الفرق بين النسختين بتاع: «الدوله السعوديه الاولى»

من ويكيبيديا، الموسوعه الحره
تم حذف المحتوى تمت إضافة المحتوى
ص استرجع التعديلات بتاعة 94.99.153.225 (مناقشة) لآخر نسخة بتاعة Addbot
لا ملخص تعديل
سطر 1: سطر 1:
[[ملف:First-saudi-state2.JPG|تصغير|250بك| حدود الدولة السعودية الأولى فى اقصى قوتها.]]
[[ملف:First-saudi-state2.JPG|تصغير|250بك| حدود الدولة السعودية الأولى فى اقصى قوتها.]]


الدولة السعودية الأولى اتئسست سنة 1744 في الدرعية ضمت اجزاء كبيرا من [[شبه الجزيرة العربية]] كان حدودها بتضم اجزاء من الدول دى( السعوديه , [[الكويت]], [[العراق]] و [[الاردن]] والإمارات و [[اليمن]] و [[قطر (توضيح)|قطر]]) وانتهت الدولة السعودية الأولى بسقوط عاصمتها الدرعية بيد الجيش المصرى بقيادة [[ابراهيم باشا]] فى سنة 1818.
الدولة السعودية الأولى اتئسست سنة 1744 في الدرعية ضمت اجزاء كبيرا من [[شبه الجزيرة العربية]] كان حدودها بتضم اجزاء من الدول دى( السعوديه , [[الكويت]], [[العراق]] و [[الاردن]] والإمارات و [[اليمن]] و [[قطر (توضيح)|قطر]]) وانتهت الدولة السعودية الأولى بسقوط عاصمتها الدرعية بيد الجيش التركي المصرى بقيادة [[ابراهيم باشا]] فى سنة 1818.


== تائسيس الدولة ==
== تائسيس الدولة ==

تعديلات من 16:06، 6 اغسطس 2013

حدود الدولة السعودية الأولى فى اقصى قوتها.

الدولة السعودية الأولى اتئسست سنة 1744 في الدرعية ضمت اجزاء كبيرا من شبه الجزيرة العربية كان حدودها بتضم اجزاء من الدول دى( السعوديه , الكويت, العراق و الاردن والإمارات و اليمن و قطر) وانتهت الدولة السعودية الأولى بسقوط عاصمتها الدرعية بيد الجيش التركي المصرى بقيادة ابراهيم باشا فى سنة 1818.

تائسيس الدولة

بدات الدولة فى سنة 1744م بتعاون محمد بن عبد الوهاب و محمد بن سعود امير الدرعيه و بقيه آل سعود اللى فكرو انهم يعملو دوله ( سلفيه ) ويكون محمد ابن سعود هوا القائد السياسى و العسكرى للدوله و يكون محمد بن عبد الوهاب هوا القائد الدينى او راجل الدين الاول فيها و اخد تفكيرهم يروح ناحية التوسع على حساب الولايات اللى جمب الحجاز على اساس انهم كفار و بعدوا عن تعاليم الاسلام و حاربوا كتير من الممالك اللى حواليهم و ضموها ليهم و عملوا حلف مع عدد من الممالك( و ده السبب فى ان السعوديه مساحتها كبيره جدا بالنسبه لباقى دول جزيرة العرب اللى حواليها ) و مع توسعات الدوله السعودية على حساب بقية الولايات الى فى شبه جزيرة العرب و اللى كانت كلها تحت الحكم التركى العثمانى.

الدعوة الإصلاحية

الدولة ظهرت باتفاق بين محمد بن عبد الوهاب و محمد بن سعود امير الدرعيه و قالوا ان الدولة دى عشان يدعوا لافكار الشيخ محمد بن عبدالوهاب و ينشروها

التوسع في مناطق الخليج العربي

بدأت الدولة السعودية تتوسع فى شبه الجزيره العربيه بقيادة ابراهيم بن عفيصان و قامت بحملات كتيرا على الكويت و سيطروا على قطر و طلعوا آل خليفة لجزيرة البحرين ثم اقاموا عليهم الحد و جردوهم من ملابسهم و سحلوهم.

الحكام

حكم الدولة السعودية اربع حكام او امراء و هما :

  • محمد بن سعود بن محمد آل مقرن من 1745 لحد 1765م
  • عبد العزيز بن محمد بن سعود من 1765م الى 1803
  • سعود الكبير بن عبد العزيز بن محمد آل سعود من 1803 م لحد 1814
  • عبد الله بن سعود بن عبد العزيز آل سعود من 1814 لحد 1818 ( اخر امير للدولة السعودية الأولى)

نهاية دولة السعودية الأولى

بدئت الدولة السعوديه تكبر ونفوذها تكبر و سيطرت على ولايات فى شبه الجزيره العربيه اللى كانت تحت الحكم العثمانى التركى و بدئت تهدد السلطة العثمانيه فى المنطقة و اللى كانوا مختلفيين مع افكار محمد بن عبد الوهاب فطلب من محمد على باشا والى مصر, اللى كان وقتها عنده القوة العسكرية الكافيه, انه يقضى عليهم, وافق محمد على و بعت ابنه ابراهيم باشاعشان يقوم بحملات ضد الدولة السعوديه وفضلت من سنة 1816م لحد 1818. حصلت مواجهات كبيره بين الجيشين خصوصا فى الرس وشقراء وضرماء والدرعية لحد ما قدر ابراهيم باشا انه يسيطر على الدرعية عاصمة ال سعود و دمر الدولة السعودية الاولى و بعت اميرهم عبد الله بن سعود لمصر و بعدين محمد على باشا بعته لاستنابول للخليفة العثمانى وهناك طافوا بيه فى الشوارع و بعدين اعدموه. السلطان العثمانى بعد كدا ادى لقب والى مكة لابرهيم باشا اللى رجع مصر وبعد مده طلع بجيوش من مصر عشان يستولى على الشام ويقرب انه يحتل استنبول نفسها.

شوف كمان