الفولكلور المصرى

من ويكيبيديا، الموسوعه الحره
الصفحه دى ممكن تحتاج تتويك علشان تبقا حسب معايير ويكيپيديا كمان يمكن الصفحه مافيهاش لينكات لصفحات تانيه, حاول تضيف فيها لينكات لصفحات تانيه متعلقه بيها او تحسين تنسيق الصفحه.

الفولكلور المصرى

نوع موسيقى   تعديل قيمة خاصية واحد من (P31) في ويكي بيانات
Friends in the farm
Folklore theater in Mansoura, Egypt

الفولكلور أصل الكلمة “فلكلور” هو من اللغة الألمانية، ومعناها “علم الشعوب” ويقابلها كمان “التراث”، المأخوذة من الإرث: يعنى اللى يرثهُ الولاد عن الاجداد، ويكون ده الإرث تاريخي، ثقافي، أو اجتماعي،

وظهر مصطلح الفلكلور لأول مرة؛ سنة 1846م، لما استخدمه لأول مرة عالم الأثريات الإنجليزى ويليام توماس.

الفلكلور المصرى[تعديل]

تشتهر المجتمعات المصرية باحتضانها لحصيلة من الإرث الفلكلورى بأشكال كتيرة تختلف ساعات باختلاف ثقافة كل منطقة؛ فالفلكلور وفق طبيعته يتأثر بالثقافة الشعبية كونه لا يقتصر على نوع واحد،لكن الكتير منها، وجميعها مرتبطة ارتباط وثيق بثقافة المنطقة كونها نابعة منه.

و يرجع أصل الفلكلور المصرى للعصر الفرعونى القديم، و هو ما تم توثيقه من فى نقوش المعابد، اللى تدل على عظمة المصريين و إبداعهم، وده التاريخ الثقافى والتراثى المصري، حظى باهتمام كبير بالفلكلور الشعبي، والتراث المصرى بشكل عام، وذلك من فى تواجد الكتير من فرق الفنون الشعبية فى مناطق مختلفة توثّق وتعمل بده الإرث، و الموسيقى العربية، و إقامة الفعاليات والأنشطة ذات الطابع الشعبى والفلكلوري، اللى تعكس الهوية المصرية.

أنواع الفلكلور المصرى[تعديل]

الأغانى الشعبية[تعديل]

أبرز من قدم أغانى مبنية على الفلكلور المصرى هو الشيخ سيد درويش، زى «سالمة يا سلامة» و«يا عزيز عيني»، هيا كلمات كانت فلكلورية الأصل.

اغلب أغانى الفلكلور تكون على شكل قصة وحوار، من طرف واحد والطرف التانى تخيُّلي، لكنّها شكّلت مشاعر و أحداث واقعية بعيد عن الفلسفة.

الرقص الشعبى[تعديل]

من أشهر الرقصات التراثية المصرية: البمبوطية، التحطيب، التنورة، الحجالة، التربلة، الأراجيد و غيرها، وبيعتبرالرقص واحد من أشكال الفنون الشعبية، و هو موروث شعبى أصيل، والمناطق المصرية المشتهرة به كتيرة منها؛ الصعيد، النوبة، الاسكندرية، مناطق الصحراء الشرقية والغربية، وغيرهم، أمّا أشكال الرقص فتختلف باختلاف المنطقة، منها ما هو بدوي، ومنها ما هو فلاحي، و غيرها من الرقصات.

الملابس[تعديل]

زى المرأة المصرية زى الملاية، اللف، اليشمك، الطربوش والبيشة.