اشهر بارات القاهره

من ويكيبيديا، الموسوعه الحره
الصفحه دى ممكن تحتاج تتويك علشان تبقا حسب معايير ويكيپيديا كمان يمكن الصفحه مافيهاش لينكات لصفحات تانيه, حاول تضيف فيها لينكات لصفحات تانيه متعلقه بيها او تحسين تنسيق الصفحه.

اشهر بارات القاهره

الارض و السكان
الحكم
التأسيس والسيادة
[[تصنيف: غلط فى قوالب ويكى بيانات|]]
بار فى لوكانده

بار ريفرسايد[تعديل]

يقع ريفرسايد فى الزمالك ، فى غرب القاهرة، ووفقا لاسمه اللى يعنى "ضفة النيل" يتيح مناظر خلابة للنيل ليلا.

قائمة البيرة القوية مش متعددة لكن ممكن لمحبى الكونياك العثور على مجموعة واسعة خاصة هنا، و كونياك تقدم قائمة المشروبات الخاصة مجموعة كبيرة من النبيت والمشروبات الكحولية والمشروبات الروحية.

كمان مجموعة متنوعة من الكوكتيلات التى تناسب كل ذوق.

بار سيكويا[تعديل]

يقع فى شارع أبو الفدا - القاهرة ، يقدم احسن أطباق البحر المتوسط فى المدينة مع مجموعة واسعة من المشروبات.

كايرو جاز كلوب[تعديل]

يقع فى شارع 26 يوليه بمنطقة المهندسين ، القاهرة هو متخصص فى موسيقى الجاز فى القاهرة، على مدار اكتر من عقد من الزمان جذب ده النادى المليء بالطاقة والموسيقى الحية عشاق موسيقى الجاز من السكان المحليين فى القاهرة.

Pub 28[تعديل]

يقع Pub 28 فى الزمالك ويحافظ على روح الحانة البريطانية الكلاسيكية، بدل تناول كوكتيل وكمان بعض البيرة أو كأس من الويسكى مع قطع الثلج.

المكان مفضل منن فترة طويلة بين السكان المحليين. ده البار المزدحم محبوب من سكان القاهرة من كل الأعمار، لذا الحصول على طاولة بدون حجز يكون فى بعض الأحيان مستحيل.

ذا جاردن[تعديل]

يقع The Garden فى شارع كوربا من شارع الأهرام ، و هو مكان هادئ فى وسط المدينة،

و زى الحال فى ريفرسايد، هنا يمكنك أن تشرب مشروب مميزاً تحت مظلة من الأشجار الرائعة مع أزهار مزهرة فى كل مكان، يستضيف The Garden بانتظام ليالى الرقص المكثفة.

كمان على المزيد من الأحداث الموسيقية الحية.

The Tap[تعديل]

يقع فى طريق المعادى - القاهرة تم تصميمه على مثال البارات الثقافية فى المملكة المتحدة، والأجواء الشبابية المتواضعة والعروض الموسيقية المتنوعة، يحتوى The Tap على بار جيد التجهيز وقائمة كوكتيل رائعة ،

Johnny’s Pub[تعديل]

يقع فى شارع سراى الجزيرة - القاهرة ، فى النيل فى مركب الباشا هو مكان شعبى مش رسمى يقع عند مدخل الباشا 1901 Le Pacha 1901، و هو مكان لمراكب عائمة فى الزمالك فيه الكتير من البارات والمطاعم.

تشتهر دى الحانة بإثارة Le Pacha بأمسية ليالى الكاريوكى يوم الأحد، هيا ليالى مسلية اوى لحد لو ما كانتش من النوع اللى تحب فيه الغناء بنفسك.

يستوعب ده المكان الشبابى العصرى مجموعات كبيرة وصغيرة ، ويوفر أماكن جلوس داخلية وخارجية و حلبة رقص صغيرة.

The Lemon Tree[تعديل]

هو مكان راقى مميز فى حى الزمالك ، ويوفر The Lemon Tree إطلالات خلابة على النيل مع ذوق دول البحر المتوسط. ل جانب القائمة الكاملة للوجبات الخفيفة اللذيذة يقدم The Lemon Tree مجموعة واسعة من المشروبات اليونانية المستوردة والكوكتيلات اللذيذة.

Almaz[تعديل]

يقع فندق Almaz جوه Swiss Swiss Hotel فى المهندسين، و هو مطعم ونادى مصرى جديد يكتسب زخماً سريعاً فى مشهد الحياة الليلية فى القاهرة.

يقدم ده المكان متعدد الأوجه قائمة من المأكولات المصرية اللذيذة ، وصالة كوكتيل رائعة ومجموعة واسعة من خيارات الترفيه لحد وقت متأخر من الليل.

Stage One[تعديل]

يقع فى فندق Conrad يقدم الكوكتيلات المميزة والمشروبات الروحية وعروض الموسيقى الحية فى المساء ، دى بقعة شهيرة يرتادها السياح والسكان المحليين، وتزدحم بشكل خاص بعد نص الليل لما يبدأ وقت الاحتفال الحقيقي.

ستيلا بار[تعديل]

واقع فى تقاطع شارعى هدى شعراوى وطلعت حرب، بجانب وجهة الفطور الشهيرة مطعم فلفلة، ستيلا بار كان ومازال واحد من أشهر واحسن بارات وسط البلد على مر العصور. هو مكان تجمع المفكرين والفنانين والمغتربين و أهل البلد وجميع فئات السكان المختلفة.

شهرزاد[تعديل]

قصر شهرزاد هو بار وكباريه وملهى ليلى بشارع الألفى فى وسط البلد وعمره أكتر من 50 سنة.

نيو اريزونا[تعديل]

واحد من أصغر بارات وسط البلد لكنه غنى اوى بتاريخه، ومكانه هو الناحية التانية من كباريه شهرزاد.

بار بالميرا[تعديل]

يقع بداخل ممر سكارابيه العتيق الخارج من شارع 26 يوليه فى قلب العاصمة ، بيتمتع بسُمعة اكتسبها على مدار سنين هيا إن احسن الراقصات بحى وسط البلد موجودين هناك.

بار ميامى[تعديل]

واحد من أقدم كباريهات مصر كلها فهو نجح فى اختبار الزمن. مسرح ميامى كان شاهد على روايات وفصول كثيرة فى قصة ال100 سنة الأخيرة من عمر المحروسة؛ من أول ملكة الرقص الشرقى سامية جمال اللى كانت بتقدم عروضها مع الراقصة والفنانة الشهيرة تحية كاريوكا، ولحد الأسطورة المصرية-السورية فريد الأطرش اللى كان بيقدم عروض غنائية على نفس المسرح العتيق.

بار المورياز[تعديل]

الاسم مستوحى من اسم مالك البار الأصلى و هو السيد الفرنساوى موريس، و هو بيُعتبر واحد من أقدم بارات وسط البلد الواقع فى شارع عدلى العتيق من عقود مضت.

بارات صغيره[تعديل]

  • الحرية
  • الجريون
  • هابى سيتي
  • كاب دور
  • أستوريل
  • كافتيريا قبرص
  • بار بور توفيق
  • بار فرحات بالزمالك

شوف[تعديل]