ميلف

من ويكيبيديا، الموسوعه الحره
ميلف
الاسم المختصر (بالانجليزى: MILF تعديل قيمة خاصية الاسم المختصر (P1813) في ويكي بيانات
 

ام   تعديل قيمة خاصية صنف فرعى من (P279) في ويكي بيانات

ميلف (انجليزى: MILF) هي اختصار للجملة الانجليزية (Mother I'd Like to Fuck) يعني باللغة العربية (الأم التي اريد ان امارس معها الجنس) ، والمقصود به السيدات الذين وصلوا لسن الأم (من 35 سنة الى 65 سنة غالبا) ويكونوا مثيرات جنسيا .

الممثلة الكندية باميلا اندرسون (Pamela Anderson) نموذج للسيدة الميلف

تاريخ الكلمة[تعديل]

ظهرت هذه الكلمة لاول مرة في الفيلم الامريكي (الخريج) سنة 1967 للمخرج مايك نيكولس وبطولة كل من دستين هوفمان و ان بانكروفت و كاثرين روس ، وكان موضوعه شاب حديث التخرج من الجامعة و ليس له هدف محدد فى الحياة تعرض لغواية جنسية من سيدة كبيرة في السن لكنه بعد ذلك وقع في غرام بنتها .

وظهرت هذه الكلمة مره اخرى فى الفيلم الامريكي (الفطيرة الامريكية) سنة 1999 للمخرجين بول ويتز و كريس ويتز وبطولة اليسون هانيجان و جينيفر كوليدج

فى البورنوجرافيا[تعديل]

في مجال البورنوجرافيا هذه الكلمة تقصد الممثلة البورنوجرافية التى يكون سنها بين 35 سنة و 65 سنة ، وفي الافلام البورنوجرافية في العاده تكون الميلف مثيرة جدا خصوصا اذا كانت بزازها كبيرة و اردافها مليئة .

بدأ تصنيف الميلف يظهر فى الافلام البورنوجرافية ابتداءا من القرن الواحد و عشرين ، وكان اول فيلم بورنوجرافى يدخل فيه هذا التصنيف كان فيلم MILF Money 1 & MILF Hunter 1 سنة 2003 . ومجلة بلاى بوى اصدرت نسخة مخصصة لهذه الفئة من الممثلات باسم (Hot Housewives) ، اما في الافلام البورنوجرافية فمن اشهر الاستديوهات التي اهتمت بهذه الفئة كانت Reality Kings في امريكا و Brazzers في كندا و مادونا في اليابان

من بداية عام 2006 بدأت XRCO Award تقدم جائزة خاصة لاحسن ممثلة بورنوجرافية ميلف في السنة .

مصادر[تعديل]