ابراهيم سعده

من ويكيبيديا، الموسوعه الحره
الصفحه دى ممكن تحتاج تتويك علشان تبقا حسب معايير ويكيپيديا كمان يمكن الصفحه مافيهاش لينكات لصفحات تانيه, حاول تضيف فيها لينكات لصفحات تانيه متعلقه بيها او تحسين تنسيق الصفحه.


ابراهيم سعده
معلومات شخصيه
الميلاد 3 نوفمبر 1937   تعديل قيمة خاصية تاريخ الولاده (P569) في ويكي بيانات


بور سعيد   تعديل قيمة خاصية مكان الولاده (P19) في ويكي بيانات

الوفاة 12 ديسمبر 2018 (81 سنة)  تعديل قيمة خاصية تاريخ الموت (P570) في ويكي بيانات


القاهره   تعديل قيمة خاصية مكان الموت (P20) في ويكي بيانات

مواطنه
مصر   تعديل قيمة خاصية الجنسيه (P27) في ويكي بيانات
الحياه العمليه
المهنه صحفى   تعديل قيمة خاصية الوظيفه (P106) في ويكي بيانات
اللغه الام اللغه المصريه الحديثه   تعديل قيمة خاصية اللغة الام (P103) في ويكي بيانات
اللغات المحكيه او المكتوبه عربى ،  واللغه المصريه الحديثه   تعديل قيمة خاصية اللغه (P1412) في ويكي بيانات

إبراهيم سعده ولد فى 3 نوفمبر سنة 1937 فى مدينة بورسعيد ومات الأربعاء 12 ديسمبر 2018 بعد معاناة المرض معه

فى بداية حياته قضى شوية سنين بسويسرا حيث درس الاقتصاد السياسي، وهناك أراد الشغل مراسل صحفى لأى جورنال مصرية، واستطاع أن يعمل مراسل صحفى لأخبار اليوم فى جنيف.

فى أخبار اليوم تولى الكتير من المناصب مثل: رئيس قسم دخليقات الخارجية، ونائب رئيس التحرير، ورئيس التحرير ورئيس مجلس إدارة دار أخبار اليوم، كما اشتهر بكتابة عموده "آخر عمود". تولى كمان رئاسة تحرير جورنال مايو (جورنال الحزب الوطني) علشان يكون أول صحفى يجمع بين رئاسة تحرير جورنال قومية (أخبار اليوم) وجورنال حزبية (مايو).

حياته[تعديل]

اتولد إبراهيم على سعدة فى 3 نوفمبر سنة 1937 فى مدينة بورسعيد.

  • اتعلم بمراحله المختلفة بمدارسها فحصل على الابتدائية والإعدادية والثانوية.
  • طول حياة سعدة التعليمية كانت الصحافة هيا كل شيء فى حياته فشارك فى مجلة المدرسة الثانوية، بعدين شارك مع أصدقائه مصطفى شردي، وجلال عارف، وجلال سرحان الشغل بمجلة بورسعيد الأولى (الشاطئ).
  • عمل قبل حصوله على الشهادة الثانوية مراسل لعدد من الصحف والمجلات القاهرية منها مجلة (الفن، سندباد، الجريمة).
  • بعد حصوله على الشهادة الثانوية سافر لسويسرا، حيث درس الاقتصاد السياسى هناك، وعاش 12 سنه فى أوروبا، و قبل ما يرجع لمصر كان قد اكتوبر تجوز و بقا رب عيله.
  • فى سويسرا أراد الشغل مراسل صحفى لأى جورنال مصرية، وخلال زيارة سريعة لمصر قابل بصديقه مصطفى شردى اللى بقا مدير لمكتب دار أخبار اليوم فى بورسعيد، و كان مصطفى شردى على علاقة طيبة بالأخوين على أمين ومصطفى أمين فعرض على مصطفى شردى أن يعمل مراسل صحفى لأخبار اليوم فى جنيف، وتحمس شردى للفكرة و اخد وعد للقاء على أمين.
  • قابل إبراهيم سعدة ومصطفى شردى بعلى أمين، وعرض عليه تحقيق كان قد كتبه عن مشكلة الحاصلين على الثانوية و مش لهم أماكن فى الجامعات المصرية، فأُعجب به على أمين ووافق على تدريبه كمراسل صحفى فى جنيف،لكن من شدة إعجابه قام معهما لمكتب مصطفى أمين، وقال له عنه: «ده الأستاذ قماشة ممتازة سنفصل منها صحفى كويس اوى فى المستقبل»، وطلب منه مصطفى أمين أن يرسل لهم موضوعات ليتم نشرها فى مجلة (آخر ساعة)، وجورنال (أخبار اليوم) الأسبوعية، وجورنال (الأخبار) اليومية و أن تكون موضوعاته عن الشباب.
  • ابتدا فى إرسال دخليقات والموضوعات لأخبار اليوم، و كان يتلقى رسايل خاصة من على ومصطفى أمين تحمل رأيهما فيما يقدمه من مواد و كانت كلها تحمل دروس غاية فى الأهمية تعلم منها الصحافة، و كان يتلقى منهما كمان برقيات تشجعه إذا قدم تحقيق كويس أو موضوع جديدًا.
  • استطاع إبراهيم سعدة أن يحقق خبطة صحفية سياسية حولت مجرى حياته لما طلب منه مصطفى أمين تغطية خبر لجوء جماعة النحلاوى سياسى لسويسرا، وذلك بعد حدوث الانفصال بين مصر وسوريا، ونجح فى اجتياز ده الاختبار الصعب، وقابل بجماعة النحلاوى وحصل منهم على تفاصيل مثيرة عن مؤامرة الانفصال وحقيقة تمويل الملك سعود لعملية الانفصال.
  • فى اليوم اللى بعد كده صدر قرار تعيين إبراهيم سعده رسمى فى أخبار اليوم من 24 إبريل سنة 1962 و كمان تم صرف مكافأة مالية كبيرة له تقدير على الخبطة الصحفية.
  • فى أخبار اليوم تولى الكتير من المناصب مثل: رئيس قسم دخليقات الخارجية، ونائب رئيس التحرير، ورئيس التحرير ورئيس مجلس إدارة دار أخبار اليوم، كما اشتهر بكتابة عموده (آخر عمود).
  • تولى كمان رئاسة تحرير جورنال مايو علشان يكون أول صحفى يجمع بين رئاسة تحرير جورنال قومية (أخبار اليوم) وجورنال حزبية (مايو).