الفرق بين النسختين بتاع: «بارمنيدس»

من ويكيبيديا، الموسوعه الحره
تم حذف المحتوى تمت إضافة المحتوى
ص تزويد قوالب توماتيكى و/او تظبيط عن طريق اوب (11776)
لا ملخص تعديل
سطر 1: سطر 1:
[[ملف:Sanzio 01 Parmenides.jpg|تصغير|يسار]]
[[ملف:Sanzio 01 Parmenides.jpg|تصغير|يسار]]


پارمنيدس - بال[[يونانى]] :Παρμενίδης - كان فيلسوف يوناني اتولد فى إيليا اللى كانت مدينه يونانيه فى جنوب ايطاليا . كان تلميذ [[كزينوفانيس]]. پارمنيدس بيعتبر واحد من اعظم الفلاسفه الاوائل من ناحيه الفلسفيه الخالصه , كان اول فيلسوف يبحث بحث حقيقى وجودى عن ما وراء الظاهر و الحقيقه الثابته و الوجود الثابت , باعتبار الوجود و الحقيقه هما هما نفس الحاجه.
پارمنيدس (بال[[يونانى]] :Παρμενίδης) كان فيلسوف يوناني اتولد فى إيليا اللى كانت مدينه يونانيه فى جنوب ايطاليا . كان تلميذ [[كزينوفانيس]]. پارمنيدس بيعتبر واحد من اعظم الفلاسفه الاوائل من ناحيه الفلسفيه الخالصه , كان اول فيلسوف يبحث بحث حقيقى وجودى عن ما وراء الظاهر و الحقيقه الثابته و الوجود الثابت , باعتبار الوجود و الحقيقه هما هما نفس الحاجه.


{{فلاسفه قبل سقراط}}
{{فلاسفه قبل سقراط}}

تعديلات من 21:52، 21 اكتوبر 2018

پارمنيدس (باليونانى :Παρμενίδης) كان فيلسوف يوناني اتولد فى إيليا اللى كانت مدينه يونانيه فى جنوب ايطاليا . كان تلميذ كزينوفانيس. پارمنيدس بيعتبر واحد من اعظم الفلاسفه الاوائل من ناحيه الفلسفيه الخالصه , كان اول فيلسوف يبحث بحث حقيقى وجودى عن ما وراء الظاهر و الحقيقه الثابته و الوجود الثابت , باعتبار الوجود و الحقيقه هما هما نفس الحاجه.

فيه فايلات فى تصانيف ويكيميديا كومونز عن: