبر الأندية الجزائرية مع شبيبة القبايل ، مولودية وهران ، شباب بلوزداد ، وفاق سطيف ، مولودية الجزائر وبين المدارس الكبرى زى نهضة الحسين داى واتحاد الحراش .

شخصيات النادى[تعديل]

لاعبين[تعديل]

Nabil Medjahed

ASM وهران هو نادى يركز بشكل كبير على تدريب الشباب ولديه مجموعات من المؤيدين المحافظين، غالبيتهم من وهران من الأب لالابن، يطلق عليهم اسم "الأسيميون" فى إشارة لاختصار النادي.

هياكل النادى[تعديل]

بنية تحتية[تعديل]

ملعب الحبيب بوعقيل .

الجمعية الرياضية لمدينة وهران تلعب ماتشاتها على أرضها فى ملعب الحبيب بوعاقول .

مقر[تعديل]

المقر الرئيسى للجمعية الرياضية لمدينة وهران فى 28 شارع الدكتور بن زرجب مدينة جديدة ، وهران .

الثقافة الشعبية[تعديل]

الجمعية الرياضية لمدينة وهران تعتبر نادى السكان الأوائل لمدينة وهران .

الرعاة الرئيسيين[تعديل]

  • القابضة للبناء الجزائر
  • التغليف المغاربي

مصادر[تعديل]

رابط خارجى[تعديل]

قالب:Liensقالب:Palette