سوپ اوپيرا

من ويكيبيديا، الموسوعه الحره
سوپ اوپيرا
تطابق تام http://cv.iptc.org/newscodes/subjectcode/01016001  تعديل قيمة خاصية تطابق تام (P2888) في ويكي بيانات

سوپ اوپيرا مسلسل تلفزيون طويل من العناصر الحاسمة اللى بتحدد مسلسل سوپ اوپيرا هو طبيعة تسلسل الحكايه يكون مفتوح مفتوحة للسرد. الحكايات بتمتد حلقات. من السمات المميزه ان تنتهى كل حلقة بوعد بأن الحكايه هاتستمر فى حلقه تانيه.[1]مسلسلات السوپ اوپيرا أو الدراما النهارية أو المسلسلات القصيرة هيا فى العاده مسلسلات إذاعية أو تلفزيونية طويلة المدى، وتتميز فى الغالب بالميلودراما ، وطاقم الممثلين ، والعاطفة .[2] نشأ مصطلح "المسلسلات التلفزيونية" من الأعمال الدرامية الإذاعية اللى كانت ترعاها فى الأصل شركات تصنيع الصابون.[3] المصطلح سبقه " أوبرا الحصان "، و هو مصطلح مهين للغربيين اصحاب الميزانية المنخفضة.  مسلسل ذا ارشيرز (The Archers) اللى يذاع على إذاعة بى بى سى ، اللى اتذاعت ه لأول مرة سنة 1950، أطول مسلسل تلفزيونى إذاعى فى العالم. أطول مسلسل تلفزيونى حالى هو كورونيشان ستريتشارع التتويج ، اللى اتذاعت ه لأول مرة على قناة ITV سنة 1960، مع الرقم القياسى لأطول مسلسل تلفزيونى فى التاريخ يحمله ضوء توجيهي ، اللى ابتدا بثه على الراديو سنة 1937، ونقل لالتلفزيون سنة 1952، وانتهت سنة 2009. حسب ألبرت موران، واحده من السمات المميزة اللى تجعل البرنامج التلفزيونى مسلسل تلفزيونى هو " النوع ده من التلفزيون اللى يعمل بسرد مفتوح مستمر. وتنتهى كل حلقة بوعد أن الحكايه ها تستمر فى حلقة تانيه".[1]

قصص السوپ اوپيرا تعمل بشكل متزامن و تتقاطع وتؤدى لمزيد من التطورات. ستتنقل حلقة فردية من المسلسل بشكل عام بين شوية خيوط سردية متزامنة قد تترابط ساعات وتؤثر على بعضها أو قد تعمل بشكل مستقل تمام عن بعضها . قد تحتوى الحلقات على بعض الوقائع المنظورة دلوقتى للمسلسل، لكن مش جميعها دايما. خاصة فى المسلسلات النهارية وتلك اللى ياتذاعت ها كل يوم من أيام الأسبوع، هناك بعض التناوب فى الحكايه والممثلين، علشان كده سيظهر أى قصة أو ممثل معين فى بعض حلقات الأسبوع لكن مش كلها عادةً. نادر ما تنتهى المسلسلات التليفزيونية من كل الوقائع المنظورة دلوقتى فى نفس الوقت. لما تنتهى قصة واحدة، هناك شوية خيوط قصة تانيه فى مراحل مختلفة من التطوير . فى العاده ما تنتهى حلقات المسلسلات التليفزيونية بنوع من التشويق ، وتنتهى نهاية الموسم (إذا كان المسلسل يشتمل على استراحة بين المواسم) بنفس الطريقة، بس ليتم حلها لما يرجع العرض لبدء بث سنوى جديد.

مرجح تعرض المسلسلات المسائية اللى ياتذاعت ها بمعدل حلقة واحدة أسبوعى طاقم الممثلين بالكامل فى كل حلقة وتقدم كل الوقائع المنظورة دلوقتى . تميل المسلسلات والمسلسلات المسائية اللى يتم عرضها لجزء بس من العام لجعل الأمور توصل لنهاية الموسم المثيرة.

مجلة تايم سنة 1976، وصفت التلفزيون الامريكانى وقت النهار بأنه "أغنى سوق تلفزيوني"، مشيرة لولاء قاعدة محبى المسلسلات التليفزيونية وتوسيع شوية مسلسلات مدتها نصف ساعة لبث مدته ساعة علشان زيادة إيرادات الإعلانات لالحد الأقصى. و أوضح المقال أنه ساعتها ، خسرت الكتير من مسلسلات وقت الذروة الأموال، فى الوقت نفسه حققت المسلسلات النهارية أرباح تزيد كذا مره عن تكاليف إنتاجها.[4] أظهر غلاف العدد بشكل خاص نجوم المسلسلات النهارية الأولى, بيل هايز وسوزان سيفورث هايز من أيام حياتنا,[5] زوجان تمت تغطية علاقتهما الرومانسية الواقعية على الشاشة على نطاق واسع على ايد مجلات المسلسلات التلفزيونية و الصحافة السائدة بشكل عام.

أصل و تاريخ النوع[تعديل]

البرنامج الاولانى اللى يعتبر عموم "سوپ اوپيرا" أو مسلسل نهارى هو Painted Dreams ، [6] اتعرض لأول مرة على راديو WGN شيكاغو، فى 20 اكتوبر 1930. اتذاعت ه بانتظام فى فترة النهار، يكون معظم المستمعين من ربات البيوت؛ وبالتالي، كانت العروض موجهة لجمهور غالبيته من الستات ، و استهلكته.[3] سيصبح Clara، Lu، 'n Em أول مسلسل إذاعي شبكى من ده النوع لما ياتذاعت ه على NBC Blue Network فى الساعة 10:30. مساء بالتوقيت الشرقى فى 27 يناير 1931. على من أنها لم تقم بهذه الخطوة لحد 15 فبراير 1932، لكن كلارا، ستصبح Lu 'n Em أول مسلسل شبكى من النوع ينتقل لفترة زمنية يومية خلال أيام الأسبوع، و كده بقا كمان أول مسلسل نهارى على الشبكة.[7]

المؤامرات والقصص[تعديل]

الخصائص الرئيسية اللى تحدد المسلسلات هيا "التركيز على الحياة الأسرية والعلاقات الشخصية والدراما الجنسية والصراعات العاطفية والأخلاقية؛ وبعض التغطية للقضايا الموضعية؛ تدور أحداثها فى تصميمات داخلية منزلية مألوفة مع رحلات عرضية بس لمواقع جديدة".[8] وبالتوافق مع دى الخصائص، تتبع معظم المسلسلات حياة مجموعة من الشخصيات اللى يعيشو أو يشتغلو فى مكان معين، أو يركزون على عيلة كبيرة ممتدة. تتبع أحداث الحكايه الأنشطة اليومية والعلاقات الشخصية لهذه الشخصيات. "تتميز روايات المسلسلات، زى تلك الخاصة بالميلودرامات السينمائية، بما وصفه ستيف نيل بأنه "أحداث مصادفة، ومصادفات، واجتماعات فائتة، وتحولات مفاجئة، وعمليات إنقاذ واكتشافات فى اللحظة الأخيرة، ونهايات خارقة للطبيعة ." [9][10] ] [10] ممكن العثور على دى العناصر عبر سلسلة المسلسلات التليفزيونية، من EastEnders لDallas .[9]

فى الكتير من المسلسلات، و بالخصوص المسلسلات النهارية فى امريكا، فى الغالب ما تكون الشخصيات جذابة ومغرية وساحرة وثرية. تميل المسلسلات التليفزيونية من المملكة المتحدة واوستراليا لالتركيز على المزيد من الشخصيات والمواقف اليومية، وفى الغالب ما تدور أحداثها فى بيئات الطبقة العاملة.[11] تستكشف الكتير من المسلسلات المنتجة فى هذين البلدين قصص واقعية اجتماعية زى الخلاف العائلى أو انهيار الجواز أو المشاكل المالية. تتميز المسلسلات التليفزيونية فى المملكة المتحدة واوستراليا بعناصر كوميدية، فى الغالب ما تكون صور نمطية كوميدية حنونة زى القيل والقال أو الرجل العجوز الغاضب، اللى يتم تقديمها على شكل رقائق كوميدية للاضطراب العاطفى اللى يحيط بها. وده يختلف عن المسلسلات الامريكانيه حيث تكون زى دى الكوميديا نادرة.[1] كتير ما تدعى المسلسلات التليفزيونية فى المملكة المتحدة تقديم "الواقع" أو تدعى أنها تتمتع بأسلوب "واقعي".[12] كتير ما تُبرز المسلسلات التليفزيونية فى المملكة المتحدة موقعها الجغرافى كميزة رئيسية محددة للعرض وقت تصوير والاستفادة من الجاذبية الغريبة للصور النمطية المرتبطة بالموقع. كأمثلة، إيست إندرس يركز على الحياة الصعبة والقاتمة فى الطرف الشرقى من لندن؛ يُظهر شارع التتويج وشخصياته السمة النمطية لـ "الحديث الشمالى المستقيم".[13]

كانت الرومانسية والعلاقات السرية والشؤون بره نطاق الجواز والكراهية الحقيقية هيا الأساس للكتير من قصص المسلسلات التلفزيونية. فى المسلسلات النهارية الأمريكية، فى الغالب ما تتضمن شخصيات المسلسلات التلفزيونية الاكتر شهرة، والقصص الاكتر شهرة، قصة رومانسية من النوع المقدم فى الروايات الرومانسية ذات الغلاف الورقي. تنسج قصص أوبرا الصابون حكايات معقدة ومعقدة ومربكة ساعات لشخصيات عندها علاقات غرامية، وتلتقى بغرباء غامضين و فى الحب، وترتكب الزنا، وكل ذلك يبقى الجماهير مدمنين على الحكايه اللى تتكشف. قد تمر جرائم زى الاختطاف والاعتداء (أحيان الجنسي) وحتى القتل دون عقاب إذا أردنا الإبقاء على مرتكب الجريمة فى الحكايه المستمرة.

تتميز المسلسلات الأسترالية والمملكة المتحدة كمان بنسبة كبيرة من الوقائع المنظورة الرومانسية. فى روسيا، تستكشف المسلسلات الاكتر شعبية "الجودة الرومانسية" للحياة الإجرامية و/أو حياة القلة .

فى قصص المسلسلات التلفزيونية، فى الغالب ما يظهر أطفال و أشقاء وتوأم مش معروفين قبل كده (بما فيها المجموعة الشريرة ) من الشخصيات الراسخة لإزعاج و إعادة تنشيط مجموعة العلاقات اللى فحصتها السلسلة. الكوارث غير المتوقعة تعطل حفلات الزفاف والولادات و غيرها من أحداث الحياة الكبرى بتكرار غير عادي.

و زى فى الكتب المصورة ــ و هو شكل منتشر آخر من أشكال السرد الخطى اللى ظهر فى امريكا خلال القرن العشرين ــ موت الشخصية مش مضمون أن يكون دائم . فى The Bold and the Beautiful ، اتعرض تايلور هايز ( هانتر تايلو ) على خط ثابت و أقام جنازة. بمجرد أن أرجعت تايلو تمثيل شخصيتها سنة 2005، أوضح واحد من المعتزلين أن تايلور دخلت بالفعل فى غيبوبة.

الأعمال المثيرة والحركات البدنية المعقدة غائبة لحد كبير، خاصة فى المسلسلات النهارية. فى الغالب ما تحدث زى دى الأحداث بره الشاشة ويتم الإشارة ليها فى الحوار بدل عرضها. وذلك علشان الأعمال المثيرة أو مشاهد الحركة يصعب تصويرها بشكل مناسب بدون حركات معقدة ولقطات متعددة وتحرير ما بعد الإنتاج. لما اتذاعت الحلقات على الهواء مباشرة، كان العمل فى مرحلة ما بعد الإنتاج مستحيلا. رغم أن كل المسلسلات قد تحولت من فترة طويلة لالتسجيل، لكن العمل المكثف فى مرحلة ما بعد الإنتاج واللقطات المتعددة، رغم أنه ممكن، غير ممكن بسبب جداول التسجيل الضيقة والميزانيات المنخفضة.

امريكا[تعديل]

مسلسلات النهار على شاشة التلفزيون[تعديل]

صورة دعائية لروزمارى برينز فى دور بينى هيوز من As the World Turns

أول مسلسل تلفزيونى نهارى فى الولايات المتحدة كان دول هم أطفالي سنة 1949، رغم بث الميلودراما السابقة فى المساء كبرامج مرة واحدة فى الأسبوع. بسرعه بقت المسلسلات التليفزيونية جزء أساسى من التلفزيون الامريكانى النهارى فى أوائل الخمسينيات من القرن العشرين، وانضمت ليها عروض الألعاب و إعادة عرض المسرحية الهزلية والبرامج الحوارية.

إتش. ويسلى كينى ، اللى كان ساعتها المنتج التنفيذى لمستشفى عام ، سنة 1988، قال لجورنال نيو يورك تايمز :  أعتقد الناس يحبو القصص اللى تستمر علشان يقدرو التواصل مع الأشخاص دول . أصبحوا زى العيلة، و المشاهد بقا متورط عاطفى. يظهر ان هناك موقفين من المشاهدين. الأول، أن القصص مشابهة لما حدث لهم فى الحياة الواقعية، أو اثنين، والحمد لله أن ده مش أنا 

مسلسلات امريكية طويلة الأمد كتير أنشأت بيئات خاصة لقصصها. روى الأطباء والمستشفى العام فى البداية قصص حصرية بالتقريب من جوه حدود المستشفى. مع تعامل The World Turns بشدة مع ممارسة المحاماة لكريس هيوز ومتاعب مراته نانسى اللى سئمت من كونها "ربة البيت المخلصة" فى السبعينيات، بقت واحدة من أوائل الستات الاكبر سن فى المسلسلات الامريكانيه اللائى دخلن سوق العمل. تعاملت شركة Guiding Light مع بيرت باور ( تشاريتا باور ) وزوجها بيل المدمن على الكحول ومشاكلهما الزوجية اللى لا نهاية لها. لما تحولت مكانة بيرت لالأم الحنون و أم المدينة، اتعرض المشاكل الزوجية لأطفالها. البحث عن الغد روى قصته فى الغالب من خلال عيون جوان جاردنر ( مارى ستيوارت ). لحد لما كانت القصص تدور حول شخصيات تانيه، كانت جوان فى كثير من الأحيان لاعب رئيسى فى قصصهم. ركزت أيام حياتنا فى البداية على الدكتور توم هورتون ومراته الصامدة أليس. تشعب العرض بعدين للتركيز اكتر على أطفالهم الخمسة. ظهرت حافة الليل كشخصيتها المركزية مايك كار، و هو محقق بوليس (محامى بعدين )، ويتعامل لحد كبير مع الجريمة المنظمة. ركز فيلم The Young and the Restless الاول على عيلتين، عيلة بروكس المزدهرة اللى عندها أربع بنات، وعيلة فوستر من الطبقة العاملة المكونة من أم عاملة وحيدة و عندهاثلاثة أطفال. استكشفت قصصها مشاكل واقعية بما فيها السرطان والأمراض العقلية والفقر والخيانة الزوجية.

فى المقابل، ظهرت أفلام Dark Shadows (1966–1971)، وPort Charles (1997–2003) و Passions (1999–2008) بشخصيات خارقة للطبيعة و تناولت قصص الخيال والرعب . وشملت شخصياتهم مصاصين الدم ، والسحرة، والأشباح، والعفاريت، والملايكه.

المسلسل التلفزيونى الامريكانى "Guiding Light" (الذى كان يحمل فى الأصل اسم "The Guiding Light" لحد سنة 1975) ابتدا كدراما إذاعية فى يناير 1937، بعدين نقل بعد كده لالتلفزيون فى يونيه 1952. باستمدح شوية سنين فى أواخر الأربعينيات، اللى كانت خلالها المبدعة إيرنا فيليبس متورطة فى نزاع مع شركة بروكتر آند جامبل ، تم سماع أو مشاهدة فيلم Guiding Light كل يوم من أيام الأسبوع بالتقريب من سنة 1937 لسنة 2009، ده يخلليها أطول قصة يتم سردها فى البث واسطة.

المسلسلات اتذاعت فى الأصل على دفعات مدتها 15 دقيقة كل يوم من أيام الأسبوع فى فترات النهار. سنة 1956، ظهر مسلسل "بينما يتحول العالم" و "حافة الليل" ، والاتنين من إنتاج شركة بروكتر آند جامبل للإنتاج، كأول مسلسل تلفزيونى مدته نصف ساعة على شبكة تلفزيون سى بى إس . اتذاعت كل المسلسلات التليفزيونية حلقات مدتها نصف ساعة بحلول نهاية الستينيات. مع تزايد شعبيتها فى السبعينيات، توسعت معظم المسلسلات التليفزيونية لساعة واحدة بحلول نهاية العقد ( عالم آخر توسعت ل90 دقيقة لفترة قصيرة من سنة 1979 لسنة 1980). توسعت اكتر من نصف المسلسلات لحلقات مدتها ساعة واحدة بحلول سنة 1980. من سنة 2012، يتذاع 3 من المسلسلات الامريكانيه ال 4 حلقات مدتها ساعة واحدة كل يوم من أيام الأسبوع؛ بس The Bold and the Beautiful يتذاع  حلقات مدتها 30 دقيقة.

اتذاعت المسلسلات التليفزيونية فى الأصل على الهواء مباشرة من الاستوديو،و ده خلق ما اعتبره الكثيرون ساعتها شعور مشابه لشعور المسرحية. علشان كل المسلسلات التليفزيونية بالتقريب نشأت ساعتها من مدينة نيو يورك ، عدد من ممثلى الصابون كانو كمان ممثلين مسرحيين بارعين قاموا بأداء مسرحى حى وقت فترات الراحة من أدوارهم فى المسلسلات. فى الستينيات والسبعينيات، تم إنتاج مسلسلات جديدة زى المستشفى العام ، وأيام حياتنا ، والشباب والقلق فى لوس انجليس . جعل نجاحهم الساحل الغربى بديل قابل للتطبيق للمسلسلات التليفزيونية المنتجة فى نيو يورك، اللى بقت اكتر تكلفة فى الأداء. بحلول أوائل السبعينيات، نقلت كل المسلسلات التليفزيونية بالتقريب لالتسجيل. كان "بينما يتحول العالم" و "حافة الليل" آخر من قام بالتبديل سنة 1975.

بورت تشارلز استخدم ممارسة تشغيل " أقواس الحكايه " لمدة 13 أسبوع، يتعرض الأحداث الرئيسية للقوس واختتامها على مدار 13 أسبوع، رغم أن بعض الوقائع المنظورة استمرت على اكتر من قوس واحد. حسب لإصدار المعاينة سنة 2006 من Soap Opera Digest ، فقد تمت مناقشة باختصار أن كل عروض ABC قد فيها أقواس telenovela ، لكن تم رفض ذلك.

رغم أن المسلسلات التلفزيونية النهارية فى امريكا لا يتم إعادة عرضها بشكل عام من خلال شبكاتها، إلا أنه يتم إعادة بثها فى أماكن تانيه فى بعض الأحيان؛ قدمت CBS وABC استثناءات لذلك، حيث قامتا ببث الحلقات القديمة (سواء تلك اللى  اتذاعت  فى وقت سابق من الموسم الحالى أو تلك اللى  اتذاعت  قبل سنين ) فى أيام العطل الكبرى  لما لا تتم جدولة برمجة الأحداث الخاصة أو بسبب تأجيل الحلقات المجدولة فى اللحظة الأخيرة لما يلى اليوم بسبب تغطية الأخبار العاجلة . ( أدى توقف الإنتاج المؤقت بسبب وباء كوفيد-19 بالمثل لقيام شبكة سى بى إس وABC ببث عمليات إعادة عرض قديمة لمسلسلات الشباب والاضطراب ، والجريء والجميل، والمستشفى العام خلال ربيع وصيف سنة 2020 علشان تقنين حلقات التشغيل الأولى وفى النهاية، لملء وقت البث بعد نفاد الحلقات الجديدة للبث، لم تلجأ "أيام حياتنا" ، اللى تنتج حلقاتها قبل 8 شهور بالتقريب  من بثها الأولي، لبث حلقات قديمة خلال  الوقت ده حيث كان عندها اكبر تراكم للحلقات اللى تم تشغيلها لأول مرة.) تم إعادة تشغيل الحلقات المبكرة من Dark Shadows على محطات أعضاء PBS فى أوائل السبعينيات بعد إلغاء العرض، وتم إعادة تشغيل المسلسل بأكمله (باستمدح حلقة واحدة مفقودة) على قناة Sci-Fi فى قناة Sci-Fi  سنة  1970. التسعينيات. بعد إلغاء The Edge of Night ' 1984، اتعرضت عمليات إعادة عرض السنين  الخمس الأخيرة من العرض فى وقت متأخر من الليل على شبكة USA Network من سنة 1985 لسنة 1989. فى 20 يناير 2000، ابتدت شبكة الكابلات والأقمار الصناعية الرقمية المخصصة لده النوع من المسلسلات، Soapnet ، فى إعادة بث المسلسلات اللى  اتذاعت  فى الأصل على ABC و NBC وCBS.

لقد تجنبت شبكات البث الأحدث من أواخر التمانينات، زى شبكات فوكس وشبكات تلفزيون الكابل ، لحد كبير المسلسلات التليفزيونية فى جداولها النهارية، وبدل ذلك قامت بتشغيل البرامج المشتركة و إعادة التشغيل. لم يُنتج أى منفذ تلفزيونى كابل مسلسل نهارى خاص به، رغم أن شبكة 101 التابعة لـ DirecTV استحوذت على المسلسل الحالى Passions ، واستمرت فى الإنتاج لموسم واحد؛ فى الوقت نفسه قامت TBS وشبكة كابل CBN ببث المسلسلات التلفزيونية الخاصة بهما على التوالي، The Catlins (صابون وقت الذروة يستخدم تنسيق الحلقات اليومية لنظيراته النهارية) و Another Life (مسلسل يجمع بين الدراما التسلسلية القياسية والإيحاءات الدينية)، خلال التمانينات. فوكس، "الشبكة الرئيسية الرابعة" ، بثت مسلسل نهارى قصير العمر القبائل سنة 1990. بس، بخلاف ده ومحاولتين تجريبيتين، ابتعدت فوكس بشكل أساسى عن المسلسلات النهارية، ولم تجربها من صعودها لمكانة الشبكة الرئيسية سنة 1994 (لقد حاولت بعدين سلسلة من المسلسلات اليومية فى أوقات الذروة، اللى اتذاعت ). على الشبكة الشقيقة المنشأة جديد MyNetworkTV ، لكن التجربة كانت فاشلة لحد كبير).

نظر لكثافة الحلقات المنتجة للمسلسل، إصدار المسلسلات التليفزيونية على أقراص DVD (مكان منتشر لتوزيع المسلسلات التلفزيونية دلوقتى والقديمة) يعتبر غير عملي. باستمدح العروض الخاصة العرضية، تتميز المسلسلات النهارية بغيابها عن جداول إصدار أقراص DVD (باستمدح المسلسل الخارق للطبيعة، Dark Shadows ، اللى اخد إصدار كامل بشكل أساسى على VHS وDVD؛ الحلقة المنفردة المفقودة رقم 1219) (يتم إعادة بنائها عن طريق التسجيل الصوتى بره الهواء والصور الثابتة والمواد الملخصة من الحلقات المجاورة).

فرنسا[تعديل]

  • شارع كارنو (1984-1987) : بثت على قناة + .
  • سوس لو سولاي (1996–2008) : بثت على TF1 .
  • إجازات الحب (1996-2007) : بثت على TF1 . السلسلة التالتة والمسلسل الاولانى فى سلسلة Hélène et les Garçons .
  • Plus belle la vie (2004–2022) : يُعرض على قناة France 3 مساء الاثنين لالجمعة.
  • قلب المحيط (2006–2011) : بثت على فرنسا 2 .
  • باى دى ملتهبة (2007-2008) : بثت على فرنسا Ô .
  • فودري (2007–2011) : بثت على فرنسا 2 .
  • الفرصة الثانية (2008-2009) : بثت على TF1 .
  • سينك سورس (2008) : بثت على فرنسا 2 .
  • باريس 16 هـ (2009) : بثت على M6 .
  • أسرار الحب (من 2011) : البث بواسطة TMC . السلسلة الرابعة والمسلسل التانى فى سلسلة Hélène et les Garçons .
  • ليه ملتهبة : (2011-2012) : عرض عرضى لـ Baie des flamboyants ، اتذاعت على فرنسا Ô .
  • سوس لو سولاى دى سان تروبيه (2013-2014) : عرضية من Sous le Soleil ، اتذاعت على قناة TMC .
  • يقطع ! (2013–2019) : بثت على فرنسا Ô .
  • Demain Nous Appartient (من 2017) : يتم عرضه على TF1 من الاثنين لأمسيات الجمعة.
  • [Un si grand soleil fr] (من 2018) : بث بواسطة فرنسا 2 .
  • OPJ، باسيفيك سود (من 2019) : بث بواسطة فرنسا Ô .
  • Ici Tout تبدأ (من 2020) : يتم عرضه على TF1 من الاثنين لأمسيات الجمعة.

اليونان[تعديل]

فى اليونان ، كان فيه الكتير من المسلسلات التليفزيونية.

ANT1[تعديل]

كان المسلسل المبكر هو Sti Skia tou hrimatos ("Money Shadows")، اللى استمر من سنة 1990 لسنة 1991. شاف سبتمبر 1991 ظهور لامبسي ("الساطع") لأول مرة من المبدع نيكوس فوسكولوس. ستصبح السلسلة أطول مسلسل تلفزيونى فى اليونان. بعد نجاح لامبسي جه قصير العمر ل galazio diamandi ("Blue Diamond") و Simphonia siopis ("Omertà"). تم إلغاء لامبسي فى يونيه 2005 بسبب انخفاض التصنيفات. تم استبداله بـ إيروتاس ("الحب")، و هو صابون استمر من 2005 ل2008. بعد انتهاء تلك السلسلة، تخلت ANT1 عن نوع المسلسلات التليفزيونية وركزت على المسلسلات الكوميدية والدراما الأسبوعية.

تانى أطول مسلسل تلفزيونى فى اليونان هو Kalimera Zoi ("Goodmorning Life")، اللى استمر من سبتمبر 1993 لحد إلغائه فى يونيه 2006 بسبب انخفاض التقييمات.

ميجا[تعديل]

ابتدت قناة Mega Channel فى إنتاج المسلسلات التليفزيونية سنة 1990 بمسلسل وقت الذروة I Dipsa ("العطش") اللى استمر لمدة 102 حلقة. وشملت المسلسلات النهارية التانيه باراليلوى دروموي (1992-1994) وخليفتها هارافجي ("ضوء النهار"، 1994-1995)، والاتنين تم إلغاؤه بسبب انخفاض نسبة المشاهدة؛ كمان المسلسلات Apagorevmeni Agapi ("الحب الممنوع")، اللى استمرت من سنة 1998 لسنة 2006؛ جيا ميا ثيسى ستون إليو ("بقعة تحت الشمس")، اللى استمرت من 1998 ل2002؛ Filodoxies ("التوقعات")، اللى استمرت من 2002 ل2006؛ و Vera Sto Deksi ("Ring on the Right Hand")، اللى استمر من سنة 2004 لسنة 2006 و أثبت أنه منافس ناجح لـ Lampsi ،و ده تسبب فى انخفاض تقييمات ده العرض.

Ta Mistika Tis Edem ("Edem Secrets")، اللى أنشأه منتجو Vera Sto Deksi ، ظهر لأول مرة سنة 2008 وتفوق على نجاح ده العرض. تضعه تقييماته باستمرار بين البرامج النهارية التلاته الأعلى تقييمًا.

إى آر تى[تعديل]

كان YENED (الذى أعيدت تسميته لERT2 سنة 1982) مسؤول عن أول المسلسلات اليونانية I Kravgi Ton Likon و Megistanes . أنتجت ERT كمان الصابون طويل الأمد O Simvoleografos . من سنة 2000 ومع إدخال التلفزيون الخاص، أنتجت ERT مسلسلات تلفزيونية يومية إضافية، اللى تضمنت Pathos ("Passion") و Erotika tis Edem ("Loving in Eden") و Ta ftera tou erota ("أجنحة الحب"). فشلت دى فى تحقيق تقييمات عالية وتم إلغاؤها بعد فترة وجيزة من العرض الأول.

ألفا[تعديل]

أنتجت شركة ألفا فيلم Kato apo tin Acropoli ("تحت الأكروبوليس")، اللى استمر لمدة سنتين ونصف.

سنة 2022، تنتج شركة Alpha مسلسل طويل جديدًا Paradeisos عن المسلسل الإيطالى Il Paradiso Delle Signore .

قبرص[تعديل]

عروض أيام الأسبوع[تعديل]

أول مسلسل تلفزيونى نهارى أنتجته قناة قبرصية كان Odos Den Ksehno ("شارع لا تنسى") على قناة LOGOs TV، اللى استمر من يناير لديسمبر 1996. تبعه مسلسل To Serial ، اللى استمر كمان لمدة سنه واحده من سبتمبر 1997 ليونيه 1998.

أنشأت CyBC المسلسل اليومى الأسبوعى التالت، Anemi Tou Pathous ("Passion Winds")، اللى يمتد من يناير 2000 ليونيه 2004، اللى تم استبداله بـ I Platia ("The Square") من سبتمبر 2004 ليوليه 2006. اتعرض Epikindini Zoni من سنة 2009 لسنة 2010، وتم إلغاؤه بعد 120 حلقة. ظهر Vimata Stin Ammo لأول مرة فى سبتمبر 2010 لحد سنة 2014 وتبعه هالكينا هرونيا (2017-2022).

قامت Sigma TV لأول مرة بتكليف المسلسل الكوميدى اليومى الأسبوعى Sto Para Pente ، اللى اتذاع من سبتمبر 1998 ليونيه 2004، و كان أطول عرض خلال أيام الأسبوع فى تاريخ التلفزيون القبرصي، قبل ما يتفوق عليه Se Fonto Kokkino ، اللى استمر من سبتمبر 2008 ليوليه 2012 و بعدين بواسطة جالاتيا (2016-2020). تشمل برامج Sigma TV التانيه خلال أيام الأسبوع Akti Oniron (الذى استمر من 1999 ل2001)، وVourate Geitonoi (الذى استمر من 2001 ل2005، و كان اكتر مسلسلات أيام الأسبوع نجاح ، حيث حقق حصص تصنيف توصل ل70٪ من كل أسر التلفزيون فى البلاد )، أوى تاكوي (التى استمرت من 2002 ل2005)، ساغابو (التى استمرت من 2001 ل2002)، فاسيليكي (التى استمرت من 2005 ل2006)، ثأر (التى استمرت من سبتمبر 2005 لديسمبر 2006)، 30 كاى كاتي (التى استمرت من 2006 ل2007)، وميلا مو (التى استمرت من سبتمبر 2007 ليناير 2009)، و7 Ouranoi ke dinnefa alites (2012-2015)، و Galateia (2016-2020).

بثت ANT1 قبرص المسلسل I Goitia Tis Amartias سنة 2002، اللى تم إلغاؤه قريب . Dikse Mou To Filo Sou تبعه من 2006 ل2009، مع Gia Tin Agapi Sou ، اللى استمر من 2008 ل2009 وتبعه بانسيلينوس ، اللى اتذاعت ه من 2009 ل2011.

لينكات برانيه[تعديل]


مصادر[تعديل]

  1. أ ب ت Bowles, p. 121.
  2. "soap opera". soap opera. Oxford University Press. https://www.oxfordreference.com/view/10.1093/oi/authority.20110803100514820.
  3. أ ب Bowles, p. 118.
  4. المرجع غلط: اكتب عنوان المرجع فى النُص بين علامة الفتح <ref> وعلامة الافل </ref> فى المرجع Time 1976
  5. "Soap star stats: Susan Seaforth Hayes (Julie, DAYS)". SoapOperaDigest.com. Archived from the original on January 23, 2010. Retrieved May 20, 2009.
  6. المرجع غلط: اكتب عنوان المرجع فى النُص بين علامة الفتح <ref> وعلامة الافل </ref> فى المرجع hummert
  7. المرجع غلط: اكتب عنوان المرجع فى النُص بين علامة الفتح <ref> وعلامة الافل </ref> فى المرجع :0
  8. Bowles, p. 119.
  9. أ ب Geraghty, p. 30.
  10. أ ب Neale, Steve (1986-11-01). "Melodrama and Tears". Screen. 27 (6): 6–23. doi:10.1093/screen/27.6.6. ISSN 0036-9543.
  11. Bowles, pp. 119–120.
  12. Geraghty, p. 34.
  13. Geraghty, p. 35.