اكاديماس

يتيمه
من ويكيبيديا، الموسوعه الحره
الصفحه دى يتيمه, حاول تضيفلها مقالات متعلقه لينكات فى صفحات تانيه متعلقه بيها.


اكاديماس

معلومات شخصيه

اكاديماس (Akademos أو Academus)، ويسمى كمان هيكاديماس (Hekademos أو Hecademus) كان بطل من اتيكا فى الميثولوجيا الاغريقية القديمة. أو أكاديموس، منح منطقة مقدسة فى الشمال الغربى من أثينا فسميت اكاديميا. أقام أفلاطون مدرسته هناك، وسمى طلابه الأكاديميين.

ميثولوجيا[تعديل]

يقول بلوتارخس متحدث عن الملك الأثينى ثيسيوس ثيسيوس (قاتل مينوتور) أنه بعد ما ترمل الملك وصار فى الخمسين من عمره قام بابعاد الفتاة الجميله هيلين ذات الاتناشر سنه (واللى بعدها هربت مع معشوقها باريس, وكانا سبب فى بداية حرب طروادة). سبّبَ ذلك أن قام أخواها التوأم كاستور وبولوكس بغزو أتيكا لتحرير أختهم، وهددوا بتدمير أثينا.

قام أكاديموس وقتها باخبارهم بمكان تواجدها، لانقاذ المدينة من الدمار،و ده جعل أهل المدينة يبجلونه بحكم أنه «منقذ أثينا». ولده السبب السبب كمان أبدى له أعداءه الكثير من التقدير، وكانوا يتجنبون مهاجمة الأرض التابعة لأكاديماس فى كل مرة يغزون بيها أتيكا.[1][2]

اتزينت القطعة من الأرض بعدها بأشجار الدلب والزيتون,[3] وتم تسميتها أكاديميا تبع لصاحبها الأصلي.[4] يقال أن أكاديمياس اتدفن فى نفس المنطقة فى البستان بين الأشجار لتخليد ذكراه. فى ذلك البستان كان أفلاطون يلقى محاضراته، ومن هنا جه اسم أكاديمية أفلاطون, و بقا يُطلَق ده الاسم بعدين على كل مؤسسة للتعليم العالى أو الأبحاث.

المراجع[تعديل]

  1. Plutarch, Theseus 32 "نسخة مؤرشفة". Retrieved 11 سبتمبر 2019.
  2. Diogenes Laërtius iii. L § 9 "نسخة مؤرشفة". Retrieved 30 مايو 2020.
  3. Plutarch, Cimon 13 "نسخة مؤرشفة". Retrieved 11 سبتمبر 2019.
  4. Schmitz, Leonhard (1867), "Academus", خطأ: الوظيفة "get" غير موجودة., vol. 1, Boston {{citation}}: |access-date= requires |url= (help); Unknown parameter |مسار الفصل= ignored (help)CS1 maint: location missing publisher (link)