انتقل إلى المحتوى

بارات اسكندريه

من ويكيبيديا، الموسوعه الحره
بارات اسكندريه

الارض و السكان
الحكم
التأسيس والسيادة
[[تصنيف: غلط فى قوالب ويكى بيانات|]]

اشهر بارات اسكندريه

كاب دور (او بار الشيخ على)[تعديل]

هوا واحد من من اهم البارات الشعبيه فى الاسكندريه فى شارع اديب اسحق المتفرع من شارع سعد زغلول بالمنشيه, اتاسس سنة 1900 على ايد اتنين من الشركا اليونانيين و واحد فرنسى, بس مع قيام ثورة يوليه و هجرة الاجانب من مصر انباع لصاحبه المصرى اللى كان بيقفل البار يوم الجمعه من كل اسبوع, و على الاغلب داه سبب تسميته بار الشيخ على.[1]

مشاهد من فيلم (رسايل البحر) للمخرج داوود عبد السيد اتصورت فى البار.

بلو بار[تعديل]

مكانه فى الدور التالت من مبنى فندق فور سيزونز سان ستيفانو بار بلو اللى بيفتح ابوابه يوميا من الخمسه المسا و لحد اتنين الصبح فى الفتره بين شهر مايو و نوفمبر, بيتميز باجواءه الرومانسيه و باطلالته الساحره على البحر المتوسط.[2]

نفرتيتى لوبى بار اند لاونج[تعديل]

مكانه بالدور الاول جوه مبنى فندق هيلتون جرين بلازا بمنطقة سموحه اللى فى مجمع جرين بلازا التجارى الترفيهى المفتوح, بيتميز باجواءه العصريه اللى بتمتزج بمزيكا الستينات اللطيفه.[3]

كاليثيا[تعديل]

واحد من البارات القديمه فى الاسكندريه مع بار كاليثيا اللى تم تاسيسه سنة 1920 على ايد اتنين من اليونانيين و سموه على اسم مدينة كاليثيا اليونانيه (اسم كاليثيا يعنى المنظر الرائع), بار كاليثيا على طريق الكورنيش بمنطقة محطة الرمل و جنب القنصليه الايطاليه, مواعيد عمل البار من التسعه الصبح للساعه اتنين الصباح.

سبيت فاير[تعديل]

مكانه فى شارع البورصه القديمه المتفرع من شارع سعد زغلول بالمنشيه و تم انشاؤه فى نهاية القرن التسعتاشر على ايد واحد من اليونانيين, جدران المكان عليها طبقات من الملصقات و صور شخصيه و بطاقات بريديه و اعلام و التذكارات و مزيكا السبعينات بتتسمع المكان, سبب تسميته بالاسم داه للطياره البريطانيه Spitfire اللى استخدمتها القوات الجويه البريطانيه فى الحرب العالميه التانيه.[4]

فى شارع البورصه القديمه المتفرع من شارع سعد زغلول بالمنشيه و تم انشاؤه فى نهاية القرن التسعتاشر على ايد واحد من اليونانيين, جدران المكان عليها طبقات من الملصقات و صور شخصيه و بطاقات بريديه و اعلام و التذكارات و مزيكا السبعينات بتتسمع المكان, سبب تسميته بالاسم داه للطياره البريطانيه Spitfire اللى استخدمتها القوات الجويه البريطانيه فى الحرب العالميه التانيه.

سانتا لوتشا[تعديل]

يقع مطعم وبار "سانتا لوتشا" فى شارع صفية زغلول، ويمتاز بكلاسيكيته، وهدوئه. يشتهر البار ده بالمشروبات والاطباق اليونانية، ويحظى بالكثير من الزبائن الاجانب اللى ياتون الى مصر لقضاء وقت ممتع فى تلك الاماكن اللى اسّسها الاجانب فى مصر. وتتلوّن جدرانه بالصور والرسومات اللى تحفظ ذكريات المكان.

سان جيوفانى[تعديل]

مطعم وفندق اتاسس سنة 1938م. اتبنى فى منطقة ستانلي، ويطلّ مباشرة على شاطئ البحر. يقدّم مطعمه، اطباق عالمية اشتهرت بالجودة من وقت افتتاحه. العزف على البيانو، لا يتوقف فى المكان ده اللى يمتاز باجوائه الكلاسيكية. ويزخر البار بالكتير من الكوكتيلات المميزة.

بار مونتى[تعديل]

بار "مونتى" اسمه على اسم المارشال "مونتجمرى" اللى اعتاد بسهر فيه فى الحرب العالمية التانيه كمان كان مونتى البار المفضل للكاتبه الشهيره اجاثا كريستى, البار فى فندق "سيسل" اللى بيعتبر علامه من علامات كورنيش الاسكندريه, اتاسس سنة 1929. و بيتميز بالاجواء القديمه و اضاءته الخافته وبيقدم كوكتيل توم كولينز.

بار ايليت[تعديل]

هو واحد من اشهر مطاعم و بارات الاسكندريه عمره اكتر من 118 سنه, ايليت., اللى اسسته ست يونانيه "مدام ايليت" فى بداية القرن الماضى فى شارع صفيه زغلول جنب ميدان محطة الرمل, و فى سنة 1953 نقلت ملكيته لست يونانيه تانيه هيا "كريستينا كوستانتينو" و هيا بنت واحده من اشهر العيلات اليونانيه اللى سكنت فى الاسكندريه و بيعتقد انها كانت واحده من ملهمات الشاعر اليونانى الكبير "قسطنطين كفافيس" فى سنين ه الاخيره.

لينكات برانيه[تعديل]

  • المقال ده مش مرتبط بويكى داتا

شوف[تعديل]

مصادر[تعديل]

  1. "بار الشيخ علي بالإسكندرية... صامدٌ علشان المغامرين السعداء". رصيف 22. 2019-10-02. Retrieved 2021-12-21.
  2. "بلو بار". اداريا (in العربية). Retrieved 2021-12-21.
  3. "نفرتيتى لوبى بار اند لاونج". اداريا (in العربية). Retrieved 2021-12-21.
  4. "بارات الإسكندرية... شهود على البهجة القديمة". رصيف 22. 2019-10-12. Retrieved 2021-12-21.


بارات اسكندريه على مواقع التواصل الاجتماعى