الفرق بين النسختين بتاع: «مملوك»

من ويكيبيديا، الموسوعه الحره
تم حذف المحتوى تمت إضافة المحتوى
ف
فكرة
سطر 2: سطر 2:




فكرة الإستعانه بالمماليك في الشرق الأدنى بدت من أيام [[العباسيين]]. و أول واحد إستخدمهم كان الخليفه المأمون. الخليفه المعتصم جاب تركمان وحطهم في الجيش عشان يعزز مكانته بعد ما فقد الثقة في ال[[عرب]] وفي [[فارس|الفرس]] اللى قامت عليهم الدولة العباسية، ودى كات حاجه جديده شجعت الخلفا والحكام التانيين اللي جم بعده إنهم يعملوا نفس الموضوع. حكام مصر [[الطولونيين]] و [[الإخشيديين]] و [[الفاطميين]] إستخدموا المماليك. [[أحمد إبن طولون]] ([[835]]-[[884]]م) كان بيشترى مماليك الديلم، ودول كانوا من جنوب [[بحر قزوين]]، ووصل عددهم لبتاع 24 ألف [[ترك]]ى و ألف إسود و 7 آلاف مرتزق حر.

==شوف كمان==
==شوف كمان==
* [[عبوديه]]
* [[عبوديه]]

تعديلات من 18:35، 2 نوفمبر 2013

المملوك كلمه معناها إن الانسان ده عبد تحت حكم إنسان تانى و مملوك جمعها مماليك بس الكلمه مع مرور الزمن معناها بيستخدم ف تعريف العبيد اللى كانو عساكر ف حماية اسيادهم.


فكرة الإستعانه بالمماليك في الشرق الأدنى بدت من أيام العباسيين. و أول واحد إستخدمهم كان الخليفه المأمون. الخليفه المعتصم جاب تركمان وحطهم في الجيش عشان يعزز مكانته بعد ما فقد الثقة في العرب وفي الفرس اللى قامت عليهم الدولة العباسية، ودى كات حاجه جديده شجعت الخلفا والحكام التانيين اللي جم بعده إنهم يعملوا نفس الموضوع. حكام مصر الطولونيين و الإخشيديين و الفاطميين إستخدموا المماليك. أحمد إبن طولون (835-884م) كان بيشترى مماليك الديلم، ودول كانوا من جنوب بحر قزوين، ووصل عددهم لبتاع 24 ألف تركى و ألف إسود و 7 آلاف مرتزق حر.

شوف كمان