ادميرال (امريكا)

من ويكيبيديا، الموسوعه الحره
ادميرال (امريكا)
،  و
،  و
 

البلد
امريكا   تعديل قيمة خاصية البلد (P17) في ويكي بيانات

ادميرال (يُختصر بـ ADM ) هو رتبة ضابط برتبة 4 نجوم فى بحرية امريكا ، وخفر سواحل امريكا ، وفيلق خدمة الصحة العامة بالولايات المتحدة بدرجة أجر O-10. رتبة ادميرال أعلى من نائب ادميرال و أقل من ادميرال الأسطول فى البحرية. مش عند خفر السواحل وخدمة الصحة العامة رتبة أعلى من الأدميرال. ادميرال يعادل رتبة جنرال فى الخدمات النظامية التانيه. ماكانش عند فيلق ظباط الإدارة الوطنية للمحيطات والغلاف الجوى (NOAA Corps) ضابط يحمل رتبة ادميرال. بس، 37 جامعة جنوب كاليفورنيا § حددت المادة من قانون امريكا الدرجة الخاصة بفيلق الإدارة الوطنية للمحيطات والغلاف الجوى (NOAA)، فى حالة إنشاء منصب يستحق درجة الأربع نجوم. نظر لأن درجة الخمس نجوم لأدميرال الأسطول لم يتم استخدامها من سنة 1946، رتبة ادميرال هيا أعلى تعيين ممكن أن يحققه ضابط فى البحرية الأمريكية، و خفر سواحل امريكا، وفيلق خدمة الصحة العامة بالولايات المتحدة.

عنوان[تعديل]

رسمى، يتم استخدام "أدميرال" دايما عند الإشارة لادميرال 4 نجوم، وبشكل مش رسمى "أدميرال كامل"، أو "أدميرال من فئة أربع نجوم" (أو ببساطة أربع نجوم)، أو "O-10" (فى إشارة لدرجة الراتب) ). تُستخدم المصطلحات غير الرسمية للتمييز بين الأدميرال ذو الأربع نجوم والأدميرال اصحاب الرتبة الأدنى اللى ممكن الإشارة ليهم كمان باسم "الأدميرال".

تاريخ[تعديل]

الأدميرال أرلى بيرك ، الشخص اللى أمضى أطول فترة فى منصب رئيس العمليات البحرية، يرتدى زى رسمى بأكمام ما بعد سنة 1869

ماكانش عند البحرية الامريكانيه أى ادميرالات لحد سنة 1862، لأن الكثير من الناس شعروا أن اللقب يذكرنا بالملوك - زى البحرية الملكية البريطانية - بحيث مش ممكن استخدامه فى البحرية الأمريكية.[1] ورأى تانيين الحاجة لرتب أعلى من الكابتن، ومن بينهم جون بول جونز ، اللى أشار لأن البحرية لازم يكون عندها ظباط "برتبة" مع جنرالات الجيش .[1] كما شعر أنه لازم تكون هناك رتب أعلى من القبطان لتجنب الخلافات بين كبار القباطنة.[1] و أوصى مختلف أمناء البحرية الكونجرس مرار وتكرار بإنشاء رتب أدميرال لأن القوات البحرية التانيه فى العالم استخدمتها، و كان كبار الظباط الأمريكيين "يتعرضون فى كثير من الأحيان لصعوبات خطيرة و إحراجات فى تبادل الحضارات مع حضارات الدول التانيه".[1] سمح الكونجرس أخير بتسعة أدميرالات فى 16 يوليه 1862، رغم أن ذلك ممكن كان لتلبية احتياجات البحرية سريعة التوسع خلال الحرب الأهلية الأمريكية اكتر من أى اعتبارات دولية.[1]

بعد كده ب سنتين ، سمح الكونجرس بتعيين نائب ادميرال من الأدميرالات التسعة: ديفيد فراجوت .[1] سمح مشروع قانون آخر لرئيس امريكا بتعيين فراجوت فى منصب ادميرال فى 25 يوليه 1866، وديفيد ديكسون بورتر فى منصب نائب الادميرال .[1] لما توفى فراجوت سنة 1870، بقا بورتر ادميرال وتمت ترقية ستيفن سى روان لنائب الادميرال.[1] لحد بعد وفاتهم، لم يسمح الكونجرس بترقية أى من الأدميرال الخلفى لخلافتهم، علشان كده ماكانش هناك أى ادميرال أو نواب ادميرال بالترقية لحد سنة 1915 لما سمح الكونجرس لأدميرال ونائب ادميرال لكل من المحيط الاطلنطى والمحيط الهادى والمحيط الهادى. الأساطيل الآسيوية.[1]

بس، كان فيه ادميرال واحد فى نفس الوقت ده . سنة 1899، اعترف الكونجرس بإنجازات جورج ديوى خلال الحرب الامريكانيه الإسبانية من خلال تفويض الرئيس بتعيينه ادميرال للبحرية .[1] و فضل بهذه الرتبة لحد وفاته سنة 1917. ولم يحمل واحد من ده اللقب من كده الحين. سنة 1944، وافق الكونجرس على درجة الخمس نجوم لادميرال الأسطول .[1] أول من حملها كان ويليام د. ليهى ، و إرنست جيه كينغ ، وتشيستر دبليو نيميتز .[1] و أكد مجلس الشيوخ تعييناتهم فى 15 ديسمبر 1944.[1] حصل ادميرال الأسطول ويليام إف هالسى على نجمته الخامسة فى ديسمبر 1945. ولم ياتعيين أى منهم من كده الحين.

خطوط الأكمام المستخدمة دلوقتى من الأدميرالات ونواب الأدميرالات فى الولايات المتحدة يرجع تاريخها ل11 مارس 1869، لما حدد الأمر العام رقم 90 أنه بالنسبة لزيهم الرسمى "خلع ملابسهم"، سيرتدى الأدميرال شريط بقياس 2 بوصة مع 3 خطوط نصف بوصة فوقه ونواب الأدميرال شريط بوصتين مع خطين نصف بوصة فوقه.[1] حصل الأدميرال الخلفى على شريط بوصتين وشريط نصف بوصة سنة [1]

كانت خطوط الأكمام اكتر تفصيلاً. لما ابتدت رتبة ادميرال خلفى سنة 1862، كان ترتيب الأكمام 3 خطوط من الدانتيل مقاس 3 أرباع بوصة بالتناوب مع 3 خطوط من الدانتيل مقاس ربع بوصة.[1] كان حوالى عشر بوصات من الأعلى لالأسفل.[1] وبطبيعة الحال، كان نائب الأدميرال عنده المزيد من الخطوط، ولما بقا فراجوت ادميرال سنة 1866، كان عنده الكثير من الخطوط اللى وصلت من أصفاده لمرفقه بالتقريب .[1] لبس الأدميرالات على زيهم الرسمى شرائط من التطريز الذهبى لأوراق البلوط الحية والجوز.[1]

كان الأدميرالات فى ستينيات القرن التسعتاشر يرتدون نفس عدد النجوم على أكتافهم كما يفعل الأدميرالات من الرتب المقابلة اليوم.[1] سنة 1899، وضع ادميرال البحرية (ديوي) و 18 ادميرال خلفى علامات الكتف الجديدة، كما فعل الظباط التانيين لما كانو يرتدون زيهم الأبيض، لكنهم احتفظوا بنجومهم بدل تكرار خطوط الأكمام.[1]

خلال القرن العشرين، ترسخت صفوف الادميرالية الامريكانيه الحديثة بشكل راسخ. الغريب اللى كان موجودًا هو أن البحرية ماكانش عندها رتبة نجمة واحدة إلا لمده صغيره خلال الحرب العالمية الثانية لما أنشأ الكونجرس رتبة حربية مؤقتة عميد بحرى . اتعمل رتبة النجمة الواحدة بعدين بشكل دائم سنة 1986.

الحدود القانونية[تعديل]

يحد القانون الامريكانى من عدد الأدميرالات من فئة الأربع نجوم اللى فى الخدمة الفعلية فى أى وقت. الحد الأقصى للعدد الإجمالى لظباط العلم فى الخدمة الفعلية 162 ضابط فى البحرية.[2] بالنسبة للجيش والبحرية والقوات الجوية، ما يحقش أن يحمل ما يزيد عن 21% من ظباط الخدمة الفعلية أو ظباط العلم اكتر من نجمتين، [3] ويحدد القانون العدد الإجمالى للظباط الحاصلين على أربع نجوم المسموح بهم فى كل منها. خدمة.[3] اتعيين ده على 6 ادميرالات بحرية من فئة أربع نجوم.[3] بس، يتم إجراء استثناءات لده الحد لتلبية الاحتياجات التشغيلية. من يوليه 2020، كان فيه 9 أدميرالات من فئة الأربع نجوم يخدمو فى الخدمة الفعلية مع البحرية الأمريكية. بعض دى الفتحات محجوزة حسب القانون. بالنسبة للبحرية، رئيس العمليات البحرية ونائب رئيس العمليات البحرية هما ادميرالان؛ بالنسبة لخفر السواحل، قائد خفر السواحل [4] ونائب قائد خفر السواحل هما ادميرالان؛ بالنسبة لهيئة تفويض خدمة الصحة العامة، يكون مساعد وزير الصحة [5] ادميرال إذا كان عنده موعد فى السلك النظامي.

هناك شوية استثناءات لهذه الحدود اللى تسمح باكتر من المخصص ليها فى القانون. الأدميرال البحرى اللى يعمل كرئيس أو نائب رئيس هيئة الأركان المشتركة لا يحتسب ضد غطاء ضابط العلم البحري. الأدميرال البحرى اللى يخدم فى واحد من المناصب المشتركة الكتيرة لا يُحتسب ضمن حد الأربع نجوم فى خدمته؛ تشمل دى المناصب قائد القيادة القتالية الموحدة ، وقائد القوات الامريكانيه فى كوريا ، ونائب قائد القيادة الامريكانيه الأوروبية لكن بس إذا كان قائد تلك القيادة هو كمان القائد الأعلى للحلفاء فى أوروبا.[6] لا يتم احتساب الظباط اللى يخدمو فى بعض المناصب الاستخبارية ضد أى من الحدين، بما فيها مدير وكالة المخابرات المركزية .[7] يجوز للرئيس كمان إضافة ادميرالات لالبحرية إذا تم تعويضهم عن طريق إزالة عدد معادل من أربع نجوم من الخدمات التانيه.[3] و أخير، يجوز التنازل عن كل الحدود القانونية حسب لتقدير الرئيس وقت وقت الحرب أو الطوارئ الوطنية.[8]

الموعد ومدة[تعديل]

تسير درجات الأربع نجوم مع المناصب المكتبية المرتبطة بها، الرتب دى مؤقتة. ما يحقش للظباط الحصول على درجة أربع نجوم إلا إذا تم تعيينهم فى مناصب تتطلب أن يشغل الضابط دى الرتبة.[9] وتنتهى رتبتهم بانتهاء مدة ولايتهم، اللى فى العاده ما يتم تحديدها حسب القانون.[9] يتم ترشيح الأدميرالات للتعيين على ايد الرئيس من أى ظباط مؤهلين يحملون رتبة ادميرال خلفى (النصف الأدنى) أو أعلى، اللى يستوفون كمان متطلبات المنصب، حسب مشورة و/أو اقتراح سكرتير الإدارة المعني، وسكرتير الخدمة، و إذا أمكن رؤساء الأركان المشتركة.[9] بالنسبة لبعض المناصب المحددة، يسمح القانون للرئيس بالتنازل عن تلك المتطلبات للمرشح اللى يرى أنه يخدم المصالح الوطنية.[10] لازم تأكيد المرشح من خلال تصويت الأغلبية على ايد مجلس الشيوخ قبل ما يتمكن المعين من تولى منصبه و علشان كده تولى دى الرتبة.[9] مدة الجولة القياسية لمعظم المناصب ذات الأربع نجوم هيا 3 سنين ، مجمعة لمدة سنتين و تمديد لمدة سنه واحد، مع الاستثناءات اللى بعد كده :

  • يخدم رئيس العمليات البحرية لمدة أربع سنين فى فترة واحدة مدتها أربع سنين .
  • يخدم مدير الدفع النووى البحرى لمدة 8 سنين اسمية.
  • يخدم قائد خفر السواحل لمدة أربع سنين اسمية.

