نقاش:لهجه صعيدى

من ويكيبيديا، الموسوعه الحره
اذهب إلى التنقل اذهب إلى البحث

Untitled[تعديل]

كمان عملتوا الصعيدي لغة ، إيه التخلف ده --41.235.253.22 ٠١:٣٧، ٢ ديسمبر ٢٠٠٨ (UTC)

  • المقاله مافيهاش موضوعيه عشان:
  1. مافيش اتفاق و اجماع على ان الصعيدي لغه مش لهجه من لهجات لهجات اللغه المصريه الحديثه و الويكيبيديا الانجليزي بتقول Sa`idi Arabic (also known as Saidi Arabic is the variety of Egyptian Arabic spoken by Sa'idis south of Cairo to the border of Sudan
  2. وجود كود للايزو ISO 639-3 و مافيش ISO 639-2 و ما فيش ISO 639-1 و دا معناه ان قبل سنة 2007 ما كانش في اعتراف بيها على انها لغة مستقلة عن اللغه المصريه الحديثه
  3. الاختلافات بين اللهجات المصريه اختلافات طوليه مش عرضيه ماينفعش نرسم خط عرض من شرق مصر لغربها و نقول فيه هنا بداية الصعيدي و نهاية المصري.الاختلافات الطوليه دي في الاغلب كانت بتتبع طرق التجاره من الشمال للجنوب و العكس. مثال:- On the east bank of Middle Egypt, there is no transit traffic at all. We find here the genitive exponent šugl much further north than on the west bank, where the standard form bità' follows the highway far to the south, see map 189 in Woidich-Behnstedt(1980) p. 183.
  4. اللغه القبطي (البنيه التحتيه substratum) بتاع اللغه المصريه الحديثه كان عندها خمس لهجات اساسيه و هي دي نفسها الدواير اللغويه في مصر الحديثه و كلهم ملمومين تحت لغه واحده اللي هي اللغه القبطيه و نفس الحاجه لازم نطبقها على كل الاختلافات اللغويه في اللغه المصريه الحديثه.
  5. اللغات بتتصنف على معايير كتير بس اهم اساس هو الاساس النحوي مش على اساس المفردات و كلنا بنعرف ان حوالي 56.5% من كلمات اللغه الانجليزي جاي من اصول رومانسيه ( لاتيني و فرنساوي وو) و مع ذلك اللغه دي يتتصنف كلغه جرمانيه-غربيه مش رومانسيه بسبب قواعد النخو الانجليزي اللي اقرب للالماني و اللي شارك بس ب 25% من اصول الكلمات الانجليزيه. الخلاصه ان القواعد النحويه في الصعيدي و المصري متطابقه تماما و الاختلاف بيكون على مستويات المفردات او الصوتيات و دا سبب يخلينا نأكد على ان الصعيدي لهجه مصريه زيها زي بقيت لهجات مصر.
  6. مش لازم نكون ملكيين اكتر من الملك ومرة تانية انا بانقل الكلام المكتوب ف الويكيبيدي الانجليزي في قسم لهجات اللغه المصريه:The Egyptian variants spoken in central and southern Egypt, referred to collectively as Sa'idi Arabic (Upper Egyptian) and given a separate identity in Ethnologue and ISO 639-3, are mainly descended from the northern Egyptian dialect--Ramsis II ١٠:٠٠، ١٠ ديسمبر ٢٠٠٨ (UTC)
  7. معلهش اضافه صغيرة تانية لقيتها في الويكيبيديا الانجليزي على شكل مناقشه حوالين الصعيدي و هل هوه لغه مستقله ولا لهجه من لهجات اللغه المصريه الحديثه لو حايد عايز يقرا ياريت يدوس هنا[1]
  • انا شايف ان الاسم يبقى اللهجة الصعيدية مش اللغة , عشان دى بتعتبر لهجة من لهجات المصرى --Eskandarany (مناقشه) 15:31، 16 مايو 2010 (يو تى سى)

الصعيدي لهجة[تعديل]

بيتهيالي الصعيدي لهجة لان قواعدها هي نفس القواعد بتاعت اللغة المصري القواعد هي الي بتحدد لو اللغة لغة منفصلة ولا لهجة تبع لغة وطبقا لده الصعيدي لهجة مش لغة لانه بيختلف في النطق بس القاف بينطقوها ج زي ما البحري بينطقها ء الجيم ليه نطق مختلف في كل مصر فبيتنطق g, j, dj كل ده موجود في اللغة المصري 216.249.11.74 21:50، 29 اكتوبر 2010 (UTC)

الموضوع محتاج دراسات. فيه لخبطه بتحصل على الحاله اللغويه فى مصر. فى جنوب مصر الناس بتتكلم مصرى حديث, بنطق مختلف شويه, بس فى نفس الوقت فيه ناس (و بيقلّو) بيتكلمو لغه تانيه منفصله (اللى هى الصعيدى). فيه كمان حاجه ملحوظه اوى فى الصعيد, إن المصرى الحديث بيعتبر sociolect فى الصعيد او لباقى مناطق مصر, اللى بيتكلمو فيها لغات/لهجات تانيه مختلفه عن المصرى الحديث: يعنى متعلقه بمستوا الناس الإجتماعى. يعنى الناس اللى من عيلات بسيطه و فقيره بنلاقيهم هما اللى بيتكلمو صعيدى. ماعادا الناس اللى فى أقصا الجنوب, بس بردو لغتهم/لهجتهم ع الاقل لو ماكانوش بيتكلمو مصرى حديث بتبقى متأثره جدا بـ المصرى الحديث. --Mahmudmasri (مناقشه) 00:38، 31 اكتوبر 2010 (يو تى سى)
عندك حق في النقطة ديه ان في اختلاف في لهجات طبقات المجتمع.بس الاختلاف بيبقي فالنطق بس زي ماقلت.

وبعيد عن ده, التسمية اللغة الصعيدي و المصري مش منصفة لصعايدة علشان الصعايدة مصريين برضو ولا اية؟؟ اللهجات ديه بتموت نتيجة تاثير اللغة المصري. فطبعا لازم نحافظ علي اللهجات ديه الصعيدي و الفلاحي علشان اللهجات ديه مش متاثرة بالعربي زي متاثرت اللهجة القاهرية و لان بيكون ليها النطق الاصلي احيانا لبلد وبتالي نحافظ علي اللغة والهوية. نفس الشئ متطبق علي اللغة المصري والعربي فممكن تموت اللغة المصري نتجة طغي اللغة العربي لغة التعليم في البلد عليها و بسبب عدم الاهتمام بالمصري. ولو ده حصل هيضيع تاريخ وهوية البلد. لان اللغة هوية. --216.249.11.74 22:54، 6 نوفمبر 2010 (يو تى سى)

لو كانت اللغه المصرى الحديثه بتموت, كان زمانا بطلنا نتكلمها من الخمسينات, مع بداية حركة التعريب. المهم إن فعلا فيه لغه صعيدى غير المصرى الحديث, زى ما انا كنت بحاول أشرح فوق. --Mahmudmasri (مناقشه) 04:27، 10 نوفمبر 2010 (يو تى سى)
مش مصدقني
"يختلف الباحثون حول مستقبل الثنائية اللغوية في الوطن العربي، فيقول بعضهم أن اللغة العربية الفصحى سوف تغلب العامية وسوف تُصبح تُستخدم بشكل عام حتى خارج المعاملات الرسمية، وذلك بزيادة المادة الصوتية الفصيحة التي يتم الاستماع إليها يومياً. بالإضافة إلى الرسوم المتحركة التي سوف تساعد الأطفال على تعلم الفصحى قبل دخول المدرسة. وهناك اقتراحات بتبسيط قواعد العربية الفصحى قليلاً لتسهيل تعلمها."
http://ar.wikipedia.org/wiki/%D9%84%D8%BA%D8%A9_%D8%B9%D8%B1%D8%A8%D9%8A%D8%A9
في الخمسينات اخي مكنش في عدد المتعلمين كبير ومكنش تلفزيون ولا تكونلوجيا ومعظم الناس كانو اميين وما كانش العيال بتروح المدار تتعلم بالعربي لا كانتش بتتعلم من اصله دلوقتي بقي العربي بياثر في كلمنا علشان للاسف مفيش قواعد لكلمنا تحكمها وشوية شوية هضيع اللهجات ونا لله وانا اليه راجعون بدات و تستمرر حركة التعريب
كيف حالك يا محمد--216.249.11.74 06:04، 20 نوفمبر 2010 (يو تى سى)
شوف: ويكيپيديا مش. الموضوع إبتدا يخرج عن مناقشة المقاله, و صفح المناقشه معموله بس عشان تطور المقالات. ميرسى. --Mahmudmasri (مناقشه) 09:19، 20 نوفمبر 2010 (يو تى سى)

الصعيدي لغة وليس لهجة[تعديل]

سلام اولا اسمحوا لي ان اتكلم ب'العربي' وليس 'المصري' لا يمكن القول ان الصعيدي لهجة من المصري لان هذا فيه ظلم للصعيديين وتذويبهم في الثقافة 'المصرية' وانا متأكد ان هناك صعيديين ضد هذا ومفتخرين ومتعصبين للغتهم المحلية وتقاليدهم. وفي رأيي لتفادي اي صراع مستقبلي : اعترفوا بالصعيدي كلغة منفصلة مثل المصري .انظروا لاسبانيا كم حركة انفصالية هناك فقط بسبب اللغة . مع العلم ان كل هذه اللغات متشابهة . يعني باختصار التشابه بين لغتين لا يجعلهما لهجات لبعض . انا من غرب-شمال المغرب وهنا لغتنا مختلفة تماما عن المغربية من حيث القواعد والمعجم . بسبب اللغة الكثير من الشباب هنا يكرهون المغرب والمغاربة . تحياتي اتمنى ان لا تكون اضافتي خارجة عن الموضوع .

مع ان حضرتك دمجت بين العربي و اللغات المحلية الي ببتشابه مع بعض في القواعد لكن انتا عندك حق. الصعدي والمصري ممكن يتقارن بالاسباني والبرتغالي. والاختلاف ده موجود من ايام الفراعنة. لو هما عايزين يستقلو بلغتهم مرحب بيهم, لو عايزين يضحو بالاختلاف القواعد ويركزو علي الكلمات بس والنطق او الاكسنت كويس عشان ما نشتتش مصر مثلا في المصري بنقول هقول انما الصعيدي بيقول عنقول الحكاية معقدة وشكرا --MasriDefend (مناقشه) 22:48، 17 يوليه 2011 (يو تى سى)