الفرق بين النسختين بتاع: «سالي (أنمي)»

من ويكيبيديا، الموسوعه الحره
تم حذف المحتوى تمت إضافة المحتوى
الرجوع فى التعديل 784434 بتاع 37.217.150.57 (نقاش)
وسم: رجوع
وسمين: تعديل من المحمول تعديل ويب محمول
سطر 13: سطر 13:
=== سالي كروي ===
=== سالي كروي ===
أدت صوت الآنسة "سالي كروي" الممثلة إيمان هايل.
أدت صوت الآنسة "سالي كروي" الممثلة إيمان هايل.
: "سالي" فتاة صغيرة موهوبة عاشت مع ابوها بعد وفاة مامتها و اعطاها كتير حنان و حب عوضها عن حنان أمها الراحلة. عاشت معه في [[الهند]] و بعدين مشت ل<nowiki/>[[لندن]]  علشان تدرس هنيك كيفما كان بدو ابوها و سجلت في معهد [[لندن|لندني]]. وبعد مدة قصيرة من دخولها المعهد لقت نفسها أمام حادث مأساوي وهو موت والدها وافلاسه. و هاي الحادثة حولتها من بنت غنية مدللة لبنت خادمة و شغالة بالمعهد بيضحك عليها الجميع. لكن صاحب باباتها الحميم السيد "كريس فورد" أنهى التسهيلات المالية و رجعت "سالي" بنت غنية من جديد وأخذت معها صديقتها الحميمة الشغالة "فيكي" لتعيش معاها.
: "سالي" فتاة صغيرة موهوبة عاشت مع ابوها بعد وفاة مامتها و اعطاها حنان كتير و حب عوضها عن حنان أمها الراحلة. عاشت معاه في [[الهند]] و بعدين راحت ل<nowiki/>[[لندن]]  علشان تدرس هناك زي ما كان أبوها عايز و سجلت في معهد [[لندن|لندني]]. وبعد مدة قصيرة من دخولها المعهد لقت نفسها أمام حادث مأساوي وهو موت والدها وافلاسه. و ه الحادثة دي حولتها من بنت غنية مدللة لبنت خدامة و شغالة في المعهد بيتريق عليها الكل. لكن صاحب باباها الحميم "كريس فورد" أنهى التسهيلات المالية و رجعت "سالي" بنت غنية من جديد وأخذت معها صديقتها الحميمة الشغالة "فيكي" عشان تعيش معاها.


=== إيميلي ===
=== إيميلي ===

تعديلات من 14:46، 8 مارس 2019

الصفحه دى يتيمه, حاول تضيفلها مقالات متعلقه لينكات فى صفحات تانيه متعلقه بيها.

سالي هو مسلسل رسوم متحركة ياباني (أنمي) بيملك عمق انساني. الشخصية الرئيسية فيه هي بنت اسمها سالي.

سالي هو الاسم العربي للشخصية الرئيسية للمسلسل الكارتوني ذو الإنتاج الياباني المقتبس من الرواية الشهيرة للكاتبة فرانسيس هودسون برنيت (بالإنجليزية: Frances Hodgson Burnett) و اسمو "الأميرة الصغيرة" واسم البنت في الرواية هو سارة.

من رواية لمسلسل

انتجت شركة نيبون أنيميشن (بالإنجليزية: Nippon Animation)  المسلسل عام 1985 و هو مقتبس عن رواية A Little Princess . و ترجموه لالألمانية والفرنسية والعربية. وبيعتبر هذا المسلسل الكارتوني من أنجح المسلسلات الكارتونية المدبلجة إلى العربية علشان فيه فكرة عميقة جداً وهي انتقال الإنسان من مرحلة الغنى للفقر ما بعني نهاية العالم وانو الامل والإيمان قادر على تحويل أسوأ الظروف لأجملها.

الشخصيات

شخصيات المسلسل:[1]

سالي كروي

أدت صوت الآنسة "سالي كروي" الممثلة إيمان هايل.

"سالي" فتاة صغيرة موهوبة عاشت مع ابوها بعد وفاة مامتها و اعطاها حنان كتير و حب عوضها عن حنان أمها الراحلة. عاشت معاه في الهند و بعدين راحت للندن  علشان تدرس هناك زي ما كان أبوها عايز و سجلت في معهد لندني. وبعد مدة قصيرة من دخولها المعهد لقت نفسها أمام حادث مأساوي وهو موت والدها وافلاسه. و ه الحادثة دي حولتها من بنت غنية مدللة لبنت خدامة و شغالة في المعهد بيتريق عليها الكل. لكن صاحب باباها الحميم "كريس فورد" أنهى التسهيلات المالية و رجعت "سالي" بنت غنية من جديد وأخذت معها صديقتها الحميمة الشغالة "فيكي" عشان تعيش معاها.

إيميلي

دمية سالي المفضلة. سمتها بهذا الاسم لأنها بتشبه صديقتها "إيميلي" في الهند شوي. و كمان تخيلتها في مخيلتها قبل ما تبحث عنها وقالت لبباتها "كروي" لما كانو بيقلبو عليها أنها تعاهدت مع ''ايميلي'' يلتقو في سوقٍ من أسواق لندن وكانت "سالي" تهتم بيها كتير لأنها هدية باباته ليها وهي كل ما تبقى ليها منو بعد ما أخذوا منها كل شيء. كانت "سالي" بتكلمها وتعتبرها حقيقية وتشكي لها آلامها وأحزانها.

فيكي

أدت صوت فيكي الممثلة منى سليمان.

خادمة في المعهد أصبحت صديقة "سالي" بعد دخولها المعهد علشان ساعدتها "سالي" لما كانت غنية. ولما اصبحت خادمة ساعدت "فيكي" "سالي" وأصبحتا صديقتين علشان حكمت عليهما الظروف بكونهما صديقتين بتساعد الواحدة الأخرى حتى أنو "سالي" تعلقت فيها بعد أن أصبحت ثرية من جديد و أخذتها علشان تعيش معها في الهند.

بيتر

أدى صوت بيتر الممثل نصر عناني.

الصبي الي كان سائق عربة "سالي". لما أصبحت "سالي" خادمة، صار صديق ليها بيساعدها ويحمل عنها أمتعة التسوق الكتيرة الي كانت تتكلف انها تحملها إلى المعهد. كان صديق حقيقي بيساعد "سالي" في أحزانها وآلامها. أسرة "بيتر" فقيرة ووالده مريض.

آرمنغارد

طالبة هادئة لكن ماكانتش متفوقة في الدراسة و هاد أدى لسخرية الزميلات منها. هي من أسرة ذكية لهيك كان أهلها بيجبروها على الدراسة والتحصيل العلمي العالي. ساعدتها "سالي" في دراستها لما كانت غنية و أصبحت "أرمينغارد" صديقة "سالي" بتساعدها وتعاونها حتى بعد ما أصبحت خادمة.

لوتي

أدت صوت لوتي أمل دباس.

أصغر تلميذات المعهد. كانت كتير بتعيط. و ما كان حدا بيقدر يسيطر عليها. عطفت عليها "سالي" الصغيرة وعاملتها بلطف و هيك خلا "لوتي" تتعلق فيها و سمتها "ماما سالي".

الآنسة منشن

أدت صوت الآنسة منشن الممثلة قمر الصفدي.

"ماريا منشن" المعروفة باسم "الآنسة منشن"، مديرة المعهد، كتير قاسية،ما بتحتمل المزاح، دايما بتقلق على سمعة المعهد و وضعو المادي، علشان هيك فإنها بترتب لـ"سالي" احتفال كبيرا بمناسبة عيد مولدها بيكلفها كتير فلوس علشان يدعم بابات سالي معهدها وبعد ما وصلهم خبر  وفاة السيد "كروي" بتحس "الآنسة منشن" أنها فقدت كتير فلوس و تخلي سالي شغالة بمعهدها و ما بتعطيها حاجتها الكافية من الطعام واللباس وبتقسو عليها دايما، ورغم كل ذلك بقت "سالي" الفتاة المتمردة على "الآنسة منشن" وهي الأخت الكبرى لـ"إيميليا". دللت التلميذة "لافينيا" لأنها أصبحت أغنى تلميذة من التلميذات بعد "سالي". واعتبرتها الأمل الوحيد للمعهد ليبقى على مستواه.

الآنسة إيميليا

أدت صوت إيميليا أمل دباس.

وحدة من معلمات المعهد، شقيقة "الآنسة منشن" لكنها عكس أختها علشان هي لطيفة وحنونة بتساعد "سالي" وتحبها وتحاول أن تدافع عنها لما تعيط عليها "الآنسة منشن".

لافينيا

أدت صوت لافينيا الممثلة ريم سعادة.

طالبة حاقدة حاسدة أنانية ومغرورة، تغار من "سالي" لأنها كانت أجمل وأذكى وأغنى منها. عانت "سالي" بسببها الجوع والبرد والألم ولكنها كانت بتقابل هاد بالصبر والحب.

جيمس

أدى صوت شخصية جميس الممثل محمد حلمي.

هو طباخ المدرسة, كان بيعامل "سالي" بقسوة لما اصبحت فقيرة بأمر من "الآنسة مينشن".

توماس كريسفورس

عجوز مريض وهو شريك والد "سالي" في العمل وصديقه المقرب مجهول الهوية شافت "سالي" قطع أثاث هندية في آثاث بيته وعرفت أنه قادم من الهند كان دائم البحث عن "سالي" و لما لقاها وجدها أعطاها ثروتها من حصتها في أسهمه مع باباتها وجعلها وريثته بعد وفاته و بعدين  سافر معها للهند.

الأستاذ دوفاكش

أستاذ اللغة الفرنسية بالمعهد، بيلاحظ توفق "سالي" الكبير في اللغة الفرنسية، بيساعدها دائما حتى بعد ما أصبحت شغالة وبيرسل ليها الكتب لتحسين لغتها، لكنو بينطرد من المعهد بعد ما اشتكت "لافينيا" للآنسة "منشن" بأنو بيفضل "سالي" عليها رغم انها مجرد شغالة بالمعهد.

شوف كمان

  • قائمة مسلسلات كرتون

مراجع

  1. "Sally "سالي"" (in الإنكليزية). 24arabia.com.{{cite web}}: CS1 maint: unrecognized language (link)

وصلات خارجية