البحر الميت

من ويكيبيديا، الموسوعه الحره
اذهب إلى التنقل اذهب إلى البحث
البحر الميت

صورة البحر الميت من الاقمار الصناعية

البحر الميت هو بحيره سطحها بيعتبر اعمق نقطة فى العالم على اليابسة لانه على عمق 417م تحت سطح البحر و ده حسب قياسات سنة 2003. وهو موجود بين الأردن، الضفة الغربية و فلسطين. وله طول التاريخ تلميحات فى كل الحضارات التي اتوجدت حواليه، وكلها وصفته بصورة او اكتر بصفات زى شدة ملوحته او انه لا يوجد به اى كائنات حيه من الكائنات المائيه

تغذيته[تعديل]

مصدر المياة الاساسى جاى من نهر الأردن اللى بيصب فيه من ناحية الشمال و بتيجى من الشرق كميات كبيره من الميه مصدرها وادي زرقاء ماعين ومن نهر الموجب و من الغرب من عين جدي.

تسميته وتكوينه[تعديل]

سميت البحيره باسم «البحر الميت» لانها مالحة جدا، لدرجة ان درجة ملوحتها عشر امثال المحيطات ، و بتتغير النسبة دب حسب العمق. و ما فيش اى كائنات حية فيه بالرغم من انه كان فيه انواع البكتيريا والفطريات الدقيقة. و البحر الميت موجود فى منخفض عميق جدا و اللى بيشكل جزء من الشق السوري الافريقي، و حسب نظرية عالم الجيولوجيا البروفيسور ليو بيكارد البحر الميت كان فى الماضي جزء من بحيرة واسعة ميتها حلوة كانت ممتدة على منطقة غور الأردن ومرج بن عامر و صبت فى البحر الابيض المتوسط. وحسب النظرية دى التغييرات فى علوّ الارض قبل 2 مليون سنة تقريبا ادت لانقطاع الوصلة بين البحيرة و البحر الابيض المتوسط، و ادت كمان لتضيق البحيرة الى بحيرة طبريا، نهر الأردن و البحر الميت. و سبب حصر مياه البحر الميت و تبخر الميه لزيادة نسبة الأملاح فيه.

وطول البحر الميت حوالى 37 كيلومتر اما عرضه 15 كيلومتر و 700 متر اما انخفاض سطحه عن سطح البحر الابيض المتوسط فبيكون حوالى 417م. ومساحة البحر الميت كلها حوالي 945 كيلومتر مربع. اما أعمق عمق له فهو حوالى 401 متر وبيقسمه شبه جزيرة اللسان لنصين مش متساويين لان النص الجنوبي عبارة عن مستنقع مالح عمقه من 6 لـ 8 أمتار.

منطقة سياحية وعلاجية[تعديل]

وبيعتبر البحر الميت من مناطق السياحة العلاجية النشيطة جدا في المنطقة وبيتقال أن الأملاح الموجودة فيه بتشفي كتير من الأمراض الجلدية زى الصدفية و كل انواع الحساسيات الجلدية، لانه لما مياه البحر بتتقابل بصخور الشاطئ بتتصطبغ بلون التلج وده بسبب الاملاح المتجمعة على صخور الساحل، وبردو بيعتبر من المراكز الاقتصادية التي بتعتمد عليها كتير من الصناعات مثل مصانع الملح ومصانع المستحضرات التجميلية والعلاجية. و اتعملت علي البحر الميت كتير من المنتجعات على الشاطئ الشرقي والغربي. واترشح انه يكون من عجائب الدنيا الطبيعية في مجال البحيرات.

مخاطر بتهدده[تعديل]

كارثة زوال البحر الميت
الفرق بين سنة 1960 وسنة 2007

بيتهدد البحر الميت بالزوال بسبب انخفاض كميات المياه اللى بتتصب فيه، لان شفط المياه من نهر اليرموك ونهر الأردن اللى بتعمله اسرائيل، ده قلل بشكل كبير من كميات المياه اللى بتوصل للبحر الميت وده بيهدده بالجفاف. ومن المشاريع المقترحة لانقاذ البحر الميت خطة حفر قناة من البحر الاحمر او البحر الابيض المتوسط عشان تدخل المياه المالحة للبحر الميت، ولكن المشروع ده فيه خلافات عليه بسبب خوف الخبراء من اضرار مش متوقعة ممكن تكون ليها اثر على البيئة وعلى تركيبة مياه البحر الميت، وبسبب التكاليف الكبيرة للمشروع.

وصلات خارجية[تعديل]

Commons-logo.svg
فيه فايلات فى تصانيف ويكيميديا كومونز عن: