مسلات مصريه خارج مصر

من ويكيبيديا، الموسوعه الحره
اذهب إلى التنقل اذهب إلى البحث


مسلة رمسيس التانى بميدان الكونكورد فى باريس

المسلات هو ابتكار فرعوني بحت، يعني مافيش شعوب عملت اشكال زي المسلات دي في العالم الا المصريين القدماء بس، وكانوا بيستخدموها الملوك في تخليد ذكرى الانتصار لمعاركهم الحربية، بيتم صنعها في الغالب من رخام الجرانيت على شكل عمود رباعي الأضلاع له قاعدة مربعة وبيبقا ممدود لفوق وبيضيق كلما اتجهنا للقمة، وبينتهي بطرف مدبب يشبه الهرم. بتعتبر اطول مسلة في العالم موجودة في مدينة أسوان وبيبلغ ارتفاعها 39 متر بدون القاعدة، ووزنها اكتر من 1200 طن.

عرفها العرب باسم (إبر الفراعين) وكلمة (مسلة) نفسها في اللغة العربية بتطلق على ابرة الخياطة الطويلة السميكة، لكن الأسم الفرعوني لها كان (تَخَن) يعني “الأصبع ذو الشعاع المضيء”، لما جاءوا اليونانيين الى مصر شبهوها بالرمح (ὀβελίσκος) ومنها جاءت التسمية في اللغات اللاتينية Obeliskos.

تقريبا بدأت عملية نقل المسلات للخارج ايام الوجود الأشوري في مصر، لما امر الملك أشور بانيب بنقل مسلتين ناقصتين، بعد ما كساهم بالبرونز، الى عاصمة ملكه في نينوى قبل مايبدأ الرومان في نقل العديد من المسلات.

مسلات في ايطاليا[تعديل]

يوجد فى ايطاليا 8 مسلات مصرية شهيرة، اغلبها تم نقله ايام فترة احتلال الرومان لمصر نظرا لانبهارهم بالأثار المصرية رأيهم انها بتكون اضافة فنية لقصور الأباطرة.

وبعض المسلات لها روايات زي اللي اخدها الأمبراطور الروماني كاليجولا من مكانها في مدينة عين شمس للعاصمة روما، وبعدين اتنقلت في القرن الـ16 لميدان سان بيتر (الفاتيكان حاليا) بأمر من البابا سيكستوس الخامس. وبيحكوا عن المسلة دي كان عليها كرة من الذهب بتحمل بقايا رفات يوليوس قيصر تخليدا له، وبعدين ازالها المعماري الإيطالي دومينجو فانتانا بعد إعادة وضع المسلة في مكانها الحالي.

مسلات في انجلترا[تعديل]

مسلة كليوباترا علي نهر التيمز في لندن
مسلة كليوبترا في حديقة سنترال بارك في مدينة نيويورك

شهد عصر محمد علي باشا اهداء الكثير من اثار مصر لحكام دول عديدة في اوروبا، عشان يقدر يبني معاهم علاقات صداقة جديدة تساعده في بناء الدولة اللي كان بيحلم بيها، ومن اهم الأثار دي كانت المسلات.

أمر والي مصر محمد علي باشا باهداء مسلة كانت موجودة في الأسكندرية لحكومة انجلترا تخليدا لذكرى انتصار القائد نيلسون على الفرنسيين في معركة ابو قير البحرية، وكان الكلام دا في سنة 1831 لكن فضلت المسلة في مكانها (كانت موجودة في ميدان محطة الرمل الحالي أمام فندق سيسيل مسلتين واحدة واقفة والتانية نايمة على الأرض وبيعتبروا أطلال من قصور قديمة) لغاية سنة 1877م نظرا لصعوبة النقل، لغاية ما أمر بنقلها السفير الأنجليزي وقتها، وتكلفت عملية النقل 10 ألاف جنية استرليني ودا كان مبلغ كبير جدا!.. الرحلة كانت طويلة وقابلتهم صعوبات كبيرة اثناء النقل والتحميل، لغاية ما وصلت المسلة الي لندن بعد حوالي 4 شهور وتحدد لها ميدان تتحط فيه على نهر التايمز، وتم عمل تماثيل لأسدين بالشكل الفرعوني يتحطوا جنب المسلة، وفي سنة 1914 واثناء بعض الغارات الألمانية على لندن في الحرب العالمية الأولى وقعت قنبلة على الميدان واصابت المسلة ببعض تلفيات، والأنجليز ماصلحوهاش لغاية النهاردا عشان تكون شاهدة على الأعتداءات على لندن اثناء الحرب.

مسلات في فرنسا[تعديل]

اخدت حكومة فرنسا نصيبها من هدايا الوالي محمد علي باشا، فأخدت كتير من الأثار بالإضافة لمسلة شهيرة في ميدان الكونكورد في باريس، المسلة بتنتسب لرمسيس الثاني وكانت على مدخل معبد الأقصر، تم نقلها الى فرنسا في رحلة طويلة بدأت عام 1833 وقابلتهم صعوبات كثيرة من الأقصر للأسكندرية في نهر النيل ثم من ميناء الأسكندرية لميناء مرسيليا بفرنسا نظرا لأن وزن المسلة كان 250 طن، وتكلفت الرحلة فوق 500 ألف فرنك ودا برضه مبلغ كبير تكلمت فيه الصحف الفرنسية ايامها، المهم ان الملك لويس فيليب أمر بوضع المسلة في ميدان الكونكورد، وقام بالأشراف على وضع المسلة المهندس ليباس عام 1836 لتقف المسلة شامخة في وسط الميدان مكتوب عليها بالنص الهيروغليفي:

«رمسيس… قاهر كل الشعوب الأجنبية السيد على كل من لبس تاجًا، المحارب الذي هزم الملايين من الخصوم والأعداء والذي خضع العالم كله لسلطانه، ومعترفًا بقوته التي لا تُقهر».

وهناك 3 مسلات تانيه انتقلت الى باريس قبل مسلة "الكونكورد" ، واحدة تتوسط ساحة الونتابلو وانتقلت مع نابليون بونابرت ، والثانية في فنسان ، والثالثة في أرل .

مسلات في امريكا[تعديل]

اراد الخديوي اسماعيل استعمال حقه في إهداء اثار مصر للأجانب مثل جده محمد علي باشا فأهدى مسلة كليوباترا الشهيرة الموجودة في ميدان محطة الرمل (تقريبا موقعها الحالي هو موقع ميدان محطة الرمل نفسه) وتم بالفعل نقلها سنة 1879م واستغرقت رحلة النقل اربعة اشهر لمكانها الحالي في مدينة نيو يورك بحديقة سنترال بارك.

يلاحظ ان المسلة اللي في لندن والمسلة اللي في نيويورك عليهم نقوش بتنتسب للملك تحوتمس التالت وعليهم اضافات من عهد رمسيس الثاني، واتنقلوا من مكانهم الأصلي في معبد الألة رع في عين شمس للأسكندرية في العهد البطلمي عشان يزينوا بيهم مداخل بعض القصور هناك، ولسبب مجهول بينتسبوا للملكة كليوباترا وتقريبا التسمية جات من العصر الروماني عشان نشاط كليوباترا المعروف في السياسة الرومانية.

مسلة تحوتموس التالت اسطنبول, تركيا

مسلات في تركيا[تعديل]

مسلة اخيرة موجودة في اسطنبول تم نقلها في عهد الأمبراطور الروماني ثيودوسيس الأول عام 390م، وهي تنتسب للملك تحوتموس التالت وكانت في معبد الكرنك في الأقصر، تم تجزئتها الى 3 قطع ونقلها على مراكب الى عاصمة ملكة في القسطنطينية واعادة تركيبها من جديد. وبعد دخول العثمانيين اصبحت المسلة في ميدان السلطان أحمد ولا تزال قائمة للأن. بيقول النص المكتوب عليها بالهيروغليفي:

«من خبر رع.. رب النصر قائم على كل البلاد الذي جعل حدوده تصل إلى قرون الأرض ومياه النهرين، بقوة وظفر على رأس جيشه الظافر موقعاً مذبحة عظيمة ».

المسلات المصرية في روما[تعديل]

# الصورة الاسم الفرعون الطول (إضافة للوزن) الموقع الحالى ملاحظات
1. Obelisk-Lateran.jpg لاتيرانيسى تحوتمس التالت / تحوتمس الرابع 32.18 متر (45.70 متر) ساحة سان جيوفاني في لاتيرانو أطول مسلة في روما ولها أكبر قاعدة وتزن 230 طنا، أخذت من معبد امون في الكرنك أحضرها إلى روما قنسطانطيوس الثانى في سنة 357 .ليزين بها ساحة مكسيموس عثر عليها في ثلاث أجزاء منفصلة سنة 1587 . واستعيد قوامها بطول أقصر ب4 أمتار عما كانت عليه بواسطة البابا سيكستوس الخامس ووضعت في ساحة سان جيوفانى قرب قصر لاتيران.
2. Vatican Piazza San Pietro Obelisk.jpg الفاتيكان امنحوتب التانى 25.5 متر, مدعومة بأسود برونزية وصليب في أعلاها ساحة القديس بطرس
The كاتدرائية القديس بطرس القديمة مع المسلة المصرية إلى اليسار من مكانها الحالي.
إعادة نصب المسلة المصرية العام 1586 م.

هي مسلة كانت قائمة في مدينة هليوبوليس عاصمة دولة مصر السفلى أخذت إلى روما بواسطة الامبراطور كاليجولا العام 37 م. لتوضع في "سبينا" وهي موضوعة حاليا في ساحة الفاتيكان بأوامر البابا سيكستوس الخامس وهي المسلة الوحدة في روما التي لم تسقط في الحقبة الرومانية وماتلاها ويعتقد أن المسلة في العصر الروماني كان بها كرة ذهبية علي قمة المسلة تحوي رماد يوليوس قيصر فيما يبدو كتقديس له، وقد أزالها المعماري الإيطالي دومينجو فانتانا بعد إعادة وضع المسلة في مكانها الحالي بطلب من البابا سيكستوس الخامس والكرة موضوعة حاليا في متحف روما.

