اشهر المأكولات فى عهد الفراعنه

من ويكيبيديا، الموسوعه الحره
اشهر المأكولات فى عهد الفراعنه

رسوم من عصر الرعامسه بتبين الحصاد
Hunting game birds and plowing a field. Depiction on a burial chamber from c. 2700 BC. Tomb of Nefermaat I and his wife Itet.
اكل مصر الفرعونيه

فى مصر و من آلاف السنين كان قدماء المصريين بيعيشو على ضفاف نهر النيل, و كانت المهنه المنتشره هى الزراعه بسبب توفر الموارد الطبيعيه من الميه و التربه الخصبه, و ده ساهم فى المحافظه على المحاصيل اللى بتستخدم لغاية دلوفت كعناصر أساسيه فى الاكل.

و من ضمن المحاصيل دى الشعير و القمح الجبلى و قمح الدقيق اللى اتعرف فى فتره متأخره و كان رغيف العيش هو المصدر الرئيسى للكربوهيدرات و كان بيتصنع بأشكال كتيره وصلت لـ 40 صنف و كان بعضها بيتحشا عجوه و منه عيش كماج و هو أبيض و كان بيتعجن من غير خميره و كمان عيش خشكار لونه غامق جدا من الرده و عيش يوكل يعنى بلدى و هو عيش من دقيق بالرده لونه غامق و بيتخبز من الدقيق و هو عيش اغلب المصريين و هو مفيد للصحه و للرجيم لان فيه فيتامين ب و الياف , و سميط على شكل حلقه يعنى دايره و هو بيتصنع من دقيق ابيض منخول و بنيضاف ليه سمسم و لسا بيتخبز لغاية دلوقت و عيش بتاو او فلاحى من دقيق الذره و لسا بيتخبز لغايه دلوقتى. و عيش شمسى و لسا بيتخبز فى صعيد مصر بتعريضه للشمس و العيش الناشف المحمص على شكل مربع كان بيتاخذ فى السفر. و كانت الخميره اللى بتستخدم فى الدقيق لنفخه بتتصنع من الشعير اللى هو المحصول الرئيسى و منه بتتصنع البيره.

أما البقول فكان الفول و العدس و اللوبيا و الحلبه و البسله و الترمس و الحمص من الأكلات الرئيسيه, و اشتمل الخضار علا البامية و الملوخيه و البسله و القلقاس و الكرنب و اللفت و الخس و الثوم و البصل و الكرات , و كان اعتماد الفاكهه على العنب( اللى استخدم كمان فى عمل زبيب و نبيت) و التين و الجميز والرمان و البطيخ و الكمترا و النبق و الحرنكش و الدوم و البلح كان من أهم الفواكه و كانت بتتصنع منه العجوه , كمان استخدمت الزيوت فى الطبخ و فى أغراض طبيه و كانت بتتعمل من حبوب الكتان و بندق أشجار المورنجا.

وكانت اللحوم و المنتجات الحيوانيه من نصيب الاغنيا, فكانت رجول الماشيه اكله للاغنيا , و كانت الماشيه بتتربا علا مجال واسع فى مصر القديمه, و استخدمو لبن البقر فى الطسنه و شراب الأطفال و الدوا, و جسدت بعض النقوش الملوك و هما بيرضعو من الأبقار منهم «حتحور».

البقر و المعيز و الغنم و كانت الادوية فيها حاجات من الخنازير. و كان الفراعنه ما بيحبوش ياكلو مع البدو زى اليهود و العرب و بييصفوهم برعاة الغنم.

و كانت تربية الوز و البط منتشره. تربية الفراخ اتعرفت من اليونان فى عصر البطالمه. السمك كان كتير جدا و رخيص جدا لدرجه توزيعه ببلاش لوجوده فى النيل و البحيرات و كان بيتم صيده بالشباك و الرماح و الحراب و الفخاخ, و كان المصريين بيستهلكو كميات كبيره منه, و الكهنه حرمو انواعها المفترسه و السامه لأنها اتغذت على بعض أجزاء من أوزيريس بعد قتله على ايد أخوه ست.

اصناف الاكل الفرعونى

استعمل الفراعنه الأنواع دى من أصناف الاكل و الشرب:

  • عيش: و أنواعه: سميط( يعنى دايره) و بتاو و يوكل(يعنى بلدى) و خمريت (يعنى متخمر) و ملتوت و جرجوش و كسره و كاوايكاوى. و بعضه لسا موجود فى مصر .
  • لحمه: بقر و معيز و بط و وز و سمك. ماكانوش بيحبو ياكلو مع البدو رعاة الغنم زى اليهود و العرب. كان عند الفراعنة وز و بط و سمك كتير
  • خضار: باميه و ملوخيه و لفت و كرنب و بصل و ثوم و خس و فجل و جرجير و كرات .
  • بقول : فول و قمح و شعير و عدس و سمسم.
  • فاكهه: تين و جميز و عنب و رمان و بطيخ و برقوق و خيار و حرنكش و نبق و دوم .
  • مشتقات: استخرجو الزيت من السمسم والخروع والفجل و جففو العنب و عملوه زبيب و جففو التين و جفف البلح و عملو عجوه . و من اللبن عملو جبنه و مش و زبده و قشطه و لبن رايب و زبادى.
  • المشروبات: بيره و نبيت .