يمكن الموافقة على تمديدات مدة الجولة القياسية، ضمن الحدود القانونية، على ايد وزراء الخدمة المعنيين، ووزير الدفاع، والرئيس، و/أو الكونجرس، لكن ده نادر، لأنه يمنع الظباط التانيين من الترقية. ممكن التنازل عن بعض الحدود القانونية حسب قانون امريكا فى أوقات الطوارئ الوطنية أو الحرب. ممكن كمان منح رتب الأدميرال حسب قانون صادر عن الكونجرس لكن ده نادر للغاية. 

التقاعد[تعديل]

بخلاف التقاعد الطوعي، يحدد القانون عدد من ولايات التقاعد. لازم يتقاعد الظباط ذوو الأربع نجوم بعد 40 سنه من الخدمة الا اذا يتم إعادة تعيينهم فى رتبة للعمل لفترة أطول.[11] بخلاف ذلك، لازم على كل ظباط العلم أن يتقاعدوا فى الشهر اللى بعد كده لعيد ميلادهم الرابع والستين.[12] بس، ممكن لوزير الدفاع تأجيل تقاعد الضابط ذو الأربع نجوم لحد عيد ميلاد الضابط السادس والستين [12] ويمكن للرئيس تأجيله لحد عيد ميلاد الضابط الثامن والستين.[12]

نظر لوجود عدد محدود من فتحات الأربع نجوم المتاحة لكل خدمة، فى العاده ما لازم على واحد من الظباط مغادرة منصبه قبل ما تتم ترقية موظف آخر.[13] الحفاظ على مرتبة الأربع نجوم هيا لعبة الكراسى المزيكا ؛ بمجرد إخلاء واحد من الظباط لمنصب يحمل تلك الرتبة، لا يكون قدامه اكتر من 60 يوم ليتم تعيينه أو إعادة تعيينه فى منصب ذى أهمية متساوية قبل ما يتقاعد قسرى.[9] تاريخى، كان يُسمح للظباط اللى يغادرون مناصب الأربع نجوم بالرجوع لرتبهم الدائمة ذات النجمتين لتحديد الوقت فى وظايف أقل لحد التقاعد القانوني، لكن دلوقتى من المتوقع أن يتقاعد الظباط دول على طول لتجنب عرقلة تدفق الترقية.

شوف كمان[تعديل]

مصادر[تعديل]

  1. أ ب ت ث ج ح خ د ذ ر ز س ش ص ض ط ظ ع غ ف ق "Naval traditions: Names of ranks". Archived from the original on 2007-10-10. Retrieved 2007-10-03. History.Navy.mil - Naval traditions: Names of ranks المرجع غلط: وسم <ref> غير صالح؛ الاسم "Admiral" معرف أكثر من مرة بمحتويات مختلفة.
  2. [1] 10 USC 526. Authorized strength: general and flag officers on active duty.
  3. أ ب ت ث [2] 10 USC 525. Distribution of commissioned officers on active duty in general officer and flag officer grades. المرجع غلط: وسم <ref> غير صالح؛ الاسم "distribution" معرف أكثر من مرة بمحتويات مختلفة.
  4. [3] 14 USC 44. Commandant; appointment.
  5. [4] 42 USC 207. Grades, ranks, and titles of commissioned corps.
  6. [5] 10 USC 604. Senior joint-officer positions: recommendations to the Secretary of Defense.
  7. [6] 10 USC 528. Officers serving in certain intelligence positions: military status; exclusion from distribution and strength limitations; pay and allowances.
  8. [7] 10 USC 527. Authority to suspend sections 523, 525, and 526.
  9. أ ب ت ث ج [8] 10 USC 601. Positions of importance and responsibility: generals and lieutenant generals; admirals and vice admirals. المرجع غلط: وسم <ref> غير صالح؛ الاسم "Positions of importance" معرف أكثر من مرة بمحتويات مختلفة.
  10. [9] 10 164. Commanders of combatant commands: assignment; powers and duties
  11. [10] 10 USC 636. Retirement for years of service: regular officers in grades above brigadier general and rear admiral (lower half).
  12. أ ب ت [11] 10 USC 1253 Age 64: regular commissioned officers in general and flag officer grades; exception
  13. [12] DoD News Briefing on Thursday, June 6, 1996. Retirement of Admiral Leighton W. Smith Jr.

قالب:US officer ranks