3. Obelisk-popolo.jpg فلامينيو سيتى الاول / رمسيس التانى 24 متر (36.50 متر) (Piazza del Popol)ساحة بوبولو أحضرت من هليوبليس إلى روما بواسطة أغسطس قيصر في سنة 10 قبل الميلاد ووضعت في ساحة مكسيموس عثر عليها في ذات الوقت الذي عثر فيه علي المسلة الموضوعة في لاتيرانينيسي سنة 1587 م.في قطعتين وأعيد تركيبها بواسطة البابا سيكستوس الخامس في 1589 م. أضيف إليها نحت الأسود في القاعدة سنة 1818 م..
4. SolareObelisk.jpg سولاري بسماتيك الاول 21.79 متر (33.97 متر) ساحة مونتيتشيتوريو أحضرت من مكانها الأصلي في هليوبليس بواسطة أغسطس سنة 10 قبل الميلاد وعثر عليها في القرن السادس عشر وأصلحت بواسطة البابا بيوس السادس ووضعت بباحة قصر " بلاتزيو مونتيتشيتوريو " في روما في 1792 م..
5. Obelisk in piazza della rotonda rome arp.jpg ماتشوتيو رمسيس التانى 6.34 متر (14.52 متر) ساحة روتوندا في الأصل هي واحدة من مسلتين متشابهتين في معبد الاله رع في هليوبليس أحضرتا إلى روما والأخرى أقصر طولا نقلت إلى معبد ايزيس قرب " سانتا ماريا سوبرا مينرفا " في إيطاليا الحالية نقلها البابا كليمنت التاسع خلف معبد پانثيون في روما في 1711 م.
6. Roma Elephant Obelisk 2007-05-19 13-51-58 BW.jpg مينيرفيو ابريس 5.47 متر (12.69 متر) سانتا ماريا سوبرا مينرفا في الأصل هي واحدة من مسلتين متشابهتين، مكانهما الأصلي في مدينة زاو التاريخية (أو سييس حسب نطق آخر)علي الضفة الغربية لنهر النيل أحضرت إلى روما بواسطة الامبراطور ديوكلتيانوس لتوضع بالقرب من معبد ايزيس في روما، أعيد نصبها العام 1667 م. بواسطة البابا الكسندر علي قاعدة بشكل فيل خلف معبد پانثيون في روما أما الزوج الثانث من المسلتين فتوجد في مدينة أوربينو بوسط إيطاليا.أعاد تصميم القاعدة بشكل الفيل النحات والمعمار الباروكي الشهير برنيني.
7. Dogali-obelisk.jpg دوجالي رمسيس التانى ? (6.34 متر) حمامات ديكولتيان في الأصل هي واحدة من مسلتين متشابهتين في هليوبليس والأخرى موجودة الآن في حديقة بوبولى الشهيرة في فلورنسا بإيطاليا، نقلت إلى معبد ايزيس في روما، عثر عليها العام 1883 قرب " سانتا ماريا سوبرا مينرفا " وهي الآن موضوعة " كنصب تكريمي" لمعركة دوجالي في الحبشه.
8. RomaObeliscoCelimontano.JPG ماتيانو رمسيس التانى 2.68 متر(12.23 m) فيلا كليمونتانا هي المسلة الأخرى من المسلتين اللتان كانتا ذات يوم بمعبد الاله رع في هليوبليس، موضوعة في روما حاليا.

مسلات مصرية فى بلاد تانيه[تعديل]

# الصورة الاسم الفرعون الطول (إضافة للوزن) الموقع الحالي ملاحظات
Cleopatras.needle.from.thames.london.arp.jpg كليوباترا تحتمس الثالث لندن قدمت هدية من الوالي العثماني لمصر في ذلك الوقت محمد علي الي بريطانيا تكريما لانتصار اللورد نيلسون في معركة النيل وهزيمته لجيش نابوليون بونابرت الفرنسي في 1801
Paris-Obelisk.jpg كليوباترا رمسيس التانى باريس والي مصر محمد علي قدم المسلة اللي كان عمرها 3300 سنة كهدية الي فرنساوذلك عام 1826
Obelisk.CentralPark.jpg كليوباترا تحتمس الثالث نيويورك بعد افتتاح قناة السويس في العام 1869 م. ذكر عن الخديوي إسماعيل رغبته في اهداء مسلة مصرية الي الولايات المتحدة الأمريكية لتدعيم العلاقات التجارية المتبادلة، لكنها منحت رسميا بخطاب موقع في 1879 م. بواسطة ابنه الخديوي توفيق
Hippodrome Constantinople 2007 007.jpg تحتمس الثالث اسطنبول نقلت المسلة من مصر إلى إسطنبول على يد الإمبراطور الروماني ثيودوسيوس الأول.
Commons-logo.svg
فيه فايلات فى تصانيف ويكيميديا كومونز عن: