كولوسيوم

من ويكيبيديا، الموسوعه الحره
الكولوسيوم-Colosseo
الكولوسيوم من جوة

الكولوسيوم اسمه الاصلى المدرج الفلاڤي (لاتينى: Amphitheatrum Flavium; طليانى: Anfiteatro Flavio او Colosseo) هو كان مدرج روماني كبير فى نص مدينه روما كان بياخد اصلا لحوالى من 45,000—50,000 مشاهد. كانت الساحه بتستخدم فى قتال المصارعين (الجلادياتورز) والمسابقات الجمهوريه. ابتدا يتبنى بين سنة 70 وسنة 72 بعد الميلاد ايام حكم الامبراطور فسبسيان وخلصوه كله بشكل اساسى سنة 80 ايام حكم الامبراطور تيتوس، بس اتعملت فيه شوية تغييرات اضافيه ايام عهد الامبراطور دوميتيان.

تاريخ المبنى[تعديل]

من ساعة ما ابتدا البنا لحد وقتنا ده المبنى حصلتله تطويرات كتيره من حيث الاستعمال وبردو شكل المبنى اتغير حتى أنه بيحسب إن الساحه فى الاصل كانت متغطيه بقبة سماوية كبيرة. و بيعتبر المبنى اشهر مثال للمسارح اللى بالشكل ده واللى بتتميز بانها مدوره كلها او بيضاويه بالظبط. و فضل المبنى يستخدم لحوالى 500 سنه واتسجلت اخر العاب اتعملت فيه فى القرن الساتت، بعد التاريخ المعروف اللى بيعتقد ان روما سقطت فيه وهو سنة 476.

القطع الناقص والإهليجي[تعديل]

لقد تم تحليل القطع الناقص والأشكال البيضاوية الأربعة المركزية للكولوسيوم. والتحقق من أن كلا النموذجين يقدمان مطابقات دقيقة للبيانات ، لكن القطع الناقص يتناسب دائمًا بشكل أفضل. ومع ذلك ، فإن هذه الاختلافات صغيرة نسبيًا ، ولتحديد ما إذا كانت مهمة ، تم تطبيق الاختبار الوسيط لمقارنة توزيعات القيم المتبقية. وجد أن الاختبار الوسيط لم يتمكن من تحديد فروق ذات دلالة إحصائية بين القطع الناقص والبيضاوي في معظم الحالات. يمكن تفسير ذلك بعدة طرق. أولاً ، ربما يكون القطع الناقص هو النموذج الصحيح بالفعل، وربما كان من الممكن أن تسفر التقنيات دقة عن نتائج أفضل. ثالثًا ، ربما يكون الشكل البيضاوي ذو الأربعة مراكز هو النموذج المرجعي الخطأ للمقارنة به. تم النظر في الأشكال البيضاوية الأخرى (على سبيل المثال مع ثمانية وحتى اثني عشر مركزًا) . إذا تم ترتيبها أو تركيبها بشكل صحيح ، فإنها يمكن أن توفر ملاءمة أفضل من الأشكال البيضاوية الأربعة المركزية وبالتالي توفر تحديًا أكبر للقطع الناقص.[1]

فيه فايلات فى تصانيف ويكيميديا كومونز عن:
الصفحه دى فيها تقاوى مقاله, و انت ممكن تساعد ويكيپيديا مصرى علشان تكبرها.
  1. Antonio Maria Michetti, Possibili costruzioni delle ellissi del Colosseo, Disegnare idee e immagini, rivista semestrale del Dipartimento di rappresentazione e rilievo, Università degli studi di Roma Sapienza, anno X, n°. 18-19 numero doppio monografico, Gangemi, ottobre 1999, pp. 89-98. URL consultato il 27 febbraio 2022.